Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Scrisoare deschisă a cardinalului Ouellet despre recentele acuze aduse Sfântului Scaun

„O montură politică lipsită de un fundament real” care „rănește profund comuniunea Bisericii”: cu aceste cuvinte clare și severe prefectul Congregației pentru Episcopi intervine cu privire la recentele acuze aduse Sfântului Scaun pentru gestionarea cazului arhiepiscopului emerit de Washington, Theodore Edgar McCarrick, supus investigației pentru abuzuri sexuale și demis din colegiul cardinalilor la sfârșitul lunii iulie. Într-o scrisoare deschisă datată la 7 octombrie și adresată arhiepiscopului Carlo Maria Viganò, cardinalul Marc Ouellet oferă „mărturia sa personală” cu privire la caz, punctând că toate deciziile luate în această privință de Sfântul Scaun și chiar de pontif s-au bazat pe informațiile de care se dispunea în acel moment și care au constituit „obiectul unei judecăți prudențiale care nu este infailibilă”. De aceea, prefectul Congregației pentru Episcopi respinge acuzele de presupuse acoperiri sau mușamalizări și vorbește despre un atac „nedrept și nejustificat” față de papa: atac care agravează „dezbinarea și descumpănirea în poporul lui Dumnezeu”. Scrisoarea cardinalului a fost publicată la puține ore după difuzarea comunicatului Sfântului Scaun în după-amiaza zilei de 6 octombrie, voită de papa, „conștient și preocupat pentru rătăcirea” pe care aceste evenimente „le provoacă în conștiința credincioșilor”. În el se explică faptul că Francisc a promovat o „investigație prealabilă aprofundată” asupra cazului, integrând-o cu „un studiu ulterior atent” al documentației care este în posesia Sfântului Scaun „cu scopul de a verifica toate faptele relevante, situându-le în contextul lor istoric și evaluându-le cu obiectivitate”. În orice caz, concluziile vor fi făcute cunoscute „la timpul potrivit”, chiar dacă din examinarea faptelor și a circumstanțelor vor reieși „alegeri care nu vor fi coerente cu abordarea actuală a acestor probleme”. Așadar, principiul fundamental rămâne cel enunțat de papa: „vom urma calea adevărului oriunde ne va duce ea”.

_______________

Dragă confrate Carlo Maria Viganò,

În ultimul tău mesaj la mass-media, în care îl denunți pe papa Francisc și Curia Romană, mă îndemni să spun adevărul despre faptele pe care tu le interpretezi ca o corupție endemică ce a invadat ierarhia Bisericii până la cel mai înalt nivel al său. Cu permisiunea pontificală cuvenită, ofer aici mărturia mea personală, ca prefect al Congregației pentru Episcopi, cu privire la evenimentele referitoare la arhiepiscopul emerit de Washington, Theodore McCarrick și cu privire la presupusele sale legături cu papa Francisc, care constituie obiectul răsunătoarei tale denunțări publice precum și al pretenției tale ca Sfântul Părinte să se demită. Scriu această mărturie a mea pe baza contactelor mele personale și a documentelor din arhivele Congregației amintite, care sunt actualmente obiect al unui studiu pentru a face lumină asupra acestui caz trist.

Permite-mi să-ți spun înainte de toate, în sinceritate deplină, în virtutea raportului bun de colaborare care a existat între noi atunci când erai nunțiu la Washington, că poziția ta actuală îmi apare de neînțeles și extrem de reprobabilă, nu numai din cauza dezordinii pe care o seamănă în poporul lui Dumnezeu, ci pentru că acuzele tale publice lezează grav faima succesorilor apostolilor. Îmi amintesc că m-am bucurat odinioară de stima ta și de confidența ta, dar constat că am pierdut în ochii tăi demnitatea pe care mi-o recunoșteai, numai datorită faptului că am rămas fidel față de orientările Sfântului Părinte în slujirea pe care mi-a încredințat-o în Biserică. Comuniunea cu Succesorul lui Petru nu este oare exprimarea ascultării noastre față de Cristos care l-a ales și îl susține cu harul său? Interpretarea mea lui Amoris laetitia pe care tu o deplângi se înscrie în această fidelitate vie față de tradiția vie, pentru care Francisc ne-a dat un exemplu cu modificarea recentă a Catehismului Bisericii Catolice despre problema pedepsei cu moartea.

Să venim la fapte. Tu spui că l-ai informat pe papa Francisc la 23 iunie 2013 cu privire la cazul McCarrick la audiența pe care ți-a acordat-o ție, ca atâtor alți reprezentanți pontificali întâlniți atunci de el pentru prima dat în ziua aceea. Îmi imaginez cantitatea enormă de informații verbale și scrise pe care el a trebuit să le adune cu acea ocazie despre multe persoane și situații. Mă îndoiesc puternic că McCarrick l-a interesat până la punctul pe care tu l-ai sugera, din moment ce era un arhiepiscop emerit de 82 de ani și de șapte ani fără funcție. În afară de asta, instrucțiunile scrise, pregătite pentru tine de Congregația pentru Episcopi la începutul slujirii tale în 2011, nu spuneau nimic despre McCarrick, în afară de ceea ce ți-am spus verbal despre situația sa de episcop emerit care trebuia să asculte de anumite condiții și restricții din cauza vocilor referitoare la comportamentul său în trecut.

Din 30 iunie 2010, de când sunt prefect al acestei Congregații, eu n-am dus niciodată în audiență la papa Benedict al XVI-lea sau papa Francisc cazul McCarrick, cu excepția acestor ultime zile, după decăderea sa din Colegiul Cardinalilor. Fostul cardinal, ieșit la pensie în mai 2006, a fost îndemnat cu putere să nu călătorească și să nu apară în public, cu scopul de a nu provoca alte vorbe în privința sa. Este fals a prezenta măsurile luate în privința sa ca „sancțiuni” decretate de papa Benedict al XVI-lea și anulate de papa Francisc. După reexaminarea arhivelor, constat că nu există documente în această privință semnate de unul sau de celălalt papă, nici notă de audiență a predecesorului meu, cardinalul Giovanni Battista Re, care să dea mandatul obligatoriu arhiepiscopului emerit McCarrick la tăcere și la viață privată, cu rigoarea de pedepse canonice. Motivul este că nu se dispunea pe atunci, spre deosebire de astăzi, de probe suficiente pentru presupusa sa vinovăție. De aici poziția Congregației inspirate de prudență și scrisorile predecesorului meu și ale mele care reafirmau, prin nunțiul apostolic Pietro Sambi și apoi și prin tine, îndemnul la un stil de viață discret de rugăciune și pocăință pentru însuși binele său și pentru cel al Bisericii. Cazul său avea să fie obiect de noi măsuri disciplinare dacă nunțiatura de la Washington sau oricare altă sursă ne-ar fi furnizat informații recente și decisive cu privire la comportamentul său. Îmi doresc precum mulți alții ca, din respect față de victime și din exigență de dreptate, investigația care se desfășoară în Statele Unite și în Curia Romană să ne ofere în sfârșit o viziune critică de ansamblu a procedurilor și a circumstanțelor acestui caz dureros, pentru ca fapte de acest gen să nu se repete în viitor.

Cum se poate că acest om al Bisericii, a cărui incoerență se cunoaște astăzi, a fost promovat în mai multe rânduri, până la ocuparea funcțiilor foarte înalte de arhiepiscop de Washington și de cardinal? Eu însumi sunt foarte uluit de acest lucru și recunosc defecte în procedura de selecție care a fost făcută în cazul său. Dar fără a intra aici în detalii, trebuie să se înțeleagă că deciziile luate de Suveranul Pontif se sprijină pe informațiile de care dispune în acel moment precis și care constituie obiectul unei judecăți prudențiale care nu este infailibilă. Mi se pare nedrept să se concludă că persoanele care se ocupă de discernământul prealabil sunt corupte deși, în cazul concret, unele indicii furnizate de mărturii ar fi trebuit să fie examinate ulterior. Prelatul în cauză a știut să se apere cu mare abilitate de îndoielile ridicate în privința sa. Pe de altă parte, faptul că pot să existe în Vatican persoane care practică și susțin comportamente contrare valorilor Evangheliei în materie de sexualitate, nu ne autorizează să generalizăm și să declarăm nedemn și complice pe acesta sau pe acela și chiar pe însuși Sfântul Părinte. Înainte de toate, nu trebuie ca slujitorii adevărului să se păzească de calomnie și de defăimare?

Dragă reprezentant pontifical emerit, îți spun sincer că a-l acuza pe papa Francisc că a acoperit în deplină cunoștință de cauză pe acest presupus prădător sexual și că a fost complice al corupției care se răspândește în Biserică, până acolo încât a-l considera nedemn să continue reforma sa ca prim păstor al Bisericii, mi se pare incredibil și neverosimil din toate punctele de vedere. Nu ajung să înțeleg cum ai putut tu să te lași convins de această acuză monstruoasă care nu stă în picioare. Francisc n-a avut nimic de-a face cu promovările lui McCarrick la New York, Metuche, Newark și Washington. L-a destituit din demnitatea sa de cardinal când a devenit evidentă o acuză credibilă de abuz asupra minorilor. Nu l-am auzit niciodată pe papa Francisc să facă aluzie la acest așa-numit mare consilier al pontificatului său pentru numirile din America, deși el nu ascunde încrederea pe care o acordă unor prelați. Intuiesc că aceștia nu sunt în preferințele tale, nici în cele ale prietenilor care susține interpretarea ta a faptelor. Totuși consider aberant ca tu să profiți de scandalul răsunător al abuzurilor sexuale din Statele Unite pentru a aplica autorității morale a superiorului tău, Suveranul Pontif, o lovitură nemaiauzită și nemeritată.

Am privilegiul de a-l întâlni îndelung pe papa Francisc în fiecare săptămână, pentru a trata numirile episcopilor și problemele pe care le au conducerea lor. Știu foarte bine cum tratează el persoanele și problemele: cu multă caritate, milostivire, atenție și seriozitate, așa cum ai experimentat tu însuți. A citi cum închei ultimul tău mesaj, aparent foarte spiritual, luând în batjocură și aruncând o îndoială asupra credinței sale, mi s-a părut cu adevărat prea sarcastic, chiar profanator! Asta nu poate să vină de la Duhul lui Dumnezeu.

Dragă confrate, aș vrea cu adevărat să te ajut să regăsești comuniunea cu acela care este garantul vizibil al comuniunii Bisericii catolice; înțeleg cum amărăciuni și dezamăgiri au marcat drumul tău în slujirea adusă Sfântului Scaun, dar tu nu poți încheia astfel viața ta sacerdotală, într-o răzvrătire deschisă și scandaloasă, care provoacă o rană foarte dureroasă Miresei lui Cristos, pe care tu pretinzi că o slujești mai bine, agravând dezbinarea și descumpănirea în poporul lui Dumnezeu! Ce pot să răspund la întrebarea ta dacă nu să-ți spun: ieși din clandestinitatea ta, căiește-te de revolta ta și întoarce-te la sentimente mai bune față de Sfântul Părinte, în loc să înăsprești ostilitatea împotriva lui. Cum poți să celebrezi Sfânta Euharistie și să rostești numele său în canonul Liturghiei? Cum poți să te rogi Sfântul Rozariu, pe sfântul Mihail arhanghelul și pe Născătoarea lui Dumnezeu, condamnându-l pe cel pe care ea îl ocrotește și-l însoțește în toate zilele slujirii sale grele și curajoase?

Dacă papa n-ar fi un om al rugăciunii, dacă ar fi alipit de bani, dacă i-ar favoriza pe bogați în dauna săracilor, dacă n-ar demonstra o energie neobosită pentru a-i primi pe toți cei lipsiți și a le dărui întărirea generoasă a cuvântului său și a gesturilor sale, dacă n-ar înmulți toate mijloacele posibile pentru a vesti și a comunica bucuria Evangheliei la toți și la toate în Biserică și dincolo de granițele sale vizibile, dacă n-ar întinde mâna familiilor, bătrânilor abandonați, bolnavilor în suflet și în trup și mai ales tinerilor aflați în căutarea fericirii, s-ar putea prefera probabil un altul în locul lui, conform ție, cu atitudini diplomatice și politice diferite, dar eu care am putut să-l cunosc bine, nu pot pune în discuție integritatea sa personală, consacrarea sa pentru misiune și mai ales carisma și pacea care locuiesc în el prin harul lui Dumnezeu și puterea Celui Înviat.

Ca răspuns la atacul tău nedrept și nejustificat în fapte, dragă Viganò, închei așadar că acuza este o montură politică lipsită de un fundament real care să-l poată incrimina pe papa și reafirm că ea rănește profund comuniunea cu Biserica. Să-i placă lui Dumnezeu ca această nedreptate să fie reparată rapid și ca papa Francisc să continue să fie recunoscut pentru ceea ce este: un păstor eminent, un părinte milostiv și ferm, o carismă profetică pentru Biserică și pentru lume. Ca el să continue cu bucurie și încredere deplină reforma sa misionară, întărit de rugăciunea poporului lui Dumnezeu și de solidaritatea reînnoită a întregii Biserici împreună cu Maria, Regina Sfântului Rozariu.

Cardinal Marc Ouellet
Prefect al Congregației pentru Episcopi

Sărbătoarea Sfintei Fecioare Maria, Regina Rozariului, 7 octombrie 2018

(După L’Osservatore Romano, 8-9 octombrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 33.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat