Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Acordul China-Vatican: Unii pași pozitivi, dar fără a-i uita pe martiri

De Bernardo Cervellera

La două zile de la ceea ce cu atâta emfază mulți au definit un "acord istoric", cel dintre China și Sfântul Scaun despre numirile episcopilor, să încercăm să înțelegem și să evaluăm importanța sa. Anunțul sobru al Sălii de Presă a Vaticanului - în timp ce toți jurnaliștii erau angajați în altă parte, în călătoria papei Francisc în Lituania - a fost primit cu optimism aprins și pesimism întunecat.

În rândul optimiștilor, adjectivul "istoric" a fost folosit până la risipă, uitând că acordul este definit "provizoriu", supus la "evaluări periodice", și că însuși directorul Sălii de Presă a vorbit despre "începutul unui proces" și nu despre "sfârșitul" său.

Pentru pesimiști, el este "începutul" o predare totală a Bisericii chineze în mâinile statului care, cum se întâmplă deja, va face din ea ceea ce vrea, adică un instrument al partidului și arată cu degetul spre tăcerea cu privire la suferințele pe care catolicii oficiali și neoficiali le îndură de 70 de ani.

Deja de alte ori am spus că noi de la AsiaNews nu suntem nici optimiști, nici pesimiști, ci realiști. Și acest realism ne permite să vedem pozitivul și negativul prezent în acest acord fragil și "provizoriu".

Papa în numirile episcopilor

În el există de fapt o noutate: într-un fel - pe care nu-l știm, pentru că textul acordului n-a fost publicat, și nu va fi - Sfântul Scaun va fi implicat în numirile episcopilor. Asta, cel puțin pe hârtie, înseamnă sfârșitul Bisericii "independente", atât de prezentată în toți acești ani, și recunoașterea că legătura cu papa este necesară și pentru un episcop chinez pentru a exercita slujirea sa. Conform acordului nu va mai fi posibil să se numească și să se hirotonească un episcop fără mandat papal, chiar dacă guvernul sau asociația patriotică, sau consiliul episcopilor vor putea propune candidatul lor. Și aceasta este partea optimistă.

Dar există și o latură pesimistă: ce se va întâmpla dacă un candidat propus de China este refuzat de papa? Până acum s-a vorbit despre o putere de veto temporar a pontifului: adică papa trebuia să dea motivațiile refuzului său în termen de trei luni, dar dacă guvernul evalua ca inconsistente motivațiile papale, va continua cu numirea și hirotonirea candidatului său. Neavând textul acordului, nu știm dacă această clauză a fost menținută, dacă într-adevăr pontiful va avea ultimul cuvânt cu privire la numiri și hirotoniri, sau dacă în schimb se recunoaște autoritatea sa numai în mod formal.

Un prieten al meu canonist este "sigur" că papa va avea o putere permanentă asupra alegerii ultime a candidaților "pentru că Biserica nu poate să facă altfel". În orice caz, acesta este unul din punctele care - lipsind textul acordului - va trebui verificat în următoarele luni, cu posibilele numiri și hirotoniri care așteaptă de mulți ani.

Ștergerea excomunicărilor

Un alt element pozitiv este ștergerea excomunicării pentru șapte episcopi, hirotoniți fără mandat papal din 2000 până în 2012. Este un fapt pozitiv pentru că măcar pe cale de principiu îi va ajuta pe catolicii chinezi să facă mai mult unitate. Acești episcopi excomunicați erau folosiți de Asociația patriotică pentru a dezbina Biserica, făcându-i să fie prezenți cu forța poliției la ceremonii și hirotoniri episcopale. Mai trebuie spus că mulți dintre ei au parcurs un drum de căință și de mulți ani cer să fie reconciliați cu Roma. Eliminarea excomunicării nu face parte din "pachetul" acordului, dar este un gest intern al Bisericii, deși - probabil cu viclenie politică un pic naivă - a fost dat anunțul reconcilierii în aceeași zi cu știrea acordului.

Însă în rândul credincioșilor chinezi - parte din acel "sfânt popor credincios al lui Dumnezeu" pe care papa ne cere să-l ascultăm - există descurajare și tristețe pentru că unii dintre acești episcopi reconciliați sunt cunoscuți că au amante și copii și că sunt "colaboraționiști". Mulți alții se întreabă dacă episcopii reconciliați vor exprima o cerere publică de iertare în fața poporului pe care ei l-au scandalizat cu acțiunea lor "independentă". Chiar cardinalul Pietro Parolin, în comentariul său cu privire la acord, a cerut ca să fie făcute "gesturi concrete care să ajute la depășirea neînțelegerilor din trecut, chiar și din trecutul recent".

Acord "pastoral" și "nu politic"

Un alt element complet pozitiv al acordului este caracterul său "pastorale" și "nu politic". Și de fapt acordul a fost semnat fără ca să ceară China ca o condiție prealabilă ruperea raporturilor diplomatice cu Taiwan. Timp de decenii și chiar în ultimii ani de dialog în timpurile papei Francisc, refrenul Chinei era că dacă Vaticanul voia să îmbunătățească raporturile cu Pechinul, trebuia înainte de toate să rupă relațiile cu Taiwan și să nu se amestece în treburile interne ale Chinei. Cu acordul "pastoral" aceste două condiții sunt depășite: Vaticanul este introdus în numirile episcopilor și nu există nicio ruptură cu Taiwan, cu marea apreciere a ministerului de externe din insulă și a ambasadorului pe lângă Sfântul Scaun.

Persecuția nespusă

Însă un alt element este complet negativ: nici în știrea despre acord, nici în explicațiile sale nu există o minimă aluzie la persecuția pe care catolicii și toții creștinii o îndură în aceste timpuri. Așa cum s-a mărturisit de atâtea ori în această agenție, în numele "chinezirii", în China sunt arse și distruse cruci, sunt demolate biserici, sunt arestați credincioși și tinerilor sub 18 ani le este interzisă participarea la funcțiunile și educația religioasă. În plus există episcopi și preoți dispăruți în mâinile poliției; episcopi la arest domiciliar; episcopi ne-oficiali considerați drept criminali; controale de orice tip în viața comunităților. La toate acestea se adaugă persecuțiile la care sunt supuse celelalte comunități religioase (budiste, taoiste, musulmane...), care manifestă viziunea negativă pe care o are China despre religii, și proiectul său de a le asimila sau a le distruge.

Asta ne face să privim la acordul provizoriu ca la un rezultat straniu, un pic nesperat, provizoriu, dar fără viitor, pentru că aruncă o umbră de suspiciune asupra interlocutorului cu care Sfântul Scaun a decis să dialogheze. Din China ne vin întocmai comentarii care exprimă mulțumire pentru acord, dar și tristețe deoarece chinezii nu au încredere în autoritățile lor politice.

În această privință, în urmă cu câteva luni, papa Francisc a spus într-un interviu că "dialogul este un risc, dar prefer riscul decât înfrângerea sigură de a nu dialoga". Deci este mai bine de a începe un dialog și cu un interlocutor lipsit de încredere decât de a rămâne pe loc. Din acest punct de vedere, acordul, chiar dacă este provizoriu, reprezintă desigur o pagină nouă.

Martirii lituanieni și chinezi

Rămâne faptul tăcerii cu privire la persecuții. În toți acești ani Sfântul Scaun a tăcut despre orice fapt de persecuție: uciderea de preoți; bisericile distruse; episcopii arestați... Acest lucru a dat multora impresia că dialogul era mai mult "politic" decât "pastoral". Chiar ieri, papa Francisc, la Vilnius, amintind victimele genocidului nazist și comunist, a exprimat o rugăciune în care el îi cere Domnului ca să nu devenim "surzi la strigătul tuturor celor care astăzi continuă să-și ridice glasul spre cer". Și este chiar ceea ce cer catolicii chinezi.

M-am întrebat cum de Sfântul Scaun a voit să comunice semnarea acordului chiar în timp ce papa Francisc la Vilnius amintea marea mărturie a catolicilor lituanieni sub comunism, rezistența și credința lor sub torturi, faptul că au fost sămânță a unei societăți mai libere și mai primitoare. Catolicii discutau și se dezbinau și atunci între denunțarea și rezistența și Ostpolitik vaticană. Dacă se privește acordul numai ca un lucru negativ, atunci amintirea martirilor lituanieni ar putea da curs unei interpretări a celor "două greutăți și două măsuri" pe care diplomația le practică adesea și celebrările martirilor la Vilnius ar fi o luare în batjocură a suferințelor creștinilor chinezi.

Dar dacă în acord, deși provizoriu, se vede o fărâmă de pozitivate, atunci celebrările lituaniene sunt un semn de speranță: comunismul, "delirul de atotputernicie al celor care pretindeau să controleze totul", n-a învins. Și asta ne face să sperăm și pentru China.

(După agenția AsiaNews, 24 septembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat