Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Întâlnirea Sfântului Părinte cu tineri și bătrâni: "Sharing the wisdom of time / Înțelepciunea timpului"

Papa Francisc dialoghează cu tineri și bătrâni la prezentarea cărții "Înțelepciunea timpului" și amintește cum s-a născut nazismul cerând să nu se uite astăzi lecția trecutului. Volumul, îngrijit de părintele Antonio Spadaro, cu adunarea a 250 de interviuri luate de la bătrâni în peste 30 de țări, grație ajutorului unor organizații non-profit precum Unbound și Jesuit Refugee Service, a fost prezentat în după-amiaza zilei de marți, 23 octombrie 2018, la Institutul Patristic Augustinianum. Ultima întrebare din acest dialog intergenerațional a fost pusă papei Francisc de un bătrân special, regizorul american Martin Scorsese.

Federica Ancona (Italia, 26 de ani):

Papa Francisc, astăzi noi tinerii suntem mereu expuși la modele de viață care exprimă o viziune "folosește și aruncă", ceea ce dumneavoastră numiți "cultură a rebutului". Mi se pare că astăzi societatea ne determină să trăim o formă de individualism care se termină după aceea în competiție. Nu-mi cer să dau ceea ce am mai bun din mine, ci să fiu tot mai bună decât ceilalți. Dar am impresia că acela care cade în acest mecanism la sfârșit ajunge să se simtă un falit. Care este în schimb drumul spre fericire? Cum pot să trăiesc o viață fericită? Cum putem noi tinerii să creăm raporturi adevărate și autentice când totul în jurul nostru pare prefăcut, din plastic?

Papa Francisc:

Prefăcutul este din plastic, este cultura artificiului, ceea ce contează sunt aparențele, succesul personal, chiar cu prețul de a călca în picioare capul celuilalt, a merge înainte în această competiție. Cum să fii fericit în această piață a competiției, a aparențelor? Tu nu ai spus cuvântul: în această piață a ipocriziei. Spun asta nu în sens moral, ci psihologic și uman. A apare, dar înăuntru este golul sau strădania pentru a ajunge. Cu privire la asta îmi vine să-ți spun un gest, un gest pentru a explica ceea ce vreau să spun: mâna întinsă și deschisă. Mâna competiției este închisă și ia, mereu ia, culege, de atâtea ori cu prețuri costisitoare, cu prețul disprețuirii celuilalt. Aceasta este competiția. A deschide mâna este anti-competiție, înseamnă a ne deschide în mișcare. Competiția în general stă pe loc, face calculele, nu intră în joc, face calcule. În schimb maturizarea în personalitate merge mereu pe drum, intră în joc, își murdărește mâinile, are mâna întinsă, pentru a saluta și a îmbrățișa. Asta mă face să mă gândesc la ceea ce spun sfinții precum și Isus: există mai multă iubire în a da decât în a primi. Împotriva acestei culturi care elimină sentimentele: slujirea. Și tu vei vedea că tinerii mai maturi sunt aceia care merg înainte pe drum cu slujirea. Celălalt cuvânt este că ei riscă. Dacă nu în viață nu riști, niciodată, niciodată nu vei fi matură, niciodată nu vei spune o profeție. Numai iluzia adunării pentru a fi sigur, a avea toate asigurările posibile pentru a fi în ordine. Îmi vine în minte parabola lui Isus despre omul bogat care făcea hambare mari pentru grâul său și Isus spune acest cuvânt: nebunule, în seara aceasta vei muri! Cultura competiției nu privește niciodată sfârșitul. Privește scopul pe care și l-a propus în inima sa pentru a ajunge cățărându-se, călcând peste capete. În schimb cultura conviețuirii, a fraternității este o cultură de slujire care se deschide și își murdărește mâinile. Acest gest al mâinii deschise este esențial. Tu vrei să te salvezi de această cultură care te face să te simți o falită, cultura rebutului și a competiției: deschide mâna întinsă, zâmbetul, în mișcare, niciodată așezată, murdărește-ți mâinile și vei fi fericită.

Tony and Grace Naudi (Malta, 71 și 65 de ani):

Soția mea Grace și cu mine am crescut o familie cu patru copii, un fiu și trei fiice, și avem cinci nepoți. Ca multe familii, am dat copiilor noștri o educație catolică și am făcut totul pentru a-i ajuta să trăiască Cuvântul lui Dumnezeu în viața lor zilnică. Și totuși, în pofida eforturilor noastre ca părinți de a transmite credința, copiii uneori sunt foarte critici, ne contestă, par să respingă educația lor catolică. Ce trebuie să le spunem? Pentru noi credința este importantă. Este dureros pentru noi să-i vedem pe copiii noștri și pe nepoții noștri departe de credință sau foarte ocupați cu lucrurile mai lumești sau superficiale. Dați-ne un cuvânt de încurajare și de ajutor. Ce putem face noi ca părinți și bunici pentru a împărtăși credința cu copiii noștri și nepoții noștri?

Papa Francisc:

Credința trebuie transmisă în dialect familial, mereu. Gândiți-vă la mama acelor șapte tineri care este în cartea Macabeilor, de trei ori spune că îi încuraja în dialect, în limba maternă. Credința se transmite acasă, mereu. Sunt exact bunicii în momentele mai dificile ale istoriei cei care au transmis credința. Să ne gândim la dictaturile din secolul trecut. Bunicii erau cei care în ascuns îi învățau să se roage și care în ascuns îi duceau pe nepoți să fie botezați. De ce nu părinții? Pentru că aceștia din urmă erau implicați în filozofia partidului și dacă s-ar fi aflat că își botezau copiii, ar fi pierdut locul de muncă devenind victime ale persecuțiilor. Povestea o învățătoare dintr-una din aceste țări că lunea după Paște trebuiau să-i întrebe pe copii: ce ați mâncat ieri acasă. Despre cei care spuneau "ouă", trebuia transmisă informația pentru ca părinții să fie pedepsiți. În aceste momente bunicii au avut o mare responsabilitate. Credința se transmite în dialect, dialectul din casă, al prieteniei, al apropierii. Credința nu sunt numai conținuturile Catehismului, ci este modul de a se bucura, de a se întrista, de a trăi. Există o viață de transmis. Nu ne putem întreba dacă am eșuat. Noi încercăm să transmitem credința, apoi lumea face propuneri și atâția tineri se îndepărtează de credință, uneori făcând alegeri în mod inconștient. Întâi: să nu ne înspăimântăm, să nu pierdem pacea, vorbind mereu cu Domnul. A nu încerca niciodată să convingem, deoarece credința nu crește prin prozelitism ci prin atracție, adică prin mărturie, așa cum spune Benedict al XVI-lea. A-i însoți în tăcere. Îmi vine în minte o anecdotă a unui conducător sindicalist care la 21 de ani a căzut în dependență de alcool și trăia numai cu mama. El se îmbăta și dimineața când mama pleca pentru a lucra ca spălătoreasă, el se prefăcea că doarme. Observa cum mama îl privea cu duioșie. Asta l-a distrus. Acea tăcere, acea duioșie a mamei, a distrus toate rezistențele și apoi el și-a făcut o familie bună, o carieră bună. Tăcerea care însoțește este una dintre virtuțile bunicilor. De atâtea ori numai tăcerea bună poate ajuta. Apoi dacă unul se întreabă care sunt cauzele acestei îndepărtări a tinerilor, există un singur cuvânt: mărturiile urâte. Nu întotdeauna în familie, de atâtea ori le auzi în Biserică: preoți nevrotici, oameni care spun că sunt catolici și duc o viață dublă, incoerență... Întotdeauna mărturiile urâte îndepărtează. Și apoi acești oameni care îndură asta, acuzarea: eu am pierdut credința pentru că am văzut asta și asta... Numai o contra-mărturie cu blândețea și răbdarea, aceea a lui Isus care suferea, poate atinge inima. Părinților și bunicilor le sfătuiesc multă înțelegere, duioșie, mărturie, răbdare și rugăciune: gândiți-vă la sfânta Monica, ea a învins cu lacrimile. A nu discuta niciodată, niciodată. Este o capcană: copiii vor să-i aducă pe părinți la discuție.

Rosemary Lane (Statele Unite, 30 de ani):

Sfinte Părinte, am avut privilegiul de a petrece un an adunând înțelepciunea de la bătrâni din toată lumea pentru cartea Înțelepciunea timpului. Mi s-a întâmplat să-i întreb pe unii bătrâni cum înfruntă fragilitățile lor, nesiguranțele lor pentru viitor. O femeie înțeleaptă, Conny Caruso, mi-a spus că eu nu trebuie să mă las învinsă niciodată. Trebuie să acționez, să lupt, să am încredere în viață. Dar astăzi încrederea nu poate fi considerată sigură. Și de la dumneavoastră observ personal acest mesaj de încredere. Mă face să reflectez că încrederea îmi vine de la persoane care au trăit deja îndelung. Noi tinerii trăim o viață dificilă, trăim într-o lume instabilă și plină de provocări. Ce ați spune dumneavoastră, ca bunic, tinerilor care vor să aibă încredere în viață, care doresc să-și construiască un viitor la înălțimea viselor lor?

Papa Francisc:

Bună treabă ai făcut tu cu aceste interviuri! Eu îți iau ultimul cuvânt: la înălțimea viselor lor. Răspunsul este începe să visezi. Visează totul. Îmi vine în minte acel cântec frumos: sognare nel blu dipinto di blu, felice di stare lass? [a visa în albastru pictat în albastru, fericit de a fi acolo sus]. A visa este cuvântul. Și a apăra visele așa cum se apără copiii. Acest lucru este greu de înțeles dar ușor de simțit. Când tu ai un vis și îl păstrezi și îl aperi pentru ca obișnuința zilnică să nu ți-l ia. A se deschide la noi orizonturi pentru a depăși închiderile. Trebuie să visați și să luați visele de la bătrâni. A-i purta pe bătrâni și visele lor. A-i purta pe noi pe acești bătrâni și visele lor. Visul pe care-l primim de la un bătrân este o povară, este o responsabilitate, trebuie să le ducem înainte. Există o icoană care se numește sfânta comuniune: un călugăr tânăr care duce înainte visele unui bătrân. Și nu este ușor, trudește, dar în această iconiță atât de frumoasă se vede un tânăr care a fost capabil să ia asupra sa visele bătrânilor și le duce înainte pentru a le face să rodească. Probabil asta va fi de inspirație. A le duce înainte, îți va face bine. Nu numai să le scrii, ci să le iei și să le duci înainte și asta îți schimbă inima, te face să crești, te face să te maturizezi. Ei în vise îți vor spune și ce anume au făcut în viață, greșelile, eșecurile, succesele. Ia toate acestea și mergi înainte, acesta este punctul de plecare.

Fiorella Bacherini (Italia, 83 de ani):

Papa Francisc, sunt preocupată. Am trei copii. Unul este iezuit ca dumneavoastră. Au ales viața lor și merg înainte pe drumul lor. Dar privesc și în jurul meu, privesc la țara mea, la lume. Văd crescând dezbinările și violența. De exemplu, am rămas foarte uimită de duritatea și de cruzimea la care am fost martori în tratarea refugiaților. Nu vreau să discut de politică, vorbesc despre umanitate. Cât de ușor este a face să crească ura printre oameni! Și îmi vin în minte momentele și amintirile de război pe care le-am trăit când eram mică. Cu ce sentimente înfruntați dumneavoastră acest moment dificil din istoria lumii?

Papa Francisc:

Mi-a plăcut: nu vorbesc de politică, di despre umanitate. Acest lucru este înțelept! Tinerii nu au experiența celor două războaie. Eu am învățat de la bunicul meu care a fost în primul război mondial în Piave și am învățat atâtea lucruri din povestirile sale. Și cântecele foarte ironice împotriva regelui și a reginei. Durerile războiului. Apoi ce lasă războiul: milioanele de morți ale marelui măcel. Apoi a venit al doilea război mondial, l-am cunoscut la Buenos Aires cu atâția migranți care au venit, atâția. Italieni, polonezi, germani. Ascultându-i înțelegeam ce este un război care la noi nu se cunoștea. Este important ca tinerii să cunoască rezultatul celor două războaie din secolul trecut. Este o comoară negativă, dar o comoară de transmis pentru a crea conștiințe. O comoară care a făcut să crească arta italiană, cinematografia de după război este o școală de umanism. Ca tinerii să cunoască asta pentru ca să nu cadă în aceeași eroare. A înțelege cum crește un populism, de exemplu cel al lui Hitler în 1922 și 1923. Ca să știe cum încep populismele: semănând ură. Nu se poate trăi semănând ură. Noi în experiența religioasă - să ne gândim la Reformă - am semănat ură, din ambele părți, protestanți și catolici. Astăzi încercăm să semănăm gesturi de prietenie. A semăna ură este ușor și nu numai pe scena internațională, ci și în cartier: unul merge și vorbește de rău pe vecinul sau pe vecina și seamănă ură... A semăna ură prin comentarii și prin bârfe - de la război cobor la bârfe, dar sunt din aceeași specie - înseamnă a ucide. A ucide faima celuilalt, pacea, înțelegerea în familie, în cartier, la locul de muncă. A face să crească geloziile. Ce fac eu când văd că Mediterana este un cimitir? Spun adevărul: sufăr, mă rog și vorbesc. Nu trebuie să acceptăm această suferință, nu trebuie să spunem: se suferă peste tot... Astăzi este al treilea război mondial pe bucățele. Priviți locurile de conflict: lipsă de umanitate, agresiune, ură, între culturi, între triburi... și religia deformată pentru a putea urî mai bine. Al treilea război mondial este în desfășurare, cred că nu exagerez în asta. Îmi vine în minte această profeție a lui Einstein: al patrulea război mondial va fi făcut cu pietre și bastoane pentru că al treilea va distruge totul. A semăna ură este un drum de distrugere, de sinucidere. Asta se poate acoperi cu atâtea motive, acel tânăr din secolul trecut în 1922 (Hitler) acoperea cu puritatea rasei... Acum cu migranții: a primi pe migrant este un mandat biblic, pentru că și Isus a fost migrant în Egipt. Europa a fost făcută de migranți, atâtea curente migratoare au făcut Europa de astăzi. Apoi Europa are conștiința că în momentele urâte, alte țări precum America au primit proprii migranți europeni și știu ce înseamnă asta. Înainte de a da o evaluare cu privire la migrații, trebuie să reluăm istoria noastră europeană. Eu sunt fiu de migranți care au mers în Argentina. În America atâția care au prenume italian, migranți primiți cu inima și ușa deschisă. Închiderea este începutul sinuciderii. Este adevărat că trebuie primiți și însoțiți migranții, dar mai ales trebuie integrați. Dacă noi primim așa, fără integrare, nu facem o slujire bună. Este nevoie de integrare. Suedia a fost un exemplu în acest sens. Câți argentinieni ai noștri și uruguayeni în timpul dictaturii s-au refugiat în Suedia și imediat au fost integrați cu școala, locul de muncă... În Suedia m-au salutat o ministră fiică a unui suedez și a unui migrant din Africa. În schimb, tragedia de la Zaventem (atentatele din Belgia, nt), n-a fost făcută de străini, ci de tineri belgieni care erau ghetoizați într-un cartier, au fost primiți dar nu integrați. Un guvern trebuie să aibă inima deschisă pentru a primi, structurile bune pentru a parcurge drumul integrării precum și prudența de a spune: până aici pot, mai mult nu pot. Este nevoie ca toată Europa să se pună de acord, nu ca povara să fie purtată de trei-patru țări... Noul cimitir european se numește Mediterana, Egee.

Yennifer Tatiana Valencia Morales (Columbia, 20 de ani):

Papa Francisc, adunând istoriile din această carte am rămas profund impresionată de viața bătrânilor. Ați ascultat atâtea istorii în viața dumneavoastră. Ce v-a determinat să acceptați acest proiect și să ascultați istoriile de viață ale persoanelor bătrâne prezente în această carte? În această carte multe istorii sunt ale bătrânilor care trăiesc situații de mare sărăcie, oameni irelevanți în ochii lumii, ai societății. Nimeni n-ar sta să le asculte. După ce ați ascultat istorii de viață dumneavoastră vă simțiți atins, schimbat? Vă place să ascultați istorii de viață? Vă ajută în meseria dumneavoastră de papă?

Papa Francisc:

Da, îmi place, când sunt la audiențele de miercuri și încep să-i salut pe oameni, mă opresc acolo unde sunt copii și bătrâni. Atâtea experiențe, voi spune una din ele. Era o pereche care împlinea 60 de ani de căsătorie, se căsătoriseră de tineri. Le-am pus întrebarea: merita acest drum? Și ei s-au privit între ei și m-au privit din nou. Aveau ochii umezi și au spus: "Suntem îndrăgostiți!". Niciodată nu m-aș fi gândit la un răspuns așa de modern de la o pereche care împlinea 60 de ani de căsătorie. Mereu întâlnești lucruri noi care te ajută să mergi înainte. Cu aceste experiențe am înțeles capacitatea de a visa pe care o au bătrânii: mereu este un sfat, deschis, nu imperativ, cu duioșie. Aceste sfaturi îmi dădeau un pic sensul istoriei și al apartenenței. Propria noastră identitate nu este în cartea de identitate pe care o avem, ci are rădăcini. Ascultându-i pe bătrâni noi găsim rădăcinile noastre. Dacă tai rădăcinile, copacul nu va crește, nu va da roade. Nu înseamnă să ne închidem, ci să facem ca trufa: se naște aproape de rădăcină, ia totul și apoi uite ce bijuterie! A lua sucul din rădăcină, istoriile, și asta îți dă apartenența la un popor. Și apoi această apartenență îți dă identitatea. Pentru ce astăzi sunt atâția tineri lichizi? Nu este vina lor, este vina acestei dezlipiri de rădăcini, de această istorie. O altă experiență pe care am avut-o este aceea pe care o au tinerii când merg să trăiască la o casă de odihnă la Buenos Aires: primul cuvânt, este plictisitor. Cu cât merg mai mult cu chitara și bătrânii încep să se dezvăluie și tinerii sunt cei care nu vor să mai plece și continuă să cânte pentru că are loc această conexiune. Când Maria și Iosif îl duc pe Pruncul Isus la templu sunt primiți de doi bătrâni. Acel înțelept care inventează o liturgie de laudă adusă lui Dumnezeu și acea bătrână care o face pe bârfitoarea și știe să transmită ceea ce a descoperit în întâlnirea cu Isus. Biblia spune de patru ori că sunt mișcați de Duhul.

Martin Scorsese (Statele Unite, 75 de ani):

Sfinte Părinte, astăzi persoanelor le este atât de greu să se schimbe, să creadă în viitor. Nu se mai crede în bine. Privim în jurul nostru, citim ziarele și se pare că de acum viața lumii este marcată de rău, chiar și de teroare și de umilire. Și Biserica este lovită de aceste probleme. În ce mod poate astăzi o ființă umană să trăiască o viață bună și dreaptă într-o societate în care ceea ce determină la acțiunea cu aviditate și vanitate, unde puterea se exprimă cu violență?

Papa Francisc:

În ce mod poate supraviețui credința unei tinere femei și a unui tânăr bărbat? Cum poate fi ajutată Biserica în acest efort? Astăzi se vede mai clar cum se acționează cu cruzimea, peste tot, rece în calculele pentru a-l ruina pe celălalt. Și una dintre formele de cruzime care mă atingeau în lumea drepturilor umane este tortura, în această lume tortura este pâinea noastră de fiecare zi. Și tortura este distrugerea demnității umane. Odinioară îi sfătuiam pe tinerii părinți cum să-i corecteze pe copii: uneori trebuie folosită filozofia practică a palmei - o pălmuță - dar niciodată pe față, pentru că asta elimină demnitatea! Voi știți unde trebuie s-o dați... Tortura este joc cu demnitatea persoanelor, violența pentru a supraviețui, violența în anumite cartiere unde dacă nu furi, nu mănânci. Această cultură n-o putem nega. Cum trebuie acționat în fața marii cruzimi? Cum trebuie învățat și transmis tinerilor că cruzimea este un drum greșit care ucide persoana, umanitatea, comunitatea? Aici este un cuvânt pe care trebuie să-l spunem: cu înțelepciunea plânsului, darul plânsului. În fața acestor cruzimi, plânsul este uman și creștin, pentru că înmoaie inima și este izvor de inspirație. Isus în momentele mai dificile ale vieții sale, a plâns. A plânge, nu vă fie frică să plângeți cu privire la aceste lucruri. Suntem umani. Apoi trebuie împărtășită experiența, și vorbesc din nou despre empatie. A nu-i condamna pe tineri (așa cum tinerii nu trebuie să-i condamne pe bătrâni). Și aceasta este empatia transmiterii valorilor. Apoi apropierea, care face minuni. Nonviolența dar blândețea, duioșia, aceste virtuți umane care par mici dar sunt capabile să depășească conflictele cele mai urâte. Apropiere față de cei care suferă, apropiere de probleme, apropiere între tineri și bătrâni. Sunt puține lucruri și astfel se transmite o experiență și se maturizează: tinerii, noi înșine și toată omenirea.

(După Vatican Insider, 24 octombrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat