Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheza cardinalului vicar Angelo de Donatis despre exortația apostolică Gaudete et exsultate (Bazilica "Sfântul Ioan" din Lateran, 8 octombrie 2018)

De ce a scris papa Francisc o exortație apostolică despre sfințenie?

Nu cred că nu e cunoscut de fiecare dintre noi că a vorbi astăzi despre "chemare la sfințenie" reprezintă o provocare. "Sfințenie" este un cuvânt desuet, departe de limbajul obișnuit. În general, nici noi creștinii nu-l folosim, nu spunem multe (ca în trecut) fraze precum "scopul meu în viață este să devin sfânt".

Și totuși, Conciliul al II-lea din Vatican a făcut din chemarea universală la sfințenie unul dintre punctele cele mai calificatoare ale învățăturii sale, reafirmând că această chemare este adresată tuturor: "Întăriți cu atâtea mijloace puternice de mântuire, toți credincioșii, de orice condiție și stare, sunt chemați de Domnul, fiecare pe calea sa, la perfecțiunea sfințeniei Tatălui" (LG 11).

Pentru aceasta, papa Francisc a decis să ne dăruiască această exortație: a voit să arate actualitatea perenă a sfințeniei creștine, prezentându-i conținutul, așa cum este relatat de Scriptură (de exemplu în Fericiri), în așa fel încât s-o poată propune tuturor ca țintă de dorit a propriului drum uman. Papa Francisc sintetizează astfel: sfințenia este "viața adevărată, fericirea pentru care am fost creați" (GeE 1). Contrariul sfințeniei nu este numai o viață în păcat, ci este înainte de toate "să ne mulțumim cu o existență mediocră, diluată, inconsistentă" (GeE 1). A fi creștini înseamnă a primi de la Dumnezeu darul unei vieți frumoase, bogate de sens, plină de gust, a ne pune pe un drum care să ne facă "mai vii și mai umani" (GeE 32). Împotriva răului de a trăi sau a acceptării (fals împăcate) a nonsensului realității pentru a ne limita să locuim în propriul fragment de existență, Dumnezeu oferă un drum de sfințenie, curajos și umanizator, care trebuie trăit în urmarea lui Cristos și în rețeaua relațiilor cu alții. Dumnezeu este cel de trei ori Sfânt și revarsă asupra oamenilor însăși viața sa divină: "Fiți sfinți, pentru că eu, Domnul, sunt sfânt" (Lev 11,44), transfigurând existența omului și făcând-o tot mai mult după chipul și asemănarea existenței Domnului Înviat. Este evident că papa Francisc cu această exortație vrea să îndrepte atenția spre ceea ce este decisiv și esențial în viața creștină și să ne ajute să ținem largă privirea noastră, împotriva ispitei de a reduce viziunea sau de a pierde orizontul, de a ne mulțumi să "tragem înainte". Apartenența la Domnul Isus și la Biserică se dizolvă și se golește de sens dacă nu ține foarte dreaptă direcția drumului în traiectoria sfințeniei și în mod fatal ajunge în căutarea a "altceva", a ceea ce este funcțional pentru propriul "eu" și care n-are nimic de-a face cu edificarea împărăției lui Dumnezeu.

Deci finalitatea exortației nu este să ofere "un tratat despre sfințenie, cu multe definiții și distincții", "obiectivul meu umil", scrie papa Francisc, "este de a face să răsune încă o dată chemarea la sfințenie, încercând s-o întrupăm în contextul actual, cu riscurile sale, provocările sale și oportunitățile sale" (GeE 2).

Sfințenia de la ușa vecină

Înainte de toate, papa vrea să ne spună că sfințenia nu este un alt lucru față de viața pe care o trăim în fiecare zi, ci este exact această existență obișnuită a noastră în manieră extraordinară, pentru că este făcută frumoasă de harul lui Dumnezeu, de acțiunea Duhului Sfânt primit la Botez. Rodul Duhului este de fapt o viață trăită în bucurie și în iubire, și în asta constă sfințenia.

Nu există condiții deosebite: sfințenia nu este apanajul celui care trăiește dedicând mult timp rugăciunii sau studiului teologic sau exercitând o slujire deosebită în Biserică, ci este acea viață nouă care prin darul lui Dumnezeu este posibilă concret tuturor, "în ocupațiile de fiecare zi, acolo unde fiecare se află" (GeE 14). Francisc amintește cuvintele cardinalului vietnamez Van Thuan, în zilele lungi de închisoare: nu petrec timpul așteptând să fie eliberat, ci "trăiesc momentul prezent, umplându-l de iubire" (GeE 17). Papa, în mod voit, dă exemple de sfințenie luându-le din viața obișnuită: "părinții care-i cresc cu atâta iubire pe copiii lor, în bărbații și în femeile care lucrează pentru a duce pâine acasă, în bolnavi, în călugărițele bătrâne care continuă să zâmbească" (GeE 7). Sunt sfinții "de la ușa vecină", sau "clasa de mijloc a sfințeniei" (titlul unei cărți de Joseph Malegue) (GeE 7).

Pentru aceasta, papa Francisc la un moment dat schimbă stilul și se adresează direct interlocutorului său, celui care îl citește, pentru a-i spune că sfințenia, adică viața adevărată și fericită, este cu adevărat posibilă și ție: "Lasă ca harul Botezului tău să rodească pe un drum de sfințenie. Lasă ca totul să fie deschis lui Dumnezeu și în acest scop alege-l pe El, alege-l pe Dumnezeu mereu din nou. Nu te descuraja, pentru că ai puterea Duhului Sfânt pentru ca să fie posibil, și sfințenia, în fond, este rodul Duhului Sfânt în viața ta" (GeE 15; dar acel tu începe și la numărul 10, 14, etc.). Conciliul, în deja citatul LG 1, spunea: toți sunt chemați, "fiecare pe calea sa". Nu este vorba de a copia faptele sfinților, pentru că în definitiv fiecare are viața sa și locul său în lume; în schimb, este vorba, "sub impulsul harului divin, cu atâtea gesturi construim acea figură de sfințenie pe care Dumnezeu a voit-o pentru noi" (GeE 18). Chiar dacă viața mea ar fi prăvălită în păcat sau în eșec, chemarea la sfințenie ajunge la mine acolo unde sunt pentru a-mi dărui o repornire și o posibilitate de răscumpărare.

Sfințenia ca participare la sfințenia poporului lui Dumnezeu

Sfințenia nu este posibilă de unii singuri. Individualismul și pretenția de autosuficiență nu duc la viața adevărată. Avem nevoie de ceilalți, avem necesitatea de a simți că viața noastră este inserată în aceea a poporului lui Dumnezeu, în care Duhul lui Dumnezeu revarsă sfințenia sa.

Dumnezeu nu ne salvează singuri, ci așa cum El a voit să se reveleze intrând în istoria unui popor, într-o "dinamică populară", scrie papa (GeE 6), tot așa și parcursul nostru de apropiere de Domnul și de creștere în credință este posibil numai în "rețeaua complexă de relații interpersonale care se stabilesc în comunitatea umană" (GeE 6). Francisc citează aici omilia pentru începerea slujirii petrine a papei Benedict: "Nu trebuie să duc singur ceea ce în realitate n-aș putea duce niciodată singur": sfântul popor al lui Dumnezeu "mă ocrotește, mă susține și mă poartă".

În Biserică găsesc mărturia celorlalți, a sfinților canonizați, a persoanelor cele mai umile, a celui care "cu statornicie merge înainte zi după zi" (GeE 7); în Biserică "vei găsi tot ceea ce ai nevoie pentru a crește spre sfințenie. Domnul a umplut-o de daruri cu Cuvântul, Sacramentele, sanctuarele, viața comunităților, mărturia sfinților, și o frumusețe multiformă care provine din iubirea Domnului" (GeE 15).

În poporul lui Dumnezeu este prezent un stil masculin și unul feminin de a trăi sfințenia, amândouă "indispensabile pentru a reflecta sfințenia lui Dumnezeu în această lume" (GeE 12). Papa Francisc amintește "geniul sfințeniei la feminin" și figurile unor mari sfinte: sfânta Hildegard de Bingen, sfânta Brigita, sfânta Ecaterina de Siena, sfânta Tereza de Avila sau sfânta Tereza de Lisieux, ci mai ales, așa cum este în stilul său, vrea să ne aducă în amintire acele figuri de femei sfinte care au marcat viața noastră personală: mame, bunice, "femei necunoscute sau uitate care, fiecare în modul său, au susținut și transformat familii și comunități cu forța mărturiei lor".

De asemenea: papa adaugă că în afara Bisericii catolice și în domenii foarte diferite, Duhul ridică "semne ale prezenței sale, care ajută pe înșiși discipolii lui Cristos" (GeE 9, citând Novo millennio ineunte). Amintește că martiriul are o semnificație ecumenică foarte înaltă, deoarece creștinii au fost persecutați și uciși independent de apartenența lor la o confesiune creștină specifică, ci numai din cauza mărturie date lui Cristos.

Așa cum se înțelege, spiritualitatea creștină este în mod esențial comunitară, eclezială, profund diferită și departe de o viziune elitară sau de eroism individual al sfințeniei.

Dacă privim la drumul istoriei umane, în realitate, noi vedem că sfințenia este curentul misterios și ascuns prin care însuși Dumnezeu conduce evenimentele umane. Comuniunea sfinților face în așa fel încât sfințenia fiecăruia să aducă rod în viața altora și în drumul tuturor. Francisc o amintește pe sfânta Tereza Benedicta a Crucii: "În noaptea cea mai întunecată apar cei mai mari profeți și sfinții. Totuși, curentul dătător de viață al vieții mistice rămâne invizibil. Cu siguranță, evenimentele decisive ale istoriei lumii au fost influențate esențial de suflete despre care nu este spus nimic în cărțile de istorie. Și care sunt sufletele cărora trebuie să le mulțumim pentru evenimentele decisive ale vieții noastre personale este ceva ce vom ști numai în ziua în care tot ceea ce este ascuns va fi dezvăluit".

Izvorul și ținta sfințeniei

Izvorul din care vine sfințenia este Domnul Isus, țin ta spre care tinde este istoria umană, transformarea istoriei în împărăția lui Dumnezeu. Acesta este punctul central. Scrie papa că fiecare om care vine în această lume are "nevoie să conceapă totalitatea vieții sale ca pe o misiune" (GeE 23). Când mă întreb: "de ce m-am născut? De ce trăiesc și la ce folosește viața mea? Care este contribuția mea la creșterea acestei lumi?", mă întreb despre care este misiunea mea. Ei bine. "fiecare sfânt este o misiune" (GeE 19) adică este un trimis de Tatăl pentru a întrupa și a-l face prezent pe Cristos, omul nou, în lume. De fapt, Isus este izvorul oricărei sfințenii: Duhul Sfânt nu face altceva decât să reproducă astăzi, în noi, trăsăturile feței lui Cristos. Însă, fiecare într-un mod diferit: există sfinți care reproduc viața ascunsă la Nazaret, alți în apropierea sa de cei din urmă; soții devin sacrament al lui Cristos mire, preoții sacrament al lui Cristos bun păstor... "Contemplarea misterelor vieții lui Cristos ne orientează să le întrupăm în alegerile noastre și în atitudinile noastre" (GeE 20).

Pe de altă parte, Cristos a fost trimis pentru Împărăție, pentru aceasta spune Francisc, adresându-se tot fiecăruia dintre noi cititorii săi, și tu "nu te vei sfinți fără să te încredințezi trup și suflet pentru a da ceea ce este mai bun din tine pentru această angajare" a construirii împărăției (GeE 25). Sfințenia creștină nu înstrăinează de angajarea pentru istoria umană, dimpotrivă! Sfinții sunt revoluționari periculoși, pentru că sunt hotărâți să se pună în joc total pentru misiunea încredințată lor de Tatăl. Știu că acela care își pierde viața pentru împărăție, o găsește, ca Isus. Așa cum a reafirmat Francisc în Evangelii gaudium (nr. 87-92), din spiritualitatea creștină nu se poate elimina întruparea și crucea, eventual pentru "a-și schița" un Dumnezeu al bunăstării personale și al prosperității economice, dezlipit de evenimentele umane, de trupul suferind al fiilor săi. Nu există sfințenie acolo unde spiritualitatea face abstracție de istorie și în numele unei comunii vagi, eventual cu "energii armonizatoare", uită comuniunea cu celelalte ființe umane și căutarea feței celuilalt, uită fraternitatea și revoluția duioșiei.

Nouă ne este încredințată misiunea de a primi această chemare la sfințenie, formată din imitarea lui Isus și angajarea împreună cu El pentru transformarea istoriei umane. "Fie ca tu să poți recunoaște care este acel cuvânt, acel mesaj al lui Isus pe care Dumnezeu dorește să-l spună lumii cu viața ta" (GeE 24).

Sfințenia integrează omul întreg

Această propunere de viață care este sfințenia creștină tinde treptat să-l conformeze pe om cu Cristos unificând și integrând viața sa. Rugăciune și acțiune în lume, timpuri de tăcere și timpuri de slujire, viață familială și angajare a muncii, "totul poate să fie acceptat și integrat ca parte a propriei existențe în această lume și face parte din drumul de sfințire" (GeE 26).

Căutarea de momente de singurătate și de tăcere, deconectându-ne de cursa febrilă din care este făcută viața noastră, este în vederea acestei unificări interioare sub privirea lui Dumnezeu. În acest spațiu personal, în sfârșit în contact cu adevărul despre noi înșine, vom putea trăi un dialog sincer cu Domnul și să ne lăsăm invadați de El. "Nu-ți fie frică să țintești mai sus, să te lași iubit și eliberat de Dumnezeu. Nu-ți fie frică să te lași condus de Duhul Sfânt. Sfințenia nu te face mai puțin uman, pentru că este întâlnirea slăbiciunii tale cu forța harului" (GeE 34).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat