Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Schisma ortodoxă, vorbește Constantinopolul

De M. Chiara Biagioni

Nicio decizie n-a fost luată dintr-o dată. Problema independenței de Moscova a Bisericii ortodoxe ucrainene era în agendele Bisericilor de cel puțin trei decenii. Patriarhia de Constantinopol a încercat să rezolve problema cu dialogul, însă Moscova a refuzat mereu să participe la mesele bilaterale și multilaterale. Aceasta este "linia defensivă" a patriarhiei de Constantinopol sau, mai bine zis, motivațiile care l-au determinat pe patriarhul Bartolomeu să îmbrățișeze cererea de "autocefalie" a credincioșilor ortodocși ucraineni. Le explică la agenția SIR cucernicul John Chryssavgis, arhidiacon al patriarhiei ecumenice de Constantinopol.

De ce a decis patriarhia de Constantinopol să meargă înainte cu acordarea autocefaliei Bisericii ucrainene, punând în pericol unitatea Bisericilor ortodoxe, cu o schismă care va avea consecințe foarte grave în timp?

Este foarte deviant a prezenta acordarea autocefaliei Bisericii din Ucraina drept ceva neprevăzut sau recent. Problema a fost propusă, discutată și invocată de peste trei decenii, în timpul cărora literalmente milioane de creștini ortodocși din Ucraina au fost excluși pe nedrept și în mod incorect din comuniune și scoși din comunicarea cu toate celelalte Biserici ortodoxe. De ce acum Moscova interoghează Constantinopolul în loc să pună în discuție propriile acțiuni de dezbinare în Ucraine făcute timp așa de îndelungat? Aceasta este o schismă creată pentru niciun alt motiv decât pentru un abuz de putere care a făcut ca milioane de credincioși ortodocși să plătească prețul acestor politici. Pentru aceasta a intrat politica în joc, nu acum. Nu este etic - în special pentru liderii religioși - să caute să joace la ambele părți ale mesei, folosind teologia și politica pentru conveniență.

Patriarhia de Moscova a afirmat că situația schismatică actuală nu este un proces ireversibil. Însă condiția este ca patriarhia de Constantinopol să facă pasul înapoi cu privire la decizie. Sunteți gata să rediscutați problema, punând în act un proces de dialog durabil?

Timp de cel puțin douăzeci de ani, patriarhul ecumenic în mod repetat a cerut, a încurajat și a mediat personal pentru ca să poată exista un proces de dialog pentru a rezolva această problemă, însă patriarhia de Moscova în mod sistematic a evitat, a respins și a suspendat orice efort față de conversațiile bilaterale sau multilaterale. Este greu de înțeles cum o Biserică ce în mod persistent a suspendat și a întrerupt conversațiile pentru a rezolva problema ecleziastică din Ucraina - aceeași Biserică ce în mod deliberat a boicotat unicul Conciliu panortodox în o mie de ani, unde aceste probleme ar fi putut fi tratate și rezolvate - acum recomandă dialogul și discuția.

Mulți se întreabă cum este posibil ca o problemă mai mult politică decât teologică poate conduce la o dezbinare între Biserici. Cum răspunde patriarhia de Constantinopol la această argumentare?

Găsesc un pic ironic - deși în realitate este mai degrabă tragic - că patriarhia de Moscova consideră problema ucraineană ca politică. Probabil că așa este percepută prin lentila unei "viziuni a lumii rusești". Însă motivația exclusivă și unica intenție a patriarhiei ecumenice este aceea de a rezolva o problemă ecleziastică, pe care Biserica din Rusia a creat-o și a exacerbat-o probabil din motive politice. Există foarte puține Biserici ortodoxe naționale care pot revendica o deplină independență de politică. Pe de altă parte, în timp ce criticii iau în râs și denigrează patriarhia ecumenică pentru că este lipsită de libertate, realitatea este că patriarhia ecumenică se bucură de o libertate mai mare față de, de exemplu, Biserica din Rusia. În cazul Constantinopolului nu există nicio istorie de conduită complicată cu liderii comuniști, nici vreun sprijin național dat campaniilor militare din partea liderilor politici.

Patriarhia de Moscova consideră că patriarhia de Constantinopol a pierdut rolul de "primus inter pares" în relațiile inter-ortodoxe, pentru că jumăptate din toți creștinii ortodocși din lume nu sunt în comuniune cu ea. Ce părere aveți despre această afirmație? Cum apare viitorul astăzi?

Moscova a rezistat îndelung și a împiedicat în mod obișnuit conducerea de la Constantinopol pe baza puterii și a cifrelor. Însă ar fi absurd pentru Moscova să pună în discuție această conducere pe baza istoriei Bisericii și a canoanelor Bisericii. Uneori mă întreb cum de Moscova poate îndrăzni să învinovățească Constantinopolul de monopol! Moscova ar trebui să-și amintească faptul că, asemenea multor - dacă nu cea mai mare parte - Biserici ortodoxe ridicate după primul mileniu la statusul de "autocefalie", Rusia a primit propria independență tot de la Constantinopol și prin același proces amplu și lung cu care Ucraina a cerut pe bună dreptate propria independență. Așa cum spune proverbul: "Nu poți să ai tortul și să-l și mănânci". Nu se poate accepta dreptul Constantinopolului de a acorda autocefalia unor Biserici, dar după aceea să se pună în discuție acțiunile Constantinopolului ca "papale" când face același lucru pentru alte Biserici.

Dacă creștinii sunt dezbinați, cum putem spera ca lumea să fie unită și în pace. Patriarhul Bartolomeu, ca predecesorii săi, este un om al unității. Cum trăiește această situație? Care sunt acum speranțele?

Patriarhul ecumenic a fost răbdător timp de multe decenii cu privire la problema Ucrainei, sperând și rugându-se pentru ca Biserica din Rusia să asume inițiative corespunzătoare pentru a rezolva problemele acolo, în loc să lanseze în mod nediscriminat epitetul de "schismatici" asupra milioanelor de creștini ortodocși nevinovați. Ar trebui să ne amintim că prima acțiune care a declarat schisma în Ucraina a fost dezlănțuită de Rusia în urmă cu ani. În același mod, prima acțiune care declară excomunicarea împotriva Constantinopolului a fost luată de Rusia chiar recent. Patriarhul ecumenic nu a reacționat împotriva deciziei Rusiei de a întrerupe comuniunea cu milioane de creștini ortodocși din Europa și din Marea Britanie, Australia și Asia, America de Nord și de Sud și, chiar, Muntele Athos!

(După agenția SIR, 6 noiembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat