Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Acolo unde răsună pașii lui Cristos prin istorie

Interviu luat lui José Tolentino de Mendonça, arhivar și bibliotecar al Sfintei Biserici Romane

De Paulo Rocha

În splendida mănăstire din secolul al XVI-lea "Do Jerónimos", la Lisabona, în după-amiaza zilei de 28 iulie 2018, José Tolentino de Mendonça - care la 1 septembrie va asuma noua funcție de arhivar și bibliotecar al Sfintei Biserici Romane - primește hirotonirea episcopală ca arhiepiscop titular de Suava. Concelebrarea euharistică este prezidată de cardinalul patriarh Manuel Clemente. Consacratori mai sunt cardinalul António Augusto dos Santos Marto, ordinariu de Leiria-Fátima, și episcopul emerit de Funchal, Teodor de Faría. 28 iulie este o dată care revine în biografia lui Mendonça: de fapt, tot în această zi în anul 1990 a fost hirotonit preot pentru dieceza de Funchal (Madeira). În continuare publicăm aproape în întregime interviul agenției "Ecclesia", care va fi transmis și pe Antena 1.

Părintele José Tolentino vorbește despre Arhiva Secretă Vaticană și despre Biblioteca Apostolică Vaticană, despre importanța pe care pot s-o aibă în pontificatul papei Francisc și despre convergențele pe care intenționează să le promoveze într-o funcție în care se începe învățând și găsind după aceea un fir conducător care să justifice bogăția lor extraordinară.

Din septembrie dumneavoastră vă veți îngriji și veți coordona toate inițiativele din jurul Bibliotecii Vaticane, cea mai veche din lume. Mi-ar plăcea să încep această conversație de la fraza unui profesor de la Universitatea Catolică Portugheză, Mendo Castro Henriques: "Cea mai veche bibliotecă din lume este încredințată unei persoane cu o rară capacitate de a gândi viitorul". Aceasta este miza?

O bibliotecă ce este un mare depozit al amintirii Bisericii, a papilor, a creștinismului și a umanității - în Biblioteca Vaticană sunt documente care dau mărturii despre culturile din Occident și din Orient, comori ale identității popoarelor care sunt păstrate de-a lungul secolelor - este un patrimoniu care reprezintă amintirea oamenilor dar, în același timp, acolo există o forță de viitor, sau cum spunem noi, forța rădăcinilor. Rădăcinile nu sunt trecutul copacului, sunt garanția vitalității sale. Pentru aceasta Arhiva și Biblioteca sunt o garanție a vitalității și a viitorului Bisericii înseși.

În asta va consta provocarea de a da vitalitate la ceva care foarte adesea este considerat închis la șapte mandate?

Nu este deloc așa! Anul trecut au existat zeci de împrumuturi la nivel mondial de opere și comori din Arhivă și din Bibliotecă. Există o politică de împrumuturi și de prezență care deschide ușile lor la întreaga lume. Există peste două mii de cercetători acreditați care realizează propriile cercetări la cel mai înalt nivel. Secret este foarte puțin! Secret înseamnă privat, este o arhivă care aparține Bisericii, dar cred că este necesar să se înlăture latura neverosimilă ca în romane a unei arhive care ascunde secrete inaccesibile. Are secretele pe care în general le păstrează orice arhivă.

Ceea ce începeți în septembrie este o slujire pe care o aduceți Bisericii în cultură?

O bibliotecă este un loc de cultură, de gândire, de dialoguri, de întâlniri, este o frontieră a științei, unde se păstrează amintirea dar și unde pulsează dorința de viitor. O bibliotecă este posibilitatea de a face lucruri, de a stabili noi legături și de a da o nouă viață textelor. Textele nu au numai o viață. Au momentul în care au fost scrise, dar au în ele multe posibilități ascunse.

De fiecare dată când sunt citite au o viață nouă.

De fiecare dată când sunt citite, arătate, contextualizate din nou sunt posibilități noi care se deschid.

Pentru aceasta Mendo Castro Enriques a spus că dumneavoastră sunteți o persoană care are capacitatea de a proiecta viitorul și așa priviți biblioteca.

Voi avea mereu această preocupare. Cred că revine bibliotecarului să vegheze asupra integrității acestei comori și să facă totul pentru ca să treacă în cele mai bune condiții posibile la generațiile viitoare și în același timp s-o facă să stea de vorbă cu prezentul, dând o nouă oportunitate acelor texte, permițând noi întâlniri care să fie o răsadniță de dialoguri, a construirii păcii; în fond asta se află în spatele finalității culturii.

Nu cred că aveți proiecte definite de realizat, dar oare aveți proiecte visate?

Am deja proiecte definite. Proiectul este a învăța. Când se ajunge într-un loc, într-un loc care nu se cunoaște, ceea ce trebuie făcut este de a învăța de la persoanele care sunt deja acolo, a asculta, a cunoaște, a percepe ceea ce se face, a valoriza. Și cu acest spirit voi merge în acest loc și în această misiune. Apoi, puțin câte puțin, cu persoanele care sunt deja acolo, voi încerca să găsesc un fir conducător care să-i recunoască valoarea acelei bogății extraordinare care este o bibliotecă. Este consolidarea științei epocilor, generațiilor, visul, speranțele. Totul este transcris aici în aceste opere. În vizita sa la Biblioteca Vaticană, Paul al VI-lea a spus o frază foarte frumoasă: "Biblioteca este locul în care auzim răsunând pașii lui Cristos în istoria umanității". Acea fidelitate față de istoria omenirii, pe care Dumnezeu o iubește și pentru care Arhiva și Biblioteca dau mărturie.

Ce provocare constituie acest dialog cultural prin cărțile unei biblioteci care păstrează amintirea istorică a creștinismului?

Cu această caracteristică o bibliotecă este o responsabilitate foarte mare. Pentru că ne ajută să fim exigenți cu noi înșine și cu timpul nostru și să ridicăm nivelul dezbaterii publice, să dăm profunzime, să dăm mărime diferite preocupărilor noastre care foarte des sunt cele mai imediate, cele din agendă, a ceea ce trebuie rezolvat. O bibliotecă folosește pentru a da profunzime privirii noastre, pentru a gândi, pentru a scruta noi orizonturi, pentru a reda complexitate la ceea ce uneori este redus în mod simplist. În acest sens este o contribuție enormă adusă culturii și civilizației.

Contribuție și la propunerea renovatoare pe care papa Francisc încearcă s-o transmită celor care colaborează cu el?

Reforma constă într-o cufundare în rădăcini, într-o profunzime a privirii care să permită analizarea istoriei fără a rămâne prizonieri a ceea ce este mai imediat sau mai previzibil. Marii profeți nu se inspiră numai din citirea semnelor timpurilor, ci ei caută inspirație și în marile figuri ale gândirii, în acel capital de neliniște și de sete care a locuit mereu, și chiar înainte de noi, în inima oamenilor. De aceea o reformă nu pornește niciodată de la nimic, ci se inserează mereu într-o tradiție, în continuitate cu o forță, o vigoare care se află în spate. În creștinism așa a fost mereu: de fiecare dată când Biserica s-a gândit la o reformă a redescoperit mereu propriile origini și esența experienței sale.

Într-un mesaj, imediat după numirea dumneavoastră, ați scris că prin cultură, biblioteci, este posibil să se promoveze acea cultură a întâlnirii la care îndeamnă pontiful atât de mult. În ce mod?

Într-o bibliotecă sunt cărți foarte diferite. Există puncte de vedere diferite. o bibliotecă este un laborator al diversității.

Și cea a Vaticanului?

Toate bibliotecile! Și Vaticana este o bibliotecă. Conține mărturia martirilor, marile opere ale papilor, fiecare cu carisma sa, pentru că Duhul Sfânt este multiplu. Este unul și în același timp multiplu. Sensul comuniunii nu elimină frumusețea diversității care se completează evanghelic. O bibliotecă este locul unde se respiră acest climat de comuniune în diversitate.

Credeți că în Biblioteca Vaticană veți găsi diversitatea experienței creștinismului în decursul istoriei?

Biblioteca mărturisește ceea ce este creștinismul, ca experiență fundamentală, și ceea ce a fost din punct de vedere istoric. Acest lucru este în mod clar de o frumusețe extremă pentru că, fiind realitate spirituală, supranaturală, Biserica este condusă de Duhul și Duhul are fantezie, nu ne face să ne concentrăm asupra unei singure forme, ci este polifonic, se manifestă prin voci și profetisme diferite. o bibliotecă a creștinismului trebuie să recunoască valoarea diversității care este înnăscută în ADN-ul experienței creștine înseși.

Aș vrea să vorbesc despre voința de a dialoga care caracterizează parcursul dumneavoastră biografic. Aceasta este cea care permite de a crea punți, în diferite domenii culturale, cu diferite personalități?

Cred că un creștin trebuie să nutrească o pasiune față de persoane, față de ființele umane. Nu există două persoane egale. Nu trebuie să ne fie frică de diversitate, ci trebuie să ne simțim fascinați de punctul de vedere diferit, de cel care privește la lume cu o altă stare sufletească, o altă privire, o altă cunoaștere, pentru că vom câștiga mereu din întâlnire, din cunoaștere. Trebuie să depășim logicile de sacristie și să ne deschidem, în profunzime, la ceea ce este mai frumos, la posibilitatea de a merge împreună, prin istorie, și de a găsi un sens nu în ceea ce ne îndepărtează sau ne desparte, ci în ceea ce ne unește și care este mereu mai puternic. Fiecare ființă umană este după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Este o operă sacră și, în fiecare ființă umană, Dumnezeu face să răsune glasul său în mod original și irepetabil.

Chiar fără a rosti cuvântul, considerați că mai există vreo atitudine prozelitistă în multe dintre aceste întâlniri din partea actorilor din Biserica catolică?

Cred că există de ambele părți. Așa cum uneori există sfială în promovarea dialogului din partea Bisericii, teamă, tot așa uneori din partea persoanelor care sunt în afară există preconcepții și sfială față de ceea ce poate să fie un dialog cu Biserica. Trebuie demontate fricile, temerile, și trebuie trăită experiența. Nu contează ce dimensiuni are experiența: poate să fie mică, în întâlnirea dintre persoane, a unei familii, într-o întâlnire între creatori și colegi de muncă; poate să aibă o dimensiune mare între instituții. Important este de a crea această cultură a întâlnirii, așa cum repetă neîncetat papa Francisc.

Și aceasta este a douăzecea experiență a dumneavoastră, la Lisabona, după doctorat?

Sunt douăzeci de ani de când lucrez în universitate, în pastorația culturii și în lumea culturală portugheză.

Cu o evaluare foarte pozitivă?

Foarte pozitivă pentru mine! Este ceea ce sunt. Nu reușesc să-mi imaginez viața mea fără acești douăzeci de ani. Obișnuiesc să repet - fraza nu este a mea, am adoptat-o - eu sunt o operă a altora. Privind la acești douăzeci de ani și la persoanele pe care le-am cunoscut, ceea ce face să schimbe cu adevărat viața noastră sunt întâlnirile pe care le avem. Înmulțirea vieții pe care o dăm altora, pariul pe care-l facem într-un raport de încredere și de prietenie, este mereu rodnic. Cel puțin în mine lasă un parfum de nestins.

Însăși viața sacerdotală, parcursul unui preot, trebuie într-un fel să se miște, să meargă dincolo de experiența absorbantă a parohiei? Trebuie făcuți alți pași?

Trebuie să vorbesc despre mine, pentru că suntem diferiți, punctele noastre de plecare sunt diferite și nu cunosc toate realitățile. Pentru spiritualitatea mea a fost foarte important ceea ce am primit de la alții, de la cei care cred și chiar de la cei care nu cred care mă învață multe despre Dumnezeu. Există agnostici care mă învață multe despre Dumnezeu pentru că îmi pun întrebări și eu le iau ca o posibilitate de drum și chiar de rugăciune pentru mine. O spiritualitate care este intransigentă în a rămâne închisă într-un anumit cerc, ajunge să rămână mai săracă, deoarece Cristos ne provoacă mult să fim Biserică în ieșire. El îi trimite de mai multe ori pe discipoli în misiune și în trimiterea de a-i întâlni pe ceilalți putem găsi pagini neașteptate ale Evangheliei. Și aceste pagini neașteptate ne așteaptă. Numai în surpriza întâlnirilor putem să le percepem.

Cu aceeași dreaptă credință ce au altele?

Cu aceeași dreaptă credință! Pentru că nu trebuie să avem fantome. Creștinismul este o experiență esențială. Este un adevăr. Dar nu este un adevăr ca mă pune împotriva altora. Este un adevăr care mă deschide radical la ceilalți. Adevărul creștinismului este ospitalitatea. Nu este o frontieră supraveghează de poliție. De aceea nu trebuie să ne fie frică de întâlnire pentru că iubirea este marea dreaptă credință. Caritatea și ospitalitatea sunt marea dreaptă credință creștină. Papa ne îndeamnă mult să facem asta, să avem de fapt o morală care să țină cont de persoane, de slujirea față de persoane, față de viață, față de viața fragilă, față de viața despuiată. Și care să fie o etică străbătută de experiența lui Isus, a Evangheliei. Aceasta nu poate fi niciodată numai o morală de birou. Trebuie să fie un drum de parcurs pe jos. Trebuie să fie acea cale pe care tatăl fiului risipitor, tatăl milostiv, o urmează, luând el inițiativa de a-l îmbrățișa pe acel fiu și de a-l reintroduce în sărbătoarea comuniunii. Aceasta este marea morală creștină.

(După L'Osservatore Romano, 29 iulie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat