Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Conferința de presă a papei Francisc în zborul de întoarcere din Irlanda (duminică, 26 august 2018)

Greg Burke:

Bună seara, Sfinte Părinte!

Papa Francisc:

Bună seara!

Greg Burke:

Mulțumim pentru acest timp pe care ni-l dedicați, după două zile așa de intense. Cu siguranță au existat momente dificile în Irlanda - este mereu problema abuzurilor - însă și momente foarte frumoase: sărbătoarea familiilor, mărturiile familiilor, întâlnirea cu tinerele perechi precum și vizita la capucini, care îi ajută mult pe săraci.

Trecem cuvântul la jurnaliști, începând de la irlandezi... Dar poate că dumneavoastră vreți să spuneți ceva înainte...

Papa Francisc:

Să mulțumesc, pentru că dacă eu am obosit, mă gândesc la voi, care aveți muncă, muncă, muncă... Vă mulțumesc mult pentru efortul vostru, pentru munca voastră. Multe mulțumiri.

Greg Burke:

Prima întrebare, ca de obicei, vine de la un jurnalist din țară, care este Tony Connely, de la RTÉ - Radio Tv irlandeză

Tony Connely, RTÉ (Radio Tv Irlanda):

Sanctitate, sâmbătă ați vorbit despre întâlnirea pe care ați avut-o cu ministrul pentru copii; ați spus cât de mult v-a emoționat când doamna v-a spus despre casele pentru mame și copii. Ce va v-a spus mai exact? Și dumneavoastră ați rămas atât de lovit pentru că a fost pentru dumneavoastră prima dată când ați auzit vorbindu-se despre aceste case?

Papa Francisc:

Ministra mi-a spus mai întâi un lucru care nu se referea atât la mame și copii; mi-a spus - dar a fost scurtă - "Sfinte Părinte, noi am găsit gropi comune de copii, copii îngropați. Facem cercetări. Biserica are ceva de-a face în toate acestea?", mi-a spus asta cu multă educație, într-adevăr, și cu mult respect. Eu i-am mulțumit, mi-a atins inima asta, până acolo încât am voit să repet asta în discurs. Nu era la aeroport - am greșit eu - era la întâlnirea cu președintele. La aeroport era o altă doamnă - ministru, cred - și m-am încurcat. Dar ea mi-a spus: "După aceea vă voi trimite o adnotare". Mi-a trimis adnotarea, n-am putut s-o citesc. Am văzut că mi-a trimis o adnotare. A fost foarte echilibrată când mi-a spus: există o problemă, încă n-a fost terminată investigația, dar mi-a adus la cunoștință și că Biserica avea ceva de-a face, în acel lucru. După mine, acesta a fost un exemplu de colaborare constructivă, mai înainte de a fi... nu vreau să spun cuvântul "protest", ci de plângere, de plângere pentru ceea ce într-un timp trecut probabil că Biserica a favorizat. Acea doamnă era de o demnitate care mi-a atins inima. Și acum am acea adnotare, pe care o voi studia când mă întorc acasă. Vă mulțumesc dumneavoastră.

Greg Burke:

Acum, un alt irlandez care este Paddy Agnew, de la "Sunday Independent", rezident la Roma însă jurnalist irlandez.

Papa Francisc:

Nu este unicul irlandez la Roma!

Paddy Agnew, de la "Sunday Independent"

Sfinte Părinte, mulțumesc și bună seara. Ieri, Marie Collins, victima Marie Collins pe care dumneavoastră o cunoașteți bine, a afirmat că dumneavoastră nu sunteți favorabil instituirii de noi tribunale vaticane de investigație cu privire la problema abuzurilor sexuale, și îndeosebi a acelor tribunale de investigație asupra episcopilor, asupra asumării de responsabilitate din partea episcopilor (bishop accountability). De ce considerați că acestea nu sunt necesare?

Papa Francisc:

Nu, nu, nu este așa. Nu este așa. Marie Collins este un pic fixată asupra ideii... - eu o stimez mult pe Marie Collins, uneori o chemăm în Vatican pentru ca să țină conferințe -, ea a rămas fixată asupra ideii acelei scrieri "Ca o mamă iubitoare", în care se spunea că pentru a-i judeca pe episcopi ar fi bine de făcut un tribunal special. Apoi s-a văzut că acest lucru nu era practicabil și nu era nici potrivit pentru diferitele culturi ale episcopilor care trebuie să fie judecați. Se ia recomandarea din "Mamă iubitoare" și se face juriul pentru fiecare episcop, nu este același. Acest episcop trebuie judecat și papa face un juriu care să fie mai capabil de a lua acel caz. Este un lucru care funcționează mai bine, și pentru că, pentru un grup de episcopi, a lăsa dieceza pentru acest lucru nu este posibil. Astfel tribunalele, juriile se schimbă. Și așa am făcut până acum. Au fost judecați mulți episcopi: ultimul este cel de Guam, arhiepiscopul de Guam, care a făcut recurs în apel și eu am decis - pentru că era un caz foarte, foarte complex - să folosesc un drept pe care eu îl am, de a lua asupra mea apelul și de a nu-l trimite la tribunalul de apel care își face munca sa cu toți preoții, ci l-am luat asupra mea. Am făcut o comisie de canoniști care să mă ajute și mi-au spus că, în curând, maxim o lună, va fi făcută "recomandarea" pentru ca eu să fac procesul. Este un caz complicat, pe de o parte, dar nu dificil, pentru că evidențele sunt foarte clare; de partea evidențelor, sunt clare. Dar nu pot să pre-judec. Aștept raportul și după aceea voi judeca. Spun că evidențele sunt clare pentru că sunt acelea care au determinat primul tribunal să condamne. Acesta a fost ultimul caz. Acum există un altul în desfășurare, să vedem cum se va termina. Dar este clar, eu i-am spus lui Marie: spiritul precum și recomandarea din "Ca o mamă iubitoare" se realizează: un episcop trebuie judecat de un tribuna, dar nu este mereu același tribunal, pentru că nu este posibil. Ea [Marie Collins] n-a înțeles bine asta, dar când o voi vedea - pentru că ea vine uneori în Vatican, o chemăm - îi voi explica mai clar. Eu țin la ea.

Greg Burke:

Acum grupul italian, Sfinte Părinte: este Stefania Falasca, de la "Avvenire".

Stefania Falasca, "Avvenire"

Bună seara, Sfinte Părinte. Dumneavoastră ați spus, și astăzi, că este mereu o provocare aceea de a-l primi pe migrant și pe străin. Chiar ieri s-a rezolvat un eveniment dureros, acela al navei "Diciotti". Este "gheara" dumneavoastră în spatele acestei soluționări? Există implicarea dumneavoastră, interesarea dumneavoastră?

Papa Francisc:

Gheara este a diavolului, nu a mea! [râd] Gheara este a diavolului...

Stefania Falasca:

Și după aceea, atâția văd un șantaj făcut Europei pe pielea acestor oameni. Dumneavoastră ce părere aveți?

Papa Francisc:

A-i primi pe migranți este un lucru vechi ca Biblia. În Deuteronom, în porunci Dumnezeu poruncește asta: să-l primim pe migrant, "pe străin". Este un lucru vechi, care este în spiritul revelației divine precum și în spiritul creștinismului. Este un principiu moral. Despre asta am vorbit și după aceea am văzut că trebuia să explic un pic mai mult, pentru că nu este vorba de a primi "ca belle étoile", nu, ci o primire rațională. Și acest lucru este valabil în toată Europa. Când mi-am dat seama cum trebuie să fie această atitudine rațională? Când a fost atentatul la Zaventem [Belgia]: tinerii, luptătorii de gherilă care au făcut atentatul la Zaventem era belgieni, dar fii de imigrați neintegrați, ghetoizați. Adică, au fost primiți de țară dar lăsați acolo și au făcut un ghetou: nu au fost integrați. Pentru aceasta am subliniat asta, este important. Apoi, am amintit, când am mers în Suedia - și Franca [Giansoldati] într-un articol menționează asta și modul cum eu am explicat această gândire - când am mers în Suedia am vorbit despre integrare, și știam asta pentru că în timpul dictaturii, în Argentina, din 1976 până în 1983, atâția, atâția argentinieni precum și uruguayeni au fugit în Suedia. Și acolo, imediat guvernul îi lua, îi punea să studieze limba și le dădea de muncă, îi integra. Până acolo încât - și aceasta este o anecdotă interesantă - doamna ministru care a venit ca să mă petreacă la aeroportul din Lund era fiica unei suedeze și a unui migrant africane; însă acest migrant african s-a integrat până acolo încât fiica sa a devenit ministru în țară. Suedia a fost un model. Însă, în acel moment, Suedia începea să aibă dificultăți: nu pentru că nu avea bunăvoință, ci pentru că nu avea posibilitățile de integrare. Acesta a fost motivul pentru care Suedia s-a oprit un pic, a făcut acest pas. Integrarea. Și după aceea, am vorbit aici, într-o conferință de presă printre voi, despre virtutea prudenței care este virtutea guvernantului, și am vorbit despre prudența popoarelor cu privire la număr sau la posibilități: un popor care poate să primească dar nu are posibilitate de a integra, mai bine să nu primească. Aici este problema prudenței. Și cred că tocmai aceasta este caracteristica dureroasă astăzi în Uniunea Europeană. Trebuie continuat să se vorbească: soluțiile se găsesc...

Ce s-a întâmplat cu nava "Diciotti"? Eu n-am pus gheara. Cel care a făcut lucrarea cu ministrul de interne a fost părintele Aldo, bravul părinte Aldo, care este cel care urmărește Opera Părintelui Benzi, pe care italienii o cunosc bine, care lucrează pentru eliberarea prostituatelor, cele care sunt exploatate și atâtea lucruri... Și a intrat și Conferința Episcopală Italiană, cardinalul Bassetti, care era aici, dar la telefon urmărea toată medierea, și unul dintre cei doi subsecretari, mons. Maffeis, negocia cu ministrul. Și cred că a intrat Albania... Au luat un anumit număr de migranți Albania, Irlanda și Muntenegru, cred, nu sunt sigur. Pe ceilalți i-a luat asupra sa Conferința Episcopală, nu știu dacă sub "umbrela" Vaticanului sau nu... nu știu cum a fost negociată treaba; dar merg la Centrul "Mondo migliore", la Rocca di Papa, vor fi primiți acolo. Numărul cred că este peste o sută. Și acolo vor începe să învețe limba și să facă acea lucrare care s-a făcut cu migranții integrați. Eu am avut o experiență foarte gratificatoare. Când am mers la Universitatea Roma III erau studenții care voiau să-mi pună întrebări și am văzut o studentă... "Eu cunosc fața asta": era una care a venit cu mine printre cei treisprezece pe care i-am adus din Lesbo. Acea tânără era la universitate! De ce? Deoarece Comunitatea "Sfântul Egidiu", din ziua venirii sale, au dus-o la școală, să studieze: mergi, mergi... Și au integrat-o la nivel universitar. Aceasta este lucrarea cu migranții. Există deschiderea inimii pentru toți, a suferi; apoi, integrarea drept condiție pentru a primi; și apoi prudența guvernanților pentru a face asta. Eu am văzut, am o filmare clandestină, ce li se întâmplă celor care sunt trimiși înapoi și sunt preluați de traficanți: este oribil, lucrurile care se fac bărbaților, femeilor și copiilor..., îi vând, dar bărbaților le fac torturile cele mai sofisticate. Era unul acolo care a fost capabil, un spion, să facă acea filmare, pe care am trimis-o celor doi subsecretari ai mei ai migrațiilor. Pentru aceasta, a-i trimite înapoi trebuie să se gândească bine, bine, bine...

Și apoi, un ultim lucru. Există acești migranți care vin; dar există alții care sunt înșelați, la Fiumicino, sunt înșelați: "Nu, îți dăm de lucru...". Le fac documente, tuturor, și ajung pe trotuar făcuți sclavi, sub amenințarea traficanților de femei... Asta este.

Greg Burke:

Mulțumim, Sfinte Părinte. Următoarea întrebare este a grupului anglofon: Anna Matranga, de la televiziunea americană NBC.

Anna Matranga, NBC:

Bună seara, Sfinte Părinte! Voi reveni asupra temei "abuzuri", despre care deja ați vorbit. În această dimineață foarte devreme a ieșit un document al arhiepiscopului Carlo Maria Viganò, în care el spune că în 2013 a avut un colocviu personal cu dumneavoastră în Vatican și că în acest colocviu el ar fi vorbit cu dumneavoastră în mod explicit despre comportamentul și despre abuzurile sexuale ale fostului cardinal McCarrick. Voiam să vă întreb dacă acest lucru era adevărat. Și voiam să vă întreb și un alt lucru: arhiepiscopul a spus și că papa Benedict l-a sancționat pe McCarrick, i-a spus că nu putea să trăiască în seminar, nu putea să celebreze Liturghia public, nu putea călători; era sancționat de Biserică. Vă pot întreba dacă aceste două lucruri sunt adevărate?

Papa Francisc:

Un lucru: eu aș prefera - chiar dacă voi răspunde la întrebarea dumneavoastră - aș prefera ca mai înainte să vorbim despre călătorie și după aceea despre alte teme... dar răspund. Am citit, în această dimineață, acel comunicat. L-am citit și sincer trebuie să vă spun asta, dumneavoastră și tuturor celor care printre voi sunt interesați: citiți voi, cu atenție, comunicatul și faceți voi evaluarea voastră. Eu nu voi spune un cuvânt despre asta. Cred că vorbește de la sine însuși comunicatul și voi aveți capacitatea jurnalistică suficientă pentru a trage concluziile. Este un act de încredere: când va trece un pic de timp și voi veți fi tras concluziile, probabil eu voi vorbi. Dar aș vrea ca maturitatea voastră profesională să facă această muncă: vă va face bune, cu adevărat. E bine așa.

Anna Matranga:

Marie Collins a spus, după ce v-a întâlnit în timpul întâlnirii cu victimele, că a vorbit direct cu dumneavoastră chiar despre fostul cardinal McCarrick; a spus că dumneavoastră ați fost foarte dur în condamnarea lui McCarrick. Voiam să vă întreb: când a fost prima dată când dumneavoastră ați auzit vorbindu-se despre abuzurile pe care le-a comis fostul cardinal?

Papa Francisc:

Asta face parte din comunicatul despre McCarrick: studiați și apoi voi vorbi. Dar de vreme ce eu ieri nu-l citisem, mi-am permis să vorbesc clar cu Marie Collins și cu grupul [de victime], în întâlnirea care a durat într-adevăr o oră și jumătate, un alt lucru care m-a făcut să sufăr mult. Dar cred că era necesar să fac această ascultare a celor opt persoane; și din această reuniune a ieșit propunerea - pe care am făcut-o eu, iar ei au acceptat-o și m-au ajutat s-o realizez - de a cere iertare astăzi la Liturghie, dar despre lucruri concrete. De exemplu, ultima, pe care n-am auzit-o niciodată: acele mame... - se numea "spălarea femeilor" - când o femeie rămânea însărcinată fără căsătorie, mergea într-un spital sau nu știu cum se numea, institut..., dar surorile îl conduceau, și apoi dădeau copilul în adopție oamenilor. Și erau copii, în acel timp, care încercau să găsească mamele, dacă erau vii, nu știau..., și le spuneau lor că era păcat de moarte să facă asta; precum și mamelor care îi căutau pe copii, le spuneau că era păcat de moarte. Pentru aceasta am terminat astăzi spunând că acesta nu este păcat de moarte, ci este porunca a patra. Și lucrurile pe care le-am spus astăzi, unele nu le știam, și a fost pentru mine dureros, dar și cu mângâierea de a putea ajuta să se clarifice aceste lucruri. Și aștept comentariul dumneavoastră despre acel document, mi-ar plăcea! Mulțumesc.

Greg Burke:

Mulțumim, Sfinte Părinte. Acum Cecile Chambraud de la "Le Monde".

Cecile Chambraud, "Le Monde":

Bună seara, Sfinte Părinte. Sper că nu vă deranjează dacă pun întrebarea mea în spaniolă și vă rog însă să răspundeți în italiană pentru toți colegii. În discursul adresat autorităților irlandeze, dumneavoastră v-ați referit la recenta Scrisoare către poporul lui Dumnezeu. În acea scrisoare, dumneavoastră îi chemați pe toți catolicii să participe la lupta împotriva abuzurilor în Biserică. Puteți să ne explicați ce anume pot face în mod concret catolicii, fiecare în propria poziție, pentru a lupta împotriva abuzurilor? Și în această privință, în Franța, un preot a inițiat o petiție cerând demisia cardinalului Barbarin, acuzat de victime. Vi se pare adecvată această inițiativă sau nu?

Papa Francisc:

Dacă există suspiciuni sau probe sau jumătăți de probe, nu văd nimic rău în a face o investigație, însă să se facă mereu după principiul juridic fundamental: Nemo malus nisi probetur, nimeni nu este rău dacă nu se dovedește asta. Și de atâtea ori există tentația nu numai de a face investigația, ci de a publica faptul că a fost făcută investigația și pentru ce este vinovat..., și astfel unele media - nu ale voastre, nu știu - încep să creeze un climat de vinovăție. Și îmi permit să spun un lucru care s-a petrecut în aceste timpuri, care va putea ajuta în asta, deoarece pentru mine este important cum se procedează și cum pot media să ajute. În urmă cu trei ani, mai mult sau mai puțin, a început la Granada problema așa-numiților preoți pedofili, un mic grup de șapte-opt-zece preoți, care au fost acuzați de abuz de minori precum și că ei fac sărbători, orgii și aceste lucruri. Acuza am prim-o eu, direct: o scrisoare trimisă de un tânăr de douăzeci și trei de ani; conform lui a fost abuzat, dădea nume și totul. Un tânăr care lucra într-un colegiu religios din Granada, de mare prestigiu; scrisoarea, perfectă... Și îmi cerea ce să facă pentru a denunța acest lucru. Eu am spus: "Mergi la arhiepiscop, arhiepiscopul știe ce trebuie să faci tu". Arhiepiscopul a făcut tot ceea ce trebuia să facă, cazul a ajuns și la tribunalul civil. Au fost cele două procese. Media din acel loc au început să vorbească, să vorbească... După trei zile, totul scris în parohie, "preoți pedofili" și lucruri de acest gen, și astfel s-a creat conștiința că acești preoți erau criminali. Șapte au fost interogați și nu s-a găsit nimic; cu privire la trei a mers înainte investigația, au rămas în închisoare timp de cinci zile, doi, iar unul - părintele Roman, care era parohul - timp de șapte zile. Timp de aproape trei ani au îndurat ura, palmele întregului popor: criminalizați, nu putea ieși afară, și au îndurat umiliri făcute de juriu pentru a dovedi acuzele tânărului, pe care eu nu îndrăznesc să le repet aici. După trei ani și mai mult, juriul îi declară nevinovați pe preoți, toți nevinovați, dar mai ales pe aceștia trei: ceilalți deja erau în afara cauzei, și l-au declarat vinovat pe denunțător. Pentru că au văzut că acel tânăr era fantezist, dar era o persoană foarte inteligentă și lucra și într-un colegiu catolic și avea acest prestigiu, care dădea impresia că spune adevărul. A fost condamnat, el, să plătească toate cheltuielile și toate aceste lucruri, iar ei nevinovați. Acești oameni au fost condamnați de media din acel loc înainte de justiție. Și pentru aceasta, munca voastră este foarte delicată: voi trebuie să însoțiți, voi trebuie să spuneți lucrurile dar mereu cu această prezumție legală de nevinovăție, și nu prezumția legală de vinovăție! Și există diferență între informatorul care informează cu privire la un caz dar nu se joacă pentru o condamnare prealabilă, și investigatorul, care face pe "Sherlock Holmes", care merge cu prezumția de vinovăție. Când noi citim tehnica lui Hercule Poirot: pentru el, toți erau vinovați. Dar asta este meseria investigatorului. Sunt două poziții diferite. însă cei care informează trebuie să plece mereu de la prezumția de nevinovăție, spunând propriile impresii, îndoielile..., dar fără a da condamnări. Acest caz petrecut la Granada pentru mine este un exemplu care ne va face bine nouă tuturor, în [respectiva] noastră meserie.

Greg Burke:

În prima parte [a întrebării precedente] a întrebat ce putea să facă poporul lui Dumnezeu în această problemă...

Papa Francisc:

Ah da, da. Când se vede ceva, să se vorbească imediat. Eu voi spune un alt lucru un pic urât. Uneori, părinții acoperă un abuz al unui preot. De atâtea ori. Se vede în sentințe. [Spun:] "Dar, nu...". Nu cred, sau se conving că nu este adevărat, și tânărul sau tânăra rămâne așa. Eu am ca metodă de a primi în fiecare săptămână una sau două persoane, dar nu este matematic; și am primit o persoană, o doamnă, care de 40 de ani suferea de această plagă a tăcerii, pentru că părinții n-au crezut-o. A fost abuzată la opt ani. A vorbi, acest lucru este important. Este adevărat că pentru o mamă, a vedea asta..., ar fi mai bine să nu fie adevărat, și atunci se gândește că fiul probabil are fantezii... [Dar trebuie] să se vorbească. Și să se vorbească cu persoanele juste, să se vorbească cu aceia care pot iniția un proces, cel puțin investigația prealabilă. Să se vorbească cu judecătorul sau cu episcopul, sau dacă parohul este bun să se vorbească cu parohul. Acesta este primul lucru pe care-l poate face poporul lui Dumnezeu. Aceste lucruri nu trebuie acoperite, nu trebuie acoperite. Îmi spunea un psihiatru în urmă cu câtva timp - dar asta nu vreau să fie o ofensă adusă femeilor - că prin simțul de maternitate, femeile sunt mai înclinate să acopere lucrurile copilului decât bărbații. Dar nu știu dacă este adevărat sau nu... Dar asta este: să se vorbească. Mulțumesc.

Greg Burke:

Din grupul spaniol este Javier Romero, de la "Rome Reports TV".

Javier Romero:

Sanctitate, scuzați-mă, aș vrea să vă pun două întrebări. Prima este că primul ministru al Irlandei, care a fost foarte direct în discursul său, este orgolios cu un nou model de familie diferite de cel pe care în mod tradițional îl propune Biserica până acum: vorbesc despre căsătoria homosexuală. Și acesta este probabil unul dintre modelele care generează mai multe ciocniri, în special în cazul unei familii catolice, când este o persoană din această familie care declară că este homosexuală. Sanctitate, prima întrebare pe care aș vrea să v-o adresez: ce părere aveți dumneavoastră, ce anume ați vrea să spuneți dumneavoastră unui tată, sau unui părinte, căruia fiul îi spune că este homosexual și că vrea să conviețuiască cu colegul său. Aceasta este prima întrebare. Și a doua, că întocmai, și dumneavoastră în discursul cu primul ministru ați vorbit și despre avort; am văzut cum Irlanda s-a schimbat mult în ultimii ani și părea că ministrul era, întocmai, satisfăcut de aceste schimbări: una dintre aceste schimbări a fost tocmai avortul. Noi am văzut că în ultimele luni, în ultimii ani problema avortului a apărut în atâtea țări, între altele Argentina, țara dumneavoastră. Cum vă simțiți când vedeți că, întocmai, aceasta este o temă despre care dumneavoastră vorbiți adesea și există atâtea țări în care este pusă...

Papa Francisc:

Bine. Încep de la al doilea, dar sunt două puncte - mulțumesc pentru asta - pentru că sunt legate de problemele despre care vorbim. Despre avort, voi știți cum gândește Biserica. Problema avortului nu este o problemă religioasă: noi nu suntem împotriva avortului datorită religiei. Nu. Este o problemă umană și trebuie studiată de antropologie. Și întotdeauna există problema antropologică referitoare la eticitatea de a elimina o ființă vie pentru a rezolva o problemă. Însă aceasta deja este discuția. Numai vreau să subliniez asta: eu nu permit niciodată ca să se înceapă a discuta problema avortului de la faptul religios. Nu. Este o problemă antropologică, este o problemă umană. Aceasta este gândirea mea.

Al doilea. Mereu au existat homosexualii și persoanele cu tendințe homosexuale. Mereu. Spun sociologii, dar nu știu dacă este adevărat, că în timpurile de schimbări de epocă cresc unele fenomene sociale și etice, și unul dintre acestea ar fi acesta. Aceasta este opinia unor sociologi. Întrebarea ta este clară: ce aș spune eu unui tată care vede că fiul său sau fiica sa are tendința aceea. Eu i-aș spune înainte de toate să se roage: roagă-te. A nu condamna, a dialoga, a înțelege, a face spațiu fiului sau fiicei. A face spațiu pentru ca să se exprime. După aceea, la ce vârstă se manifestă această neliniște a fiului? Este important. Una este când se manifestă de copil, când există atâtea lucruri care se pot face, pentru a vedea cu sunt lucrurile; alta este când se manifestă după 20 de ani sau lucruri de acest gen. Dar eu niciodată nu voi spune că tăcerea este remediul: a ignora fiica sau fiul cu tendință homosexuală este o lipsă de paternitate și maternitate. Tu ești fiul meu, tu ești fiica mea, așa cum ești; eu sunt tatăl tău și mama ta, să vorbim. Și dacă voi, tată și mamă, nu vă descurcați, cereți ajutor, dar mereu în dialog, mereu în dialog. Pentru că acel fiu și acea fiică au drept la o familie și familia este aceasta care este: a nu-l alunga din familie. Aceasta este o provocare serioasă pentru paternitate și pentru maternitate. Îți mulțumesc pentru întrebare, mulțumesc.

Greg Burke:

Vă mulțumim dumneavoastră, Sfinte Părinte.

Papa Francisc:

Și apoi, eu aș vrea să spun un lucru pentru irlandezii care sunt aici: eu am găsit multă credință, în Irlanda. Multă credință. Este adevărat, poporul irlandez a suferit mult datorită scandalurilor. Dar există credință, în Irlanda, este puternică. Și în afară de asta, poporul irlandez știe să distingă, și citez ceea ce am auzit astăzi de la un prelat: "Poporul irlandez știe să distingă bine între adevăruri și jumătăți de adevăr: este un lucru pe care-l are înlăuntrul său". Este adevărat că se află într-un proces de elaborare, de vindecare de acest scandal; este adevărat că unii se deschid la poziții care par să se îndepărteze de credință. Însă poporul irlandez are o credință înrădăcinată și puternică. Vreau să spun asta pentru că e ceea ce am văzut, am simțit și cu privire la care m-am informat în aceste două zile.

Mulțumesc pentru munca voastră, multe mulțumiri! Și rugați-vă pentru mine, vă rog.

Greg Burke:

Vă mulțumim dumneavoastră. Poftă bună și odihnă bună.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat