Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Acordul China-Vatican: un experiment despre cum bate vântul

De Jean Charbonnier

Cu privire la acordul dintre China și Sfântul Scaun pentru numirile episcopilor, agenția Eglises d'Asie a difuzat la 27 septembrie 2018 un comentariu al sinologului pr. Jean Charbonnier, MEP, care a trăit îndelung în lumea chineză. Prin permisiunea gentilă a EdA, publicăm comentariul său.

O primă observație se impune cu privire la modalitățile acordului. A fost semnat la Beijing. Spre care se îndreaptă toată onoarea. Reprezentantul guvernului chinez legat de ministerul afacerilor externe poate prin tradiție să se arate mai liberal în momentul în care politica internă întărește disciplina sa. Acordul nu implică deloc o schimbare în aplicarea brutală a noii legi cu privire la religii, în vigoare încă din februarie trecut. În același timp, guvernul chinez poate să impună acordul său oficial cu Roma pentru a-i constrânge pe toți catolicii să intre în rama "patriotică" a politicii oficiale a partidului. Poziția celor din subteran este slăbită. Totuși, cardinalul Parolin proclamă acordul ca o victorie și lumea întreagă este invitată să se bucure. Acest prim semnal de înțelegere între Roma și Beijing era fără îndoială așteptat de mult timp. Dar este așa de important? Mass-media chineze, la rândul lor, au dat rezonanță scăzută.

Ce știm despre acest acord?

Trei elemente sunt exprimate în mod explicit:

1. Cei șapte episcopi ilegitimi numiți fără aprobarea Romei, între care trei excomunicați, se reconciliază cu Sfântul Scaun după ce au cerut iertare în mod oficial. Aceasta este o victorie pentru guvernul chinez. Este o mângâiere pentru episcopii interesați. Pentru catolici din subteran, care nu înțeleg o asemenea cotitură a Sfântului Scaun, este vorba despre o slăbire a autorității romane. Din punctul de vedere al psihologiei chineze, reprezintă o intolerabilă pierdere a onoarei și frica de sancțiuni mai mari. Dacă se poate compara dialogul Vatican-Beijing cu o partidă de fotbal, echipa albă a papei le permite roșilor din Beijing să dea primul șut în minge și chiar îi lasă să marcheze primul lor gol.

2. Papa acceptă procesul "democratic" chinez pentru alegerea episcopilor. Preoții, călugării și laicii din Asociația patriotică a diecezei participă la alegeri. Candidatul lor este prezentat apoi Conferinței Episcopale Chineze. Acordul stipulează că acel candidat ales trebuie să fie prezentat Sfântului Scaun pentru o aprobare finală a papei. Papa va putea apoi exercita un drept de veto dacă acel candidat nu este potrivit. Este o victorie pentru papa dacă această dispoziție este confirmată în practică. Totuși acest lucru nu este dezmințit imediat, pentru că Sfântul Scaun trebuie să recunoască șapte episcopi numiți fără consensul său și, pentru unii, chiar în pofida refuzului său explicit. Această contradicție internă arată mult dincolo de cuvinte adevărata însemnătate a acordului. Efectul primului gol marcat de China slăbește în mod semnificativ apărarea albă. Este adevărat și că în ochii Bisericii aceasta nu este o luptă, ci un act prietenos și respectuos.

3. Prefectura apostolică de Chengde, în provincia Hebei, a fost ridicată la rangul de dieceză sufragană a arhiepiscopiei de Beijing. Regiunile ecleziastice din 1946 vor fi restabilite? Teritoriul din Chengde este mai extins. Acordul prezintă această schimbare ca o voință a papei. Ar fi o primă intervenție a pontifului în trasarea diecezelor din China de multe decenii... Este o victorie pentru mons. Guo Jincai, unul dintre episcopii reconciliați, care tocmai a construit o catedrală prestigioasă și scumpă. Există un plan politic în noul prestigiu oferit episcopului de Chengde? Chengde găzduiește palatul de vară a împăraților chinezi. În acest palat, la începutul secolului al XVII-lea, împăratul Kangxi l-a primit pe delegatul Sfântului Scaun, mons. de Tournon. Împăratul n-a înțeles cererile delegatului. A considerat nepotrivit ca "împăratul religiei Jiaohuang" (traducerea chineză a cuvântului "papă") să se amestece în treburile interne ale Chinei. Puțin după această audiență, episcopul de Tournon a transmis în mod oficial decretul papa care le interzicea creștinilor chinezi să practice cultul strămoșilor, considerat o superstiție. Conform normei confucianiste, ritualul implica recunoașterea ascultării absolute față de suveran. Mons. de Tournon a fost exilat imediat la Macao, unde a primit pălăria de cardinal de la papa. Onoarea dată astăzi episcopului de Chengde ar putea să fie interpretată ca o răzbunare istorică a cererilor romane, considerate din totdeauna ca o ingerință politică ce pune în discuție puterea absolută a partidului. Pe de altă parte, Roma specifică faptul că scopul acestui acord este îndeosebi pastoral și dorește să promoveze unitatea între toți catolicii din China.

În măsura în care papa Francisc susține acest acord pe care l-a dorit mereu cu putere, trebuie gândit că pontiful invită Biserica la un act de umilința în fața unei Chine bogate și puternice. Scopul său nu este desigur căutarea unui compromis cu noii exploatatori ai poporului chinez. Bisericii i s-a reproșat adesea că este de partea celui mai puternic. Acest lucru ar putea să fie iarăși cazul politicii vaticane, care trebuie să țină cont de rolul Chinei în viața lumii de astăzi. Însă scopul papei Francisc este în spiritul Evangheliei. Este de a permite tuturor catolicilor din China să se unească între ei pentru binele țării lor, într-un spirit de slujire și de iubire.

Cele nespuse din acord

Ceea ce ne-a fost revelat despre acord nu este decât vârful icebergului. Ce este sub apă? Conform logicii măsurilor declarate, putem conclude că Sfântul Scaun recunoaște legitimitatea Conferinței Episcopale Chineze, dat fiind că va trebui să ia în considerare pe candidații la episcopat pe care ea îi va prezenta. Deci trebuie să se concludă că cei circa 30 de episcopi din subteran vor fi invitați să se unească la această conferință, care de fapt încă este controlată de Asociația patriotică a catolicilor chinezi? Dreptul lor de a refuza este recunoscut de Biserică? În caz contrar, riscul ar fi ca aceia din subteran să devină dublu subterani, față de stat și față de Biserică. Acordul conține o clauză care precizează rolul Asociației patriotice a catolicilor? Este o participare pozitivă a laicilor la gestionarea practică a diecezelor și a bisericilor? Este respectată autoritatea episcopului în materie religioasă?

Un alt aspect important este recunoașterea noii dieceze de Chengde. Pe baza versiunii publice a acordului, papa este cel care e creatorul acestei noi dieceze. Este începutul unei reflecții a Sfântului Scaun cu privire la noua repartizare administrativă a diecezelor? Conform anuarului pontifical, China are 144 de dieceze create de Roma. Noua repartizare administrativă a diecezelor, pusă în aplicare sub egida Asociației patriotice a catolicilor, reduce la 96 numărul diecezelor. Dată fiind evoluția Chinei, această reorganizare pare destul de rațională. Însă menținerea din partea Romei a vechilor dieceze le permitea episcopilor subterani să fie aproape de episcopii noilor dieceze recunoscute. Preoții puteau să se pună în slujba diecezei și a episcopului care le convenea lor mai mult. Aceste problematici sunt tratate în acord?

În mod destul de logic, în general noua distribuire administrativă răspunde la dezvoltarea noilor centre administrative și la reducerea numărului de preoți. Din 1950, cea mai mare parte a diecezelor gestionate de episcopi și misionari străini au văzut reducerea numărului de preoți cu două treimi. Perioadele de reprimare până la revoluția culturală din 1966-1976 au redus ulterior numărul de preoți chinezi. Ca urmare a noii politici de modernizare demarată de Deng Xiaoping în 1978, preoții chinezi care au putut să părăsească lagărele de muncă silnică sau închisorile au fost în măsură să reia slujirea lor. Prima preocupare a fost aceea de a învăța latina pe câțiva tineri cu scopul de a garanta succesiunea. Seminariile au fost deschise în 1982. Vocațiile, din fericire, au fost numeroase până la sfârșitul secolului al XX-lea. Dar în unele dieceze au rămas numai doi sau trei preoți. În provincia Hunan, șapte dieceze au fost regrupate pentru a forma unica dieceză de Changsha, capitală a provinciei. Episcopul de Changsha are circa douăzeci de preoți. Este probabil că actualul acord conține o clauză care prevede recunoașterea noii hărți a diecezelor din China. Asta înseamnă un control mai mare asupra vieții Bisericii și condiții de viață și mai dificile pentru cei din subteran.

Un experiment pe Calea Mătăsii

Rămâne o problemă crucială care fără îndoială face parte din acord. Guvernul chinez a repetat fără încetare că un acord cu Roma ar fi fost posibil numai dacă Vaticanul ar fi întrerupt mai întâi relațiile diplomatice cu Taiwan. Unii funcționari din Vatican au sugerat adesea că Sfântului Scaun nu i-ar fi greu să transfere reprezentanța sa de la Taipei la Beijing. Pentru Sfântul Scaun, o ruptură de Taipei este concepibilă numai dacă guvernul Republicii Populare face o cerere de reluare a relațiilor diplomatice, pe care le-a rupt în 1952 alungându-l în mod dezordonat pe nunțiul apostolic, monseniorul Riberi. Raporturile diplomatice fuseseră stabilite cu China în 1942 și nunțiul locuia la Nanchin, pe atunci capitala Chinei sub guvernul naționalist al lui Kuomindang. Monseniorul Riberi a rămas la Nanchin sub noul guvern popular și nu la urmat pe Chiang Kaishek la Taiwan, așteptând noi dispoziții ale guvernului. Noul guvern l-a alungat în mod rușinos din Hong Kong în 1952, definindu-l reprezentant al imperialismului vatican. După cincizeci de ani, în 2000, Vaticanul a fost încă o dată obiect al unor insulte grele pentru că a canonizat 120 de martiri chinezi, dintre care unii, s-ar părea, au făcut jocul imperialismului francez.

Amintirea umilirilor îndurate de China la Tratatul de la Versailles în 1919 este încă vie în mintea conducătorilor chinezi. Guvernul chinez actual nu este desigur în căutarea de relații diplomatice cu Vaticanul deși, dacă ne gândim bine, ar putea să fie în interesul său. China populară ar putea să se mulțumească să nu pretindă ca Vaticanul să rupă raporturile cu Taiwanul. Libertatea Bisericii în Taiwan asigură o legătură concretă cu catolicii din continent și favorizează unirea dintre insulă și patria mamă. Slujirea culturală și socială a catolicilor în Taiwan dă mărturie despre iubirea și respectul Bisericii față de poporul chinez. Încă de la Conciliul al II-lea din Vatican, în urmă cu 60 de ani, Biserica din Taiwan a lucrat cu eficacitate să chinezeze Biserica în producerea unei exprimări a credinței în limba și cultura chineză. În lipsa relațiilor diplomatice cu Beijingul, Taiwanul găzduiește unicul teritoriu chinez unde Biserica poate mărturisi cu plinătate iubirea sa față de poporul chinez. A rupe relația cu Taiwanul ar fi o sinucidere pentru Biserica din China.

Când unul vrea să survoleze în balon un sit turistic, trimite mai întâi un mic "balon de probă" ca experiment, pentru a verifica direcția și forța vântului. Probabil că asta e ceea ce se întâmplă la Beijing. Sperăm ca puține articole ale acordului făcute publice să nu declanșeze un taifun distructiv în Biserică ce ar amâna zborul pentru alte decenii. Sperăm ca balonul să decoleze pentru un zbor pașnic deasupra întregii Chine, de la Guangzhou la Harbin, de la Taiwan la Kashgar și să continue de-a lungul întregii Căi a Mătăsii, de la Beijing la Roma.

(După www.asianews.it, 28 septembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat