Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Conferință de presă a Sfântului Părinte Francisc în zborul de întoarcere din călătoria apostolică în Lituania, Letonia și Estonia (22-25 septembrie 2018)

Greg Burke:

Bună seara, Sfinte Părinte. Mulțumim, mai ales. Trei țări în patru zile, nu este foarte ușor, este un pic obositor... Păreau ca patru țări în patru zile, pentru că în prima zi a fost surpriza Chinei, deci am făcut și asta: ne-am apropiat de China. Să încercăm să rămânem în temă - am spus asta de atâtea ori - să vorbim despre călătorie. Desigur vom începe cu jurnaliștii locali din fiecare țară, însă încercăm în conferința de presă să vorbim despre călătoria în țările baltice. Nu știu dacă dumneavoastră vreți să spuneți ceva mai înainte...

Papa Francisc:

Înainte de toate, să vă mulțumesc pentru munca pe care ați făcut-o, pentru că și pentru voi, trei țări în patru zile, nu este ușor. Mai ales să vă mutați dintr-o parte în alta este obositor. Vă mulțumesc mult pentru slujirea pe care voi o oferiți oamenilor cu privire la această călătorie, care este cel mai important lucru al comunicării voastre: ce s-a întâmplat acolo... Există lucruri foarte interesante în această călătorie și aștept întrebările în acest sens.

Greg Burke:

Mulțumim. Prima este Saulena Žiugždaite, Bernardinai.LT, din Lituania:

Saulena Žiugždaite:

Sfinte Părinte, mulțumesc pentru acest moment și pentru toată călătoria aceasta. Când ați vorbit la Vilnius despre sufletul lituanian, ați spus că trebuie să fim o punte între est și vest. Dar nu este ușor a fi punte: ești mereu traversată de alții. Cineva spune că tragedia noastră este că suntem pe punte. Eventual unul spune: "Este categoric mai bine a deveni parte a Occidentului cu valorile sale". Dumneavoastră ce înțelegeați, ce înseamnă a fi o punte?

Papa Francisc:

Este adevărat... Este evident că astăzi din punct de vedere politic faceți parte din Occident, din UE, și ați făcut multe pentru a intra în Uniunea Europeană după independență imediat. Ați făcut toate temele care nu sunt ușoare și ați reușit să intrați în Uniunea Europeană, într-o apartenență la Occident și aveți raporturi și cu NATO, aparțineți la NATO. Dacă voi priviți la Orient, există istoria voastră, istorie dură. Și parte a istoriei tragice a venit din Occident, de la germani, de la polonezi, dar mai ales de la nazism. Pentru Orient de la imperiul rus. A face punte presupune și cere tărie. Tărie nu numai prin apartenența la Occident, care vă dă tărie, ci prin propria identitate. Eu sunt conștient că situația celor trei țări baltice este mereu în pericol. Frica de invadare... Pentru că însăși istoria vă amintește asta. Și dumneavoastră aveți dreptate să spuneți că nu este ușor, dar este o partidă care se joacă în fiecare zi, un pas după altul: cu cultura, cu dialogul... Dar nu e ușor! Cred că obligația noastră a tuturor este să vă ajutăm. Mai mult decât să vă ajutăm, să fim aproape de voi, cu inima.

Greg Burke:

Mulțumim, Sfinte Părinte. Următoarea întrebare vine de la Gints Amolins, Latvijas Radio (Letonia)

Gints Amolins:

Bună ziua, Sanctitate. În țările baltice dumneavoastră ați vorbit adesea despre importanța rădăcinilor și a identității. Din Letonia, precum și din Lituania și din Estonia, există atâtea persoane care au plecat în alte țări mai prospere și mulți își înfig rădăcinile în altă parte. Și apoi, există și, ca în Europa în general, probleme demografice, datorită natalității scăzute. Deci, în această situație ce anume pot și ar trebui să facă țările noastre, liderii din țările noastre și fiecare personal? Cum ar trebui evaluată această problemă?

Papa Francisc:

Eu din Estonia și din Letonia, în patria mea nu cunoșteam oameni. Dar era foarte puternică emigrația lituaniană în Argentina, sunt mulți. Și ei duc acolo cultura, istoria și sunt mândri în efortul dublu de a se insera în țara nouă dar și de a păstra identitatea. În sărbătorile lor sunt costumele tradiționale, cântecele tradiționale, și mereu, ori de câte ori pot, se întorc în patrie în vizită... Cred că lupta pentru a menține identitatea îi face foarte puternici, și voi aveți asta: aveți o identitate puternică. O identitate care s-a format în suferință, în apărare și în muncă, în cultură. Ce anume se poate face pentru a apăra identitatea? Recurgerea la rădăcini, acest lucru este important. Identitatea nu este un lucru antic, ci trebuie să fie transmis. Identitatea se inserează în apartenența la un popor și apartenența la popor trebuie transmisă. Rădăcinile trebuie transmise noilor generații și asta cu educația și cu dialogul, mai ales între bătrâni și tineri. Și trebuie să faceți asta pentru că identitatea voastră este o comoară. Fiecare identitate este o comoară, dar concepută ca apartenență la un popor. Asta e ceea ce îmi vine, nu știu dacă este corespunzătoare întrebării dumneavoastră...

Greg Burke:

Mulțumim, Sfinte Părinte. Și acum, Evelyn Kaldoja, Postimees (Estonia)

Evelyn Kaldoja:

Mulțumesc. Aș vrea să pun întrebarea în engleză. [traducere] În omilia dumneavoastră de astăzi ați spus că există unii care strigă și amenință folosirea armelor și folosirea armatelor etc. etc. Luând în considerare unde ne aflăm, chiar în acea piață erau soldați de la NATO care au fost trimiși în Estonia ca garanție. Mulți s-au gândit la situația de la granițele răsăritene ale Europei. Dumneavoastră sunteți preocupat pentru tensiunile din acea zonă și pentru catolicii care trăiesc la granițele Europei?

Papa Francisc:

Amenințarea armelor. Astăzi cheltuielile mondiale pentru arme sunt scandaloase. Îmi spuneau că ceea ce se cheltuiește pe arme într-o lună s-ar putea asigura mâncarea pentru toți înfometații din lume într-un an. Nu știu dacă este adevărat, dar este teribil. Industria, comerțul și contrabanda cu arme este una dintre cele mai mari corupții. Și înainte de asta există logica apărării. David a fost capabil să învingă cu o praștie și cinci pietre, dar astăzi nu există astfel de David. Cred că pentru a apăra o țară trebuie să se aibă o armată de apărare rațională și nu agresivă. Rațională și nu agresivă. Astfel apărarea este legitimă; și este și o onoare a apăra astfel patria. Problema vine atunci când devine agresivă, nerațională și se fac războaiele de frontieră. Avem atâtea exemple, nu numai în Europa, spre est, ci și în alte continente: se ceartă pentru putere, pentru a coloniza o țară. Este scandaloasă astăzi industria armelor, în fața unei lumi înfometate. Al doilea: este legitim, rațional a avea o armată pentru a apăra granițele, pentru că asta face onoare; așa cum este legitim a avea cheia de la ușa casei. Pentru apărare.

Greg Burke:

Mulțumim, Sfinte Părinte. Următoarea întrebare este a grupului german: Stefanie Stahlhofen, de la Agenția catolică germană CIC (Germania)

Stefanie Stahlhofen:

Sfinte Părinte, la întâlnirea ecumenică de la Tallinn dumneavoastră ați spus că tinerii, în fața scandalurilor sexuale, nu văd o condamnare categorică din partea Bisericii catolice. În Germania, a ieșit chiar astăzi o nouă investigație despre abuzurile sexuale și despre modul în care Biserica a tratat atâtea cazuri.

Papa Francisc:

Despre asta voi vorbi după aceea. Voi răspunde la întrebările despre călătorie. Mulțumesc. Aceasta este regula. Dar va fi prima întrebare după cele despre călătorie.

Greg Burke:

Să rămânem asupra călătoriei... Vine un jurnalist de la Radio-Televiziunea Lituaniană.

Edvardas Spokas:

Voi vorbi în engleză. În toate cele trei țări, dumneavoastră v-ați declarat în favoarea deschiderii: deschidere față de migranți, deschidere față de celălalt. Dar, de exemplu, în Lituania a fost o confruntare despre o tânără care v-a salutat la aterizare, în fața avionului: nu avea aspect chiar lituanian. Era în parte italiană, cu pielea un pic închisă... Întrebarea mea este: persoanele, în țările baltice, ascultă de la dumneavoastră ceea ce vor să audă, sau ascultă ceea ce dumneavoastră încercați să le spuneți? Ascultă mesajul dumneavoastră despre deschidere?

Papa Francisc:

Mesajul despre deschiderea la migranți este destul de înaintat în poporul vostru, nu există focuri populiste puternice, nu. Și Estonia și Letonia sunt popoare deschise, care vor să-i integreze pe migranți, dar nu în mod masiv, pentru că nu se poate, a-i integra cu prudența guvernului. Am vorbit cu doi dintre cei trei șefi de stat despre asta și tema au atins-o ei, nu eu. Și în discursurile președinților cuvântul primire, deschidere a fost frecvent. Asta indică o voință de universalitate în măsura în care se poate, pentru spațiu, loc de muncă, etc.; în măsura în care se pot integra - acest lucru este foarte important - și în măsura în care nu este o amenințare împotriva propriei identități. Sunt trei lucruri pe care eu le-am înțeles cu privire la migrațiile poporului. Și asta pe mine m-a impresionat mult: deschidere prudentă și bine gândită. Nu știu dacă dumneavoastră credeți un alt lucru.

Edvardas Spokas:

Întrebarea mea se referea la modul în care mesajul dumneavoastră a fost primit.

Papa Francisc:

Cred că da. În acest sens pe care l-am spus. Pentru că astăzi, problema migranților din toată lumea - și nu numai migrația externă, ci și internă în continente - este o problemă gravă și nu este ușor de studiat. În fiecare țară, în fiecare loc, în fiecare loc are diferite conotații.

Greg Burke:

Mulțumim, Sfinte Părinte; cu întrebările despre călătorie am terminat.

Papa Francisc:

Foarte bine. Aș vrea să vă spun eu ceva despre câteva puncte ale călătoriei pe care le-am trăit cu o forță specială.

Faptul istoriei voastră, a istoriei țărilor baltice: o istorie de invazii, de dictaturi, de crime, de deportări... Când am vizitat muzeul la Vilnius: "muzeu" este un cuvânt care ne face să ne gândim la Louvre... Nu. Acel muzeu este o închisoare, este o închisoare unde erau duși deținuții pentru motive politice sau religioase. Am văzut celule de măsura acestui scaun, unde se putea sta numai în picioare, celule de tortură. Am văzut locuri de tortură unde cu frigul care este în Lituania, îi aduceau pe prizonieri goi și aruncau apă peste ei. Și rămâneau acolo timp de ore și ore, pentru a frânge rezistența lor. Și apoi am intrat în aula, în sala mare a execuțiilor. Prizonierii erau duși acolo cu forța și uciși cu un cartuș în ceafă; apoi erau scoși pe o bandă rulantă și încărcați într-un camion care-i arunca în pădure. Mai mult sau mai puțin ucideau patruzeci pe zi. La sfârșit, au fost circa cincisprezece mii cei care au fost uciși acolo. Asta face parte din istoria Lituaniei, dar și a celorlalte țări. Ceea ce am văzut era în Lituania. Apoi am mers în locul marelui ghetou, unde au fost uciși mii de evrei. Apoi, în aceeași după-amiază, am mers la Monumentul amintirii celor condamnați, uciși, torturați, deportați. În ziua aceea - vă spun adevărul - am fost distrus: m-a făcut să reflectez asupra cruzimii. Dar vă spun că, pe baza informațiilor pe care le avem astăzi, cruzimea nu s-a terminat. Aceeași cruzime se află astăzi în atâtea locuri de detenție, astăzi se află în atâtea închisori; și suprapopularea unei închisori este un sistem de tortură, un mod de a trăi fără demnitate. Astăzi, o închisoare care nu prevede să se dea deținutului o perspectivă de speranță, este deja o tortură. Apoi am văzut, la televizor, cruzimea teroriștilor din ISIS: acel pilot iordanian ars de viu, acei creștini copți decapitați pe plaja din Libia, și atâția alții. Astăzi cruzimea nu s-a terminat. Există în toată lumea. Și acest mesaj aș vrea să vi-l dau vouă, ca jurnaliști: acesta este un scandal, un scandal grav al culturii noastre și al societății noastre.

Un alt lucru pe care l-am văzut în aceste trei țări este ura [regimului trecut] față de religie, oricare ar fi ea. Ura. Am văzut un episcop iezuit, în Lituania sau în Letonia, nu-mi amintesc bine, care a fost deportat în Siberia, zece ani, apoi într-un alt lagăr de concentrare... Acum este bătrân, zâmbitor... Atâția bărbați și femei, pentru că au apărat propria credință, care era identitatea lor, au fost torturați și deportați în Siberia, și nu s-au întors; sau au fost uciși. Credința din aceste trei țări este mare, este o credință care se naște chiar din martiriu, și acesta este un lucru pe care probabil voi l-ați văzut, vorbind cu oamenii, așa cum faceți voi jurnaliștii, pentru a avea știri despre țară.

În afară de asta, această experiență de credință așa de importantă a produs un fenomen singular, în aceste țări: o viață ecumenică așa cum nu este în altele, așa de generalizată. Există un adevărat ecumenism: ecumenism între luterani, baptiști, anglicani și chiar ortodocși. Ieri, în catedrală, la întâlnirea ecumenică din Letonia, la Riga, am văzut asta: o credință mare; frați, vecini, împreună într-o singură biserică... vecini. Ecumenismul a înfipt rădăcini acolo.

Apoi, este un alt fenomen în aceste țări care este important de studiat și probabil voi veți putea face atâtea lucruri bune în meseria voastră, studiind asta: fenomenul transmiterii culturii, identității și credinței. De obicei, transmiterea a fost făcută de bunici. De ce? Pentru că tații lucrau, tata și mama trebuiau să lucreze, și trebuiau să fie încadrați în partid - atât în regimul sovietic cât și în cel nazist - și educați și la ateism. Însă bunicii au știut să transmită credința și cultura. În timpul în care în Lituania era interzisă folosirea limbii lituaniene, a fost scoasă din școli, când mergeau la celebrarea religioasă - fie protestantă fie catolică - luau cărțile de rugăciune pentru a vedea dacă erau în limba lituaniană sau în limba rusă sau germană. Și mulți - o generație, în acea epocă - au învățat limba maternă de la bunici: bunicii îi învățau să scrie și să citească în limba maternă. Asta ne face să ne gândim, și ar fi frumos vreun articol, vreo transmisiune televizată despre transmiterea culturii, a limbii, a artei, a credinței în momente de dictatură și de persecuție. Nu se putea gândi altceva, pentru că toate mijloacele de comunicare, care în acel timp erau puține - radioul - erau luate de stat. Când un guvern devine, vrea să devină dictatorial, primul lucru pe care-l face este să ia în mâini mijloacele de comunicare.

Aceste lucruri am voit să le subliniez.

Și acum, mă refer la întâlnirea de astăzi cu tinerii. Tinerii se scandalizează: introduc aici prima întrebare care era în afara temei călătoriei. Tinerii se scandalizează de ipocrizia celor mari. Se scandalizează de războaie, se scandalizează de incoerență, se scandalizează de corupție. Și în asta a corupției intră ceea ce subliniați dumneavoastră despre abuzurile sexuale. Este adevărat că există o acuză adusă Bisericii, și toți știm, cunoaștem statisticile, eu nu le voi spune aici. Dar și dacă a fost numai un preot care a abuzat de un băiat, de o fată, asta ar fi oricum monstruos, pentru că acel om a fost ales de Dumnezeu pentru a-l duce pe copil în cer. Eu înțeleg ca tinerii să se scandalizeze de această corupție așa de mare. Știu că există peste tot, dar în Biserică este mai scandalos, pentru că trebuie duși la Dumnezeu copiii și nu trebuie distruși. Tinerii încearcă să se impună cu experiența. Întâlnirea cu tinerii, astăzi, era foarte clar: ei cer ascultare, cer ascultare. Nu vor formule fixe. Nu vor o însoțire directivă. Și partea a doua a acestei întrebări, care era prima dincolo de călătorie, era că "Biserica nu face lucrurile așa cum trebuie în acest sens, în curățirea acestei corupții". Iau Raportul din Pennsylvania, de exemplu, și vedem că până în primii ani '70 erau atâția preoți care au căzut în această corupție. Apoi, în timpuri mai recente, au scăzut ca număr pentru că Biserica și-a dat seama că trebuia să lupte într-un alt mod. În timpurile trecute, aceste lucruri se acopereau. Se acopereau și acasă, când unchiul o viola pe nepoată, când tatăl îi viola pe copii: se acopereau, pentru că era o rușine foarte mare. Era modul de a gândi din secolele trecute, și din secolul trecut. În asta, există un principiu care pe mine mă ajută mult pentru a interpreta istoria: un fapt istoric trebuie interpretat cu hermeneutica epocii în care a avut loc acest fapt, nu cu hermeneutica de astăzi. De exemplu: indigenismul. Au existat atâtea nedreptăți, atâtea brutalități. Dar nu poate să fie interpretat cu hermeneutica de astăzi, când avem o altă conștiință. Un ultim exemplu: pedeapsa cu moartea. Și Vaticanul ca stat, când era stat pontifical, avea pedeapsa cu moartea; ultimul a fost decapitat în 1870 circa, un criminal, un tânăr. Dar apoi conștiința morală crește, conștiința morală crește. Este adevărat că există mereu scurtături, există mereu condamnări la moarte ascunse: tu ești bătrân, deranjezi, nu-ți dau medicamente..., și apoi se spune: "a plecat". Este o condamnare la moarte - socială - de astăzi. Dar cred cu asta că am răspuns. Biserica: exemplul din Pennsylvania, priviți proporțiile și vedeți că atunci când Biserica a început să conștientizeze asta, s-a implicat total. Și în ultimele timpuri am primit atâtea, atâtea condamnări date de Congregația pentru Doctrina Credinței și am spus: "Înainte, înainte". Niciodată, niciodată n-am semnat, după o condamnare, o cerere de grațiere. Cu privire la asta nu se negociază, nu există negociere.

Greg Burke:

Antonio Pelayo, de la "Vida Nueva" (Spania)

Antonio Pelayo:

În urmă cu trei zile s-a semnat un acord între Vatican și guvernul Republicii Populare Chineze. Ne puteți da vreo informație suplimentară cu privire la asta, la conținutul său? Pentru că unii catolici, îndeosebi cardinalul Joseph Zen, vă acuză că ați vândut Biserica guvernului comunist de la Pechin, după atâția ani de suferință. Ce răspundeți la această acuză?

Papa Francisc:

Acesta este un proces de mulți ani, un dialog între comisia vaticană și comisia chineză, pentru a rezolva numirea episcopilor. Echipa vaticană a lucrat mult. Aș vrea să dau câteva nume: monseniorul Claudio Maria Celli, care cu răbdare a mers, a dialogat, s-a întors... ani, ani! Apoi monseniorul Gianfranco Rota Graziosi, un umil angajat din curie de 72 de ani care voia să se facă preot pentru a merge în parohie și a rămas în Curie pentru a ajuta în acest proces. Și apoi secretarul de stat, cardinalul Parolin, care este un om foarte devotat, dar are o devoțiune specială față de lupă: toate documentele le studiază: punct, virgulă, accente... Și aceasta îmi o siguranță foarte mare. Această echipă, cu aceste calități, a mers înainte. Voi știți că atunci când se face un acord de pace sau o negociere, ambele părți pierd ceva, aceasta este regula. Ambele părți. Și se merge înainte. Acest proces a mers așa: doi pași înainte, unul înapoi, doi înainte și unul înapoi...; apoi au trecut luni de zile fără să-și vorbească, și apoi... Sunt timpii lui Dumnezeu, care se aseamănă cu timpul chinez: lent... Aceasta este înțelepciunea, înțelepciunea chinezilor. Situațiile episcopilor care erau în dificultate au fost studiați caz cu caz și la sfârșit dosarele fiecăruia au venit pe biroul meu și eu am fost responsabilul semnăturii, în cazul episcopilor. Cât privește acordul, au trecut schițele pe biroul meu, dădeam ideile mele, se discuta și se mergea înainte. Eu mă gândesc la rezistență, la catolicii care au suferit: este adevărat, ei vor suferi. Mereu într-un acord există suferință. Dar ei au o mare credință și îmi scriu, trimit mesaje pentru a spune că ceea ce Sfântul Scaun, ceea ce Petru spune, este ceea ce spune Isus: adică, credința "martirică" a acestor oameni astăzi merge înainte. Sunt niște mari. Acordul l-am semnat eu, scrisorile plenipotențiare pentru a semna acordu. Eu sunt responsabilul. Ceilalți, pe care i-am amintit, au lucrat timp de peste zece ani. Nu este o improvizație, este un adevărat drum.

Și apoi, o anecdotă simplă și o realitate istorică, două lucruri înainte de a încheia. Când a fost acel vestit comunicat al unui fost nunțiu apostolic, episcopatele din lume mi-au scris spunându-mi că se simțeau aproape, că se rugau pentru mine; și credincioșii chinezi mi-au scris și semnătura acestei scrieri era a episcopului - să spunem așa - Bisericii tradiționale catolice și a episcopului din Biserica patriotică: împreună, amândoi, și credincioșii din ambele Biserici. Pentru mine, acesta a fost un semn al lui Dumnezeu. Și al doilea lucru: noi uităm că în America Latină - mulțumire lui Dumnezeu că s-a depășit! - uităm că timp de 350 de ani regii Portugaliei și ai Spaniei numeau episcopii. Și papa dădea numai jurisdicția. Uităm cazul imperiului austro-ungar: Maria Tereza a obosit să semneze numiri de episcopi, și dădea Vaticanului jurisdicția. Alte epoci mulțumire fie lui Dumnezeu, care să nu se repete! Însă cazul actual nu este pentru numire: este un dialog despre eventualii candidați. Treaba se face în dialog. Dar numirea este a Romei; numirea este a papei, acest lucru este clar. Și ne rugăm pentru suferințele unora care nu înțeleg sau care au în urma lor atâția ani de clandestinitate.

Vă mulțumesc mult! Ne spun că este gata cina și zborul nu este lung. Multe mulțumiri! Multe mulțumiri pentru munca voastră. Și rugați-vă pentru mine.

Greg Burke:

Mulțumim dumneavoastră, Sfinte Părinte. Poftă bună și odihnă plăcută.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat