Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Curajul papei împotriva marilor puteri tehnico-economice"

Intervenția cardinalului Gualtiero Bassetti la prezentarea cărții "Banul nu conduce", de Tornielli și Saleri (Perugia, 28 noiembrie 2018)

De cardinal Gualtiero Bassetti

arhiepiscop de Perugia

președinte al Conferinței Episcopilor din Italia

Preaiubiți prieteni și prietene,

Vă mulțumesc pentru invitația de a prezenta această carte de Andrea Tornielli și Pier Paolo Saleri care deja în titlu se prezintă ca un volum de foarte mare interes: banul nu conduce. Imediat ce l-am văzut m-am gândit imediat la o provocare. Apoi citindu-l am înțeles: este papa Francisc. Este forța unui păstor care surprinde și care conduce turma sa cu curaj, discernământ și împotriva curentului. Împotriva marilor puteri tehnico-economice din această lume, împotriva modelor culturale și împotriva gândirii dominante, rămânând fidel numai față de un lucru: față de Evanghelie. De fapt, sunt absolut convins că acest papă și această perioadă pe care o trăim, în pofida tuturor dificultăților și a criticilor, sunt un mare dar al Domnului pentru Biserică și pentru întreaga omenire. Este darul Evangheliei sine glossa, este auspiciul unei convertiri adevărate, cu inima, și numai în cuvinte.

Vreau să introduc conținuturile acestui volum cu o reflecție personală. După ce am citit cartea, niciodată ca în această ocazie nu am avut percepția clară a sintoniei spirituale care mă unește cu papa. O sintonie care merge mult dincolo de latura umană și depășește și conștiința mea personală. Spun asta pentru că multe din temele magisteriului lui Francisc sunt și temele mele din totdeauna: de când eram rector al Seminarului din Firenze, episcop la Massa Marittima și apoi la Arezzo.

Comentatorii le-au definit adesea teme sociale. Desigur, fără îndoială, munca, șomajul, mediul sunt teme sociale. Însă în experiența mea personală nu le-am despărțit niciodată de așa-numitele teme morale: de familie, bioetică, gender. Și am subliniat asta cu forță în prima mea conferință ca președinte al CEI: trebuie depășită această distincție superficială între "catolici ai socialului" și "catolici ai moralei" pentru a ne întoarce să privim la unitatea mesajului evanghelic, deci la unitatea doctrinei sociale a Bisericii catolice.

Pentru aceste motive am apreciat mult linia interpretativă ca a fost dată întregului volum și care este foarte prezentă în capitolul introductiv unde sunt reafirmate două concepte fundamentale pe care toată comunitatea eclezială ar trebui să le redescopere în mod autentic, pornind de la laici. Primul concept, ilustrat magistral prin intuițiile lui Benedict al XVI-lea conținute în Caritas in veritate, este cel la care am făcut referință mai devreme: apărarea vieții este legată cu fir dublu de tema sărăciei; așadar, bioetica nu poate fi despărțită de atenția față de problema socio-economică din lumea contemporană.

În schimb al doilea concept este magisteriul doctrinei sociale de "redescoperit". O "comoară" prețioasă care astăzi este un pic "fără strălucire" au scris Saleri și Tornielli. Sunt de acord despre tot. Atât despre "comoară" cât și despre "fără strălucire". De multe ori, în ultimii ani, am intervenit cerând laicilor, tinerilor, profesorilor, învățătorilor să-și însușească într-adevăr această "comoară" fără a repeta pe de rost formule glaciale de manual școlar.

Doctrina socială trebuie cunoscută, trebuie dezvoltată și trebuie pusă în practică. Această propunere este deja în sine un program pastoral, social și cultural pentru astăzi și pentru deceniile următoare. Multe dintre neînțelegerile actuale, dintre criticile aduse acestui pontificat, se nasc tocmai din cunoașterea slabă a doctrinei sociale. La care se asociază apoi aroganța tipică a celui care nu știe că nu știe, dar se autoproclamă învățător de viață sau chiar învățător al Bisericii.

După ce am fixat aceste două concepte fundamentale, sunt foarte multe ideile de reflecție care provin din citirea acestei cărți. Schițez numai câteva, încercând să prezint un itinerar de lectură printre paginile cărții, desigur conform gusturilor mele și sensibilității mele. Să începem, de la primul capitol: politica. Acestea sunt pagini foarte frumoase care ar avea nevoie să fie aprofundate. Sunt trei puncte mai importante: înainte de toate, viziunea papei despre ceea ce este astăzi politica. O viziune care exprimă o evaluare negativă. Politica pare denigrată și delegitimată; mai ales apare neputincioasă față de predominarea economiei și finanțelor. În al doilea rând, viziunea papei despre ce anume ar trebui să fie politica. Adică o "vocație preaînaltă" dedicată binelui comun și nu căutării interesului personal.

În al treilea rând, și aceasta este probabil interpretarea cea mai originală și fascinantă, este "viziunea martirială" a politică. A face politică, explică papa, "este un soi de martiriu. Dar este un martiriu zilnic: a căuta binele comun fără a te lăsa corupt. A căuta binele comun gândind căile cele mai utile pentru aceasta, mijloacele cele mai utile. A căuta binele comun lucrând în lucrurile mici, micuțe, de puțină importanță... Dar se face. A face politica este important: mica politică și marea politică. În Biserică sunt atâția catolici care au făcut o politică nu murdară, bună; care au favorizat pacea între națiuni. Gândiți-vă la catolicii de aici, din Italia, după al doilea război mondial: gândiți-vă la De Gasperi. Gândiți-vă la Franța: Schuman, a cărui cauză de beatificare s-a deschis. Și în sfârșit Konrad Adenauer, cancelar german. Se poate deveni sfinți făcând politică".

Am citit acest lung citat pentru că eu cred că este de foarte mare interes și mai ales mai puțin cunoscut în cadrul comunității ecleziale. De la politică "angajare de umanitate și sfințenie" cum ar fi spus La Pira se trece la celelalte teme ale cărții, legate toate de un unic fir conducător: creștinul stă cu picioarele pe pământ dar are privirea îndreptată spre cer. Creștinul privește spre Ierusalimul ceresc încercând să perceapă semnele timpurilor foarte conștient că misiunea sa are o origine foarte veche și o inspirație divină.

E suficient să ne gândim la noțiunea de "popor" pe care o dă papa Francisc. Nu există nimic sociologic sau politic în viziunea sa. Poporul este acel "flux amplu al unui fluviu care înaintează", afirmă pontiful. "U popor este în mod necesar dinamic. Cultura unui popor, valorile și simbolurile comune care-l identifică, nu constă în repetarea sclerotică a egalului, ci în creativitatea vitală pe baza a ceea ce s-a primit". Și în sfârșit pentru a conclude raționamentul său despre popor, Bergoglio reia și definiția pe care o dă sfântul Augustin: "Poporul este ansamblul de ființe raționale asociat în comuniunea comună a lucrurilor pe care le iubește".

În definitiv, poporul este constituit din bărbați și femei, din familii, tineri și bătrâni. Este făcut din persoane dar și din valori, experiențe și istorie. Pare să observăm influența filozofiilor personaliste din secolul al XX-lea în aceste gânduri. Cel puțin acesta este punctul de contact care există între formarea mea, care-i datorează mult lui Maritain, și cea a papei care, deși bazată pe personalism, este îmbogățită și de autori sudamericani cu o viziune deosebită despre lume. Și acest amestec cultural mi se pare că-l întrevăd cu privire la trei teme fundamentale după părerea mea.

Înainte de toate când vorbește despre muncă și stat social. În viziunea sa pastorală papa a format conștiința că există de acum "ceva ce nu funcționează" în organizarea socială a întregii planete. Ceva profund și nu accesoriu. Pentru acest motiv, Francisc vede exigența de "a regândi solidaritatea" care să nu mai fie simplă asistență față de cei mai săraci, ci regândire globală a întregului sistem, căutare a unor căi pentru a-l reforma și a-l corecta în mod coerent cu drepturile fundamentale ale omului, ale tuturor oamenilor.

În al doilea rând, când critică, cu putere și cu originalitate, "colonizarea ideologică și gândirea unică" a lumii contemporane. "Criza familiei", afirmă papa, cu realism creștin "este o realitate socială". Nu trebuie să ne înșelăm că totul merge bine, prefăcându-ne că nu vedem ceea ce nu funcționează, sau elaborând teorii moralizatoare abstracte. Dacă ne comportăm astfel riscăm să nu ne dăm seama de ceea ce se întâmplă în jurul nostru. Alături de criza familiei, subliniază papa, există de fapt colonizările ideologice asupra identității persoanelor. Francisc nu folosește jumătăți de măsură și ajunge să definească teoria gender ca o "greșeală a minții umane" care creează atâta dezorientare. Astfel familia este sub atac.

În sfârșit, în al treilea rând mă simt obligat să subliniez gândirea sa cu privire la identitatea europeană și a rădăcinilor sale. Ceea ce este absolut contrariul la ceea ce spun criticii săi. Lui Francisc nu-i este frică să critice Europa băncilor și finanțelor, Europa bătrână și sterilă. Însă în același timp, este foarte conștient de patrimoniul istoric, religios și cultural extraordinar al Europei. Al unei Europe unite, pe baze noi și cu rădăcini antice. Pentru aceasta încheie discursul său de la Strasbourg cu un adevărat apel la construirea unei Europe noi și mai bune, care merită să fie citit și ascultat cu atenție. Spune papa: "Dragi euro-deputați, a venit ora de a construi împreună Europa care nu se învârte în jurul economiei, ci în jurul sacralității persoanei umane, al valorilor inalienabile; Europa care îmbrățișează cu curaj trecutul său și privește cu încredere viitorul său pentru a trăi pe deplin și cu speranță prezentul său. A venit momentul de a abandona ideea despre o Europă înfricoșată și concentrată asupra sieși pentru a trezi și a promova Europa protagonistă, purtătoare de știință, de artă, de muzică, de valori umane și chiar de credință. Europa care contemplă cerul și urmărește idealuri; Europa care privește și apără și tutelează omul; Europa care merge pe pământ sigur și trainic, prețios punct de referință pentru toată omenirea!".

Aceste cuvinte, așa cum spuneam la începutul intervenției mele, sunt un dar minunat al Domnului oferit nu numai Bisericii, ci întregii omeniri. Să-l prețuim și mai ales să-l folosim bine. Nu putem permite ca un vânt cenușiu de frică, supărare și xenofobie să sufle asupra Europei noastre dragi. Să facem să strălucească din nou pe cerul Europei o lumină de pace, înțelegere și solidaritate. Pentru că acea lumină nu este altceva decât lumina lui Cristos.

(După Vatican Insider, 30 noiembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat