Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Arhiep. Shevchuk: "Ucraina a devenit pământ de ciocnire între Moscova și Constantinopol"

De Salvatore Cernuzio

"Un pământ de ciocnire" între Moscova și Constantinopol. Asta a devenit Ucraina, deja marcată în istoria trecută și prezentă de revoluții, războaie și foamete (chiar anul acesta se împlinesc 85 de ani de la dramaticul Holodomor), conform conducătorului Bisericii greco-catolice ucrainene, Sviatoslav Shevchuk, arhiepiscop major de Kiev-Halyè: "un pământ de ciocnire între două mari centre ale creștinismului" ortodox, patriarhia de Constantinopol și patriarhia de Moscova protagoniste ale unui conflict dur pentru problema acordării autocefaliei.

Oaspete al emisiunii "Soul" de la Tv2000, arhiepiscopul Shevchuk într-un interviu acordat lui Monica Mondo - pe care Vatican Insider îl publică în avanpremieră (emisiunea va fi transmisă în schimb duminică 25 noiembrie, la 20.30) - reparcurge istoria țării sale și privește cu îngrijorare la timpul actual în care, denunță el, se consumă "o catastrofă umanitară în Europa, mai mare și dureroasă decât al doilea război mondial". Cauza este "agresiunea militară a Federației Ruse" afirmă el, subliniind că "nimeni nu-și amintește că Europa este în război, nu toți înțeleg că războiul din Ucraina este un război în Europa. Adesea - evidențiază arhiepiscopul - nu ne dăm seama că Europa este mai mare decât Uniunea Europeană, continentul european nu se termină la granițele Comunității Schengen. Este un mare continent care trebuie să redescopere propria identitate și să nu trăiască după mentalitatea reductivă a conceptului de Europa".

Restrângând focusul asupra situației ucrainene, Shevchuk explică faptul că poporul său "abia" a ieșit din persecuție. "În timpurile sovietice am fost Biserica cea mai persecutată din secolul al XX-lea pentru că, așa cum se știe, imperiul sovietic, imperiul comunist, a fost un mare imperiu ateu". În acel capitol întunecat "era eliminată demnitatea persoanei umane, pentru că orice structură totalitară pentru a conduce trebuie să elimine, să distrugă demnitatea persoanei umane", relatează primatul greco-catolic.

Poporul ucrainean a reușit însă să reziste "tocmai pentru că prin credința creștină, în persoana lui Cristos, am redescoperit demnitatea noastră de a fi fii ai lui Dumnezeu". Întăriți de acest lucru și de o dorință "pentru binele comun", ucrainenii "au încetat să se teamă" și au întins "mâna spre cel care este căzut și care este suferind": "Această solidaritate creștină a făcut să apară un nou tip de relație umană, care nu mai sunt cele indicate de ideologia colectivistă comunistă, ci de ideea respectării persoanei", subliniază Shevchuk. În acest sens poporul ucrainean se poate defini "grupul cel mai mare al rezistenței împotriva regimului ateu". "Când a căzut acest imperiu al răului am ieșit din catacombe, așa ca în timpurile lui Constantin când Biserica a ieșit din persecuție".

Toată mișcarea de rezistență a ajuns apoi în revoluția demnității, cunoscută mai bine ca "Maidan", din 2013: "O reacție - o definește arhiepiscopul - împotriva renașterii totalitarismului, a corupției". Începută ca un protest ea a devenit după aceea "o revelație a societății civile care a făcut să moară societatea post-sovietică. În acea piață am văzut o mare manifestare de solidaritate între diferite grupuri etnice, Biserici și religii și toți se rugau împreună".

Și în acele zile de la "Maidan" nu se percepea "dezbinarea dintre creștini" care în schimb este în mod dureros vizibilă astăzi: "Când s-a terminat totul Ucraina a devenit pământ de ciocnire între două mari centre ale creștinismului, cel din Constantinopol și cel din Moscova. Tocmai pentru aceasta Biserica unită cu Moscova a fost folosită ca instrument pentru scopuri politice", afirmă Shevchuk. "Această ciocnire - spune el - nu se percepe atât în Ucraina, ci probabil se percepe în afară pentru că aici, mai ales la Roma, se dă o privire universală asupra Bisericii din toată lumea și desigur atunci când noi vedem două Biserici locale care se ciocnesc, acesta este motiv de durere. În țara noastră există dorința de a fi liberi să ne dezlipim de această putere politică străină, desigur noi îi iubim pe frații noștri ortodocși, atât pe cei din Moscova cât și din Constantinopol și vom încerca mereu să fim buni frați cu toți și să dezvoltăm relațiile ecumenice în sensul deplin al cuvântului, pentru că ecumenismul este o mișcare menită să realizeze nu sentimente naționale sau patriotice ale unei singure țări, ci o mișcare universală pentru a restabili unitatea Bisericii lui Cristos așa cum a fost în primul mileniu".

În colocviul lung cu "Soul", Sviatoslav Shevchuk dă spațiu și unor amintiri și anecdote personale, începând de la raportul său cu cardinalul de atunci de Buenos Aires, Jorge Mario Bergoglio, în anii în care desfășura funcția de episcop auxiliar al eparhiei ucrainene din Argentina. O prietenie amintită și de pontiful însuși în timpul vizitei sale din ianuarie 2018 în bazilica "Sfânta Sofia": "Când l-am văzut m-am gândit că era ministrantul din Biserica ucraineană", a spus papa cu referință la vârsta tânără a lui Shevchuk (38 de ani). "A făcut o lucrare frumoasă în Argentina...", adăuga amintind și întâlnirile frecvente dintre ei și darul unei icoane a "Sfintei Fecioare Maria a Duioșiei" pe care o saluta în fiecare seară înainte de a merge la culcare. Acum Shevchuk amintește acei ani despre care relatează: "Aveam un bun învățător, arhiepiscopul de Buenos Aires de atunci, cardinalul Jorge Mario Bergoglio. Chiar el mi-a explicat ce înseamnă a fi oriental și catolic în cultura latinoamericană pentru că, desigur, aceste categorii, oriental și occidental, sunt europene. El a fost un învățător care m-a ajutat să fie un bun păstor pentru poporul meu".

Etapa arhiepiscopului la Roma urmează după cea din 18 noiembrie la Napoli, unde a celebrat o "Dumnezeiască Liturgie de requiem" pentru cei 85 de ani de la Holodomor, marea foamete provocată de regimul sovietic care în doi ani, 1932-1933, a ucis 7 milioane de persoane în țară, cu o medie de 17 persoane pe minut. Între aceștia foarte mulți copii. Ucrainenii amintesc acest eveniment ca un adevărat "genocid".

Aniversarea a fost comemorată și de cardinalul Gualtiero Bassetti, președinte al CEI, care într-o scrisoare adresată lui Shevchuk difuzată marți 20 noiembrie subliniază că "istoria Bisericilor noastre este însuflețită, încă de la originile sale, de credința martirilor", a căror mărturie "ne întărește". "Este un fir roșu care ne unește cu evreii, cu armenii, cu rohingya", scrie Bassetti, "faptul de a nu uita nu este numai a privi în urmă, ci a transmite generațiilor ceea ce a fost, pentru ca să nu se piardă amintirea ororii". "Să se umple ignoranța istoriei - este de fapt auspiciul cardinalului - și ceea ce s-a întâmplat să poată fi de învățătură pentru toate popoarele, care, pornind de la mărturia celui care poartă cicatricile atrocităților îndurate, să poată recunoaște darul de a putea mărturisi liber propria credință". Mai ales "în acest timp al nostru, unde creștinii îndură încă persecuții și martiriu".

(După Vatican Insider, 20 noiembrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat