Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Intervenția cardinalului secretarului de stat Pietro Parolin la al VIII-lea Simpozion Internațional "Drepturi fundamentale și conflicte între drepturi" (15 noiembrie 2018)

Stimate Rector al Universității,

Cucernice președinte al Fundației Ratzinger / Benedict al XVI-lea

Stimați conferențiari,

Doamnelor și domnilor,

Mulțumesc organizatorilor, în special părintelui Federico Lombardi, președinte al Fundației Ratzinger / Benedict al XVI-lea, pentru invitația cordială de a lua parte la acest Simpozion care precede acordarea Premiului Ratzinger. Deosebit de semnificativă este tema aleasă în acest an pentru Întâlnire, cu titlul provocator: Drepturi fundamentale și conflicte între drepturi, dedicată integral drepturilor umane la a 70-a aniversara a Declarației Universale a Drepturilor Omului din 10 decembrie 1948.

Drepturile umane sunt fără îndoială o temă de mare actualitate, complexă și adesea controversată. Conferințele din aceste zile oferă aprofundări importante și semnificative, care scot în evidență aspecte cheie ale discuției, pornind de la originea și de la fundamentul însuși al drepturilor umane, la ierarhia și interacțiunea lor reciprocă până la limitele pe care pot sau trebuie să le întâlnească. Tema care a fost dată tratării mele vrea să analizeze domeniul de investigație dintr-o perspectivă diferită, oprindu-se în special asupra interlocutorilor Sfântului Scaun în domeniul drepturilor umane, așadar, asupra dialogului pe care el îl instaurează cu comunitatea internațională.

Desigur nu putem uita că atitudinea Bisericii și determinarea sa de a dialoga despre temă a evoluat de-a lungul secolelor de când expresia a apărut la începuturile Revoluției Franceze în Declarația drepturilor omului și ale cetățeanului, din 26 august 1789. Așa cum se știe, de la început a existat refuzul oricărui dialog posibil cu societatea. Drepturile umane erau percepute exclusvi ca tentativa de a răsturna valorile creștine autentice pe care se baza conviețuirea civilă[1] și voința de a crea o societatea la baza căreia să fie un aparat normativ care să aibă alături religia[2]. Așadar, drepturile cetățeanului apăreau ca „o înșelătoare propagandă răspândită de cel care în realitate tindea să tulbure orice bună orânduială a vieții colective, în timp ce «drepturile umane» reale constau în ascultare, conform deciziilor Bisericii, față de obligațiile stabilite de legea naturală și divină și traduse în legea pozitivă”[3].

Limbajul drepturilor intră lent în viața Bisericii cu dezvoltarea doctrinei sociale. Enciclica Rerum novarum a lui Leon al XIII-lea va menționa dreptul de proprietate, legând conceptul de proprietate privată de dreptul natural și amintind că „legile civile […], când sunt drepte, derivă propria autoritate și eficacitate din însăși legea naturală (cf. S. Th. I-I, q. 95, a. 4), confirmă acest drept și îl asigură cu putere publică”[4].

Ca urmare a evenimentelor dramatice ale celui de-al doilea război mondial și cu instaurarea unui nou raport cu modernitatea din anii Conciliului al II-lea din Vatican, Biserica a abandonat dialectica inițială și a devenit ea înseși promotoare a drepturilor umane fundamentale, deși n-a renunțat să sublinieze prerogativele legii divine. „Nici o lege umană nu poate asigura atât de bine demnitatea personală și libertatea omului ca evanghelia lui Cristos încredințată Bisericii. Această evanghelie vestește și proclamă libertatea fiilor lui Dumnezeu, respinge orice servitute care decurge în ultimă instanță din păcat, respectă cu sfințenie demnitatea conștiinței și hotărârea ei liberă, îndeamnă fără preget la valorificarea tuturor talentelor omenești în slujba lui Dumnezeu și pentru binele oamenilor și, în sfârșit, îl încredințează pe fiecare om iubirii tuturor… De aceea, Biserica, în virtutea evangheliei ce i-a fost încredințată, proclamă drepturile oamenilor, recunoaște și prețuiește dinamismul cu care aceste drepturi sunt promovate pretutindeni în vremurile noastre. Această mișcare, însă, trebuie impregnată de spiritul evangheliei și ferită de orice fel de falsă autonomie. Suntem, într-adevăr, tentați să considerăm că numai atunci drepturile noastre personale sunt pe deplin menținute când suntem degajați de orice normă a legii dumnezeiești”[5].

Așadar dacă pe de o parte în cursul timpului s-a deschis o confruntare rodnică între Biserică și societate cu privire la temă, pe de altă parte adesea se marchează distanțe în privința conținutului și limbajului adoptat. În abordarea sa, Biserica pornește de la cuvintele apostolului: „cercetați toate: păstrați ce este bun” (1Tes 5,21). De aceea ea se simte liberă să ajungă la orice posibil interlocutor, chiar pornind de la pozițiile cele mai îndepărtate.

În același timp, nu trebuie uitat că punctul de plecare al oricărui dialog, care vrea să fie realmente eficace, este conștiința de sine. A ne deschide spre celălalt nu înseamnă a renunța la propria identitate și la propriile prerogative. Acolo unde se promovează „drepturile” pe care Biserica le consideră incompatibile atât cu legea divină cât și cu cea naturală, care poate fi cunoscută cu rațiunea dreaptă, Sfântul Scaun nu va înceta să-și ridice glasul în apărarea înainte de toate a înseși persoanei umane. Nu este vorba de a se baricada în spatele unor poziții preconcepute, cât mai ales de a apăra dezvoltarea armonioasă și integrală a omului, pentru că din păcate, așa cum nota papa Francisc, „poate exista riscul – în anumite privințe paradoxal – ca, în numele drepturilor umane înseși să se instaureze forme moderne de colonizare ideologică[6], așa încât unele drepturi fundamentale sunt lezate în numele promovării altor drepturi. În același timp apărarea chiar legitimă a unei identități culturale nu poate constitui un pretext pentru a se scuti de respectarea drepturilor umane.

În dezbaterea de astăzi, este bine de ținut cont de unele elemente care sunt fundamentale pentru Biserică în dialogul cu interlocutorii săi. Primul pe care aș vrea să-l subliniez este caracterul universal al drepturilor. De fapt, Declarația din 1948 își propunea scopul de a formula enunțuri care să fie valabile mereu, în fiecare epocă, loc și cultură, pentru că ele sunt legate de însăși natura persoanei umane. Astăzi se observă o distanțare, atât în unele domenii din așa-numitul Occident, cât și în alte contexte culturale, ca și cum sensul profund al drepturilor umane este contextualizabil și aplicabil numai la anumite locuri și la o anumită epocă, ce pare de acum demarată în mod iremediabil pe calea apunerii. În schimb trebuie recuperată dimensiunea obiectivă a drepturilor umane, bazată pe recunoașterea „demnității inerente tuturor membrilor familiei umane, [care] constituie fundamentul libertății, al dreptății și al păcii în lume”[7]. Fără o astfel de viziune, se instaurează un scurtcircuit al drepturilor care din universale și obiective devin individuale și subiective, cu consecința paradoxală că „fiecare devine măsură a propriei ființe și a propriei acțiuni”, se devine „în mod substanțial lipsiți de grijă față de alții și [se favorizează] acea globalizare a indiferenței care se naște din egoism, rod al unei concepții despre om incapabile să primească adevărul și să trăiască o dimensiune socială autentică”[8].

Numai menținând vie conștiința valenței universale a drepturilor umane se poate evita această derivă, care ajunge în proliferarea unei „multiplicități de «noi drepturi» adesea în contrapoziție între ele”[9] și, în același timp, se poate crea un dialog în toate domeniile, în special în cadrul ONU unde se desfășoară majoritatea discuțiilor în această materie. Totuși, trebuie notat și că nemulțumirea crescândă care se observă din mai multe părți față de organizațiile internaționale și față de diplomația multilaterală, pune astăzi în pericol serios interlocuțiunea despre drepturile umane. La rândul său, Sfântul Scaun consideră fundamental să favorizeze confruntarea cea mai amplă posibilă cu toți oamenii de bunăvoință și cu acele instituții care se străduiesc pentru a tutela drepturile omului și să promoveze binele comun și dezvoltarea socială. Papa Francisc ne stimulează constant să construim punți și punți pot să fie construite cu interlocutori multipli, atât în domeniul multilateral cât și în cel bilateral, atât cu statele cât și cu organizațiile neguvernamentale, cu interlocutori religioși, precum și cu subiecți laici și neconfesionali.

În acest sens domeniul diplomatic este privilegiat, pentru că permite să se dezvolte contacte și relații personale prin care Sfântul Scaun poate ajunge la ținuturile cele mai îndepărtate și la sensibilitățile umane cele mai distante. Așadar nu trebuie renunțat la crearea de ocazii de întâlnire, pe urma acelei intuiții fericite pe care a avut-o substitutul de atunci de la Secretariatul de Stat, mons. Giovanni Battista Montini, când a dat naștere Cercului din Roma, care a fost o tribună extraordinară și un sediu privilegiat de raporturi internaționale. El a știut să ofere o oportunitate de cunoaștere și colaborare reciprocă la nivel cultural și diplomatic, promovând între altele studii despre problemele internaționale. Și astăzi este nevoie de puncte de contact, în care fiecare să poată oferi propria contribuție originală respectând opinia celuilalt. Din păcate, se observă adesea cum unele preconcepții și locuri comune față de Biserică fac mai dificilă o discuție senină.

Interlocuțiunea este mai complicată mai ales acolo unde se ating domenii mai intime ale vieții și ale persoanei umane fără o ancorare obiectivă. De fapt, creștinismul face trimitere „la natură și la rațiune ca adevărate izvoare ale dreptului, […] la armonia dintre rațiunea obiectivă și subiectivă, o armonie care presupune însă ca ambele sfere să fie întemeiate în Rațiunea creatoare a lui Dumnezeu”[10]. Dimpotrivă, în timpuri recente pare că a prevalat o viziune fragmentată despre om, liberă de orice legătură, atât cu supranaturalul cât și cu ceilalți oameni, așa că s-a amorsat un mecanism pe baza căruia drepturile umane sunt supuse „simțirii comune” a majorității. Însă în reflecția Bisericii nu există drepturi ale „unui om liber de orice legătură”, nu există un „om fragmentat” în diferitele sale aspecte sociale, economice, religioase, etc., ci omul în integralitatea sa.

Așadar Biserica abordează drepturile umane pornind de la universalitatea, raționalitatea și obiectivitatea lor. În această optică se înțelege angajarea concretă a Sfântului Scaun în apărarea unor drepturi specifice cărora le acordă atenție deosebită și în promovarea cărora ea este angajată.

În primul rând, există dreptul la viață conținut în articolul 3 al Declarației din 1948[11]. Este vorba despre adevărata bază a tuturor drepturilor umane. Activitatea multilaterală a Sfântului Scaun, în orice for internațional, ca și în raporturile cu statele, este mereu îndreptată spre apărarea acestui drept. La fel, nu trebuie uitată angajarea concretă a Bisericii prin ordinele călugărești și multiplele lor opere caritative, precum și prin numeroasele organizații cu caracter neguvernamental, inspirate în mod creștin. Alături de apărarea începutului vieții și a sfârșitului său natural, care constituie premisa fundamentală a promovării dreptului la viață, astăzi se prezintă noi provocări legate de biotehnica modernă și favorizate uneori de legislații mai curând permisive. Probleme spinoase se pun cu privire la manipularea genetică, traficul de organe și noile dezvoltări ale „hibridizării” persoanei umane cu genomul altor specii.

În fața acestor provocări Biserica este angajată să sublinieze valoarea unică și irepetabilă a fiecărei vieți, dar prețios al lui Dumnezeu. „Încontinuu – amintea Benedict al XVI-lea – creștinul este chemat să se mobilizeze pentru a face față atacurilor multiple la care este expus dreptul la viață. În asta el știe că se poate baza pe motivații care au rădăcini profunde în legea naturală și care pot fi deci împărtășite de orice persoană cu conștiință dreaptă”[12]. Din păcate, tocmai dreptul la viață pare să fie cel mai expus individualismului care caracterizează îndeosebi societățile occidentale. În tentativa constantă de a-l elibera pe om de Dumnezeu, viața încetează să fie un dar și este considerată mai degrabă ca o proprietate, de care fiecare poate dispune în mod liber în limitele puse de simplul consens al majorității. Acest lucru face dialogul mai complex, datorită dificultății de a găsi un teren metafizic și lexical comun pe care să se întâlnească.

În contextul apărării vieții, Sfântul Scaun este și activ în favorizarea eliminării universale a pedepsei cu moartea. Este o angajare care ține cont atât de articolul 3, cât și de articolul 5[13] din Declarația din 1948, care interzice pedepsirile crude, inumane și degradante. Este vorba despre o problemă deosebit de îndrăgită de Sfântul Părinte, care la 2 august a considerat să actualizeze Catehismul Bisericii Catolice. „Mult timp – prezintă noua formulare – recurgerea la pedeapsa cu moartea din partea autorității legitime, după un proces regulamentar, a fost considerată un răspuns adecvat dat gravității unor delicte și un mijloc acceptabil, chiar dacă extrem, pentru tutelarea binelui comun. Astăzi este tot mai vie conștiința că demnitatea persoanei nu este pierdută nici măcar după ce a comis delicte foarte grave. În afară de asta, s-a răspândit o nouă înțelegere a sensului sancțiunilor penale din partea statului. În sfârșit, au fost puse la punct sisteme de detenție mai eficace, care garantează cuvenita apărare a cetățenilor, dar, în același timp, nu-i iau în mod definitiv celui vinovat posibilitatea de a se corecta. De aceea Biserica învață, în lumina Evangheliei, că «pedeapsa cu moartea este inadmisibilă pentru că atentează la inviolabilitatea și demnitatea persoanei» (Francisc, Discurs adresat participanților la întâlnirea promovată de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări, 11 octombrie 2017), și se angajează cu determinare pentru abolirea sa în toată lumea”[14].

În acest domeniu Sfântul Scaun dialoghează fie cu organismele care promovează abolirea pedepsei cu moartea susținându-le acțiunea, între care trebuie menționată în special Uniunea Europeană cu care există o profundă sintonie cu privire la această problemă, fie, acolo unde există posibilitatea, cu acele țări care încă o au, subliniind efectul descurajator scăzut pe care-l are ea, precum și anacronismul recurgerii la o astfel de pedeapsă în state care în ansamblu sunt înzestrate pentru a tutela în mod corespunzător siguranța propriilor cetățeni. Pe de altă parte, amintea tot papa, „atenția în aplicarea pedepsei trebuie să fie principiul care susține sistemele penale, iar validitatea deplină și operativitatea principiului pro homine trebuie să garanteze ca statele să nu fie abilitate, juridic sau pe cale de fapt, să subordoneze respectarea demnității persoanei umane la orice altă finalitate, chiar și atunci când se reușește să se ajungă la vreun fel de utilitate socială. Respectarea demnității umane nu numai că trebuie să acționeze ca limită în calea caracterului arbitrar și a exceselor agenților statului, ci drept criteriu de orientare pentru urmărirea și reprimarea acelor conduite care reprezintă cele mai grave atacuri la adresa demnității și integrității persoanei umane”[15].

Cu referință la articolele 13[16] și 14[17] din Declarația din 1948, Sfântul Scaun este angajat să promoveze drepturile migranților și refugiaților. În diferitele crize din ultimii ani, Sfântul Părinte n-a încetat să-și facă auzit glasul în fața unei tragedii de proporții uriașe, care lezează puternic demnitatea umană. Și în acest caz interlocutorii sunt multiplii, începând de la comunitatea internațională, așadar de la Națiunile Unite, cu care Sfântul Scaun lucrează de acum de câțiva ani în definirea acelor Global Compacts cu privire la migranți și la refugiați, care vor fi adoptate în acest an. Din păcate, doare să constatăm cum unele țări se retrag de la discuție.

La rândul său, Sfântul Scaun, prin misiunile permanente la New York, cât privește migranții, și la Geneva, cât privește refugiații, continuă să ofere propria contribuție activă la discuții și în întâlnirile pregătitoare, promovând viziunea pontifului, centrată în jurul a patru verbe: a primi, a proteja, a promova și a integra[18]. Și în cursul călătoriilor sale apostolice, dintre care prima dedicată migranților, cu vizita în insula Lampedusa, papa Francisc n-a încetat să amintească urgența de a ne îngriji de cel care este constrâns să părăsească propria țară din cauza războaielor și persecuțiilor, precum și datorită foamei și restricțiilor economice. Știm că această angajare a sa în promovarea demnității celor mai slabi, în special a copiilor și adolescenților care sunt forțați să trăiască departe de țara lor de origine și separați de afectele familiale, i-a procurat adesea un sentiment de ostilitate în special printre cei care au văzut propriul teritoriu invadat de recentele valuri migratoare.

Totuși nu trebuie să rămânem în răstălmăciri. Însuși papa Francisc n-a încetat să sublinieze că primirea trebuie să fie rațională, adică trebuie să fie însoțită de capacitatea de a integra și de prudența guvernanților[19]. A afirma dreptul celui care este slab să primească protecție nu înseamnă deci a-l scut de obligația de a respecta locul care-l primește, cu cultura sa și tradițiile sale. Pe de altă parte, obligația statelor de a interveni în favoarea celui care este în pericol nu înseamnă a abdica de la dreptul legitim de a tutela și a proteja pe proprii cetățeni și propriile valori. În această privință, trebuie afirmat că politica în acești ani adesea a renunțat la rolul său de mediere sociale pentru a edifica binele comun, cedând în fața ispitei imprudente a căutării unui consens facil și trecând peste fricile ancestrale ale populației. Și în contextul internațional, e dureros să se constante determinarea mică de a colabora în căutarea de soluții împărtășite între state, în fața prevalării noilor forme de naționalism. Aceste dificultăți nu elimină angajarea Sfântului Scaun în căutarea unui dialog constructiv cu toți pentru a apăra viețile aflate în pericol, nici efortul Bisericii și al instituțiilor sale caritative de a interacționa cu societatea civilă pentru a favoriza soluții concrete care să aline suferința migranților și să tuteleze viața și activitățile cetățenilor.

În sfârșit, aș vrea să amintesc articolul 18 din Declarația Universală a Drepturilor Omului, adică „dreptul la libertatea de gândire, de conștiință și de religie; acest drept include libertatea de a schimba religia sau crezul și libertatea de a manifesta, izolat sau în comun, și atât în public cât și în privat, propria religie sau propriul crez în învățământ, în practici, în cult și în respectarea riturilor”. Așa cum se știe, este vorba despre un drept asupra căruia Biserica, după o lungă refuzare, a elaborat o proprie reflecție aprofundată pornind de la anii Conciliului al II-lea din Vatican, cu declarația Dignitatis humanae, care afirmă că „persoana umană are dreptul la libertatea religioasă. Această libertate constă în faptul că toți oamenii trebuie să fie imuni de orice constrângere din partea indivizilor sau a grupurilor sociale și a oricărei puteri omenești astfel încât, în materie religioasă, nimeni să nu fie constrâns să acționeze împotriva conștiinței sale și nimeni să nu fie împiedicat să acționeze conform conștiinței sale, în particular și în public, atât singur cât și asociat cu alții, între limitele cuvenite”[20]. Așa cum amintea papa Ratzinger, pentru Sfântul Scaun „este vorba despre primul dintre drepturile umane, pentru că exprimă realitatea cea mai fundamentală a persoanei”[21]. De altfel, „când libertatea religioasă este recunoscută, demnitatea persoanei umane este respectată în rădăcina sa și se întăresc ethosul și instituțiile popoarelor. Viceversa, când libertatea religioasă este negată, când se încearcă împiedicarea de a practica propria religie sau propria credință și de a trăi conform lor, se ofensează demnitatea umană și, în același timp, se amenință dreptatea și pacea”[22]. La rândul său, papa Francisc a explicat că „rațiunea recunoaște în libertatea religioasă un drept fundamental al omului care reflectă cea mai înaltă demnitate a sa, aceea de a putea căuta adevărul și de a adera la el, și recunoaște în ea o condiție indispensabilă pentru a putea desfășura toată potențialitatea proprie. Libertatea religioasă nu este numai aceea a unei gândiri sau a unui cult privat. Este libertate de a trăi conform principiilor etice care decurg din adevărul găsit, atât în mod privat cât și în mod public”[23]. De fapt, nu sunt puține tentativele de a reduce libertatea religioasă la sfera pur privată a persoanei, precum și cele de a face să depindă drepturile civile de apartenența religioasă. Deci, Sfântul Scaun este în prima linie în promovarea dreptului la libertatea religioasă, străduindu-se pe de o parte pentru ca să se evite marginalizarea religiei în societatea civilă, pe de altă parte pentru ca în fiecare societate să fie tutelate în mod egal drepturile tuturor cetățenilor independent de crezul lor religios.

Alături de libertatea religioasă este important de a afirma libertatea de conștiință. „Această libertate – amintește Dignitatis humanae – constă în faptul că toți oamenii trebuie să fie imuni de orice constrângere din partea indivizilor sau a grupurilor sociale și a oricărei puteri omenești”[24]. În zilele noastre, se asistă cu preocupare la tentativele de a reduce acest drept încât riscă să fie marginalizat și limitat, mai ales în ceea ce privește obiecția de conștiință cu privire la probleme delicate inerente vieții. Pentru Biserică obiecția de conștiință este, în schimb, un drept fundamental pentru că, așa cum afirmă Gaudium et spes, „conștiința este nucleul cel mai tainic și sanctuarul omului”[25], așadar nu poate fi încălcat fără a leza însăși persoana umană.

Stimați conferențiari,

Doamnelor și domnilor,

Încheind această scurtă trecere în revistă, aș vrea în ultimul rând să scot în evidență elementul fundamental pentru Biserică în interlocuțiunea sas în domeniul drepturilor umane. Fac asta pornind de la o imagine pe care o iau din capitolul al zecelea din Evanghelia lui Luca. Este parabola samariteanului milostiv care ajută un nenorocit de pe marginea drumului care străbate deșertul din Iuda, un ținut străin și ostil pentru el. Cine a putut parcurge acea bucată de drum îi înțelege dificultățile: coborâri abrupte și căldura sufocantă îl însoțesc pe călător în cei circa o mie de metri diferență de nivel care despart Ierusalimul de Ierihon. Luca ne relatează despre un om care, coborând pe acel drum accidentat, cade în mâinile tâlharilor care aproape că-l omoară. Nici preotul, nici levitul nu se îngrijesc de el, ba chiar, văzându-l, îl evită care și cum ar vrea să creeze o distanță. Numai unui străin nu-i este frică să se apropie de acel nenorocit, îl îngrijește, în însoțește într-un han apropiat și se ocupă de întreținerea sa până la vindecarea completă.

În această parabolă care încadrează enunțarea poruncii iubirii putem găsi exprimată ideea inspiratoare a drepturilor umane. O exprim cu un paradox: la originea drepturilor umane nu este niciun drept, nici cu atât mai puțin nu este o obligație. Nu există dreptul călătorului rănit să fie îngrijit, nici în sine obligația cuiva dintre trecători să-l asiste. La origine este numai compasiunea și gratuitatea – în termeni creștini spunem caritatea – unui om care observă un alt om aflat în pericol. A privi la om, independent de caracteristicile sale fizice, psihice, etnice sau religioase, ca la o persoană cu o demnitatea proprie înnăscută este exact noutatea pe care Isus o introduce în lume cu parabola samariteanului milostiv. În acest sens, însuși conceptul de drept uman are înscris în ADN-ul său caritatea evanghelică, ce completează și – am putea spune – sublimează însăși natura omului. Cu asta nu vreau să afirm o coincidență între mesajul evanghelic și drepturile umane. Există o diferență profundă și radicală, pentru că acestea din urmă fac apel la rațiune și la dreptul natural, în timp ce primul la revelația divină. Totuși, așa cum nu există coincidență, nu există nici contrapoziție acolo unde în centru este omul în integralitatea sa rațională, afectivă și socială și drepturile sunt înțelese și aprofundate conform rațiunii drepte. Așadar Biserica abordează pozitiv drepturile umane, deoarece prin intermediul lor întreaga omenire asumă conștiința cu privire la demnitatea fiecărei persoane umane. În această perspectivă, Sfântul Scaun se străduiește pentru o dezbatere senină, rodnică și onestă. Asta cere – așa cum aminteam mai sus – să se evidențieze posibilele dificultăți și echivocurile care se nasc atunci când interlocuțiunea se întemeiază pe un limbaj lichid, ca acela contemporan, în care cuvintele asumă accepțiuni ambigue.

Dacă ne uităm bine nu sunt ambigue atât cuvintele cât mai ales antropologia care se află la bază, care probabil un pic prea repede a marginalizat aportul iudeo-creștin la filozofia greacă și la dreptul roman. De fapt, dacă pe de o parte conceptul de drepturi umane apare în cadrul revoluționar francez în contrapoziție cu Biserica, nu se poate nega însă că el plătește un tribut de netăgăduit sensibilității creștine în care au fost formați cei care au redactat Declarația din 1789. Dificultatea timpului nostru nu se află atât în tentativa de a elibera drepturile umane de orice legătură cu creștinismul – nu asta ne preocupă –, ci pierderea ancorării filozofice și juridice a drepturilor înseși, așa încât, într-o continuă evoluție care dorește noutatea, gândirea occidentală ajunge să diminueze înseși arhitectura drepturilor pe care a enunțat-o. Fără o clară viziune antropologică, orice drept cheamă alte drepturi, care ajung să se devoreze și să se reprime reciproc.

Ispita modernă este de a accentua mult cuvântul „drepturi”, neglijându-l pe cel mai important: „umane”. Dacă drepturile pierd legătura lor cu umanitatea, devin numai exprimări ale grupurilor de interes și prevalează, așa cum afirmă papa Francisc, „o concepție de persoană umană dezlipită de orice context social și antropologic, aproape ca o «monadă» (μον?ς), tot mai insensibil față de celelalte «monade» în jurul său”[26]. La fel, așa cum s-a amintit dispar și obligațiile care sunt corelate de ele și astfel în afirmarea drepturilor fiecăruia nu se mai ține cont că „fiecare ființă umană este legată de un context social, în care drepturile și obligațiile sale sunt legate cu cele ale altora și cu binele comun al societății înseși”[27].

În dezbaterea despre drepturi, provocarea pentru Biserică, deci și pentru Sfântul Scaun în diferitele foruri internaționale, nu este aceea de a apăra poziții sau de „a poseda spații”[28], așa cum ar spune papa, ci de a propune în mod simplu și transparent viziunea sa despre om: nu produsul obișnuit al întâmplării, ci fiul unui Tatăl grijuliu, care „dă tuturor viață, suflare și toate” (Fap 17,25). Este un drum angajant, care desigur merită să fie parcurs.

Mulțumesc.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Cf. D. Menozzi, Chiesa e diritti umani, Il Mulino, Bologna 2012, 28.

[2] Acest lucru este deosebit de evident în Declarația franceză. Tema drepturilor apăruse deja cu câțiva ani înainte de Declarația de independență a Statelor Unite ale Americii, care menține totuși o referință la Dumnezeu Creatorul. Cf. Declarația de Independență a Statelor Unite ale Americii: «We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness».

[3] D. Menozzi, Chiesa e diritti umani, o.c., 39.

[4] Leon al XIII-lea, Scrisoarea enciclică Rerum novarum, 15 mai 1891, 8.

[5] Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Constituția pastorală despre Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes, 7 decembrie 1965, 41.

[6] Francisc, Discurs adresat membrilor Corpului Diplomatic acreditat pe lângă Sfântul Scaun, Sala Regia, 8 ianuarie 2018.

[7] Declarația Universală a Drepturilor Omului, 10 decembrie 1943 (în continuare: DDO), preambul.

[8] Francisc, Discurs la Consiliul Europei, Strasbourg, 25 noiembrie 2014.

[9] Francisc, Discurs adresat membrilor Corpului Diplomatic acreditat pe lângă Sfântul Scaun, cit.

[10] Benedict al XVI-lea, Discurs la Bundestag, Berlin, 22 septembrie 2011.

[11] DDO, art. 3: «Fiecare individ are drept la viață, la libertate și la siguranța propriei persoane».

[12] Benedict al XVI-lea, Discurs adresat participanților la Adunarea Generală a Academiei Pontificale pentru Viață, Sala Clementina, 24 februarie 2007.

[13] DDO, art. 5: «Niciun individ nu va putea fi supus la tortură sau la tratament sau la pedeapsă crude, inumane sau degradante».

[14] Catehismul Bisericii Catolice, 2267.

[15] Francisc, Discurs adresat delegației Asociației Internaționale de Drept Penal, Sala Papilor, 23 octombrie 2014.

[16] DDO, art. 13, nr. 2: «Fiecare individ are dreptul de a părăsi orice țară, inclusiv țara proprie, și de a se întoarce în propria țară».

[17] DDO, art. 14: «1. Fiecare individ are dreptul de a căuta azil și de a se bucura de azil în alte țări pentru a scăpa de persecuții. 2. Acest drept nu va putea fi invocat atunci când individul este realmente căutat pentru delicte nepolitice sau pentru acțiuni contrare scopurilor și principiilor Națiunilor Unite».

[18] Cf. Francisc, Discurs adresat participanților la Forumul Internațional „Migrații și Pace”, 21 februarie 2017.

[19] Cf. Francisc, Conferință de presă în timpul zborului de întoarcere din Irlanda, 26 august 2018: «Există deschiderea inimii pentru toți, suferința; apoi, integrarea drept condiție pentru a primi; și apoi prudența guvernanților pentru a face asta».

[20] Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Declarația Dignitatis humanae, 2.

[21] Benedict al XVI-lea, Discurs adresat Corpului Diplomatic acreditat pe lângă Sfântul Scaun, Sala Regia, 9 ianuarie 2012.

[22] Benedict al XVI-lea, Mesaj pentru a XLIV-a Zi Mondială a Păcii (1 ianuarie 2011), 8 decembrie 2010, 5.

[23] Francisc, Discurs adresat participanților la Întâlnirea Internațională „Libertatea religioasă conform dreptului internațional și conflictul global al valorilor”, Sala Consistoriului, 20 iunie 2014.

[24] Dignitatis humanae, cit., 2.

[25] Gaudium et spes, cit., 16.

[26] Francisc, Discurs la Parlamentul European, Strasbourg, 25 noiembrie 2014.

[27] Ibid.

[28] Francisc, Exortația apostolică Evangelii gaudium, 24 noiembrie 2013, 223.


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat