Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiență acordată unui grup de tineri din Dieceza de Grenoble-Vienne (17 septembrie 2018)

Întrebările tinerilor și răspunsurile Sfântului Părinte date "liber"

Marion:

"Effatá", ca ritul pentru catecumeni: "effatá" - "deschide-te", pentru a cere tinerilor de a deschide gura pentru a lua cuvântul. Asta am făcut: am dat cuvântul tinerilor. În schimb, pentru noi înseamnă a deschide urechile noastre pentru a-i asculta, și apoi a deschide și inimile noastre la prezența Domnului și la Duhul Sfânt, pentru ca să conducă viața noastră diecezană.

ÎNTREBAREA I

Mathieu:

Sfinte Părinte, mă numesc Mathieu, am 16 ani și prietenii mei la liceu, îmi pun întrebări despre fapte de actualitate în care Biserica este foarte criticată, cum sunt homosexualitatea sau pedofilia. Eu răspund ceea ce m-au învățat animatorii, dar până la urmă nu cred cu adevărat în asta...

Rémy:

Sfinte Părinte, mă numesc Rémy, am 14 ani și aceasta este întrebarea mea: cum să actualizeze, astăzi, mesajul Bisericii pentru ca eu să-l pot înțelege și retransmite tinerilor care nu cred în necesar?

Papa Francisc:

Eu nu pot să răspund în franceză... Ce n'est pas facile pour moi... la această întrebare a ta: "cum să transmiți mesajul Bisericii?". Eu voi spune un cuvânt, un cuvânt care este secretul pentru a transmite mesajul Bisericii: proximitate, apropiere. Dar ce înseamnă asta? Înseamnă înainte de toate a face ceea ce a făcut Dumnezeu cu poporul său. În cartea Deuteronomului, Dumnezeu spune așa poporului: "Ce popor are dumnezeii săi așa de aproape de el așa cum tu [îl ai aproape pe Domnul]?". Dumnezeu s-a făcut aproapele poporului său. Dar nu s-a terminat acolo acest lucru. Voia să se facă atât de aproape încât s-a făcut unul dintre noi, om. Această proximitate creștină este primul pas: mai mult, este "ambientul", climatul în care trebuie să se transmită mesajul creștin. Mesajul creștin este un mesaj de proximitate.

Apoi, despre effatá: înainte de a vorbi, a asculta. Apostolatul "urechii": a auzi, a asculta. "Și după aceea, părinte, a vorbi?". Nu, oprește-te. Înainte de a vorbi, a face. Odată, un tânăr universitar mi-a pus această întrebare: "Eu în universitate am atâția prieteni care sunt agnostici, ce trebuie să le spun pentru ca să devină creștini?". Eu am spus: ultimul lucru pe care tu trebuie să-l faci este să spui lucruri. Ultimul. Mai întâi trebuie să faci și el va vedea cu gestionezi tu viața. El va fi cel care te va întreba: "De ce faci asta?". Și atunci poți vorbi. Mărturia înainte de cuvânt. Acesta este cadrul mesajului creștin. Ecouter, faire, și apoi a spune, a vorbi.

În afară de asta, mesajul creștin nu se poate transmite "în fotoliu": mereu este în mișcare. Mereu. Dacă tu nu te pui în mișcare nu vei putea să-l transmiți. Isus a fost trei ani în mișcare. Părea că trăiește pe stradă. În mișcare, mereu, făcând ceva. În mișcare. A asculta, a mărturisi, a răspunde la întrebări, dar în mișcare. Un tânăr care nu se pune în mișcare este un tânăr pensionat la douăzeci de ani. Este urât a ieși la pensie la douăzeci de ani! Nu știu... am răspuns la întrebarea ta sau nu? Da? Ești capabil s-o repeți? Înainte...

ÎNTREBAREA A II-A

Gabriel:

Bună ziua, Sfinte Părinte. Sunt Gabriel, am 21 de ani. Cu tinerii din departamentul Is?re, suntem animați de dorința de a ne pune în slujba săracilor care sunt în jurul nostru. Personal, îmi este greu să trăiesc solidaritatea în Biserică: am nevoie să fiu însoțit și orientat pentru a trăi caritatea în manieră concretă.

Clara-Marie:

Sfinte Părinte, mă numesc Clara-Marie și am 16 ani. Întrebarea mea: ce se așteaptă de la noi ca tineri creștini pentru a trăi concret această caritate?

Papa Francisc:

Ambele aceeași temă. Săracii sunt în centrul Evangheliei. Când eu eram seminarist și preot tânăr în America Latină era timpul anului 1968; și voi l-ați cunoscut. Ceea ce conta mai mult era lupta de gherilă, munca politică... Și dacă un preot făcea o lucrare cu săracii, acel preot era "comunist". Pentru că situația politică era așa... Părea că unicul grup care se apropia de săraci și lupta pentru dreptate erau comuniștii. Este invers: Evanghelia, Evanghelia îi pune în centru pe săraci. Mai mult, pune în centru sărăcia. Dacă tu nu ai sărăcia în duh, tu nu vei fi un fericit, un creștin bun. Este prima dintre fericiri: săracii, săracii în duh. Apoi, apropierea de săraci, dar nu de sus în jos. Este permis a privi o persoană de sus în jos numai atunci când tu te apleci pentru a o ridica. În alte situații nu este permis a privi o persoană de sus în jos. A merge la săraci la același nivel, a-i sluji pe săraci pentru că sunt imaginea lui Cristos. Și când spun săraci, spun săraci în toate: și săracii în sănătate, bolnavii; săracii în bani; săracii în cultură; săracii care au căzut în vicii, în dependențe. Câți dintre colegii voștri sunt în droguri, de exemplu: sunt săraci, săraci din Evanghelie. "Dar nu, cel care este în droguri are mulți bani și familie bogată, acela nu este un sărac". Nu, acela este un sărac, este un sărac. A ne apropia de cel sărac pentru a-l sluji. A ne apropia de sărac pentru a-l ridica. Dar a-l ridica împreună, îngenunchindu-mă și luându-l. Când tu atingi boala unui sărac, tu atingi rănile lui Cristos. Acesta este un pic sensul săracilor în Biserică. Ça va bien?

ÎNTREBAREA A III-A

Thér?se:

Bună ziua, Sfinte Părinte, mă numesc Thér?se, am 24 de ani. De mai multe ori, în viața mea personală, m-am destăinuit persoanelor mai mari cu privire la probleme de iubire și de sexualitate. De fiecare dată m-am aflat în fața unei lipse de atenție și de înțelegere; am avut senzația că nu sunt ascultată. Cred că asta se întâmplă pentru că suntem prima generație care vorbește și care, în mod specific, vorbește despre aceste teme.

Manon:

Eu mă numesc Manon și am 16 ani. Dintr-o dată, aceste teme devin complicate; se aude orice, de la oricine, se văd atâtea lucruri, există opinii diferite... În general, ne simțim pierduți. Unde trebuie să ne "poziționăm" într-o societate în care trupul este desacralizat?

Papa Francisc:

Sexualitatea, sexul, este un dar al lui Dumnezeu. Nu este deloc un tabu. Este un dar al lui Dumnezeu, un dar pe care Domnul ni-l oferă. Are două scopuri: a ne iubi și a genera viață. Este o pasiune, este iubirea pasionată. Iubirea adevărată este pasionată. Iubirea dintre un bărbat și o femeie, când este pasionată, te face să dai viața pentru totdeauna. Mereu. Și a o da cu trupul și sufletul. Când Dumnezeu a creat bărbatul și femeia, Biblia spune că amândoi sunt chip și asemănare a lui Dumnezeu. Amândoi, nu numai Adam sau numai Eva, ci amândoi - ensemble - amândoi. Și Isus merge mai departe și spune: pentru aceasta bărbatul, precum și femeia, va lăsa pe tatăl său și pe mama sa și se vor uni și vor fi... o singură persoană?... o singură identitate?... o singură credință de căsătorie?... Un singur trup: aceasta este măreția sexualității. Și așa trebuie să se vorbească despre sexualitate. Și așa trebuie să se trăiască sexualitatea, în această dimensiune: a iubirii dintre bărbat și femeie pentru toată viața. Este adevărat că slăbiciunile noastre, căderile noastre spirituale, ne fac să folosim sexualitatea în afara acestui drum atât de frumos, a iubirii dintre bărbat și femeie. Dar sunt căderi, ca toate păcatele. Minciuna, ura, lăcomia... Sunt păcate: păcate capitale. Dar aceasta nu este sexualitatea iubirii: este sexualitatea "transformată în lucru", dezlipită de iubire și folosită pentru distracție. Este interesant cum sexualitatea este punctul cel mai frumos al creației, în sensul că bărbatul și femeia au fost creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu și sexualitatea este cea mai atacată de mondenitate, de duhul răului. Spune-mi: tu ai văzut, de exemplu - nu știu dacă la Grenoble este - dar tu ai văzut o industrie a minciunii, de exemplu? Nu. Dar o industrie a sexualității dezlipită de iubire, ai văzut? Da! Atâția bani se câștigă cu industria pornografiei, de exemplu. Este o degenerare față de nivelul în care Dumnezeu a așezat-o. Și cu acest comerț se fac atâția bani. Însă sexualitatea este mare: păstrați dimensiunea voastră sexuală, identitatea voastră sexuală. Păstrați-o bine. Și pregătiți-o pentru iubire, pentru a o insera în acea iubire care vă va însoți toată viața. Eu vă voi povesti un lucru și apoi vă voi spune un alt lucru. În piața [Sfântul Petru] odată - eu salut mulțimea din piață - erau două persoane mari, bătrâne, care celebrau șaizeci de ani de căsătorie. Erau luminoși! Și eu am întrebat: "V-ați certat mult?". "Oh, uneori..." - "Și merită asta, căsătoria?" - Și aceștia doi, care mă priveau, s-au privit între ei și apoi iarăși m-au privit pe mine și aveau ochii înlăcrimați, și mi-au spus: "Suntem îndrăgostiți". După 60 de ani! Și apoi voiam să vă spun: odată un bătrân - foarte bătrân, cu soția bătrână - mi-a spus: "Noi ne iubim mult, mult și uneori ne îmbrățișăm. Noi nu putem face dragoste la vârsta noastră, dar ne îmbrățișăm, ne sărutăm... Aceasta este sexualitatea adevărată. Să nu fie niciodată dezlipită de locul atât de frumos al iubirii. Trebuie vorbit așa despre sexualitate. . Ça va?

ÎNTREBAREA A IV-A

Paul:

Bună ziua, Sfinte Părinte, mă numesc Paul și am 17 ani. Aspectul angajării creștinilor în societate a revenit adesea, în acest an, dar nu este mereu ușor, pentru că uneori societatea însăși sau mass-media îi reproșează Bisericii fie că tace fie că face prea mult. Dumneavoastră înșivă, Sfinte Părinte, probabil sunteți uneori "încurcat" între aceste poziții diferite. Întrebarea mea este: cum putem gestiona toate acestea ca creștini și membri ai Bisericii?

Papa Francisc:

Este și în Biblie, la început, în creație, un cuvânt care te va ajuta. Când Cain l-a ucis pe Abel, Dumnezeu l-a chemat pe Cain și i-a pus întrebarea: "Cain, unde este fratele tău?". Și el s-a supărat un pic și i-a spus: "Dar sunt eu oare păzitorul fratelui meu?". Acolo [prin contrast] este punctul cheie pentru angajarea față de alții, fie angajarea mai familială, în familie, cu prietenii, fie cea în societate. Și angajarea de a face ceva pentru patrie, pentru lume. Angajarea. A avea grijă de frați, așa cum tu ai nevoie ca frații să aibă grijă de tine. Și aceasta este viața creștină: nu trăim izolați. Nu suntem izolați, suntem un trup, un trup, și Dumnezeu vrea ca să mergem în comunitate, să avem grijă unul de altul, să încercăm să ne ajutăm pe drum. Angajarea. Aceasta este baza angajării, a lui engagement, chiar baza. Apoi este în familie, în cartier, cu prietenii. În societate un creștin trebuie să fie o persoană care se angajează. Nu numai cei care fac politică, nu, nu numai aceia. Toți, toți. În locul în care te afli. Ești contabil? Vezi cum faci asta. Ești medic? Vezi cum faci asta. Fiecare. Dar nu putem fi creștini fără a ne angaja în societate, fără a crea societatea. Nu vă scandalizați de asta. Pentru a fi bun creștin trebuie să ne murdărim mâinile, în ajutorarea celorlalți. Nu numai ideile, nu, cu faptele. A ne angaja. Și de atâtea ori greșim, a greși este omenește. Cer iertare și merg înainte. Dar angajarea. Ce pot să fac pentru alții? Pentru familia mea, pentru patria mea, pentru lume. A căuta mereu... Contrariul lui Cain. Cain și-a spălat mâinile. Pilat și-a spălat mâinile. Creștinul își murdărește mâinile. Înțelegeți? Pentru a face bine pentru alții. Și era un alt lucru pe care voiam să vi-l spun... Împotriva angajării creștine există doi dușmani urâți. Primul este egoismul: "Nu... Eu privesc lucrurile mele, banii mei, familia mea...". Închiderea. Egoismul este o închidere. Persoanele egoiste nu știu să privească orizontul. Este chiar o închidere a inimii. Gândiți-vă la o mamă: o mamă egoistă, cum ar face? Să ne imaginăm cum ar face: se ridică, îl privește pe copil, este ora de supt, îi dă laptele... și face lucrurile sale; apoi este murdar, îl curăță și îl lasă... Este o mamă egoistă, închisă în ea însăși. O mamă adevărată ce face? Nu doarme pentru a-l auzi pe copil! Se ridică, merge, îl îmbrățișează, îl sărută. Depinde de copilul său. Este implicată în viața copilului. Iată, acesta este unul dintre dușmani: egoismul. Celălalt dușman, foarte puternic, care vine atunci când unul începe să aibă o activitate mai înaltă în societate, când are o meserie, un loc important, este corupția. Corupția înseamnă a trăi pentru noi înșine. Dar este așa de urâtă pentru că ajunge să nu te lase să trăiești pentru tine însuți, ci pentru a te face să trăiești "prin buzunare": te alipește de bani. Este un lucru urât. Corupția inimii, corupția elimină toate idealurile.

Așadar: Cain, glasul lui Dumnezeu care spune: "Unde este fratele tău?", adică tu trebuie să-l iei asupra ta pe fratele. Pilat care își spală mâinile; creștinul care își murdărește mâinile pentru alții, se angajează în societate și lucrează. Și apoi fiți atenți la egoismul care închide inima și la corupția care elimina inima din locul ei și o pune în buzunare. Este clar? Sunteți sau nu de acord? Și vreunul care nu este de acord cu asta s-o spună, așa discutăm un pic. Bine...

ÎNTREBAREA A V-A

Noemi:

Sfinte Părinte, mă numesc Noemi și am 17 ani; ca alți tineri din dieceză, sunt într-o parohie vie unde este frumos să mergi; este un loc în care tinerii se cunosc și unde le face plăcere să se întâlnească. Pentru aceasta m-am întrebat, Sfinte Părinte: dacă dumneavoastră ar trebui să luați în primire o parohie, astăzi, care ar fi primul lucru pe care l-ați face?

Emilie:

Sunt Emilie, am 25 de ani. Unii dintre prietenii mei s-au îndepărtat de Biserică și eu n-am fost capabilă să-i însoțesc spre Cristos. Sfinte Părinte, cum să însoțim persoanele care trăiesc în jurul nostru? Dumneavoastră aveți o experiență personală de însoțire a tinerilor pe care să ne-o povestiți?

Papa Francisc:

Eu am fost paroh timp de șase ani: este cea mai frumoasă muncă pe care am făcut-o. nu știu care a fost primul lucru pe care l-am făcut, nu-mi amintesc. Dar cred că, dacă astăzi aș fi numit paroh, primul lucru pe care l-aș face ar fi să merg acolo, să deschid ușa bisericii, să stau așezat acolo și să-i primesc pe oameni. Acesta este un lucru. Și un alt lucru care se poate face, și care-mi place mult, este să ies în cartier și să salut oamenii: "Cum te cheamă? Îmi face plăcere...". A privi în ochi. Îți amintești despre un cuvânt care a fost spus aici? "Apropiere". Primul lucru pe care trebuie să-l facă un paroh: apropierea de oameni. A fi aproape. Odată, am cunoscut un paroh - nu era un paroh, era în serviciul diplomatic al Sfântului Scaun - dar a fost paroh înainte de a intra. Și el îmi spunea: "Eu eram atât de fericit în satul în care eram paroh. Cunoșteam fiecare persoană, cunoșteam și numele câinilor!". Este frumos acest lucru! Este acolo, este aproape, cunoaște totul. Parohul apropiat. Este adevărat că e obositor a fi aproape de oameni pentru că, atunci când au încredere, vin, te întreabă, îți spun...

Și apoi îți voi spune un lucru pe care tu nu l-ai întrebat, care însă probabil va ajuta: care ar fi primul sfat pe care eu l-aș da oamenilor ca paroh? Să nu se bârfească. Vă rog, o parohie care învață să nu bârfească unul față de altul este sfântă. Un preot francez mi-a povestit că în parohie era o doamnă care vorbea rău despre toți, o bârfitoare. Casa ei era aproape de fereastra parohiei, până acolo încât ea putea să vadă în interiorul bisericii. Într-o zi acea femeie s-a îmbolnăvit. Și l-a chemat pe paroh și i-a spus: "Părinte, eu nu pot să merg la Liturghie, să primesc Împărtășania, dumneavoastră mi-o puteți aduce?". Și parohul, ce a răspuns? "Dar, doamnă, nu este necesar, cu limba pe care o aveți dumneavoastră, de la fereastră ajunge până la tabernacol!". Asta pentru a înțelege un pic. Dar este un lucru urât acesta, a vorbi de rău. Nu, nu, nu faceți asta niciodată! Dar este frumos a vorbi rău despre alții? Da, este frumos, dar după aceea îți rămâne o amărăciune în inimă. "Eh, părinte, cum pot să nu vorbesc de rău?". Există un medicament foarte la îndemână și care nu costă nimic: mușcă-ți limba.

Există o veche regulă a pelerinilor, din Evul Mediu mai mult sau mai puțin, că atunci când făceau pelerinajul acești bătrâni și tineri, o regulă spunea: niciodată, niciodată să ne se meargă față de pasul celuilalt. A respecta pasul celuilalt. A-i însoți pe tineri înseamnă asta: a respecta. Și dacă tu vrei să-i spui să meargă mai repede? "Uite ce frumos e lucrul acela!... Reușești?". Atunci, dacă reușește, începeți să mergeți un pic mai repede. Dar să nu mergi niciodată mai repede fără el. Spune-i un lucru frumos pentru ca el să înceapă să meargă mai repede.

ÎNTREBAREA A VI-A

Unul dintre tineri:

Am o altă întrebare, Sfinte Părinte: la începuturile sale, Biserica era omniprezentă în societate, era un model de urmat. Astăzi, societatea a evoluat și Franța este o țară laică în care numărul creștinilor s-a diminuat puternic. Biserica mare are încă o situarea a sa? Și la ce folosește? Pentru aceasta, vă întreb, Sfinte Părinte: de ce să ne angajăm într-o instituție care uneori mi se pare fără sens și fără situare?

Papa Francisc:

Întrebarea ta este foarte realistă, foarte realistă. Mă face să mă gândesc la un suporter de fotbal care este angajat într-o echipă și echipa începe să meargă în jos, în jos, în jos, și se întreabă: cum să mai stau în această echipă? Probabil că el spune: nu, nu merge, îmi schimb echipa. Dacă nu are o pasiune mare pentru acea echipă, dar are pasiune pentru fotbal, alege o altă echipă care să joace mai bine. Schimbă echipa, schimbă instituția. Însă apartenența la Biserică, înainte de toate, nu este apartenență la o instituție, este o apartenență la o persoană, la Isus. În Duminica Floriilor, Isus era în triumf; când a făcut înmulțirea pâinilor voiau să-l facă rege - aceea este o instituție frumoasă! - dar în Vinerea Sfântă era răstignit. Este vorba de a-l urma pe Isus, nu de a urma consecințele lui Isus. Nu consecințele sociale: dacă este mare Biserica sau dacă este mică..., nu, ci Isus. A-l urma în momentele liniștite, când Biserica înflorește; și a-l urma în momentul în care Biserica este în criză. Ia istoria Bisericii: cu Biserica a mers așa. Biserica n-a dus înainte mari organizații, mari partide politice, mari instituții... Nu. Biserica a fost dusă înainte de sfinți. Și în ziua de astăzi sfinții o vor duce înainte, nu noi, nici măcar papa. Nu, sfinții. Ei deschid drumul în fața noastră. Și de ce sfinții? Pentru că-l urmează pe Isus. Credința nu este o idee: este o întâlnire cu Isus. Eu îți urez ca această întâlnire să te însoțească toată viața.

ÎNTREBAREA A VII-A

Pauline:

Bună ziua, Sfinte Părinte, mă numesc Pauline și am 27 de ani. Ascultând mărturiile, cum să însoțim vocația fiecăruia în acest context?

Papa Francisc:

Vocația este un dar al lui Dumnezeu și trebuie păstrată. Tu te refereai la vocațiile sacerdotale, ale vieții călugărești sau la toate vocațiile?

[Răspunsul tinerei: la vocațiile călugărești și sacerdotale]

Domnul cheamă. Și persoana chemată spune: "Eu vreau să fiu soră, vreau să fiu preot, vreau să fiu călugăriță...". Și începe un drum, de însoțit cu normalitate. Normalitate. Mie îmi este frică de seminariștii care fac așa [care asumă o "poză"], mi-e frică, pentru că nu sunt normali. Tu vrei să fii preot? Trebuie să fii un om adevărat care merge înainte. A nu renega niciodată omenitatea. Să fie normali, pentru că răul pe care-l face un preot nevrotic este teribil! Și răul pe care-l poate face o soră nevrotică este teribil! A-i însoți în normalitate: în primul rând. În al doilea rând: a-i însoți în credință. Să crească în credință, în a înțelege frumusețea lui Dumnezeu, în a înțelege drumul lui Isus și că propria viață se schimbă în raport cu rugăciunea. În al treilea rând: a-i însoți în apartenența comunitară. Un preot izolat de comunitate nu e bine: este un "holtei". Holtei este cel care nu se căsătorește și devine bătrân. Cel care nu se căsătorește și rămâne singur toată viața. Célibataire, dar eu am spus un cuvânt mai puternic. Nu, preotul nu trebuie să fie un "holtei" izolat, trebuie să fie un tată. Paternitatea: a-i educa în paternitate. Precum și în fraternitate. Același lucru cu sora: sora trebuie să învețe să fie mamă a atâtor oameni, precum și comunitatea. Însă sora are un avantaj față de preot, un mare avantaj - pentru asta cred că surorile sunt mai importante decât preoții - în acest sens: ele sunt icoană a Mariei și a Bisericii. Este frumos! Icoana Mariei. O soră este icoană a Sfintei Fecioare Maria și a Bisericii. A o educa asta, și în comunitate, mereu. A-i ajuta să crească și a-i însoți.

Papa Francisc (salut final):

Un mare salut și mergeți mereu înainte! În viață toți facem greșeli, există alunecări urâte, dar amintiți-vă de cântecul alpinilor: "În arta de a urca, secretul nu se află în a nu cădea, ci în a nu rămânea căzuți". Ça va bien?

Acum vă invit să ne rugăm împreună: "Bucură-te, Marie...".

[Binecuvântarea]

Et priez pour moi, je vous prie. J'en ai besoin, parce que ce travail ce n'est pas facile!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat