Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

LECTIO DIVINA

Duminica a XXVII-a din Timpul de peste an - Ciclul B

"Să te binecuvânteze Domnul... în toate zilele vieții tale" (Ps 127)

PREGĂTIRE SPIRITUALĂ

Duhule Sfânt, vino și atinge simțurile mele pentru a primi Vestea Bună.

Duhule Sfânt, vino și fă ca puterea Cuvântului să reînnoiască viața mea.

Duhule Sfânt, vino și suflă pentru ca

Împreună cu Isus Viu să pot întrupa Cuvântul

În gesturile mele și împreună cu comunitatea mea.

Amin.

TEXTUL BIBLIC: Marcu 10,2-16

În acel timp, s-au apropiat de Isus fariseii și, ca să-l pună la încercare, îl întrebau dacă îi este permis unui bărbat să-și lase femeia. 3 Isus, răspunzând, le-a zis:

- Ce v-a poruncit Moise?

4 I-au spus:

- Moise a permis să scrie un act de despărțire și s-o lase.

5 Isus le-a spus:

- Din cauza împietririi inimii voastre v-a scris porunca aceasta. 6 Însă, de la începutul creației, Dumnezeu «i-a făcut bărbat și femeie; 7 de aceea omul își va părăsi tatăl și mama și se va uni cu soția lui 8 și cei doi vor fi un singur trup», astfel încât nu vor mai fi doi, ci un singur trup. 9 Prin urmare, ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă!

10 Acasă, discipolii l-au întrebat din nou despre aceasta. 11 El le-a spus:

- Oricine își lasă femeia și se căsătorește cu alta comite adulter cu ea. 12 Și dacă ea, lăsându-și bărbatul, se căsătorește cu un altul, comite adulter.

13 Îi aduceau copii ca să-i atingă, dar discipolii îi certau. 14 Văzând aceasta, Isus a fost cuprins de indignare și le-a spus:

- Lăsați copiii să vină la mine, nu le interziceți, căci a unora ca aceștia este împărăția lui Dumnezeu! 15 Adevăr vă spun, cine nu primește împărăția lui Dumnezeu ca un copil nu va intra în ea.

16 Și, luându-i în brațe, îi binecuvânta punându-și mâinile peste ei.

1. LECTURA

Ce spune textul?

Câteva întrebări pentru a te ajuta la o lectură atentă...

- Ce îl întreabă unii farisei pe Isus și ce intenție au când întreabă?

- De ce Isus le răspunde făcând trimitere la ceea ce s-a spus prin Moise?

- Ce răspund fariseii?

- Isus este de acord cu ceea ce s-a spus prin Moise? Ce crede Isus despre divorț? Pe ce se fundamentează învățătura sa?

- Discipolii au înțeles această învățătură? Cum îi clarifică Isus?

Câteva piste pentru a înțelege textul

Pr. Damian Nannini

Isus învață oamenii în regiunea Iudeea, pe celălalt mal al Iordanului (10,1) și se apropie unii farisei care îi adresează o întrebare: "Îi este permis unui bărbat să-și lase femeia?". Textul precizează că intenția fariseilor era "să-l pună la încercare, să-l ispitească" pe Isus, folosind același verb care semnalează acțiunea diavolului în deșert (cf. Mt 4,1.3; Lc 4,2).

De ce este întrebarea o "capcană"? Pentru că în timpurile lui Isus problema dezbătută nu era permisiunea divorțului - care era acceptat în mod obișnuit - ci motivațiile sau cauzele sale. Cunoaștem opinia a doi rabini vestiți din acea epocă: Hillel și Shammai. Primul era mai larg pentru că justifica orice motiv, oricât de banal ar fi fost, pentru ca bărbatul să-și repudieze femeia. În schimb, Shammai era mai rigid în interpretarea Torei și justifica divorțul numai pentru un motiv grav. Este posibil ca fariseii să fi fost divizați între aceste două opinii de școală și îl întreabă pe Isus ca să ia partea uneia dintre ele.

Isus, conform stilului argumentativ din acea epocă, răspunde cu o întrebare: "Ce v-a poruncit Moise?". Observăm că în timp ce fariseii întreabă cu privire la legitimitatea sau permisiune; Isus întreabă despre "porunca" dată de Moise în această privință.

Răspunsul fariseilor este corect pentru că efectiv Moise permite soțului să redacteze un act de divorț și s-o repudieze pe soția sa (cf. Dt 24,1-4).

În continuare Isus interpretează această "poruncă" a lui Moise drept ceva dat în mod relativ și ocazional în vederea "împietririi inimii" poporului. Și după aceea îi contrapune ca lege superioară ideea primară a lui Dumnezeu despre căsătolrie, care nu este aceasta. Isus face referință "la început", adică la cartea Genezei (1,27 și 2,24), pentru a fundamenta indisolubilitatea căsătoriei și pentru a condamna ca adulter ca un bărbat să se despartă de femeia sa și să se căsătorească cu alta.

În interpretarea lui Isus textele citate din Geneză exprimă proiectul lui Dumnezeu cu privire la căsătorie înțelegând-o ca unirea unui bărbat cu o femeie cu caracter monogamic și indisolubil. De aceea, în însăși "natura" omului creat ca bărbat și femeie, și chemați la căsătorie încă de la început, se întâlnește înscrisă această "lege" stabilită de Dumnezeu; care este anterioară și superioară permiterii divorțului făcută de Moise.

Se pare că aceste afirmații ale lui Isus cuprindeau o noutate în raport cu gândirea și practica obișnuită din iudaism, până acolo încât înșiși discipolii întreabă din nou cu privire la această temă când sunt "în casă" cu Isus. Aici El le spune clar că acela care își repudiază femeia și se căsătorește cu alta comite adulter; și la fel femeia care se desparte și se căsătorește cu altul. Referința biblică este aici porunca a șasea: "Să nu săvârșești adulter" (Ex 20,13; Dt 5,17), cu noutatea că Isus o aplică la cei care rup prima căsătorie și încheie o nouă unire. Această judecată de valoare a lui Isus presupune ceea ce a afirmat mai înainte despre indisolubilitatea căsătoriei (ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă) și, numai de aici, consideră că noua relație a bărbatului sau femeii deja căsătoriți este adulter.

2. MEDITAȚIA

Ce-mi spune Domnul în text?

Fără îndoială, problema căsătoriei indisolubile și a divorțului este una din temele în care se observă mai mult contrastul dintre Evanghelie și gândirea societății și a culturii actuale. Tinerii înșiși sunt ecou al acestui lucru în documentul pregătitor al Sinodului unde afirmă că "există adesea mare dezacord între tineri, fie în Biserică fie în lume, cu privire la acele învățături care astăzi sunt deosebit de dezbătute. Între acestea găsim: contracepția, avortul, homosexualitatea, conviețuirea, căsătoria precum și cum este percepută preoția în diferitele realități ale Bisericii". În fața acestei învălmășeli de opinii, cel mai bine va fi să ne lăsăm luminați de gândirea și cuvintele lui Isus despre această temă atât de importantă în viața persoanelor.

Și primul lucru este să acceptăm pedagogia lui Isus, care nu intră în discutarea cazurilor particulare, în ruperea căsătoriilor din diferite motive, ci face referință la început, la căsătoria conform lui Dumnezeu, rezultând frumusețea și bunătatea căsătoriei atunci când se trăiește ca dăruire pentru toată viața. Adică, Isus ne prezintă mai întâi idealul, frumusețea iubirii adevărate, așa cum a fost gândită de Dumnezeu când l-a creat pe om bărbat și femeie, diferiți și complementari, pentru ca să se unească pentru totdeauna din iubire.

Să-i cerem Domnului ca să ne ajute să percepem frumusețea și valoarea unei iubiri exclusive, rodnice și pentru toată viața. Ca în timpuri de "iubire lichidă", cu referință la fragilitatea legăturilor, Domnul să ne dea harul de a paria totul pentru o iubire solidă și adevărată. Papa Francisc, devenind ecou al cuvintelor lui Isus, le spunea logodnicilor care l-au întrebat dacă este posibil să se iubească pentru totdeauna: "Astăzi multor persoane le este frică să facă alegeri definitive. Dar este o frică generală, proprie culturii noastre. A face alegeri pentru toată viața pare imposibil. Astăzi totul se schimbă rapid, nimic nu durează îndelung... Și această mentalitate îi face pe mulți care se pregătesc pentru căsătorie să spună: «stăm împreună atât timp cât durează iubirea», și apoi? Multe salutări și ne vedem... Și astfel se termină căsătoria. Dar ce înțelegem prin «iubire»? Numai un sentiment, o stare psihofizică? Desigur, dacă este asta, nu se poate construi deasupra ceva solid. Dar dacă în schimb iubirea este o relație, atunci este o realitate care crește și putem spune și ca exemplu că se construiește ca o casă. Și casa se construiește împreună, nu singuri! A construi aici înseamnă a favoriza și a ajuta creșterea. Dragi logodnici, voi vă pregătiți să creșteți împreună, să construiți această casă, pentru a trăi împreună pentru totdeauna.

Să nu voiți s-o întemeiați pe nisipul sentimentelor care pleacă și vin, ci pe stânca iubirii adevărate, iubirea care vine de la Dumnezeu. Familia se naște din acest proiect de iubire care vrea să crească așa cum se construiește o casă care să fie loc de afect, de ajutor, de speranță, de sprijin. Așa cum iubirea lui Dumnezeu este stabilă și pentru totdeauna, tot așa și iubirea care întemeiază familia vrem ca să fie stabilă și pentru totdeauna. ... dragi logodnici, acel «pentru totdeauna» nu este numai o chestiune de durată! O căsătorie nu este reușită numai dacă durează, ci este importantă calitatea sa. A sta împreună și a ști să se iubească pentru totdeauna este provocarea soților creștini".

Ei bine, ce se întâmplă cu cazurile concrete și particulare? Ce se întâmplă cu persoanele care au divorțat și au format o nouă unire, inclusiv cu copii rod al acestei noi uniri? Magisteriul Bisericii, cu atitudine de ascultare și fidelitate față de spiritul Evangheliei, a dat indicații în această privință. Cele mai recente au fost cele ale papei Francisc în exortația sa apostolică Amoris laetitia care ne invită "să însoțim, să discernem și să integrăm fragilitatea".

În sinteză, sunt valabile cuvintele papei Francisc în cateheza sa din 22 aprilie 2015: "Deprecierea socială față de alianța stabilă și generativă a bărbatului și a femeii este desigur o pierdere pentru toți. Trebuie să readuce în cinste căsătoria și familia! Biblia spune un lucru frumos: bărbatul o găsește pe femeie, se întâlnesc și bărbatul trebuie să lase ceva pentru a o găsi pe deplin. Pentru aceasta bărbatul va lăsa pe tatăl său și pe mama sa pentru a merge la ea. Este frumos! Asta înseamnă a începe un drum nou. Bărbatul este în întregime pentru femeie și femeia este în întregime pentru bărbat".

Să continuăm meditația noastră cu aceste întrebări:

- Cred că este imposibil a iubi pe cineva pentru totdeauna? De ce?

- Am putut să văd reflectată în vreo căsătorie frumusețea unei iubiri pentru totdeauna așa cum cere Isus?

- Înțeleg de ce Isus ne propune idealul căsătoriei așa cum l-a stabilit Dumnezeu încă de la începutul creației?

- Trăiesc legăturile mele în mod lichid, consumist; sau pariez pe legături solide și durabile, chiar dacă asta costă jertfe și renunțări?

- Ce atitudini am în fața perechilor de divorțați și recăsătoriți?

3. RUGĂCIUNEA

Ce-i răspund Domnului care îmi vorbește în text?

Mulțumesc, Isuse, pentru că ne însuflețești să iubim în mod angajat.

Îți prezint pe toți cei care merg împreună în Iubire.

Fă ca iubirea să fie sinceră, curată, rodnică.

Ca după imaginea ta, să se poată iubi pentru totdeauna.

De la început până la sfârșit, pariind pe fidelitate și pe dăruire.

Eliberează-ne de a avea o privire condamnatoare spre cei care n-au putut trăi această unire pentru totdeauna.

Îmbracă-ne pe toți cu puterea pentru a ne pune în joc pentru legături solide, durabile.

Fie ca prezența ta să ne stimuleze să iubim așa cum ai iubit Tu, dându-te în întregime.

Amin.

4. CONTEMPLAȚIA

Cum îmi însușesc în viață învățăturile din text?

"Isuse, învață-ne să iubim pentru totdeauna, căutând legături solide și durabile"

5. ACȚIUNEA

La ce mă angajez pentru a concretiza schimbarea?

În această săptămână voi ține cont de o căsătorie și îi voi face o vizită pentru a împărtăși împreună un moment.

"Să se respire în locul familial acea iubire care ardea în familia din Nazaret; să înflorească toate virtuțile creștine; să domnească unirea și să strălucească exemplele unei vieți cinstite"

Sfântul Ioan al XXIII-lea

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat