Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Și Benedict al XVI-lea a scris: Gata, există un singur papă, și nu sunt eu

De Andrea Tornielli

Scrisoarea papei emerit către cardinalul Walter Brandmüller publicată de "Bild" nu era "o" scrisoare. Erau în realitate două scrisori. În prima, scrisă la 9 noiembrie 2017, Benedict al XVI-lea comenta interviul pe care Brandmüller l-a dat la 28 octombrie la Frankfurter Allgemeine Zeitung. A doua este din 23 noiembrie și a fost scrisă de Ratzinger ca răspuns la o scrisoare a cardinalului. Cele două scrisori, inițial prezentate ca una, au fost relansate în mod interesant pentru a-l contrapune pe emerit papei care este actualmente.

Merită de examinat înainte de toate prima scrisoare. Benedict al XVI-lea răspunde la afirmațiile lui Brandmüller cu privire la renunțarea la pontificat. Cardinalul, studios al istoriei Bisericii, a afirmat că Ratzinger decizând să fie numit "papă emerit" a creat o figură inexistentă în toată istoria Bisericii. Iată cum răspunde interesatul: "Dumneavoastră sigur știți foarte bine că - deși foarte rar - au existat papi care s-au retras. Ce erau după aceea? Papi emeriți? Sau ce altceva?".

Benedict al XVI-lea introduce aici un exemplu, care a dat naștere la multe speculații. "Așa cum știți dumneavoastră - îi scrie Ratzinger lui Brandmüller - Pius al XII-lea a lăsat o clarificare în cazul în care ar fi fost arestat de naziști, pe baza căreia, din momentul arestării el, nu ar mai fi fost papă. Nu știm dacă această întoarcere la cardinalat ar fi fost efectiv simplă". Benedict se referă aici la scrisoarea pe care papa Pacelli a lăsat-o în cazul unei deportări a lui: colegiul cardinalilor ar fi trebuit să-l considere decăzut și să treacă la alegerea succesorului. "Astfel naziștii îl vor deporta pe cardinalul Pacelli, nu pe papa", a destăinuit Pius al XII-lea colaboratorilor. Exemplul papei deportat de naziști a făcut să se ridice antenele complotiștilor: de ce a citat Benedict al XVI-lea chiar acest exemplu? Oare și el a demisionat pentru că era constrâns, pentru că se temea, etc. etc.?

Din continuarea scrisorii apare evident că exemplul este citat pentru partea referitoare la simpla întoarcere în colegiul cardinalilor a papei care renunță. "În cazul meu - mai scrie Ratzinger lui Brandmüller - cu siguranță n-ar fi fost potrivit să declar pur și simplu o întoarcere la cardinalat. Aș fi fost expus permanent publicului așa cum este întocmai un cardinal - ba chiar, mai mult, pentru că în el ar fi fost văzut fostul papă. Asta ar fi putut conduce, voind sau nevoind, în special în contextul situației actuale, la consecințe grele. Cu papa emerit am încercat să creez o situație în care eu aș fi pentru mass-media absolut inaccesibil și în care să fie clar pe deplin că există numai un papă. Dacă dumneavoastră cunoașteți o cale mai bună și credeți că puteți condamna pe cea aleasă de mine, vă rog să mi-o spuneți. Vă salut în Domnul".

Așadar Benedict, eliminând încă o dată teoriile absurde despre "papalitate împărtășită", despre papa demisionar care n-a demisionat complet, despre papa care rămâne adevăratul papă, precum și trăsnăile îmbrăcate în consistență canonistă cu privire la existența unui "munus petrinus" care poate fi despărțit de exercitarea sa - care ar face deci să rămână munus și la cel care nu-l mai exercită - încearcă să pună cuvântul sfârșit cu privire la elucubrațiile referitoare la renunțarea sa.

La această scrisoare, Brandmüller răspunde la 15 noiembrie 2017, cerând iertare lui Benedict pentru afirmațiile susținute în interviu: se declară mâhnit și asigură că nu va mai spune nimic în această privință, dar cu toată probabilitatea insistă asupra "durerii" provocate de decizia renunțării. Papa emerit, care sigur a rămas atins și rănit de cuvintele lui Brandmüller, răspunde la 23 noiembrie, cu o altă scrisoare, mulțumindu-i pentru angajamentul de a nu mai pune întrebări cu privire la demisie. Apoi Ratzinger continuă: "Pot să înțeleg bine durerea profundă pe care dumneavoastră și mulți alții ați simțit-o cu sfârșitul pontificatului meu, însă durerea, așa mi se pare, în unii și chiar în dumneavoastră a devenit o supărare care nu se mai referă numai la renunțare, ci se extinde tot mai mult și la persoana mea și la pontificatul meu în ansamblu". "În acest mod însuși pontificatul a fost subevaluat și confundat cu tristețea cu privire la situația Bisericii astăzi". Papa emerit conclude invitându-l pe Brandmüller să se roage pentru ca "Domnul să vină în ajutorul Bisericii sale. Cu binecuvântarea mea apostolică, al dumneavoastră, Benedict al XVI-lea".

Fraza cu privire la "situația Bisericii astăzi" a fost relansată ca o evaluare grea a papei emerit cu privire la succesor. Chiar dacă asta apare o lectură simplistă și reductivă: situația Bisericii astăzi este situația Bisericii din timpul nostru, nu numai identificabilă cu ultimii cinci ani. De fapt, dacă ar fi așa, ar trebui să se presupună că problemele, abuzurile sexuale, infidelitatea clerului, disensiunile doctrinale prezentate, sunt fenomene apărute dintr-o dată după 2013 și că până în acel moment viața Bisericii ar fi fost ideală. De altfel, chiar Joseph Ratzinger, încă teolog tânăr și strălucitor, în octombrie 1958 a scris o lucrare intitulată Die neuen Heiden und die Kirche", "Noii păgâni și Biserica". Teama că Biserica se "mondenizează" era deja prezentă în reflecția sa teologică.

Cu siguranță publicarea scrisorilor lui Brandmüller reprezintă numai ultimul episod de folosire instrumentală a papei emerit. Trebuie să ne întrebăm de ce bătrânul cardinal german a publicat cele două scrisori: e greu de imaginat că Bild le-a "furat" pătrunzând în locuința sa din Vatican, fiind vorba de exemplare tipărite, deci care nu sunt prezente în memoria computerului cardinalului. În această problemă este rețeaua ecleziastico-mediatică, cu maluri în Vatican, protagonistă a atacurilor zilnice împotriva papei Francisc. O rețea care a încercat în mod repetat să-l înroleze pe Benedict al XVI-lea.

De altfel, discuția cu privire la figura, încă necodificată, a "papei emerit" este o temă asupra căreia Biserica va trebui să reflecteze în viitor. Benedict a făcut o alegere, dar în mod inteligent a decis să n-o codifice. Este în afara oricărei îndoieli că decizia de a păstra numele pontifical, haina albă și titlul de "papă emerit" (unde cuvântul papă vine înainte de adjectivul emerit), împreună cu unele ieșiri ale colaboratorilor, au contribuit la creșterea îndoielilor, incertitudinilor și chiar, în unii, ideea despre un papă emerit încă un pic papă, încât devine punct de referință al răzmeriței celor dezamăgiți de papa actual.

(A colaborat Iacopo Scaramuzzi)

(După Vatican Insider, 21 septembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 37.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat