Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Măsura lumii

Crucea, după John Henry Newman

De Hermann Geissler

Cu patru ani înainte de convertirea sa, în Duminica Floriilor 1841 (9 aprilie), John Henry Newman a rost o predică despre "Crucea lui Cristos, măsura lumii". Conținutul acestei omilii arată fascinația misterului esențial al credinței creștine.

În această predică Newman pornește de la faptul că oamenii care gândesc își pun întrebarea cu privire la semnificația și interpretarea corectă a evenimentelor din lume, a cursului istoriei și a evenimentelor din propria viață. Caută, pe scurt, o "cheie" pentru înțelegerea lumii. Ce este cheia corectă, interpretarea creștină a lumii? Newman răspunde: "Moartea pe cruce a Fiului lui Dumnezeu. Moartea Cuvântului veșnic făcut trup ne învață exact ce anume trebuie să credem și ce anume trebuie să spunem despre această lume. Crucea sa a dat valoarea justă la tot ceea ce vedem".

Newman aplică această cheie în mod concret la diferite domenii ale vieții umane. Începe cu căutarea umană a onoarei, a luxului și a influenței asupra altora: "Mergi la curtea suveranilor și vezi comorile și geniul a întregi popoare adunate pentru a onora un simplu om; observă cum mulțimile se supun câtorva indivizi; gândește-te la formalități și la ceremonial, la luxul exterior, la grade și la etichete, și nu uita de lauda deșartă: vrei să știi ce valorează toate acestea? Privește crucea lui Cristos".

Predicatorul se îndreaptă apoi spre geloziile, invidiile și egoismele din lumea politică, economică și socială: "Observă geloziile reciproce ale națiunilor, rivalitățile comerciale, armatele și flotele adunate pentru bătălie; examinează diferitele grupuri în care este divizată societatea, partidele sale și luptele sale interne, mașinațiunile celor ambițioși și intrigile celor puternici. Care va fi sfârșitul aceste agitări? Mormântul. Care este măsura ei? Crucea".

Newman vorbește după aceea despre orgoliul și despre mândria intelectului și a științei: "Gândește-te la minunatele descoperiri spre care omul este concentrat, la dezvoltările tehnice care rezultă din asta, la realizările aproape miraculoase care arată puterea sa; dar în același timp reflectează asupra orgoliului și asupra siguranței rațiunii și asupra cultului suprem față de lucrurile materiale care rezultă din asta. Vreo să-ți formezi o judecată dreaptă despre toate acestea? Privește crucea".

Newman nu uită nici lumea disperată a sărăciei și a mizeriei: "Ia contact cu săracii și cu cei abandonați, cu cei asupriți și cu prizonierii; mergi unde mâncarea este insuficientă și cazările nepotrivite; gândește-te la suferință, la bolile prelungite și la cele mai dureroase, la tot ceea ce provoacă frică și repulsie, și privește crucea, dacă vrei să știi ce anume trebuie să gândești despre toate acestea".

Subtitlul acestei predici este un cuvânt al sfântului Ioan: "Iar eu, când voi fi înălțat de pe pământ, îi voi atrage pe toți la mine" (In 12,32). Bazându-se pe această afirmație, Newman este convins că în cruce totul și toți se întâlnesc: "Totul este subordonat ei și este legat de ea. Ea este centrul și explicația, pentru că Isus a fost înălțat pe ea pentru a atrage la sine totul, oameni și lucruri".

Oricum se constată, așa continuă Newman, că această cheie de interpretare nu este accesibilă tuturor. Lumea apare adesea mai atrăgătoare decât principiile creștine austere; oamenii cred că sunt creați pentru a se bucura de lucrurile din lume. Învățătura crucii pare să facă incompatibile între ele cele două elemente ale unui sistem care în schimb par să fie făcute unul pentru celălalt, îndepărtând rodul de la cel care este destinat să-l mănânce și bucuria de la cel care în schimb ar trebui să se bucure de el.

Newman răspunde la această obiecție făcând aluzie la ispita din paradis. Sedusă de diavol, Eva și-a dat seama că rodul pomului oprit era bun de mâncat și plăcut ochilor (cf. Gen 3,6). A mâncat din rod și i-a dat și lui Adam: "Așadar, ce este straniu", se întreabă Newman, "că și noi, descendenți ai primilor părinți, ne aflăm într-o lume în care crește rodul oprit, că încercarea noastră constă tocmai în a-l avea la îndemână și că fericirea noastră se află în a ști să renunțăm la el?".

Teologul din Oxford adaugă că este superficial a considera că viața în această lume este făcută pentru plăcere. Cel care nu se oprește la aparența lucrurilor și a evenimentelor, ci privește în profunzime, vede repede realitatea foarte răspândită a mizeriei, a suferinței, a tristeții, a păcatului. "Deci crucea lui Cristos nu face decât să ne învețe anticipat care va fi experiența noastră a lumii. Ea ne cere, este adevărat, să ne căim de păcatele noastre în timp ce totul în jurul nostru este zâmbet și atracție; dar dacă nu ne îngrijim de asta, pe parcurs, înseși pedeapsa dură a păcatului ne va constrânge la plâns".

Putem admite că învățătura crucii nu apare clară pentru lume. "Adevărurile pe care ea ni le revelează sunt ascunse și la prima vedere ne înspăimântă, așa încât putem fi tentați să ne răzvrătim. Se poate întâmpla ca și noi să spunem, ca sfântul Petru: «Să te ferească Dumnezeu, Doamne! Asta nu ți se va întâmpla niciodată» (Mt 16,22). Și totuși învățătura sa este adevărată: adevărul nu se află la suprafață ci în profunzime". În mod asemănător, adevărații creștini nu spun tuturor propriul secret, ci trăiesc "în credința Fiului lui Dumnezeu, care m-a iubit și s-a dat pe sine însuși pentru mine" (Gal 2,20). Și postul creștin, de exemplu, trebuie să fie ascuns în așa fel încât celălalt nu-și dă seama (Mt 6,17). Astfel adevărul Răstignitului este, conform cuvintelor sfântului Paul, un mister al înțelepciunii "ascunse" a lui Dumnezeu (1Cor 2,7) - ascunsă pentru lume, ascunsă în sufletul credinciosului.

Pentru aceste motive Newman numește sublima învățătură a crucii "inima religiei" și explică: "Se poate spune că inima este sediul vieții; este izvorul mișcării, al căldurii, al activității: din inimă sângele circulă până la părțile cele mai periferice ale trupului. Inima face în așa fel încât omul să rămână puternic și să poată folosi facultățile sale; dăruiește creierului puterea de a gândi; și dacă se îmbolnăvește și nu mai funcționează, omul moare. În același mod sfânta învățătură a jertfei ispășitoare a lui Cristos este principiul vital din care creștinul trăiește, și fără de care creștinismul nu există". Renunțând la această învățătură ar face zadarnice toate celelalte învățături ale credinței. A crede în divinitatea lui Cristos, în umanitatea sa, în Sfânta Treime, în judecata viitoare și în învierea trupului n-ar fi credință autentic creștină fără a adera și la învățătura jertfei lui Cristos.

În sfârșit, Newman scoate în evidență că creștinismul nu este o religie tristă. Este adevărat că credința creștină ne împiedică să devenim superficiali și să ne pierdem în satisfacțiile trecătoare și zadarnice din această lume. Crucea lui Cristos mai întâi se dovedește dureroasă, însă, încet-încet, din suferință vor odrăsli pace și mângâiere. Astfel crucea ne deschide calea spre înviere, bucurie, victorie pascală. De aceea Newman afirmă că nu trebuie să ne încredem în lume, nu trebuie să începem de la lume, "ci de la credință, de la Cristos, de la crucea sa și de la umilirea la care ea ne conduce. Să căutăm mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea ei și toate celelalte lucruri ni se vor adăuga (cf. Mt 6,33). Numai cel care a ales lumea invizibilă ca punct de plecare, va putea să se bucure realmente și de lumea vizibilă. Numai cel care mai întâi a postit, va putea după aceea să se bucure. Numai cel care a învățat să nu abuzeze de bunurile pământului, va putea după aceea să se folosească de ele. Numai cel care interpretează realitățile pământești ca imagini ale realităților viitoare și le părăsește pe acelea din iubire față de acestea, va deveni moștenitor a toate".

În concluzie, conform lui Newman umilința lui Dumnezeu se arată în faptul că Atotputernicul a devenit neputincios, Veșnicul a devenit temporal, Dumnezeul mare a devenit un mic om, un răstignit. Tocmai prin condescendența sa, prin intermediul legăturilor iubirii, ne atrage la sine, ne primește ci fii ai săi și ne unește în Biserica sa. crucea este cheia pentru înțelegerea vocației noastre creștine în lume.

(După L'Osservatore Romano, 31 octombrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat