Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Se merge înainte pentru autonomia Bisericii Ortodoxe Ucrainene de Moscova"

De Nikos Tzoitis

Un proces care continuă, însoțit de apelul de a evita dezbinări și reacții violente. S-au încheiat ieri în sediul patriarhiei de Constantinopol lucrările sinodului prezidat de patriarhul ecumenic Bartolomeu pentru a examina problema acordării autocefaliei Bisericii ucrainene, cerere venită în aprilie de la autoritățile din țara aceea. La sfârșitul reuniunii a fost difuzat un comunicat.

Sinodul a examinat rapoartele celor doi exarhi trimiși de Bartolomeu - episcopii de Pamfili, Daniel, și cel de Edmont, Ilarion - și apoi a luat câteva decizii. Înainte de toate, confirmarea că se vrea să se meargă înainte cu acordarea autocefaliei Bisericii ortodoxe din Ucraina, astăzi dependentă de patriarhia de Moscova.

Apoi s-a stabilit să se restabilească pentru Biserica din Kiev stavropigion de Constantinopol (adică unitatea, comunitate eclezială care face referință la patriarhia ecumenică), drept unul dintre multele stavropigion de Constantinopol în Ucraina care au existat în decursul secolelor. În afară de asta, sinopdul a decis să se examineze - conform canoanelor stabilite de diferitele sinoade ecumenice care stabilesc drepturile și obligațiile patriarhiei ecumenice în contextul ortodox - cererile și apelurile clerului tuturor celorlalte Biserici autocefale adresate Constantinopolului, și prin urmare și cele ale lui Filaret și Makarios. Ambii sunt în fruntea auto-proclamatelor Biserici ortodoxe ucrainene și s-au despărțit în anii trecuți de Moscova. Au fost declarați schismatici, dar pentru divergențe teologice. Așadar, sinodul din Constantinopol îi restabilește în funcțiunile lor depline.

De asemenea, a fost revocată validitatea scrisorii sinodale din anul 1686, cu care se acorda patriarhului de Moscova, din motive conjuncturale și conform economiei ecleziale, facultatea de a-l hirotoni pe mitropolitul de Kiev. Acesta din urmă era ales de adunarea clericilor și a laicilor și exista obligația pentru toți de a-l menționa pe patriarhul ecumenic de Constantinopol.

După aceea, sinodul a adresat un apel tuturor părților implicate, pentru ca să evite să ocupe biserici, mănăstiri și proprietăți respective, precum și să evite să comită acte de violență, făcând să prevaleze în schimb spiritul de caritate și de pace în numele lui Isus Cristos.

Așadar, conform comunicatului, patriarhia ecumenică de Constantinopol a demarat procedurile pentru acordarea aceleia care este, în ordinea timpului, ultima autocefalie în planeta ortodoxă, cutumă aceasta din urmă aplicată tuturor Bisericilor ortodoxe, născute după primul mileniu. Așa cum se știe, tendința în ortodoxie a fost aceea de a stabili o Biserică pentru fiecare națiune, care să aibă o conducere proprie.

Pentru istoria primului mileniu, lumea creștină avea ca referință cele cinci patriarhii (Roma, Constantinopol, Alexandria, Antiohia, Ierusalim) și biserica autocefală din Cipru, situație care a fost stabilită de primul, al doilea și al treilea sinod ecumenic.

Patriarhia de Constantinopol, așa cum reiese din comunicat, s-a folosit de prerogativele sale fie cu privire la acordarea autocefaliei și fie cu privire la gestionarea Bisericilor ortodoxe din diaspora. Prerogative care au fost codificate în canoanele, stabilite de sinoade ecumenice, pe care aceeași patriarhie a propus să fie discutate la sinodul panortodox din Creta. Dar fie Biserica de Moscova, cu decizia de a se retrage în ultima clipă; fie Biserica de Antiohia, datorită disputei sale cu cea de Ierusalim despre jurisdicția cu privire la o parohie de 100 de credincioși în Qatar, n-au dat răspunsul lor și n-au adus contribuția lor la sinodul panortodox.

Cu revocarea anatemelor și readmiterea lui Filaret și a lui Makarios, împreună cu credincioșii lor, în comuniunea sacramentală cu ceilalți ortodocși, exarhii numiți de Bartolomeu ca reprezentanți ai săi vor trebui acum să se activeze pentru a găsi o soluție dreaptă și a restabili coexistența pașnică între ortodocșii ucraineni, neexistând divergențe dogmatice.

Trebuie subliniat, conform celor prezentate de surse bie informate, că preoții și episcopii ucraineni mai tineri care aparțin Bisericii de Moscova, doresc autonomia, dar fără revendicările și ranchiunele din trecut. Este ca și cum ar cere să le fie încredințată lor gestionarea trecerii, pentru ca să fie pașnică. Tocmai asta pare să evidențieze ultimul paragraf al comunicatului sinodului. Tocmai asta reprezintă o probă de foc pentru Bartolomeu, în tentativa sa de a da o soluție la problema ucraineană.

Până la alegerea următorului patriarh de Kiev, va fi menționat, conform tradiției Bisericii ortodoxe, numele patriarhului ecumenic Bartolomeu. Așadar, pentru a folosi cuvintele episcopului Dimitri Salachas, problema ucraineană este gravă dar nu tragică, pentru că tradiția sinodală este puternic înrădăcinată în ortodoxie.

(După Vatican Insider, 12 octombrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat