Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Deschiderea la har

"Amoris laetitia" și angajamentul matrimonial

De Philippe Bordeyne

A apărut în aceste zile volumul A duce legea la împlinire. Amoris laetitia cu privire la situațiile matrimoniale fragile (Libreria Editrice Vaticana, Città del Vaticano, 2018, 120 de pagini), scris de rectorul de la Institut Catholique de Paris, preot și teolog moralist. Este vorba despre traducerea italiană a operei tipărite în Franța cu titlul Divorcés remariés. Ce qui change avec François (Yves Briend Éditeur/Salvator, Paris, 2017). Publicăm un fragment din prima parte a cărții.

Printre criticile adresate lui Instrumentum laboris al adunării sinodale din 2015 era aceea conform căreia partea din el dedicată descrierii provocărilor pe care le întâlnesc familiile în lumea de astăzi reflecta până la urmă o abordare prea pesimistă și sociologică. Privirea credinței creștine asupra situației actuale apărea absentă. Mulți părinți au cerut ca să se facă mai degrabă un discernământ al semnelor timpurilor în lumina Evangheliei, așa cum făcuse Conciliul al II-lea din Vatican în constituția pastorală Gaudium et spes. În documentul final s-a ținut cont de această observație și același lucru l-a făcut și papa în textul exortației sale apostolice. De fapt, pe de o parte el consacră primul capitol din Amoris laetitia viziunii biblice. Pe de altă parte, introduce clar perspectiva credinței creștine în capitolul 2, care are ca titlu "Realitatea și provocările familiei". Scrie mai exact: "Creștini fiind nu putem renunța să propunem căsătoria cu scopul de a nu contrazice sensibilitatea actuală, pentru a fi la modă, sau din sentimente de inferioritate în fața degradării morale și umane. Am priva lumea de valorile pe care putem și trebuie să le oferim" (Amoris laetitia, 35). În același timp el promovează "un efort mai responsabil și generos, care constă în prezentarea motivelor și motivațiilor pentru a opta în favoarea căsătoriei și a familiei, așa încât persoanele să fie mai dispuse să răspundă la harul pe care Dumnezeu îl oferă lor" (ibidem).

A ajuta persoanele să răspundă mai bine la oferta harului: aceasta este viziunea pe care o are Francisc despre pastorația Bisericii și așa este și proiectul care animă Amoris laetitia în toate părțile sale. De fapt, acest text este în același timp o învățătură magisterială, un mesaj adresat botezaților și un document pedagogic, care tinde să facă fiecare persoană să descopere că Dumnezeu o cheamă să crească în iubire. În mod programatic, paragrafele 36 și 37 trasează proiectul. Se poate cuprinde itinerarul în jurul a șapte cuvinte-cheie care, după părerea mea, dau acces la inima gândirii teologice a papei Francisc. Aceste șapte cuvinte se structurează în jurul a trei perechi de polarități care ajung asupra unui al șaptelea termen, central în Amoris laetitia: discernământul.

Prima polaritate exprimă tensiunea între ideal și concret. Papa susține o "salutară reacție de autocritică", pentru că propunerea Bisericii a "idealului teologic al căsătoriei" a fost adresată în mod "prea abstract", prea centrat pe procreație și nu suficient pe cuplul de soți, "departe de situația concretă și de posibilitățile efective ale familiilor așa cum sunt" (36). Astfel, o "idealizare excesivă" a căsătoriei tinde la descurajarea cuplurilor care vor să se căsătorească, în timp ce îi îndepărtează pe păstori de viața reală a tinerilor soți care cu greu fac față poverii obligațiilor lor profesionale și de părinți: "Nici n-am făcut o bună însoțire a noilor soți în primii lor ani, cu propuneri adaptate orarelor lor, limbajelor lor, preocupărilor lor mai concrete" (36).

A doua polaritate este aceea care unește harul divin și creșterea umană. "Idealizarea excesivă" a căsătoriei sau insistența exclusivă asupra "problemelor doctrinale, bioetice și morale" descurajează persoanele care se angajează în căsătorie în timp ce ar trebui să se insiste "pe deschiderea la har" fără de care viața împreună riscă să apară ca o "povară de suportat toată viața" (37).

Căsătoria provoacă frică dacă nu este însoțită de "încrederea în har", ale cărei roade sunt "creșterea" în iubire. Harul lui Dumnezeu susține "parcursul dinamic de creștere și realizare" în viața familiei la care aspiră cuplurile și despre care se merită de vorbit lor cu simplitate.

A treia polaritate pune în relație conștiința credincioșilor și cunoașterea limitelor lor pe care o au ei. Papa notează că păstorilor le este greu uneori "să dea spațiu conștiinței credincioșilor, care de atâtea ori răspund cât mai bine posibil la Evanghelie în mijlocul limitelor lor" (37). Francisc amintește cu putere și demnitatea conștiinței credincioșilor, din moment ce tradiția teologică este unanimă în a o indica drept norma proximă a moralității, adică drept călăuza cea mai sigură pentru oricine care încearcă să se comporte în mod moral, deși ea nu este infailibilă. "Suntem chemați să formăm conștiințele, nu să pretindem înlocuirea lor" (37).

Referința sa este valabilă desigur pentru lucrătorii pastorali la toate nivelurile de responsabilitate, "de la episcopi până la cea mai umilă și ascunsă dintre slujirile ecleziale" (Evangelii gaudium, 76). Acest lucru este cu atât mai adevărat din moment ce nimeni mai bine decât cel care le trăiește nu poate cunoaște propriile inhibiții, incapacități, constrângeri, precum și obligațiile contradictorii, tot ceea ce Francisc indică în mod generic cu termenul "limite". Iată pentru ce o conștiință nu poate fi înlocuită niciodată cu alta. Așa cum este afirmat de Conciliul al II-lea din Vatican, "Conștiința este nucleul cel mai tainic și sanctuarul omului, unde omul se află singur cu Dumnezeu, al cărui glas îi răsună în străfunduri" (Gaudium et spes, 16).

Pentru a forma conștiințele, merită de sensibilizat persoanele la prezența dulce în ei a harului care învăluie limitele lor sub o lumină de milostivire, în așa fel încât deciziile de luat devin în același timp mai îndrăznețe și mai realiste.

Al șaptelea cuvânt este discernământ. Munca interioară pe care Francisc o numește discernământ rezultă din drumul răbdător și riguros prin cele trei polarități precedente. A discerne înseamnă a căuta idealul fără a uita că el trebuie să se întrupeze pas după pas în concretul existențelor noastre. Înseamnă și a ne încrede în harul lui Dumnezeu fiind atenți la creșterea pe care ea o provoacă în viața persoanelor care acceptă să i se deschidă lui. În sfârșit, a discerne înseamnă a expune conștiința morală la recunoașterea lucidă a limitelor, cele proprii, cele ale altora și cele tipice ale epocii noastre, în așa fel încât să se formeze o evaluare corectă a realității așa cum este, adică măcar așa cum ea se prezintă astăzi, și nu cum am vrea ca să fie.

Așadar, cu cât punctele de referință sunt mai zdruncinate de schimbările culturale și sociale, cu atât merită să ne încredințăm conștiinței morale lucrate de harul divin. Să nu uităm - spune Francisc - că credincioșii sunt capabili "să ducă înainte discernământul lor personal în fața situațiilor în care se strică toate schemele" (Amoris laetitia, 37). Pentru "a scruta" în mod valabil "semnele timpurilor și a le interpreta în lumina Evangheliei" (Gaudium et spes, 4), Biserica trebuie deci să stimuleze această facultate rațională și spirituală care se numește discernământ. Fiecare membru al poporului lui Dumnezeu a primit darul discernământului, de la cel mai umil botezat până la episcopul unei dieceze care a primit responsabilitatea unei părți a acestui popor al lui Dumnezeu. Vedem astfel cum noțiunile de conștiință și de discernământ în gândirea papei sunt strâns legate. Și una și celălalt sunt considerate în mod dinamic, în lumina mântuirii pe care Dumnezeu o ridică în istoria persoanelor și a societăților.

(După L'Osservatore Romano, 7 august 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat