Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

O nouă îmbrățișare

Alianța dintre tineri și bătrâni conform papei Francisc

În după-amiaza zilei de 23 octombrie 2018, ultima săptămână a adunării generale a Sinodului Episcopilor, papa Francisc întâlnește tineri și bătrâni din diferite țări în aula magna de la Augustinianum din Roma. Este vorba despre un moment de confruntare și dialog pentru a sublinia acea punte între generații dorită de atâtea ori de pontiful însuși. Participă și arhiepiscopul de Panamá, José Domingo Ulloa Mendieta, președinte al comitetului organizator al următoarei Zile Mondiale a Tineretului, și iezuitul Antonio Spadaro, director al La Civiltà Cattolica. Ocazia este dată de prezentarea cărții Francisc. Înțelepciunea timpului. În dialog cu papa Francisc despre marile probleme ale vieții [Francesco. La Saggezza del tempo. In dialogo con Papa Francesco sulle grandi questioni della vita, Venezia, Marsilio, 2018, 176 de pagini]. Volumul, îngrijit de directorul lui La Civiltà Cattolica, adună 250 de interviuri realizate în peste treizeci de țări grație proiectului Sharing the Wisdom of Time realizat de un grup de edituri coordonate de editura nord-americană Loyola Press cu ajutorul organizației non-profit Unbound și al Serviciului Iezuiților pentru Refugiați. Este o relatare corală compusă din cuvinte și imagini, în care se întâlnesc istorii și fețe de bătrâni din cele cinci continente: papa le comentează împărtășind și momente din propria biografie personală. Publicăm textul prefeței pontifului.

Am o amintire foarte frumoasă. Când am fost în Filipine, oamenii mă salutau numindu-mă: Lolo Kiko!, "bunicul Francisc"! Lolo Kiko, strigau ei! Eram cu adevărat bucuros să văd că mă simțeau aproape de ei ca un bunic.

Societatea noastră i-a privat pe bunici de glasul lor. Le-am luat spațiul și oportunitatea de a ne povesti experiențele lor, istoriile lor, viața lor. I-am pus deoparte și am pierdut bunul înțelepciunii lor. Vrem să înlăturăm frica noastră de slăbiciune și de vulnerabilitate, dar făcând astfel mărim în bătrâni angoasa că sunt rău suportați și abandonați. În schimb, trebuie să trezim simțul civil de recunoștință, de apreciere, de ospitalitate, capabil să ne facă să-l simțim pe bătrân parte vie a comunității sale. Punându-i deoparte pe bunici, rebutăm posibilitatea de a intra în contact cu secretul care le-a permis lor să meargă înainte, să-și facă drum în aventura vieții. Și astfel ne lipsesc modelele, mărturiile trăite. Suntem dezorientați. Ne-am privat de mărturia persoanelor care nu numai că au perseverat în timp, dar care păstrează în inimă recunoștința pentru tot ceea ce au trăit.

Și, pe de altă parte, cât de urât este cinismul unui bătrân care a pierdut simțul mărturiei sale, care-i disprețuiește pe tineri, care se plânge mereu. În acest mod înțelepciunea sa de viață nu se mai transmite, devine nostalgie sterilă.

În schimb, cât de frumoasă este încurajarea pe care bătrânul reușește s-o comunice unei tinere sau unui tânără care este în căutarea sensului vieții! Aceasta este misiunea bunicilor. O adevărată vocație, așa cum atestă, de exemplu, aceste îndemnuri din cartea lui Ben Sirah: "Nu devia de la discursul celor bătrâni, căci și ei au învățat de la părinții lor! De la ei vei învăța înțelegerea și să dai răspuns în timp de nevoie" (8,9). Bătrânii sunt rezerva sapiențială a societății noastre. Atenția față de bătrâni este ceea ce distinge o civilizație.

Cuvintele bunicilor au ceva special pentru tineri. Și credința se transmite așa, prin mărturia bătrânilor care au făcut din ea drojdia vieții lor. Eu știu asta din experiență personală. Și astăzi port cu mine, în breviar, cuvintele pe care bunica mea Rosa mi le-a dat în scris în ziua hirotonirii mele sacerdotale; le citesc adesea și îmi face bine.

De un pic de timp port în inimă un gând. Simt că asta e ceea ce vrea Domnul ca eu să spun: ca să existe o alianță între tineri și bătrâni. Aceasta este ora în care bunicii trebuie să viseze, astfel tinerii vor putea să aibă viziuni. Am avut certitudinea despre asta meditând cartea profetului Ioel, unde se spune: "Voi revărsa Duhul meu peste orice făptură: vor profeți fiii voștri și fiicele voastre, bătrânii voștri vor avea vise și tinerii voștri vor avea viziuni" (3,1).

Ce înseamnă asta? Numai dacă bunicii noștri vor avea curajul să viseze și tinerii noștri să profețească lucruri mari, societatea noastră va merge înainte. Dacă vrem "viziuni" pentru viitor, să lăsăm ca bunicii noștri să ne povestească, ca să împărtășească visele lor. Avem nevoie de bunici visători! Ei vor putea să-i inspire pe tineri să alerge înainte cu creativitatea profeției. Astăzi tinerii au nevoie de visele bătrânilor pentru a avea speranță, pentru a avea o zi de mâine. Așadar, bătrânii și tinerii merg împreună și au nevoie unii de alții. Când Isus prunc este dus la templu este primit de doi bătrâni, care au povestit visele lor: Simeon "visase" și Duhul i-a promis că îl va vedea pe Domnul. Simeon și Ana așteptau venirea lui Dumnezeu în fiecare zi, cu mare fidelitate, de mulți ani. Voiau să vadă ziua aceea: acea așteptare constantă - probabil, în pofida oboselii și a frustrării - continua să ocupe toată viața lor. Iată: când Maria și Iosif au ajuns la templu pentru a împlini Legea, Simeon și Ana au sărit în picioare și s-au mișcat însuflețiți de Duhul Sfânt. L-au recunoscut pe Prunc și au descoperit o forță interioară nouă care le-a permis să dea mărturie. Simeon a devenit poet și a intonat cântarea sa. Ana a devenit prima predicatoare a lui Isus, vorbind despre Prunc celor care așteptau răscumpărarea Ierusalimului.

Lipsa de bunici capabili să fie ca Simeon și Ana, în schimb, nu permite generațiilor tinere să aibă viziuni. Și astfel rămân pe loc. Fără visele bătrânilor, proiectele tinerilor nu au rădăcini nici înțelepciune, astăzi mai mult ca oricând, când viitorul generează neliniște, nesiguranță, neîncredere, frică. Numai mărturia bătrânilor îi va ajuta să-și ridice privirea spre orizont și spre înalt, pentru a observa stelele. Deja numai a ști că a fost posibil să se lupte pentru ceva ce merita, îi va ajuta pe tineri să înfrunte viitorul.

Ce le cer bătrânilor, pe care eu îi definesc - cu o expresie care nu există - "memoriosi ai istoriei"? Noi, bunici și bunice, trebuie să formăm un cor. Eu mă văd pe noi bătrânii ca un cor permanent dintr-un mare sanctuar spiritual, unde rugăciunea de implorare și cântarea de laudă susțin comunitatea care lucrează și luptă în "ogorul" vieții.

Dar le cer lor și să acționeze! Să aibă curajul de a contrasta în orice mod "cultura rebutului" care ne este impusă la nivel mondial.

Există ceva laș în această obișnuință cu cultura rebutului. Chiar atunci când devenim bătrâni experimentăm lacunele unei societăți programate după parametrul eficienței. Noi bătrânii putem să-i mulțumim Domnului pentru multele binefaceri primite și să umplem golul nerecunoștinței care ne înconjoară. Nu numai atât: putem da demnitate amintirii și jertfelor din trecut. Putem să le amintim tinerilor de astăzi, care se simt eroi ai prezentului, plini de ambiții și de nesiguranțe, că o viață fără iubire este o viață aridă. Putem să le spunem tinerilor fricoși că o neliniștea viitorului poate să fie învinsă. Putem să-i învățăm pe tinerii prea îndrăgostiți de ei înșiși că există mai multă bucurie în a da decât în a primi, și că iubirea nu se demonstrează numai prin cuvinte, ci cu acțiunile. Este clar: noi bătrânii trebuie un pic să ne inventăm și această perioadă a vieții, pentru că bătrânețea așa cum este trăită astăzi este un fenomen nou. Însă asta ne determină să fim creativi.

Și ce le cer tinerilor? Simt suferință pentru un tânăr ale cărui vise se sting în birocrație. Este ca tânărul bogat din Evanghelie. Pleacă trist, golit. Așadar cer ascultare, apropiere de bătrâni; cer să nu trimită la pensie existența lor în "cvietismul birocratic" în care îi izolează atâtea propuneri lipsite de speranță și de eroism. Cer o privire la stele, acel spirit sănătos de utopie care îi face să adune energiile pentru o lume mai bună.

Această carte îmi place mult pentru că dă glas persoanelor care au experiența în urma lor: îi face să vorbească, ea comunică experiențele lor. A fost frumos să contemplu și imaginile fețelor lor. Am încercat să dialoghez cu unii dintre ei, ca între prieteni. A citi istoriile lor mi-a făcut bine. Încredințez această carte tinerilor pentru ca din visele bătrânilor să scoată viziunile lor pentru un viitor mai bun. Pentru a merge spre viitor este nevoie de trecut, este nevoie de rădăcini adânci care ajută să se trăiască prezentul și provocările lor. Este nevoie de amintire, este nevoie de curaj, este nevoie de utopie sănătoasă.

Iată ce aș vrea: o lume care să trăiască o nouă îmbrățișare între tineri și bătrâni.

(După L'Osservatore Romano, 24 octombrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat