Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Card. Francesco Coccopalmerio: "Împărtășania dată soțului necatolic, iată pentru ce este posibilă"

De Andrea Tornielli

Intercomuniunea și cazul special al împărtășaniei date soțului necatolic trebuie să se confrunte cu "o problemă delicată, aceea de a echilibra în mod înțelept cele două principii: principiul necesității de a conferi harul cu administrarea sacramentelor trebuie să țină cont mereu de principiul necesității de a nu contrazice comuniunea eclezială". Asta afirmă în acest interviu la Vatican Insider cardinalul Francesco Coccopalmerio, președinte emerit al Consiliului Pontifical pentru Textele Legislative.

La 20 februarie 2018, Conferința Episcopilor din Germania a publicat un document despre intercomuniunea euharistică, în care în mod deosebit este luat în considerare cazul unui cuplu de soți, în care unul este catolic și celălalt necatolic, care iau parte la liturghia celebrată în Biserica Catolică. Și se examinează posibilitatea ca preotul catolic să administreze împărtășania soțului necatolic. Dumneavoastră ați studiat de câteva decenii (începând de la teza de doctorat la Universitatea Pontificală Gregoriana, publicată cu titlul "Participarea necatolicilor la cultul Bisericii Catolice", 1968) problema complexă a intercomuniunii. Ce părere aveți despre documentul Conferinței Episcopilor din Germania?

Este un document important desigur și foarte interesant, redactat cu multă grijă de competenți în problema intercomuniunii, în special a aceleia în sacramente. Totuși, nu intenționez să exprim o evaluare a mea cu privire la acest document care încă este în examinarea autorităților ecleziale competente. Însă cred că acest interviu poate să reprezinte o ocazie utilă pentru a vorbi despre problema intercomuniunii, în special a aceleia în sacramente, cu scopul de a preciza unele aspecte complexe ale acestei teme delicate.

Deci putem începe amintind ce anume prevede exact Codul de Drept Canonic?

Deoarece mi se cere un răspuns exact, să-mi fie permis un răspuns articulat. Îl dau în patru puncte, făcând exegeza can. 844, § 3-4.

1. Textul ia în considerare două categorii de credincioși, adică de creștini necatolici, și mai precis: "membri ai Bisericilor orientale" (§ 3) și "alți creștini", adică membri ai confesiunilor creștine occidentale în sensul că există în Occident începând din timpul Reformei (§ 4).

2. Pentru ambele categorii de creștini textul afirmă că "slujitorii catolici administrează în mod licit sacramentele Pocăinței, Euharistiei și Ungerii Bolnavilor" (§ 3-4).

3. Despre ambele categorii de creștini același canon afirmă că "nu au comuniune deplină cu Biserica Catolică" (§ 3-4). Ceea ce înseamnă - spus în mod pozitiv - că acești creștini în comuniune adevărată chiar dacă nu deplină cu Biserica Catolică (cf. mai ales constituția conciliară Lumen gentium, nr. 15; decretul conciliar Unitatis redintegratio, nr. 3,1; 22,2).

4. Pentru a administra licit creștinilor necatolici cele trei sacramente indicate puțin mai sus, Biserica Catolică stabilește câteva condiții:

a) pentru membrii Bisericilor orientale, condițiile sunt două: să ceară spontan sacramentele și să fie bine dispuși, adică să se căiască pentru a cere sacramentul Pocăinței și să fie în stare de har sfințitor pentru a avea acces la cel al Euharistiei;

b) pentru creștinii care aparțin la confesiunile occidentale condițiile sunt mai multe: să ceară spontan sacramentele; să fie bine dispuși; să nu poată avea acces la slujitorul din propria confesiune; să demonstreze că au aceeași credință a Bisericii Catolice în privința sacramentelor pe care le cer; să se afle în pericol de moarte sau într-o altă necesitate gravă și urgentă, care trebuie evaluată ca atare din partea episcopului diecezan sau a Conferinței Episcopale.

Dumneavoastră ați amintit că în canonul 844 § 4 se cere pentru administrarea sacramentelor din partea Bisericii Catolice creștinilor necatolici care aparțin confesiunilor occidentale o necesitate gravă și urgentă. Pe de altă parte, în enciclica Ut unum sint a lui Ioan Paul al II-lea, la numărul 46 se vorbește despre "cazuri particulare". Și într-o altă enciclică a papei Wojtyła, Ecclesia de Eucharistia, la numărul 45, se vorbește despre "circumstanțe speciale". Ținând cont și de aceste variante semnificative, ce înseamnă exact "necesitate gravă și urgentă"?

Codul de Drept Canonic depinde în mod esențial de Conciliul al II-lea din Vatican. De aceea răspunsul la întrebarea ce înseamnă exact necesitate gravă și urgentă trebuie să fie căutat în textele Conciliului și în documentele din perioada post-conciliară, documente care mai de aproape repropun Conciliul însuși și se angajează să-l traducă în normativă canonică. Din păcate, în cadrul unui interviu trebuie să ne limităm la referințe. Și atunci vreau să iau în considerarea textul care după părerea mea este cel mai important în tema noastră, adică Unitatis redintegratio, nr. 8,4, care se exprimă așa: "Această intercomuniune (în sacramente) depinde mai ales de două principii: semnificația unității Bisericii și participarea la mijloacele harului. Semnificarea unității împiedică în majoritatea cazurilor această intercomuniune. Uneori, pentru obținerea harului (gratia procuranda), este recomandabilă".

Un text clar și în același timp complex. Ne puteți ilustra cele două principii și importanța lor pentru a înțelege mai bine tema despre vorbim?

Primul principiu este necesitatea de a exprima cu fidelitate și pentru acest motiv de a nu contrazice comuniunea eclezială. Să încercăm să înțelegem bine. Dacă Biserica Catolică administrează sacramentele creștinilor necatolici, adică celor care sunt în comuniune adevărată însă nu deplină cu Biserica Catolică, ajunge să trateze în practică pe creștinii necatolici în același mod ca pe catolici, adică pe cei care sunt în comuniune deplină. De aici două pericole: cel al indiferentismului ecleziologic și cel al scandalului care urmează. Indiferentismul ecleziologic este afirmația eronată că nu există diferență între a fi și a nu fi în comuniune deplină cu Biserica Catolică. Scandalul care urmează este convingerea eronată care se formează în comunitate, sau și în afara ei, din cauza afirmației amintite mai sus.

Este comprehensibil că necesitatea de a nu contrazice comuniunea eclezială interzice clar intercomuniunea în sacramente. Și al doilea principiu?

Al doilea principiu este necesitatea de a conferi harul din partea Bisericii Catolice nu într-un mod oarecare, ci în mod specific prin administrarea sacramentelor. Și acest lucru este valabil nu numai pentru creștinii catolici, ci pentru toți botezații, și pentru necatolici. Aceasta este marea învățătură afirmată cu claritate și convingere de marele text al Conciliului al II-lea din Vatican. Să ne dăm bine seama: creștinii necatolici au necesitatea spirituală de a primi conferirea harului prin administrarea sacramentelor. Deci au necesitatea spirituală de a primi sacramentele. Putem spune și că creștinii necatolici au dreptul de a primi sacramentele. Și Biserica Catolică are datoria de a administra sacramentele acestor creștini. Toate acestea le putem considera ca simplă determinare a principiului "gratia procuranda" (unde să se observe gerundivul ca semn de necesitate).

Ce consecințe provin, pe planul normativei canonice, din aceste două principii?

Pe planul normativei canonice se prezintă o problemă delicată, aceea de a echilibra în mod înțelept cele două principii: principiul necesității de a conferi harul cu administrarea sacramentelor trebuie să țină cont mereu de principiul necesității de a nu contrazice comuniunea eclezială. Alte texte ale Conciliului al II-lea din Vatican și din diferite documente post-conciliare vor să ofere indicații prețioase de normativă canonică. Și aici trebuie să ne limităm la simple referințe. Cu scopul de a garanta principiul necesității de a nu contrazice comuniunea eclezială cu afirmații de indiferentism și motive de scandal, normativa canonică a prevăzut limitarea administrării sacramentelor numai la acele cazuri care prezintă caracter de excepționalitate, stabilind și distincția între creștini necatolici membrii ai Bisericilor orientale și cei care aparțin confesiunilor occidentale (toate acestea începând de la Orientalium Ecclesiarum, nr. 26-27; Unitatis redintegratio, nr. 15,3; Directoriul ecumenic Ad totam Ecclesiam, nr. 55 până la can. 844 § 3-4). Cu scopul de a garanta și, în același timp, de a înțelege mai bine principiul necesității de a conferi harul cu administrarea sacramentelor, documentele ecleziale vor să sublinieze unele aspecte ale problemei delicate. Indic două. Primul aspect este că botezații nu pot să rămână pentru o lungă perioadă de timp fără a primi sacramentele și în mod cu totul special fără a primi Euharistia (vezi afirmații importante într-un document mai puțin cunoscut, însă de mare valoare, adică în instrucțiunea cu titlul In quibus rerum circumstantiis a Secretariatului pentru Unitatea Creștinilor, la data de 1 iunie 1972). Celălalt aspect este că slujitorii din Biserica Catolică trebuie să acorde atenție pastorală vie creștinilor necatolici care au în anumite momente necesitate gravă sau dorință puternică de a primi sacramentele și le cer cu intensitate deosebită (vezi, de exemplu, Ut unum sint, nr. 46: "A administra sacramentele altor creștini care nu sunt în comuniune deplină cu Biserica Catolică, dar care doresc cu ardoare să le primească"). Observăm cu ușurință că a administra sacramentele ca răspuns la necesitatea spirituală de a conferi harul prin sacramente în special în cazuri de gravă necesitate sau de dorință puternică, exclude imediat sau în sine pericolul de indiferentism și de scandal. În acest caz, cele două principii sunt garantate. În orice caz, cântărirea delicată între cele două principii este încredințată de normativa canonică, foarte oportun, evaluării înțelepte a episcopilor diecezani sau a Conferințelor Episcopale (astfel, începând de la Unitatis redintegratio, nr. 8,4 până la can. 844 § 4).

Să vorbim acum despre cazul specific, legat de documentul episcopilor germani: doi soți, dintre care unul este catolic și celălalt necatolic, care participă împreună la liturghia celebrată în Biserica Catolică și doresc - așa cum se înțelege - să primească împreună Euharistia. Poate preotul catolic să administreze licit împărtășania soțului necatolic? Și asta ar putea să se întâmple de fiecare dată când acești doi soți participă împreună la liturghie?

Pentru a răspunde la această întrebare, într-adevăr foarte intrigantă, este necesar să punem altă întrebare și să-i dăm un răspuns care nu e ușor: ipoteza celor doi soți, așa cum s-a specificat mai sus, prezintă un caracter de excepționalitate, este răspuns la o necesitate spirituală?

Care este răspunsul dumneavoastră în această privință?

Putem răspunde cu onestitate că reprezintă un caz excepțional. Și excepționalitatea constă în faptul că acești sărmani soți sunt constrânși din păcate să facă o alegere dureroasă: ori unul merge să primească sfânta Împărtășanie în timp ce celălalt se abține (însă asta ar diviza un cuplu unit în căsătorie și în afect), ori amândoi se abțin (dar asta ar fi în sine în contrast cu comportamentul natural al unui credincios care participă la liturghie și care fiind în stare de har sfințitor completează participarea sa apropiindu-se de masa euharistică).

Așadar, după părerea dumneavoastră, excepționalitatea despre care vorbim ar face în așa fel încât ipoteza celor doi soți configurează un caz în care nu există pericolul de indiferentism și de scandal?

Cred că da. Și, de fapt, atunci când slujitorul catolic ar administra sfânta Împărtășanie soțului necatolic, toți ar putea considera în mod rațional că această acordare este determinată de necesitatea justă de a nu despărți un cuplu de soți, în special într-un moment așa de special cum este participarea la sacramentul Euharistiei. Oricum, toate acestea pot să fie amintite printr-o cateheză explicativă dată comunității credincioșilor chiar și în mod obișnuit.

Insist: după părerea dumneavoastră, a se da Euharistia ar putea să aibă loc de fiecare dată când cei doi soți participă împreună la liturghie?

Ar trebui să răspund afirmativ, deoarece caracterul de excepționalitate pe care am amintit-o mai sus există ori de câte ori cei doi soți participă împreună la sfânta Liturghie. Excepționalitatea cazului, de fiecare dată, determină în mod logic excepționalitatea acordării, de fiecare dată. Totuși, dacă am vrea, cu intenție pur pastorală, să facem mai evident și mai convingător că este vorba despre un caz excepțional și de aceea despre o acordare excepțională, ar putea să fie oportun să se limiteze această acordare numai la unele ocazii. Și cei doi soți vor putea oferi această jertfă pentru a obține de la Domnul harul de a grăbi ajungerea la comuniunea deplină între toate Bisericile.

Mulțumesc pentru explicații. Totuși, rămân, în cel care gândește altfel, obiecții de fond sau unele obstacole de pornire, care par să zădărnicească ceea ce ați afirmat dumneavoastră. Și care ajung să critice însăși normativa canonică. Prima obiecție de fond sau primul obstacol de pornire: una dintre condițiile cerute pentru actualii creștini necatolici pentru a putea primi sacramentele este ca ei să aibă aceeași credință a Bisericii Catolice în sacramentele pe care le cer. Acest lucru, în mod special, este cerut pentru Euharistie. Însă se pare că, măcar pentru unii, credința catolică în Euharistie nu se poate constata cu ușurință în anumiți creștini necatolici. Cum răspundeți?

Este complet evident că creștinii necatolici care cer să aibă acces la Euharistie trebuie să aibă aceeași credință a Bisericii Catolice în sacrament. Însă - ne întrebăm - ce este necesar și ce este suficient pentru a avea credința Bisericii? Și răspunsul este simplu. Este necesar și suficient a crede că pâinea și vinul consacrate la sfânta liturghie sunt acele realități pe care Isus le-a indicat în cuvintele de la ultima cină: "Acesta este trupul meu, acesta este sângele meu". Deci, este necesar și suficient a crede că pâinea și vinul sunt în sacramentul Euharistiei trupul și sângele lui Isus. A adera la explicații teologice, chiar de foarte mare valoare precum doctrina transsubstanțierii, nu este condiție necesară. Or, trebuie să recunoaștem că a avea credință în Euharistie așa cum s-a indicat mai sus ar trebui să se constate cu ușurință în cel care se apropie de masa Domnului: ce sens ar avea a cere împărtășania euharistică atunci când nu s-ar crede că acea pâine este trupul lui Isus și acel vin este sângele lui Isus? Atunci când s-ar aștepta să se primească o pâine și un vin oarecare și nu trupul și sângele lui Isus?

A doua obiecție sau al doilea obstacol se găsește în poziția celui care afirmă astfel în această privință: Biserica Catolică administrează sacramentele necatolicilor. Însă aceștia continuă în mod intenționat să respingă integritatea adevărurilor catolice și a comuniunii ierarhice. Ce credeți despre această viziune?

Cu tot respectul față de cel care practică aceste convingeri, însă trebuie să declar că nu sunt de acord. Desigur, în cazul în care un creștin necatolic ar refuza un adevăr de credință mărturisit de Biserica Catolică și ar fi pe deplin conștient că este vorba despre un adevăr de credință, n-ar putea să primească sacramentele. Însă Biserica Catolică, în special începând de la Conciliul al II-lea din Vatican, are convingerea deplină că actualii creștini necatolici, dacă nu mărturisesc aceleași adevăruri ale Bisericii Catolice, fac asta fără vină, sunt în bună credință și de aceea sunt în harul lui Dumnezeu. Aceasta este - vreau să repet - convingerea fermă a Bisericii Catolice. Și cum ar putea să fie altfel dacă ne gândim numai la nenumărații sfinți membrii ai Bisericilor necatolice? Dar, în acest sens - va putea să pară straniu - am și eu o dificultate, pe care aș vrea s-o prezint cu sinceritate.

Spuneți care este.

Încerc să fiu sintetic și sper să fiu clar. Pe de o parte, credinciosul care primește Euharistia trebuie să fie în comuniune deplină sau normală cu Biserica Catolică. Pe de altă parte, actualii creștini necatolici sunt în comuniune adevărată, însă nedeplină, cu Biserica Catolică. În această situație, normativa Bisericii, în mod deosebit în can. 844 § 3-4, stabilește că acești creștini pot să fie admiși de Biserica Catolică să primească Euharistia. Cazurile sunt două: ori normativa Bisericii Catolice contrazice ontologia comuniunii ecleziale și pe cea a sacramentelor (ceea ce, desigur, trebuie exclus) ori ar trebui să facem ipoteza că creștinii necatolici sunt într-un fel în comuniune deplină cu Biserica Catolică (dar asta ar suna imediat incredibil, cel puțin ceea ce se consideră în general). De aici dificultatea mea sau, poate mai bine spus, o provocare extraordinară de a face cu curaj o reflecție ulterioară. Cine ar vrea să știe mai mult despre asta ar putea - cred că este de folos - să vadă o contribuție a mea în Periodica 107 (2018), 1-35.

(După Vatican Insider 1 august 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat