Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Bartolomeu și Chiril caută un compromis cu privire la autocefalia ucraineană

De NAT da Polis

A durat puțin mai mult de trei ore întâlnirea dintre patriarhul ecumenic Bartolomeu și patriarhul tuturor Rusiilor, Chiril, la 31 august 2018, la Fanar. Ca temă era discuția sau schimbul de păreri "despre probleme bilaterale", însă problema cea mai fierbinte despre care vorbește toată lumea ortodoxă este aceea a autocefaliei Bisericii Ortodoxe Ucrainene. Cererea a fost prezentată patriarhiei ecumenice de ucraineni în aprilie 2018.

Autocefalie înseamnă a acorda Patriarhiei de Kiev să gestioneze treburile ecleziastice personal și să nu depinde de jurisdicția Moscovei.

Așa cum s-a afirmat deja la AsiaNews, întâlnirea dintre Bartolomeu și Chiril a fost "rodnică", "cordială", "sinceră".

Dar dincolo de cronică, trebuie făcute câteva considerații.

Înainte de toate motivul vizitei, cerută de însuși Chiril la Fanar. Răspunsul este simplu: Moscova a perceput că dezlipirea Bisericii ucrainene este de acum o realitate de fapt inevitabilă. Prin urmare, aproape 30 de milioane - atâția ar fi credincioșii ortodocși de etnie ucraineană - plus diaspora lor va face referință la patriarhia de Kiev și nu la Moscova. Chiril a trebuit să pună deoparte superioritatea mândră față de Constantinopol și s-a dus repede la Bartolomeu. Dar cu câteva săptămâni înainte, el a încercat să-l convingă la telefon pe Putin la Ankara, pentru ca să-l frâneze pe Bartolomeu în procedurile pentru acordarea autocefaliei Kievului.

Rolul patriarhiei de Constantinopol

Este elocvent ceea ce mitropolitul de Franța, Emanouel, a spus la sfârșitul întâlnirii dintre cei doi patriarhi: "Patriarhia ecumenică nu amenință pe nimeni, dar nici nu acceptă amenințări de la nimeni". El a amintit și lunga experiență a Constantinopolului, ca Biserică mamă a lumii ortodoxe.

În urmă cu două zile, la încheierea adunării celor 100 de mitropoliți ai patriarhiei ecumenice răspândiți în lume, însuși Bartolomeu a declarat: "Dacă în timpul primului mileniu Biserica trebuia să înfrunte problema ereziilor, în al doilea mileniu până astăzi a apărut fenomenul etnofiletismului, care a voit să șteargă o lungă tradiție orientală ajungând să pară o Biserică fără păstor. Forța noastră - a conchis Bartolomeu - se epuizează în exercitarea diaconiei în slujba Misterului Bisericii și nu în căutarea exercitării unei puteri seculare, impregnate de mândrie".

Moscova se pare că a înțeles că a fost o mare greșeală că n-a participat la lucrările Sinodului panortodox din Creta din iunie 2016, retrăgându-se cu o săptămână înainte de începerea lucrărilor. Acolo s-a discutat despre viitorul planetei ortodoxe, despre raporturile sale cu celelalte confesiuni creștine, despre dialogul interreligios, despre devenirea lumii, dar și despre raporturile dintre Bisericile ortodoxe, despre diaspora, despre acordarea autonomiei și a autocefaliei.

Trebuie amintit că după canoanele Bisericii orientale, acordarea autocefaliei a fost mereu o prerogativă a patriarhiei ecumenice de Constantinopol. Și Moscova a primit-o de la Constantinopol în 1589. Și a primit-o - ba chiar a sustras-o de la patriarhul Ieremia al II-lea - ca urmare a presiunilor puterii politice de la Moscova, care în acel timp se autoproclamase a treia Romă.

Tot din motive politice, și tot din partea patriarhiei ecumenice, au urmat acordările autocefaliilor Bisericilor din Grecia, Bulgaria, Serbia, România, Polonia, Georgia, etc.

Chiar în ajunul vizitei lui Chiril la Fanar, cu o scrisoare cu tonuri destul de severe, patriarhul sârb Irineos îl invita pe Bartolomeu să reflecteze că o eventuală acordare a autocefaliei Bisericii ucrainene, cerută de puterea politică de la Kiev, ar fi motiv de schismă în lumea ortodoxă.

El a trebuit imediat să încaseze răspunsul care provine din diferite medii ortodoxe, care i-au amintit că și Biserica sârbă a primit autocefalia ca urmare a presiunilor politice, și i-au amintit și că atunci când în 1878 patriarhia de Constantinopol a condamnat etnofiletismul, toți au preferat să meargă pe propriul drum.

Concluzie: ce se va întâmpla?

Cu siguranță vor exista diferite presiuni și amenințări. Unii vorbesc despre o schismă în contextul ortodox, ca acela dintre Luther și Roma. Dar nu este probabil: toate acestea ar fi străine de tradiția ortodoxă, pentru că aici nu este vorba despre o problemă dogmatică, ci despre o problemă administrativă. Probabil va există o ruptură provizorie a comuniunii.

Conform unor surse bine informate se va trece oricum la acordarea autocefaliei Kievului și în același timp se va permite Moscovei să mențină sub propria jurisdicție pe cei circa 10 milioane de rusofoni, pentru a salva onoarea armelor.

Un mare gânditor grec din anii '70, Gabriele Arnellos, profund cunoscător al lumii creștine și ecumenist convins, afirmă că Biserica lui Cristos s-a oprit la Ierusalim: după aceea s-a evoluat într-o instituție secularizată autoreferențială. Pentru acest motiv, ea n-a putut să dezvolte mesajul evanghelic, și a devenit complice și supusă a puterilor tari din această lume.

(După AsiaNews, 5 septembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat