Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa aventurii mele creștine

Portret spiritual al lui Paul al VI-lea

De Enzo Bianchi

Nu l-am cunoscut personal pe Paul al VI-lea și nu l-am întâlnit niciodată, spre deosebire de ceea ce mi s-a întâmplat cu succesorii săi. L-am ascultat, l-am văzut, desigur l-am citit mereu și trebuie să mărturisesc că de fiecare dată când sunt chemat să spun vreun cuvânt despre Biserică și despre evanghelizare, recitesc scrierile sale, care rămân nedepășite chiar de magisteriul papal succesiv. Asta a spus-o în diferite ocazii și papa Francisc, referindu-se mai ales la enciclica Ecclesiam suam (6 august 1964) și la exortația apostolică Evangelii nuntiandi (8 decembrie 1975), texte care încă n-au slăbit și n-au epuizat forța lor inspiratoare, și de aceea profetică, pentru viața Bisericii și a creștinilor în istoria oamenilor.

Paul al VI-lea a fost papa aventurii mele creștine și monastice care, născută la sfârșitul conciliului, a crescut în timpul anilor pontificatului său, asumând acel profil care a devenit forma vitae nostrae și găsind situare și comuniune în Biserică. Aici aș vrea să amintesc numai un moment al vieții sale care a fost trăit de mine și de comunitatea mea cu o intensitate și o conștiință puternice. La 6 august, sărbătoarea Schimbării la Față a Domnului, este data aleasă de noi ca sărbătoare a comunității, zi în care, în gloria și în lumina lui Cristos transfigurat, celebrăm depunerea voturilor monastice definitive în fața Bisericii.

În acea zi de 6 august 1978 am trăit liturgia euharistică în care un frate și o soră se angajau pentru totdeauna în viața monastică, pecetluind alianța definitivă. Seara, în lumina verii, eram în bisericuță pentru a celebra completoriul, iar eu țineam cuvântul fratern, invitând pe toți la mulțumire, când un frate a venit să-mi șoptească la ureche știrea despre moartea lui Paul al VI-lea. După câteva clipe de tăcere am spus pur și simplu: "Iată, sub semnul schimbării la față a Domnului, în frumusețea gloriei Domnului, Paul al VI-lea a întâlnit fața atât de iubită de el. Moartea sa în seara acestei zile primește de la Domnul sigiliul: l-a iubit pe Isus Cristos și frumusețea sa umană și divină și în această lumină Domnul l-a luat cu sine".

Încă îmi amintesc puternic modul în care Paul al VI-lea proclama termenul "Cristos": cu glas convins și vibrant, repetându-l de mai multe ori, aproape într-o litanie în care el alătura definiții și atribute foarte dense. Deja în această expresie, și în stilul cu care o pronunța, se intuiau toată iubirea, toată credința și toată speranța pe care Paul al VI-lea le punea în Domnul Isus. Viața sa spirituală - toți au observat asta - era esențialmente cristocentrică, deoarece Cristos, Fiul lui Dumnezeu și omul născut din Maria, era în centrul fiecărui gând, cuvânt și acțiune a sa.

Rămân memorabile cuvintele sale din 29 septembrie 1963, în alocuțiunea de deschidere a celei de-a doua sesiuni a conciliului, când a voit să se reprezinte în raportul său cu Cristos recurgând la această imagine: "Noi părem aproape că reprezentăm partea predecesorului nostru Onoriu al III-lea care-l adoră pe Cristos, așa cum este reprezentat în mozaicul splendid în absida bazilicii «Sfântul Paul din afara Zidurilor». Acel pontif, cu proporții minuscule și cu trupul aproape anihilat prosternat la pământ, sărută picioarele lui Cristos, care, dominând cu mărime uriașă, înveșmântat în maiestate ca un învățător regesc, prezidează și binecuvântează mulțimea adunată în bazilică, adică Biserica".

Aceasta este cu adevărat icoana capabilă să ilustreze raportul vital pe care Paul al VI-lea îl trăia cu Cristos Domnul. El avea un profund simț de umilință și de nevrednicie personală, mărturisea micimea sa și păcatul său, ca Petru când i-a spus lui Isus: "Doamne, îndepărtează-te de mine, pentru că sunt un păcătos" (Lc 5,8). Dar se simțea și un discipol al său chemat și iubit, un succesor al lui Petru căruia Isus continua să-i ceară nimic altceva decât iubirea: "Mă iubești? [...] Paște mieii mei" (In 21,15). De câte ori penița lui Paul al VI-lea transcrie cuvintele din acest text evanghelic în care Petru este făcut păstor pe unicul fundament al iubirii față de Cristos!

În seara alegerii sale ca papă, la 21 iunie 1963, notează: "Sunt în apartamentul pontifical: impresie profundă de dificultate și de încredere în același timp". Și adaugă: "Lumea se uită la mine, mă asaltează. Trebuie să învăț s-o iubesc cu adevărat. Biserica așa cum este. Lumea așa cum este. Ce efort! Pentru a iubi așa trebuie trecut prin iubirea lui Cristos: mă iubești? Paște! O, Cristoase, o, Cristoase! Nu permite ca eu să mă despart de tine".

Cristos era pentru Paul al VI-lea "însoțitorul inseparabil". Se poate spune că el trăia împreună cu Cristos (cf. 1Tes 5,10) și tot ceea ce gândea, trăia, decidea, spunea și scria, pare să fi făcut având alături această prezență. Semn al acestei legături spirituale este și o mică broșură, Manuale Christianum (H. Dessain, Malines, 1914), conținând între altele Noul Testament și Imitația lui Cristos, pe care Paul al VI-lea o va purta mereu cu el, și în călătoriile apostolice, până la sfârșitul vieții sale.

Cristos în care el credea și pe care îl iubea era cel din evanghelii, citite cu asiduitate, meditate și rugate; evanghelii desigur și actualizate grație ajutorului diferitelor lucrări despre Cristos, îndeosebi ale autorilor din secolul al XX-lea, dar mai ales alăturate așa cum este cerut de Imitația lui Cristos: prin liturgia și asceza creștină care angajează o continuă reformatio a noastră înșine și a realitățile încredințate nouă de voința divină. Din toate scrierile lui Paul al VI-lea se primește mărturia unei urmări tot mai intime a lui Cristos, pe care el îl simte ca Fiu al Dumnezeu venit în lume prin întrupare, dar pentru acest "Fiu al omului" care "a reprezentat în El omenitatea în realitatea sa tragică, murdară, conclusivă: durere și păcat. Omenitatea leproasă a tuturor relelor sale, oglindă a celui mai înspăimântător realism; fiecare se regăsește acolo. Dar de ce?... Pentru a ne găsi pe noi înșine în El; pentru a asuma în El orice suferință a noastră, orice mizerie a noastră; prin simpatie imensă, tăcută, discretă și efectivă. Pentru a fi El noi înșine", scrie în 1971 într-o lungă reflecție despre pătimirea lui Isus.

Paul al VI-lea avea un simț foarte puternic al păcatului omului, dar punea acest păcat în fața lui Cristos, încrezându-se în milostivirea sa și în iertarea sa. Cum să nu amintim marea rugăciune litanică făcută în bazilica "Sfântului Mormânt" în timpul pelerinajului său în Țara Sfântă din ianuarie 1964: "Suntem aici, Doamne Isuse. Am venit ca vinovații care se întorc la locul delictului lor" și "tu ești răscumpărarea noastră și speranța noastră".

În 1921, deci în vârstă de abia douăzeci și patru de ani, scria: "Doresc să-l văd, pe Isus, probabil repede", și această voință de a-l vedea pe Domnul este căutarea sa esențială, firul conducător al întregii sale vieți. Într-o scriere de după zece ani notează: "Vreau ca viața mea să fie o mărturie adusă adevărului pentru a-l imita astfel pe Isus Cristos, așa cum mi se potrivește mie" (cf. In 18,37). El alege numele de Paul pentru că - mărturisește într-o notă manuscrisă după alegerea sa - apostolul era "iubitor de Cristos", amant al lui Cristos. În timpul întregului pontificat a simțit adresate lui cuvintele Domnului: "Mă iubești? [...] Paște mieii mei". Și în Gând la moarte, textul care este probabil cel mai expresiv al lui Paul al VI-lea, exclamă în formă de rugăciune: "Minunăția minunățiilor, misterul vieții noastre în Cristos".

Cristocentrismul lui Paul al VI-lea este o trăire cu Cristos în centru, este o recunoaștere a lui Cristos ca Domn, este o comuniune cu un Cristos care este însoțitor și iubitor. De fapt, Cristos "este centrul istoriei și al lumii; El este cel care ne cunoaște și care ne iubește; El este însoțitorul și prietenul vieții noastre", spune el la Manila la 29 noiembrie 1970. Într-adevăr "Paul al VI-lea a știut să mărturisească, în ani dificili, credința în Isus Cristos. Răsună încă, mai vie ca oricând, invocația sa: «Tu ne ești necesar, o, Cristoase!». Da, Isus este mai mult ca oricând necesar pentru omul de astăzi, pentru lumea de astăzi, pentru că în «deșerturile» din cetatea seculară El ne vorbește despre Dumnezeu, ne revelează fața sa", a spus papa Francisc la 22 iunie 2013.

Prima enciclică a lui Paul al VI-lea, Ecclesiam suam, este încredințată Bisericii la 6 august 1964, puțin după un an de la începutul pontificatului. Nu vrea să fie o enciclică doctrinală - spune papa - ci mai degrabă exortativă și întăritoare, cu un stil deschis, nu polemic ci spiritual. În acest text, în care face recurs la izvoare esențialmente biblice, Paul al VI-lea insistă în mod deosebit asupra reformei Bisericii, indicând un itinerar precis, adică cele trei axe de bază ale enciclicei: conștiință, reînnoire, dialog. Biserica trebuie "să reflecteze asupra ei înseși", "să aprofundeze conștiința pe care ea trebuie s-o aibă despre sine" (Ecclesiam suam, 19), să se simtă una. Însă acest act reflexiv nu este altceva decât postură de ascultare și de supunere față de Cuvântul lui Dumnezeu, docilitate față de Cristos Domnul (cf. Ecclesiam suam, 21 și 28).

În Biserică, Paul al VI-lea vrea să vadă fața lui Cristos, mireasa frumoasă și pregătită pentru mirele său (cf. Ef 5,27; Ap 21,2) mereu îndreptată cu privirea spre Domnul dar, în același timp, capabilă să se situeze în istoria umană cu aceeași paradigmă a întrupării, adică dialogul, deci devenind instrument al acelui dialog pe care Dumnezeu l-a stabilit cu omenirea. Dialogul apare constitutiv al Bisericii, legat cu natura sa intimă și cu motivația existenței sale. Așadar astfel se exprimă papa într-un pasaj din enciclică devenit pe bună dreptate celebru: "Biserica trebuie să vină la dialog cu lumea în care ajunge să trăiască. Biserica se face cuvânt; Biserica se face mesaj; Biserica se face conversație" și acest dialog "trebuie să reînceapă în fiecare zi; și de la noi înainte de la cei spre care este îndreptat" (Ecclesiam suam, 67 și 79).

Și deja la Betleem la 6 ianuarie 1964 a exclamat: "Noi privim la lume cu simpatie imensă. Și dacă și lumea s-ar simți străină de creștinism și n-ar privi la noi, noi am continua să-l iubim pentru că creștinismul nu se va putea simți străin de lume".

Dacă mântuirea trece prin spiritul relației cu Dumnezeu în Isus, cuvânt definitiv al lui Dumnezeu adresat omenirii (cf. In 1,18; Evr 1,2), atunci dialogul este forma și conținutul cu care Biserica ascultă de Domnul său și se pune în slujba omenirii, pentru că "tot ceea ce este uman ne privește" (Ecclesiam suam, 101). Iată noul stil pe care Paul al VI-lea îl cere Bisericii să-l adopte în lumea contemporană: un stil care este în mod direct veste bună, evanghelie, deoarece afirmă că modul prezenței este pe atât de esențial ca și conținutul său, că modul de a fi al Bisericii printre oameni este deja mesaj. Astfel dialogul devine pentru Paul al VI-lea o artă de comunicare spirituală, în care claritatea, blândețea, încrederea devin și caritate a Bisericii față de fiecare bărbat și femeie din lume: "Biserica aproape s-a declarat slujitoarea omenirii", spune Paul al VI-lea la 7 decembrie 1965 în ultima sesiune publică a conciliului. "Biserica este slujitoarea omului, Biserica crede în Cristos care a venit în trup și de aceea îl slujește pe om, îl iubește pe om, crede în om", i-a făcut ecou papa Francisc la 22 iunie 2013. Am putea spune că Paul al VI-lea a aruncat asupra noastră mantia unei înțelepciuni profetice și a unui stil de ascultare și de dialog pe care Biserica numai acum începe să-l învețe și să-l practice.

Așadar, terenul pentru evanghelizare este pregătit și când Paul al VI-lea va scrie Evangelii nuntiandi, magisteriul său cel mai profetic și încă nedepășit pe care papa Francisc la 22 iunie 2013 l-a definit "documentul pastoral cel mai mare care a fost scris până astăzi", Biserica va putea să-și amintească faptul că primul este Cuvântul lui Dumnezeu și convertirea este a doua, dar este absolut necesară pentru ca să existe dialog între Biserică și lume. Evangelii nuntiandi este paradigma gândirii teologico-spirituale a lui Paul al VI-lea și exprimă postura sa de creștin și de apostol. A unui creștin care încearcă să ducă Evanghelia în lume, desigur nu identificând-o cu o cultură; dimpotrivă, Evanghelia despuiată de orice cultură dar care știe să intre în țesutul culturilor fără a se aservi vreuneia, rămânând "veste bună" care trebuie să fie comunicată desigur printr-o bună comunicare, dar mai ales prin mărturie. Așadar o Evanghelie trăită, prin urmare coerența și stilul creștinului care trăiește ceea ce vestește. În această privință, nu se poate să nu se citeze un pasaj splendid din această exortație: "Vestea Bună este proclamată înainte de toate mărturia. Iată: un creștin sau un grup de creștini, în sânul comunității de oameni în care trăiesc, manifestă capacitate de înțelegere și de primire, comuniune de viață și de destin cu ceilalți, solidaritate în eforturile tuturor pentru tot ceea ce este nobil și bun. Iată: în afară de asta, ei iradiază în manieră foarte simplă și spontană, credința în unele valori care sunt dincolo de valorile curente, și speranța în ceva ce nu se vede și care nu s-ar îndrăzni să se imagineze. Atunci cu această mărturie fără cuvinte, acești creștini fac să se ridice în inima celor pe care-i văd trăind întrebări irezistibile: de ce sunt așa? De ce trăiesc în acest mod? Ce anume sau cine îi inspiră? De ce sunt în mijlocul nostru? Ei bine, o astfel de mărturie este deja o proclamare tăcută, dar foarte puternică și eficace a Veștii Bune" (Evangelii nuntiandi, 21). Paul al VI-lea avea o credință profundă în dynamis a Cuvântului lui Dumnezeu: și în asta era cu adevărat paulin (cf. de exemplu Rom 1,16: "Evanghelia este dynamis, putere a lui Dumnezeu") și credea cu fermitate că Cuvântul se poate răspândi în lume (cf. 2Tes 3,1), dacă aceia care-l vestesc îl trăiesc așa cum l-a trăit Isus Cristos.

(După L'Osservatore Romano, 25 noiembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat