Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Credincioși în noapte

A trăi Adventul între veghe și așteptare

De Goffredo Boselli

Călugăr de la Bose

"Vegheați!" este cuvântul Domnului care face să aibă loc Adventul, îl face să fie, îl face să înceapă încă o dată, creând în același timp venirea și așteptarea. Există cuvinte, ca acesta, "Vegheați!", care atunci când răsună au capacitatea de a da viață unei lumi, de a desena orizonturi, de a reevoca imagini și sentimente, dar și frici și speranțe. "Vegheați!" răsună chiar în momentul în care în jurul nostru natura, epuizată de roade, adoarme în somnul iernii și zilele văd cum scade lumina și crește noaptea. Nu întâmplător în aceste zile Biserica începe liturgia Adventului, zilele cele mai întunecate ale anului, așadar zile ale vegherii lungi. Acestea sunt zilele în care lumina este dorită și invocată mai mult ca oricând, până la Crăciun care, în mod tradițional, este ziua în care soarele și lumina sa înving din nou întunericul.

Viața noastră umană și spirituală, cu timpii săi și perioadele sale, cu ritmul său zilnic așa de repetitiv și uniform, în realitate formează una cu ritmul naturii. Ritm uman și ritm cosmic, ritm al spiritului și ritm al pământului sunt un singur lucru, pentru a spune că natura nu este fundalul zilelor noastre, natura nu trăiește numai în jurul nostru ci trăiește cu noi ajungând să trăiască în noi. Adventul este timp liturgic pentru că este înscris în cartea naturii tot atât cât este scris în cartea liturgică. A recunoaște Adventul în tot ceea ce are un suflu de viață înseamnă a înțelege că în fiecare lucru există o așteptare, fiecare ființă conține în sine un viitor, fiecare ființă vie așteaptă o venire. În toate acestea se înscrie așteptarea noastră a creștinilor care îl invocăm pe Cel care trebuie să vină, devenind glas al fiecărei creaturi: "Marana tha! Vino, Doamne Isuse". Umane, animale, creaturi însuflețite și neînsuflețite, totul și toți așteptăm, totul și toți gemem în așteptare. Nimic și nimeni nu este lipsit de așteptare. Pentru aceasta, a intra în spiritul Adventului nu înseamnă pur și simplu a intra în biserica pentru a face rituri seculare, a asculta lecturi biblice și rugăciune antice, ci mult mai în profunzime înseamnă a avea acces la o dimensiune a spiritului care ne aparține. Nu există viață deplină acolo unde nu există capacitate și voință de a veghea.

"Vegheați!", ne poruncește Domnul. Contrariul exact al vigilenței este nepăsarea. Adventul este timpul bărbatului și al femeii care luptă împotriva spiritului nepăsării care se manifestă în atâtea și diferite moduri. Se manifestă ca indiferență și insensibilitate față de persoane, ca superficialitate în raporturi, dezinteres față de situații și momente, necunoașterea importanței cuvintelor și a valorii limbajului, nepăsare față de obiecte, neglijare a locurilor. Nepăsarea ia forma uitării, a mediocrității asumate drept canon, a neglijenței care pe parcurs amărăsc viața proprie și viața altuia. Neglijența, omisiunile mici și repetate puțin câte puțin erodează dorința până la eliminarea ei. Nepăsarea este a celui care are o iubire de sine nemăsurată. A exista numai pentru noi înșine duce la a nu-l vedea pe celălalt, a nu-l recunoaște pentru ceea ce este, a-l condamna la irelevanță până la luarea vieții sale fără a-l ucide. Ca om care crede, cum pot să-l aștept pe Domnul dacă nu-mi dau seama de cel care trăiește lângă mine? A veghea înseamnă a ne opune cu tenacitate nepăsării exercitând dorința de a vedea fețe și a asculta glasuri chiar și ale animalelor și ale lucrurilor. Veghează și așteaptă acela care are grijă și interes pentru toți și pentru tot. A avea grijă înseamnă a recunoaște valoarea fiecărei persoane și a fiecărei relații. Înseamnă a rezerva mare atenție fiecărui cuvânt, gestului cel mai simplu și zilnic, cuvinte și gesturi care zi după zi fac o viață. Veghează cel care declară că nimic și nimeni nu-i este străin și renunță să spună: "Nu mă interesează".

"Vegheați!", ne poruncește Domnul. Dar ne putem și preface că veghem. A simula vigilența este ipocrizie: în exterior a ne arăta vigilenți dar înăuntru a dormi. Contrariul exact al vigilenței este ipocrizia, falsitatea, nesinceritatea, ficțiune și duplicitatea. Cel care veghează este opusul ipocritului deoarece pentru a veghea trebuie să fim în întregime acolo unde suntem fără a exclude nimic din noi. Atitudinea interioară a vigilenței cere întregime și nu duplicitate. Comportamentele personale devin comportamente sociale și iau numele de conformism, cumsecădenie, moralism. A lăsa altora este contrariul exact al vegherii. A nu veghea înseamnă a delega în loc de a asuma personal responsabilitatea, alegerea, datoria. Pentru a fi vigilenți este necesar să fim liberi de noi înșine și de judecata celorlalți. De fapt, opusul ipocriziei este libertatea. "Fața ta, Doamne, o caut, nu-ți ascunde fața de la mine" (Ps 27,8-9): cum ne putem ruga spunând că noi căutăm fața Domnului când ascundem propria față de ceilalți?

"Vegheați!": acest cuvânt al Domnului conține în sine toată intensitatea unui imperativ. Isus nu face o simplă exortație, ci le dă discipolilor săi și nouă o poruncă și spune: "Până la întoarcerea mea modul vostru de a fi credincioși și modul vostru de a fi în lume să fie o veghere, să fie o așteptare a mea în noapte". Așadar, Isus este cel care instituie noaptea ca timpul și locul credinței noastre. Pentru aceasta noi creștinii suntem credincioși în noapte nu pentru că lumea în care trăim este numai întuneric, numai rău și numai păcat, ci pentru că Domnul a voit El să ne situeze în noapte și nu în plină zi. Nu noi am ales condiția dificilă de a fi credincioși în noapte. Pentru a crede în noapte Domnul ne-a dat singurul lucru necesar pentru cel care se află în întuneric, o făclie: "Făclie pentru pașii mei este cuvântul tău" (Ps 119,105). Dispunem numai de mica flacără a unei făclie. Însă o flacără nu luminează totul, nu permite să se vadă totul ci numai cât este suficient pentru a face pași. Pentru aceasta, credința noastră, drept Cuvântul care o generează, este numai o mică flacără care nu permite să se vadă ca în plină zi, nu are claritate asupra a toate, așadar nu dă certitudini de nezdruncinat, nu oferă adevăruri absolute de impus cu forța, nu permite aroganța celui care presupune că posedă tot adevărul.

Credincioșii în noapte caută adevărul cu aceeași trudă cu care în întuneric se caută drumul: bâjbâind, adesea greșind și mergând în afara drumului. A veghea în acest Advent va fi așadar pentru noi a rămâne credincioși în noapte, veghind să nu transformăm flacăra mică a credinței noastre într-un soare orbitor care îi orbește pe toți. Noaptea să fie mereu măsura credinței noastre pentru că, dacă cedăm ispitei de a vrea să vedem și să știm tot, nu vom mai trăi în spațiul credinței, ci al certitudinilor, și noi nu vom mai fi credincioși. A fi credincioși în noapte, așa cum ne poruncește Isus, înseamnă în afară de asta a conștientiza că noaptea este timpul tăcerii, al glasurilor joase, al șoaptelor, al murmurării scăzute. În noapte nu se strigă, nu se ridică tonul, nu se face auzit în piață propriul glas. Isus, instituindu-ne credincioși în noapte, vrea ca al său cuvânt, evanghelia sa să se măsoare cu tăcerea nopții. De fapt, evanghelia nu este o ideologie pentru care să se facă propagandă în piețele din această lume, nu este un produs de vândut pe piață și pentru aceasta nu trebuie nici strigată nici fluturată. Evanghelia este o veste bună și vestea bună se relatează. O relatare se potrivește mai mult cu intimitatea și cu tăcerea nopții decât cu piața aglomerată de oameni la ora amiezii.

A veghea în acest Advent va fi așadar pentru noi a ști să relatăm evanghelia fără a strica tăcerea nopții.

În sfârșit, Isus face din noi credincioșii în noapte în așteptare, și cel care așteaptă trăiește înainte de toate experiența absenței, a lipsei, a golului, a lui a nu avea totul și imediat. A aștepta înseamnă mereu a invoca o prezență, o plinătate, o împlinire. A fi credincioși în așteptare înseamnă, așadar, a fi în lume nu ca acela care posedă deja totul și nu are nimic de așteptat, ci ca aceia cărora le lipsește nu numai ceva, ci le lipsește esențialul: unicul lor Domn. Noi credincioșii adesea obosiți, dezamăgiți, uneori frustrați de două mii de ani de așteptare, suntem ispitiți să umplem această lipsă, să umplem acest gol atât de greu de susținut.

Apostolul Petru cunoștea deja truda de a rămâne creștini în așteptare și scria comunității sale: "Vor veni în zilele de pe urmă batjocoritori sarcastici [...] și vor spune: «Unde este promisiunea venirii lui? Iată, părinții voștri au murit și toate rămân așa cum erau la începutul creației»" (2Pt 3,3-4). Acești batjocoritori sarcastici sunt gata să ne ofere ceea ce ne lipsește nouă: un stăpân de slujit, o împărăție de condus. În fața la asta se cedează adesea în numele unui pragmatism creștin, care se preocupă mai mult să apere creștinismul și interesele sale decât de Cristos și de venirea sa. Astfel, din creștini devin creștiniști, adică aceia care iubesc creștinismul mai mult decât îl iubesc pe Cristos. Acest Advent să reînnoiască în noi conștiința că suntem credincioși în noapte așteptându-l pe Domnul, știind că această așteptare este în mod necesar și virtute politică, adică un mod de a fi creștini în polis mărturisind: "Căci, chiar dacă sunt mulți zei și mulți stăpâni, pentru noi există un singur Dumnezeu [...] și un singur Domn, Isus Cristos" (1Cor 8,5-6).

A cânta Rorate coeli desuper ("ceruri, picurați rouă de sus") înseamnă a striga la cer invocând de la el ceea ce nu putem să dăm de la noi aici pe pământ. Înseamnă a recunoaște că fiecare ființă umană este locuită de o dorință așa de profundă pe care pământul n-o poate sătura. Rorate coeli desuper îl cântă numai cel care are umilința de a admite că nu numai că nu-și poate da tot, ci că esențialul care ne face să trăim îl primim, fiind siguri că unica mântuire este viața altuia, a Altuia. Știm că trecutul nu ne-a dat-o, înțelegem că prezentul este total incapabil să ne-o dea, așadar o așteptăm în viitor și, invocându-l, o atragem la noi. "Viitorul intră în noi, pentru a se transforma în noi cu mult înainte ca să aibă loc" (Rainer Maria Rilke, Scrisori către un tânăr poet, 12 august 1904).

(După L'Osservatore Romano, 1 decembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat