Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheza cardinalului vicar Angelo de Donatis despre exortația apostolică Gaudete et exsultate (Bazilica "Sfântul Ioan" din Lateran, 12 noiembrie 2018)

Pe cine incomodează sfințenia?

Acesta este titlul reflecției din această seară.

Da, pentru că sfințenia implică un drum autentic de convertire, o transformare de viață tot mai profundă și radicală... deci într-un anumit sens este un drum "incomod" cel al sfințeniei. Acest lucru nu trebuie să ne înspăimânte: cine vrea să ne scoată din comoditățile noastre sterile și adesea periculoase este întotdeauna forța iubirii lui Dumnezeu. Această iubire și nu altceva (simțul datoriei sau simțul de vinovăție sau perfecționismul niciodată sătul) este motorul secret, motivația și ținta drumului nostru de sfințenie. Iubirea revărsată de Duhul în inimile noastre vrea să dea formă, armonie, unificare, frumusețe întregii noastre existențe.

Papa Francisc dedică un capitol din exortația Gaudete et exsultate (nr. 36-62) celor pe care le definește "două falsificări ale sfințeniei care ar putea să ne facă să greșim drumul: gnosticismul și pelagianismul". Deci, încă o dată papa face referință la numele acestor două erezii "apărute în primele secole creștine", și care după părerea sa "continuă să aibă o actualitate alarmantă" (nr. 35). Vorbise despre asta în Evangelii gaudium și revinde adesea asupra acestui lucru în discursuri, tocmai pentru că sunt deosebit de pătrunzătoare în viața Bisericii (o scrisoare recentă a Congregației pentru Doctrina Credinței adresată episcopilor din lume le aprofundează dintr-un punct de vedere al încadrării teologice: Placuit Deo, din 22 februarie 2018).

Au în comun că sunt căi comode, întocmai scurtături, ale drumului sfințeniei. Nu pentru că nu cer un efort din partea celui care le parcurge, ci pentru că nu sunt drumuri reale de transformare a vieții: existența discipolului este numai aparent transfigurată în cea a lui Cristos, în realitate este încă dominată de eu-l și de voința omului vechi.

Nu este vorba de înșelăciuni ca începători! Nu numai ispitele celui care este la începutul urmării Domnului, ca ispitele avariției sau mâniei sau desfrâului. Nu, acestea sunt falsificări ale sfințeniei ca "angajați", ca oameni care l-au întâlnit pe Domnul, s-au convertit și au început să meargă în credință și în Biserică. Papa Francisc vorbește despre "dușmani subtili" ai sfințeniei. Cu alte cuvinte: răul se prezintă sub rămășițe false, cu o aparență de bine, sau pentru a spune cu o expresie vestită, travestit în "înger de lumină" în așa fel încât să înșele și pe cel care s-a hotărât pentru urmarea Domnului. Scopul Celui Rău este să ne ducă înapoi la viața de "dinainte de convertire", pentru a demonstra că nimic nu s-a schimbat, că harul lui Dumnezeu nu ne mântuiește și că viețile noastre sunt în mod disperat încă pe punctul de plecare. Cu alte cuvinte, că sfințenia "nu este pentru noi".

Să privim separat mai întâi gnosticismul și apoi pelagianismul și să le aprofundăm pe amândouă, pentru a ne putea pune în apărare de asemenea derive.

Gnosticismul

Punctul fundamental este că gnosticismul (din grecescul ghnosis: cunoaștere) uită că misterul lui Dumnezeu este întocmai un mister... ceea ce se vede din El se vede prin har, prin dar al lui Dumnezeu și nu în virtutea raționamentelor și a experiențelor construite de om. Dumnezeu scapă de tentativele noastre de a-l închide în ceva ce să-l poată circumscrie și să-l limiteze, cu scuza de a voi să-l descrie sau să-l definească. Că este un concept, o idee, un nume, o imagine, o reprezentare făcută de mâinile noastre... Dumnezeu este mai mare! Fie în tradiția ebraică fie în cea musulmană sensul transcendenței lui Dumnezeu ne împiedică să ne facem o imagine a lui Dumnezeu sau să-i rostim numele. Numai pentru că Dumnezeu ne revelează și ne arată fața sa în Isus noi putem să ne adresăm lui Dumnezeu cel de trei ori Sfânt și să-l numim Tată, Fiu și Duh. Dacă vrem să intuim ceva despre Dumnezeu, putem doar să pornim de la acel om pe care El a decis să devină întrupându-se. În schimb, scrie papa, gnosticismul "prin propria sa natură vrea să domesticească misterul", fie misterul lui Dumnezeu și al harului său, fie misterul vieții altora (nr. 40).

Și viața celorlalți este un mister, nu putem pretinde că am înțeles totul despre inima oamenilor! Cu atât mai mult despre inima lui Dumnezeu. În schimb gnosticul este convins că are adevărul în mână și că l-a procurat cu inteligența sa și cu știința sa. Iarăși papa în Gaudete et exsultate:

"Pentru că este tipic gnosticilor să creadă și că pot cu explicațiile lor să facă perfect comprehensibile toată credința și toată Evanghelia. Absolutizează propriile teorii și îi obligă pe alții să se supună propriilor raționamente. Una este o folosire sănătoasă și umilă a rațiunii pentru a reflecta asupra învățământului teologic și moral al Evangheliei; alta este a pretinde să se reducă învățătura lui Isus la o logică rece și dură care încearcă să domine totul" (nr. 39).

Este legitim ca rațiunea să investigheze și să elaboreze doctrine, dar vai să schimbăm aceste sinteze, deși sunt bazate pe Cuvântul lui Dumnezeu din Scriptură și din Tradiție, cu însuși misterul lui Dumnezeu. Dumnezeu mă elimină, mă surprinde, mă neliniștește, mă mângâie, mă corectează, îmi vine în întâmpinare... într-un cuvânt: mă iubește! Nu pot pretinde că am înțeles totul și că pot să exprim cine este El cu două fraze bine formulate. Scria sfântul Augustin cu o expresie latină concisă și eficace: Si comprehendis, non est Deus!

"Dacă tu declari că ai înțeles ce este Dumnezeu, asta înseamnă că tu ai înțeles ceva diferit și care nu este Dumnezeu. Dacă tu declari că l-ai înțeles cu gândul, asta înseamnă că prin acest gând ai voit să te înșeli. Deci, acesta nu este Dumnezeu, dacă declari că l-ai înțeles" (Augustin de Hippona, Sermo 52).

Nu vrem să spunem că nu-l cunoaștem pe Dumnezeu, dimpotrivă: mister este ceea ce înainte nu se vedea și acum se vede. Dar tot ceea ce se vede este prin darul lui Dumnezeu, prin revelația sa și nu prin bravura minții umane. În Scriptură când se vorbește despre "teama de Dumnezeu" se înțelege chiar acest a-l lăsa pe Dumnezeu să fie Dumnezeu. Nu-l pun pe Dumnezeu în buzunar, nu-l reduc la un concept, nu absolutizez experiența mea personală avută cu El... așa cum fac gnosticii.

Din această atitudine îngâmfată provin două consecințe:

1. Credința gnosticilor de ieri și de astăzi este o credință incorporală: până la urmă, gnosticul crede într-o doctrină, nu într-o persoană, Domnul Isus; pentru el Dumnezeu s-a revelat într-un tratat, nu într-o istorie de iubire între Dumnezeu și popor, între Dumnezeu și Biserică. Consecințele sunt dezastruoase:

"Până la urmă, dezincarnând misterul, preferă «un Dumnezeu fără Cristos, un Cristos fără Biserică, o Biserică fără popor»" (nr. 37).

Dacă Dumnezeu este o teoremă, cum pot eu să-l iubesc? În afară de asta, credința mea așa de aparent precisă în formularea conținuturilor sale, a devenit formală, aseptică, având scuza că este obiectivă și asta pentru că nu are istorie, nu-și înfige rădăcinile în viața mea, nu se bazează pe o întâlnire gratuită cu Domnul. Papa Francisc ne avertizează:

"Dumnezeu ne depășește infinit, este mereu o surpriză și nu noi determinăm în ce împrejurare istorică îl găsim, din moment ce nu depind de noi tipul și locul și modalitatea întâlnirii. Cel care vrea totul clar și sigur pretinde să domine transcendența lui Dumnezeu" (nr. 41).

2. A doua consecință: gnosticii, după ce l-au redus pe Dumnezeu la un concept bine formulat și propus ca adevăr absolut, îl folosesc împotriva altora! Îl iau în posesie pe Dumnezeu ca pe "o proprietate a lor" și se folosesc de El pentru a firma propriu eu împotriva altora.

"Mulțumire fie lui Dumnezeu, de-a lungul istoriei Bisericii a rezultat foarte clar că ceea ce măsoară perfecțiunea persoanelor este gradul lor de caritate, nu cantitatea de date și cunoștințe pe care o pot acumula. «Gnosticii» fac dezorientare cu privire la acest punct și îi judecă pe alții pe baza verificării capacității lor de a înțelege profunzimea anumitor doctrine" (nr. 37).

Nu percep nici ceea ce Dumnezeu face în viața altora, pentru că au absolutizat raționamentele lor și experiența lor personală de credință sau aceea a propriului grup:

"Nici nu se poate pretinde să se definească unde nu se află Dumnezeu, pentru că El este prezent în mod misterios în viața fiecărei persoane, în viața fiecăruia așa cu dorește El și nu putem să-l negăm cu presupusele noastre certitudini. Și atunci când existența vreunuia a fost un dezastru, și atunci când îl vedem distrus de vicii și de dependențe, Dumnezeu este prezent în viața sa. Dacă ne lăsăm conduși mai mult de Duhul Sfânt decât de raționamentele noastre, putem și trebuie să-l căutăm pe Domnul în fiecare viață umană. Acest lucru face parte din misterul pe care mentalitățile gnostice ajung să-l refuze, pentru că nu-l pot controla" (nr. 42).

Pelagianismul

Numele derivă de la călugărul Pelagiu, contemporan al lui Augustin și cu care sfântul episcop de Hippona a avut mult de discutat... Acel rol central pe care gnosticii îl atribuie inteligenței, pelagienii îl atribuie voinței umane, efortului personal:

"Nu mai ocupa inteligența locul misterului și al harului, ci voința. Se uita că totul «nu depinde nici de cel care vrea, nici de cel care aleargă, ci de Dumnezeu cel îndurător» (Rom 9,16) și că El «ne-a iubit cel dintâi» (1In 4,19)" (nr. 48).

Pentru pelagian, Domnul Isus este astfel un model de imitat cu propriile forțe, nu izvorul harului necesar pentru viața nouă!

În teorie pelagienii convinși par să fie puțini: toți avem în inimă cuvintele lui Isus de la Ultima Cină: "fără mine nimic nu puteți face". Și totuși pentru papa Francisc această altă scurtătură a vieții spirituale este mult mai răspândită decât ne imaginăm noi. Nu sunt puțini creștinii care spun în cuvinte că ei cred în necesitatea harului, dar de fapt se bazează numai pe voința umană. Cum se poate întâmpla asta? Papa ne dă exemple: pelagianismul

"se manifestă în multe atitudini aparent diferite între ele: obsesia pentru lege, fascinația de a prezenta cuceriri sociale și politice, ostentația în îngrijirea liturgiei, a doctrinei și a prestigiului Bisericii, lauda deșartă legată de gestionarea treburilor practice, atracția față de dinamicile de auto-ajutor și de realizare autoreferențială. În asta unii creștini își dedică energiile lor și timpul lor, în loc să se lase conduși de Duhul pe calea iubirii, în loc să se pasioneze pentru a comunica frumusețea și bucuria Evangheliei și să-i caute pe cei de departe în mulțimile imense însetate de Cristos... (Toate acestea sunt) o formă subtilă de pelagianism, pentru că pare să supună viața harului la anumite structuri umane. Asta se referă la grupuri, mișcări și comunități și este ceea ce explică de ce de atâtea ori încep cu o intensă viață în Duh, dar după aceea termină fosilizați... sau corupți" (nr. 57-58).

În schimb Evanghelia este simplă și pune în centru primatul inițiativei de iubire a lui Dumnezeu în Cristos. Cât privește omul, el, mergând împreună cu Domnul său și întărit de darul Duhului, crește în virtuțile teologale, în centrul cărora este caritatea. Iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele ca pe noi înșine este inima vieții noi.

Papa Francisc ne dă un alt exemplu de derivă pelagiană (și este un exemplu de înșelăciune "a îngerului de lumină"!): se poate întâmpla ca să fim pelagieni chiar fără să vrem asta atunci când uităm că acțiunea Duhului Sfânt în transformarea vieții noastre este treptată și progresivă, și pretindem ca harul să transforme totul numai dintr-o lovitură. Desigur, trebuie spus, se pretinde asta mai ales... de la viețile altora! În aceste situații nu ne dăm seama că ajungem să-i inculpăm pe alții de non-perfecțiunea lor, pentru că sunt defectuoși în... "bunăvoința" lor! Este ca și cum s-ar spune: harul există și acționează, deci pentru ce încă n-ai depășit acele defecte? Poate pentru că nu vrei? Cine asumă această atitudine este adesea cel care se bazează pe acele trei sau patru reguli de viață creștină pe care reușește să le respecte, motiv pentru care își arogă dreptul de a-i judeca pe alții... căzând deci în lipsa de caritate, în a nu crede în căutarea sinceră a binelui din partea celorlalți! Și cel care încă n-a ieșit pe deplin din anumite limite sau păcate poate să aibă o voință umilă și să exprime o necesitate convinsă de ajutorul Domnului, poate să strige ca Petru în furtună "Doamne, salvează-mă!", conștient că nu reușește singur. Să-l ascultăm pe papa Francisc:

"Cei care răspund acestei mentalități pelagiene sau semipelagiene, deși vorbesc despre harul lui Dumnezeu cu discursuri îndulcite, «în definitiv se încred numai în propriile forțe și se simt superiori celorlalți pentru că respectă norme determinate sau pentru că sunt în mod încăpățânat fideli față de un anumit stil catolic». Când unii dintre ei se adresează celor slabi spunând că totul este posibil cu harul lui Dumnezeu, în fond obișnuiesc să transmită ideea că totul se poate face cu voința umană, ca și cum ea ar fi ceva curat, perfect, atotputernic, la care se adaugă harul. Se pretinde să se ignore că «nu toți pot totul» și că în această viață fragilitățile umane nu sunt vindecate complet și o dată pentru totdeauna de har. În orice caz, așa cum învăța sfântul Augustin, Dumnezeu te invită să faci ceea ce poți și «să ceri ceea ce nu poți»" (nr. 49).

Cred că în această seară, după ce am ascultat din cuvintele papei descrierea acestor doi dușmani, înțelegem cât sunt de răspândiți, înlăuntrul nostru și în comunitățile în care suntem inserați. Sunt două căi comode: consistă în a ne baza cu totul pe inteligența proprie și pe voința proprie, fără a căuta deschiderea umilă la harul lui Dumnezeu, oprirea încrezătoare în mâinile Domnului. În realitate este calea cea mai comodă, pentru că eu-l nu se prea mai lasă pus în discuție de Cuvântul lui Dumnezeu! Ne amintim de vorba lui Abba Antonio (?): diavolul cunoaște tot misterul lui Dumnezeu și știe să imite comportamentele virtuoase, însă două lucruri nu le știe și nu le poate face: iubirea și umilința!

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 43.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat