Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Vocabor Joannes". La 28 octombrie în urmă cu 60 de ani enigma acelui nume

De Marco Roncalli

În urmă cu șaizeci de ani. Capela Sixtină. 28 octombrie 1958. Al unsprezecelea scrutin al conclavului care-l alege pe succesorul lui Pius al XII-lea este cel decisiv. Și alesul - cu treizeci și opt de voturi - este cardinalul Angelo Giuseppe Roncalli. La întrebarea cardinalului decan Eugenio Tisserant "Accepți?", glasul patriarhului de Veneția este singurul care rupe tăcerea. Răspunde afirmativ, explicând că vede în voturile cardinalilor "semnul voinței lui Dumnezeu" și încheind "și-a plecat capul și spinarea în fața potirului amărăciunii și a jugului crucii". La a doua întrebare - "Cum vrei să fii numit?" - noul papă răspunde articulând aproape o mică omilie și citind trei foițe scoase din buzunar: "Vocabor Joannes...", "Mă voi numi Ioan...". Da, se pregătise pentru momentul de a lua pe umeri "onoarea și povara pontificatului, cu bucuria de a putea spune că n-a făcut nimic să provoace asta", așa cum avea să scrie după aceea în caietul său de însemnări spirituale, "Jurnalul sufletului".

Alegerea, după trei zile de scrutine și semnale importante deja în pre-conclav, nu venea pe neprevăzute și l-a indus pe Roncalli să formuleze un răspuns mai articulat decât se întâmpla în circumstanțe asemănătoare la întrebarea cardinalului decan, mai ales pentru că numele ales întrerupea o tradiție seculară. Un fapt care, deși surse semioficiale atestă ocazional contrariul, nu este documentat în rezumatele oficiale, nici ale conclavurilor imediat precedente cel din 1958, nici din cele de la alegerea lui Montini la cea a lui Ratzinger. În afară de asta, așa cum a afirmat istoricul Enrico Galavotti în "Proces împotriva papei Ioan" (Processo a Papa Giovanni, editat de Mulino în 2005), secretarul particular al pontifului - monseniorul Loris Francesco Capovilla, după aceea cardinal și decedat la o sută de ani - depunând pentru cauza de canonizare a lui Ioan al XXIII-lea, a considerat semnificativul lapsus comis de Roncalli în manuscrisul acestui discurs, păstrat acum în arhivele Secretariatului de Stat al Vaticanului: "În textul cuvintelor de acceptare publicat în Discorsi Messaggi Colloqui, vol. I, pag, 3, paragraful 3, se citește: «In sollemnitate Christi Regis cantavimus omnes...». În foița manuscrisă este primul text pregătit care începe așa: «Ieri am cântat...». Este clar că alegerea se prevedea pentru ziua de 27 septembrie". Ziua precedentă, 26 octombrie din acel an 1958, sărbătoarea lui Cristos Rege, cădea de fapt duminică, și în jurnalul său Roncalli a scris despre o "zi de mare trepidație", de "diferite emoții în prima descoperire a intențiilor cardinalilor: mai grave după-amiază", despre "o surpriză care m-ar putea aștepta". Și la 27 octombrie, în jurnal, este definită "ziua, care părea aproape conclusivă și n-a fost așa". Nu numai atât, și celui care scrie, de mai multe ori Capovilla a afirmat că i-a procurat lui Roncalli în conclav Anuarul Pontifical, probabil pentru a verifica acea listă a celor douăzeci și doi de papi cu numele Ioan pe care însuși Roncalli - avem documentul autograf - i-a transcris pe toți cu puțin înainte de alegere.

Dar ajungem la alegerea acestui nume asupra căruia vrem să ne concentrăm aici. "Acest nume ne este dulce pentru că este numele tatălui nostru, ne este dulce pentru că are numele umilei parohii în care am primit botezul: este nume solemn al nenumăratelor catedrale, răspândite în toată lumea și în primul rând al preasfintei bazilici Lateran, catedrala noastră. Este nume care în seria foarte lungă a pontifilor romani se bucură de un primat numeric. De fapt, sunt prezentați douăzeci și doi de suverani pontifi cu numele Ioan cu legitimitate indiscutabilă. Aproape toți au avut un pontificat scurt. Am preferat să acopăr micimea numelui nostru în spatele aceste succesiuni magnifice de pontifi romani", așadar în acest fel nou-alesul, acceptând alegerea și continuând apoi cu referințele la Ioan, prenume al evanghelistului Marcu, la sfântul Ioan Botezătorul, la sfântul Ioan evanghelistul. Așadar Ioan. Al treisprezecelea. Nu Pius al XIII-lea, pentru a continua seria care dura din 1922 cu cei doi Pius precedenți - Achille Ratti și Eugenio Pacelli - plus celălalt, Giuseppe Sarto, predecesor al său ca patriarh de Veneția. Ioan, adică un alt nume și cel mai obișnuit în vechile liste ale pontifilor, ales cu motivații declarate, spirituale și biografice, cu "privatul" neînlăturat nici într-o decizie "instituțională" solemnă, așa cum lua act părintele Giuseppe de Luca, primit în audiență privată deja la 30 octombrie 1958, căruia nou-alesul pontif i-a ilustrat pe scurt câteva motivații cu privire la numele ales.

"Tatăl său - va scrie De Luca în notițele făcute după întâlnire - era Ioan, baptisteriul unde a devenit creștin este deasupra încoronării sfântului Ioan; Marcu se numea Ioan și mama sa Maria; eu am amintit direcția iubirii și faptul că Sfânta Fecioară Maria a rămas cu sfântul Ioan. Observație notabilă și numai determinantă: pentru a lua [ca nume] Leon sau Pius se alegea o direcție deja caracterizată, definită" (citez aici dintr-o lucrare a lui Gabriele De Rosa care a ajuns în volumul său publicat de Editura de istorie și literaturi în 1994 cu titlul "Timp religios și timp istoric").

Nu numai atât: pentru Roncalli, în mare familiaritate cu istoria Bisericii, această alegere arăta în mod implicit că era constatată ilegitimitatea discutată a acelui Ioan al XXIII-lea ridicat la scaunul pontifical în plină schismă din Occident. O realitate cu care sunt de acord mulți. Așa de exemplu, părintele David Maria Turoldo în "Colocvii cu papa Ioan" (pentru editura Servitium), se declara foarte convins că Angelo Roncalli - istoric cum era - cunoștea bine evenimentelor celor doi Ioan de la care pornea (adică Giacomo de Cahors, ales la Avignon ca Ioan al XXII-lea, și Baldassarre Cossa, adică antipapa Ioan al XXIII-lea) și că ava alege acel nume - Ioan - fără nicio preocupare", "pentru a discredita și a răscumpăra istoria înseși; și a spune că în Biserică există totul și că nimic nu trebuie să lăsăm să ne înlăture și să ne impresioneze", asumând de fapt "un nume printre cele mai binecuvântate de-a lungul secolelor". Și istoricul Giuseppe Albeerigo, deja în primele sale aprofundări roncalliene, explica faptul că și în decizia de a se numi în acest mod papa Ioan imediat, a dat impresia că are o concepție foarte precisă despre pontificat și că nu se resemnează deloc cu un rol de tranziție.

Ceea ce este sigur e că papa din Bergamo n-a avut incertitudini și cu acel "al douăzeci și treilea" l-a izolat pe Baldassarre Cossa în afara listei succesorilor lui Petru. Antipapa Ioan al XXIII-lea a fost episcop, cardinal, ales pontif în 1410. Roncalli citise multe pagini despre el și nu simțea simpatie față de el. De altfel, considerat simoniac și pedofil în Conciliul din Constance din 29 mai 1415, depus cu o votare a aceleiași adunări conciliare (cu Sigismund foarte activ din culise), a rămas în închisoare până în aprilie 1419, fiind eliberat aproape după patru ani cu plata a treizeci și cinci de mile de florini - o cifră foarte însemnată pentru acele timpuri - plătiți de Giovanni di Bicci de' Medici, intrând chiar în Colegiul Sacru drept cardinal episcop de Tuscolo grație papei Martin al V-lea: mort la 22 decembrie în același an, la Firenze, a fost înmormântat, așa cum a cerut el, în Baptisteriul Sfântului Ioan, într-un sarcofag realizat de Donatello și Michelozzo.

Pentru a-i uni pe Roncalli și Cossa circulă și o anecdotă prezentată de multă vreme de mai multe ori și de istorici, conform căreia, în septembrie 1958, Roncalli, cardinal, chemat la Lodi - pentru al optulea centenar al refondării sale - de episcopul consătean Tarcisio Benedetti, și fiind cu el în palatul episcopal, în fața unui tablou care reprezenta un personaj identificat ca Ioan al XXIII-lea, i-ar fi reproșat cu delicatețe că are portretul unui antipapă în palatul arhiepiscopal, deși recunoscând că reușise cu Conciliul său să restaureze un climat de pace. Anecdota continuă cu întrebarea episcopului Benedetti cu privire la numărul care ar fi trebuit să continue să însoțească numele Ioan în alegerea unui viitor papă - XXIII-lea sau XXIV-lea - și răspunsul, fără ezitări, al lui Roncalli: adică al douăzeci și treilea. Exact ceea ce avea să facă după câteva săptămâni. Același episod cu o variantă este relatat astfel în "Cittadino din Lodi" din 3 iunie: "La Lodi, Roncalli a primit autoritățile la palatul episcopal, unde atenția sa a fost atrasă de marele tablou - încă prezent în Sala Galbenă - care-l reprezintă pe Baldassarre Cossa așezat pe tronul pontifical. A întrebat cine era acel papă. Unul dintre cei prezenți a răspuns că era reprezentat antipapa Ioan al XXIII-lea, dar că nu era vorba despre un antipapă, ci despre un papă legitim. Fiecare dintre cei doi istorici a adus propriile motivații și discuția risca să se prelungească, până acolo încât printre autoritățile care au intervenit la ceremonie au fost unii care au declarat că un antipapă nu poate ocupa acea poziție proeminentă într-o episcopie ca aceea de Lodi, și ar fi fost oportun ca tabloul să fie mutat în altă parte. Cel care a întrerupt discuția a fost patriarhul de Veneția, care zâmbind a afirmat că totul se va rezolva în viitor, când un alt papă va decide să se numească Ioan. Dacă se va numi Ioan al XXIII-lea - a spus el - va însemna că acesta a fost un antipapă - în schimb dacă va lua numele de Ioan al XXIV-lea înseamnă că Baldassarre Cossa a fost papă cu adevărat". Prin urmare, dacă este adevărat că la 9 decembrie 1413 antipapa era la Lodi cu Sigismund, cineva a propus recent ipoteza că profilul tabloului respectiv nu este cel al lui Cossa cu absolută certitudine. Chiar dacă asta nu exclude că atunci era, sau că Roncalli și Benedetti, sau Roncalli și unii din Lodi, au ajuns eventual la temă pornind de la alte pretexte sau sugestii.

La asta trebuie adăugată măcar mărturia lui Raffaele Boyer care în revista Seminarului Roman - "Sursum Corda" - într-o contribuție apărută în 1974 în primul an de studii în Apollinare, a amintit că "în conversațiile din zilele care au urmat după moartea lui Leon al XIII-lea [20 iulie 1903], Roncalli nu știa să se capaciteze pentru că în toate textele de istorie și, deși între paranteze, chiar în «Anuarul Pontifical» oficial precum și pe mormântul artistic al lui Donatello în baptisteriul florentin, un Ioan al XXIII-lea, Baldassare Cossa napolitan, era situat printre suveranii pontifi, deși istoric a fost declarat nelegitim de conciliul din Constance (1414-1418). Și își dorea ca noul papă să ia numele de Ioan, în așa fel încât un adevărat Ioan al XXIII-lea să pună capăt atâtor descumpăniri".

Dar să ne oprim un moment asupra lui Cossa, ideea pe care și-a făcut-o Roncalli despre el corespundea întru totul cu adevărul? "Baldassare Cossa a fost un antipapă sui generis, pentru că deși acuzat de nelegiuiri teribile și depus de conciliul din Constance, timp de peste 500 de ani a fost considerat legitim. Și așa îl considera «Anuarul pontifical» încă în 1947!...", afirmă Mario Prignano, jurnalist și studios al acestui antipapă căruia i-a dedicat ani de cercetări și despre care urmează să publice o biografie foarte consistentă. Și adaugă: "Fiind spuse acestea, pentru că și în istoria Bisericii nu totul este alb și negru, trebuie recunoscut că Baldassare Cossa a fost victima unei campanii de «fake news» care, pentru a justifica depunerea sa, l-a făcut să apară timp de secole ca un depravat sexual cu suflet corupt în mod iremediabil, deci absolut nedemn să fie papă. În realitate, n-a fost nici mai bun nici mai rău decât atâția dintre contemporanii săi. În afară de asta, trebuie să i se recunoască meritul că a convocat conciliul din Constance, care a redat pacea în Biserică după circa patruzeci de ani, cei al schismei din Occident, în care au fost chiar trei pontifi în același timp. Nu este inutil de aprofundat figura sa măcar pentru a face un pic de dreptate unui «înfrânt al istoriei», în mod curios ignorat de marea istoriografie. Și probabil și să se recunoască, după toate acestea, că în Biserică, până și un antipapă poate în mod misterios să colaboreze la ceva bun".

Această trimitere la meritul lui Baldassare Cossa a convocării conciliului care a readus pacea în Biserică (în realitate la cererea lui Sigismund), apare - cu același spirit - în prima scrisoare a lui Giorgio La Pira adresată nou-alesului Ioan al XXIII-lea, publicată de Andrea Riccardi și Augusto d'Angelo în epistolarul editat de editura San Paolo în 2009 ("Visul unui timp nou"). "Preafericite Părinte, ce emoție când v-am văzut dând prima dumneavoastră binecuvântare Romei și lumii!", îi scria la 29 octombrie 1958, în ziua următoare alegerii. Și continua: "În acel semn amplu, afectuos, de amintire a Crucii, era toată speranța dumneavoastră și tot programul dumneavoastră, Preafericite Părinte: o speranță și un program indicat și în numele asumat: Ioan al XXIII-lea. Speranță și program exprimate în două nume: unitate și pace fie pentru Biserică fie pentru națiuni. Am spus asta imediat la Firenze: asumarea acestui nume este ca o privire de imensă caritate lansată asupra întregii «extinderi» a Bisericii: la Occident și la Orient: la membrii uniți și la membrii despărțiți de unicul Trup al Bisericii. Nu numai atât: ci este și ca o privire de caritate imensă lansată asupra întregului trup - încă din păcate frânt - al popoarelor și națiunilor!". De asemenea: "Preafericite Părinte, nu este o frază de conveniență aceea pe care am spus-o: un soare autentic de pace și de unitate a răsărit în seara asta la orizontul Bisericii și al lumii! Și suntem siguri că nu vă displace, Preafericite Părinte, dacă am adăugat: raze deosebit de vii ale acestui soare de pace și de unitate pentru Biserică și pentru națiuni să fie destinate să treacă prin Firenze: unde, în Baptisteriu, se odihnesc rămășițele pământești ale celui care a încercat să fie Ioan al XXIII-lea și care a avut în suflet să dea pace și unitate Bisericii. Firenze care după câțiva ani (1437) a văzut în «S. Maria del Fiore» Biserica din Occident și din Orient - chiar dacă pentru puțin timp - în îmbrățișare de pace și de unitate. Mergem mult mai departe cu dorința și cu speranța? Da, este adevărat; dar, Preafericite Părinte, motoul lui Firenze creștin a fost în acești ultimi ani - atât de dramatici și aventurați - motoul paulin: Spes contra spem [...]. Domnul să vă dea bucuria, Preafericite Părinte, de a putea fi și vizibil «puntea» de pace și de unitate în Biserică și între națiuni. Și să aveți bunătatea de a vă ruga părintește, cu obișnuitul afect, pentru al dumneavoastră La Pira".

(După Vatican Insider, 28 octombrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat