Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

La o lună de la Sinodul tinerilor, interviu cu Thomas Leoncini (auditor)

De M. Michela Nicolais

Tinerii? "O generație de «dați deoparte»". Papa? "Avocatul lor al apărării". La o lună de la încheiere, Thomas Leoncini, scriitor, studios al modelelor psihologice și sociale și auditor la Sinod trasează portretul "unei Biserici coerente care îl urmează pe papa Francisc și a înțeles gravitatea situației tinerilor, dar mai ales lucrează pentru a face ceva practic", așa cum demonstrează documentul final.

După o lună, care este "fotografia" pe care o mai porți în inimă?

A fost o lună istorică pentru că Biserica s-a oprit ca să asculte o întreagă generație, aceea a tinerilor, luând-o în considerare pentru ceea ce este realmente: o generație de "dați deoparte". Poate să pară prea pesimistă această afirmație, însă tinerii tot mai global sunt înșelați și ajung să fie frustrați. Se îmbogățesc, dar numai cu competențe, care nu mențin însă promisiunile de ocupație, deci de satisfacție necesară pentru a descărca tensiunile acumulate. Tinerii sunt o generație fragilă, nu numai în legăturile cu alții, ci și în adâncul lor, în lumea precară a muncii și a lui welfare, tot mai mult privilegiu decât drept. Să ne gândim chiar la muncă: logica nu mai există, se trăiește numai în input-urile noilor începuturi și toate promisiunile în care odinioară eram înclinați să credem, acum se fărâmițează, se dezintegrează lăsând tinerilor numai frustrarea și un mare sentiment de inutilitate. Primele mari victime ale acestei societăți lichide sunt tinerii. A recunoaște asta nu este chiar așa de sigur, dimpotrivă, nu toți sunt conștienți de asta. Fotografia post-Sinod este unei Biserici coerente care îl urmează pe papa Francisc și a înțeles gravitatea situației tinerilor, dar mai ales lucrează pentru a face ceva practic. Cu siguranță documentul final dă mărturie despre acest efort.

În timpul primului Sinod dedicat în întregime tinerilor, papa Francisc a fost unul dintre voi, și în momentele informale cum ar fi pauza de cafea. Cu cartea ta "Dumnezeu este tânăr", într-un anumit mod, ai "anticipat" Sinodul. Ce fel de papă ai cunoscut vorbind cu el cu acea ocazie și ce fel de papă ai întâlnit în timpul lunii de muncă în Vatican?

Același identic papă, un papă uman și martor al vieții. Am regăsit acel om fără filtre pe care l-am cunoscut în adâncul emoțiilor sale, acelea care se opreau cu un văl de nostalgie asupra copilăriei sale la Buenos Aires. În timpul celor șase întâlniri lungi ale noastre pentru a scrie "Dumnezeu este tânăr", tradusă în toată lumea, s-a arătat fără frică, relatând și durerile din tinerețea sa, fricile cele mai intime ale lui Bergoglio copil și adolescent. Papei Francisc nu-i este teamă să fie el însuși și acest lucru este indispensabil pentru a fi iubit de tineri, care și în periferii sunt în schimb acoperiți de măști și de exemple de predicatori care adesea spun una și fac alta. Nu exagerez când spun că papa Francisc este avocatul apărător al tinerilor din lume, nu-i este frică să frecventeze viitorul, și a-i frecventa pe tineri înseamnă a frecventa viitorul.

În intervenția ta la Sinod ai vorbit, printre altele, despre "ascunderea" politicii față de tineri: ce este de făcut pentru a solicita protagonismul lor?

Suntem în fața unei societăți care se decivilizează cu rapiditate. Numai până în urmă cu câțiva ani a vorbi despre rase ar fi provocat zâmbete și ar fi părut anacronic într-o perioadă considerată așa în avangardă ca a noastră. În schimb acum nu ne mai rușinăm să vorbim despre diversitate ca o problemă care trebuie rezolvată. Și aceasta este o ucidere de pedepsit cu închisoare pe viață: uciderea dialogului. Viteza cu care s-a schimbat acest aspect este alarmantă și periculoasă. Ar fi fundamental să se creeze o legătură onestă puternică între tineri și bătrâni: tinerii trebuie să poată visa o lume democratică făcută din valori și idealuri, nu numai din util imediat. Politica, în loc să încerce să rezolve această problemă, a ridicat la rangul de unic dumnezeu utilul imediat, deci, conștient sau inconștient, urmează această stare de lucruri.

Printre temele reieșite din confruntarea dintre episcopi și tineri la Sinod, care consideri că sunt mai urgente de înfruntat, pentru ca glasul tinerilor să fie realmente ascultat și luat în considerare?

Personal consider necesar ca acela care reprezintă Biserica, mai ales în periferii, să fie martor al vieții și al credinței, vorbind un limbaj simplu și direct care să fie mai ales ascultare, mai degrabă decât sentință. Cred că este necesar să se discearnă în mod foarte urgent între situații care cer un "sprijin" și situații care cer în schimb o "recuperare", dar tânărul trebuie să fie cel care cere să fie recuperat. Un tânăr trebuie să fie liber să greșească, dacă greșește cu curaj și determinare. A greși este mereu necesar pentru a crește și pentru a schimba propria viață, pentru a se cunoaște și a înțelege ce drum trebuie întreprins. Dacă tânărul cere sprijin de la Biserică, aceasta din urmă nu poate risca să ajungă în moralism și să pretindă că are o soluție universală pentru orice problemă privată. Tânărul care se apropie de preot pentru că are o problemă și vrea să vorbească despre asta cu cineva, este un tânăr care se teme de judecată, vrea întocmai un sprijin, nu vrea o recuperare. Judecata preoților, dacă nu este cerută de tineri, este un laț la gâtul Bisericii.

După părerea ta, prezența tinerilor a fost determinantă la Sinod, sau Biserica mai are pași de făcut, și ce fel de pași, pentru "a se sintoniza" cu viața concretă a tinerilor?

Prezența tinerilor a fost indispensabilă pentru că fiecare dintre ei a adus mărturiile tinerilor din țara lor și dialogul care s-a creat a fost rodnic și plin de voința de a schimba lucrurile. În aula sinodală tehnic eram câteva sute, dar prin mărturiile aduse eram milioane de persoane.

(După agenția SIR, 28 noiembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat