Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 19 septembrie 2018

Cateheze despre porunci - 9. Cinstește-i pe tatăl tău și pe mama ta

Iubiți frați și surori, bună ziua!

În călătoria în interiorul celor Zece Cuvinte ajungem astăzi la porunca despre tatăl și mama. Se vorbește despre cinstirea datorată părinților. Ce este această "cinstire"? Termenul ebraic indică gloria, valoarea, literalmente "greutatea", consistența unei realități. Nu este vorba de forme exterioare ci de adevăr. A-l cinsti pe Dumnezeu, în Scripturi, înseamnă a recunoaște realitatea sa, a ne confrunta cu prezența sa; asta se exprimă și cu riturile, dar implică mai ales faptul de a-i da lui Dumnezeu locul just în existență. A-i cinsti pe tatăl și pe mama înseamnă așadar a recunoaște importanța lor și prin fapte concrete, care exprimă dăruire, afect și îngrijire. Dar nu este vorba numai despre asta.

Al Patrulea Cuvânt are o caracteristică proprie: este porunca ce conține un rezultat. De fapt spune: "Cinstește-i pe tatăl tău și pe mama ta, după cum ți-a poruncit Domnul Dumnezeul tău, ca să ți se lungească zilele și să-ți fie bine în țara pe care ți-o dă Domnul Dumnezeul tău!" (Dt 5,16). A-i cinsti pe părinți duce la o viață lungă fericită. Cuvântul "fericire" în Decalog apare legat numai de relația cu părinții.

Această înțelepciune plurimilenară declară ceea ce științele umane au știut să elaboreze numai de puțin mai mult de un secol: adică amprenta copilăriei marchează toată viața. Poate fi ușor, adesea, să se înțeleagă dacă unul a crescut într-un mediu sănătos și echilibrat. Dar la fel să se perceapă dacă o persoană vine din experiențe de abandonare sau de violență. Copilăria noastră este un pic ca o cerneală indelebilă, se exprimă în gusturi, în modurile de a fi, chiar dacă unii încearcă să ascundă rănile propriilor origini.

Însă porunca a patra spune și mai mult. Nu vorbește despre bunătatea părinților, nu cere ca tații și mamele să fie perfecți. Vorbește despre o faptă a copiilor, făcând abstracție de meritele părinților, și spune un lucru extraordinar și eliberator: chiar dacă nu toți părinții sunt buni și nu toate copilăriile sunt senine, toții copiii pot să fie fericiți, pentru că obținerea unei vieți depline și fericite depinde de recunoștința justă față de cel care ne-a adus pe lume.

Să ne gândim la cât de mult poate acest cuvânt să fie constructiv pentru atâția tineri care vin din istorii de durere și pentru toți cei care au pătimit în propria tinerețe. Mulți sfinți - și foarte mulți creștini - după o copilărie dureroasă au trăit o viață luminoasă, pentru că, grație lui Isus Cristos, s-au reconciliat cu viața. Să ne gândim la acel tânăr astăzi fericit, și în luna viitoare sfânt, Sulprizio, care la 19 ani și-a terminat viața reconciliat cu atâtea dureri, cu atâtea lucruri, pentru că inima sa era senină și niciodată nu i-a renegat pe părinții săi. Să ne gândim la sfânt Camil de Lellis, care dintr-o copilărie dezordonată a construit o viață de iubire și de slujire; la sfânta Iosefina Bakhita, crescută într-o sclavie oribilă; sau la fericitul Carlo Gnocchi, orfan și sărac; și chiar la sfântul Ioan Paul al II-lea, marcat de pierderea mamei la vârstă fragedă.

Omul, din orice istorie ar proveni, primește de la această poruncă orientarea care conduce la Cristos: de fapt, în El se manifestă adevăratul Tată, care ne oferă să "ne renaștem de sus" (cf. In 3,3-8). Enigmele vieților noastre se luminează atunci când descoperim că Dumnezeu din totdeauna ne pregătește pentru o viață de copii ai săi, unde fiecare faptă este o misiune primită de la El.

Rănile noastre încep să fie potențialități când prin har descoperim că adevărata enigmă nu mai este "de ce?", ci "prin cine?", prin cine mi s-a întâmplat asta. În vederea cărei lucrări m-a forjat Dumnezeu prin istoria mea? Aici totul se răstoarnă, totul devine prețios, totul devine constructiv. Experiența mea, chiar tristă și dureroasă, în lumina iubirii, cum devine pentru alții, prin cine, izvor de mântuire? Atunci putem începe să-i cinstim pe părinții noștri cu libertate de copii adulți și cu primire milostivă a limitelor lor1.

A-i cinsti pe părinți: ne-au dat viața! Dacă tu te-ai îndepărtat de părinții tăi, fă un efort și întoarce-te, întoarce-te la ei; poate că sunt bătrâni... Ți-au dat viața. Și după aceea, între noi există obiceiul de a spune lucruri urâte, chiar vorbe murdare... Vă rog, niciodată, niciodată, niciodată să nu fie insultați părinții altuia. Niciodată! Niciodată nu se insultă mama, niciodată nu se insultă tatăl. Niciodată! Niciodată! Luați voi înșivă această decizie interioară: de astăzi încolo niciodată nu voi mai insulta pe mama sau pe tatăl vreunuia. I-au dat viața! Nu trebuie să fie insultați.

Această viață minunată ne este oferită, nu impusă: a ne renaște în Cristos este un har care trebuie primit liber (cf. In 1,11-13), și este comoara Botezului nostru, în care, prin lucrarea Duhului Sfânt, unul singur este Tatăl nostru, cel din cer (cf. Mt 23,9; 1Cor 8,6; Ef 4,6). Mulțumesc!

__________________

La 22 septembrie, în Neamț (România), va fi beatificată Veronica Antal, credincioasă laică din ordinul franciscan secular, ucisă "in odium fidei" în 1958. Să-i aducem mulțumire lui Dumnezeu pentru această femeie curajoasă care, dăruindu-și viața, a mărturisit adevărata iubire față de Dumnezeu și față de frați.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Notă

1 Cf. Sfântul Augustin, Discurs despre Matei, 72, A, 4: "Așadar Cristos te învață să-i respingi pe părinții tăi și în același timp să-i iubești. Ei bine, părinții sunt iubiți în mod ordonat și cu spirit de credință atunci când nu sunt preferați în locul lui Dumnezeu: Cine iubește - sunt cuvinte ale Domnului - pe tatăl sau pe mama mai mult decât pe mine, nu este vrednic de mine. Cu aceste cuvinte pare că aproape că te avertizează să nu-i iubești; ba chiar, dimpotrivă, te avertizează să-i iubești. De fapt, ar fi putut să spună: «Cine îi iubește pe tatăl sau pe mama, nu este vrednic de mine». Dar n-a spus așa pentru a nu vorbi împotriva legii date de El, pentru că El a fost cel care a dat-o, prin intermediul slujitorului său Moise, legea unde este scris: Cinstește-i pe tatăl tău și pe mama ta. N-a promulgat o lege contrară ci a confirmat-o; apoi te-a învățat ordinea, n-a eliminat obligația iubirii față de părinți: Cine îi iubește pe tatăl și pe mama mai mult decât pe mine. Așadar, trebuie să-i iubești, dar nu mai mult decât pe mine: Dumnezeu este Dumnezeu, omul este om. Iubește-i pe părinți, ascultă de părinți, cinstește-i pe părinți; dar dacă Dumnezeu te cheamă la o misiune mai importantă, în care afectul față de părinți ar putea să fie piedică, păstrează ordinea, nu suprima caritatea".


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat