Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cincizeci de ani ai lui Humanae vitae, teologul Lintner: "Sfârșitul unui conflict"

De Maria Teresa Pontara Pederiva

Ce rămâne astăzi, la exact 50 de ani de la Humanae vitae? Ce rămâne din polemicile aprinse dezvoltate după aceea cu privire la textul lui Paul al VI-lea? se poate afirma că această aniversare, așa cum s-a întâmplat deja cu lucrările celor două Sinoade despre familie și mai ales cu publicarea exortației apostolice post-sinodale, reprezintă cu adevărat "sfârșitul unui conflict"? Există unii care răspund în manieră afirmativă ca în cazul lui Martin M. Lintner în ultimul său text cu titlul "Cincizeci de ani ai lui Humanae vitae. Sfârșitul unui conflict. Redescoperirea unui mesaj" (Queriniana) dedicat unei lecturi a enciclicei cu modul de a simți de astăzi.

Deja autor al "Redescoperirea erosului" (EDB 2015) unde examina tema sexualității și a relațiilor umane în Biserică, teologul sud-tirolez, călugări din Ordinul Slujitorilor Mariei, profesor la Bressanone și la Innsbruck, căruia mulți în recunosc capacitatea de ascultare a trăirilor persoanelor, este cunoscut pentru o teologie deloc abstractă și formulată la măsuță: pe de o parte indicația clară a unei căi de parcurs, dar în același timp determinarea fermă de a merge la descoperirea a ceea ce consideră binele (mult) existent în recunoașterea angajării fiecăruia.

O sintonie ideală cu Amoris laetitia a papei Bergoglio care pentru Lintner constituie un autentic "punct de neîntoarcere" și tocmai în lumina exortației apostolice post-sinodale el sugerează o recitire a enciclicei Humanae vitae: singura cale care poate fi parcursă pentru a-i înțelege mesajul originar. Nu a trăit personal dezbaterile din timpurile publicării - el care se definește "mai tânăr decât Humanae vitae" fiind născut în 1972 - dar nu par acestea obiectul interesului său, decât în scop didactic pentru a-i schița genealogia și evenimentele alterne care au condus la documentul care, scrie el, "uneori amintesc drama unui roman polițist".

Lectura textului relatează mai degrabă despre o tentativă (reușită) de a înfrunta problemele cele mai controversate în mod deloc polemic, menținându-se pe cât posibil la obiectivitatea afirmațiilor și a faptelor. Îndeosebi istoria receptării lui Humanae vitae, pornind de la primele reacții și luări de poziție ale celor 38 de conferințe episcopale mondiale și de sprijinul hotărât al lui Ioan Paul al II-lea până la constatarea "sentimentului de insatisfacție" pe care l-a provocat publicarea textului în teologul Ratzinger confirmată în circumspecția totală cu privire la doctrina normativă a enciclicei reieșite în cursul mandatului său la conducerea Congregației pentru Doctrina Credinței.

În această optică de abordare "senină" și fără prejudecăți uimește mai ales voința de a lărgi orizontul - cu mult dincolo de simpla reglementare a nașterilor - pentru a recupera mesajul autentic al lui Humanae vitae în linie cu invitația explicită a papei Francisc (AL 82). Un studiu istorico-genealogic al enciclicei (bogat în amănunte decisive pentru o înțelegere a dezbaterii care a urmat imediat) se conclude cu afirmația că este vorba despre "un punct de cotitură și nu numai în pontificatul lui Paul al VI-lea". De fapt, o atenție deosebită este dedicată mai întâi rolului determinant al arhiepiscopului de atunci de Cracovia, Karol Wojtyła, și vestitului Memorandum (însă demonstrează ca nenimerită ipoteza că a fost ghostwriter), și apoi la consultările despre "Schema a XIII-a" care au ajuns în constituția pastorală Gaudium et spes cu adăugarea capitolului "Demnitatea căsătoriei și familiei și valorizarea sa" (nr. 47-52).

Deși nu intră în pregătirea lui Humanae vitae, pentru Lintner acestea au exercitat un efect decisiv în scopul "unei viziuni despre căsătorie și despre depășirea doctrinei tradiționale cu privire la scopurile căsătoriei": căsătoria comuniune de viață și de iubire (în afară de "contract" care stătea la baza CIC 1917) care atribuie iubirii conjugale o demnitate proprie care depășește scopul generativ. Cu toate acestea, subliniază că nu se poate uita că și Conciliul a ținut deschisă problema crucială a evaluării etice a noilor metode pentru reglementarea nașterilor optând pentru o suspendare decizională.

Lectura, aproape didactică, a textului enciclicei care urmează contribuie la ilustrarea conceptelor sale importante: totalitatea iubirii umane, paternitatea responsabilă, respectarea reglementării natalității orânduite etic. Printre rânduri, Lintner observă de fapt preocuparea față de problema demografică la nivel mondial și, în paralel, neliniștea datorită riscului unei creșteri a recurgerii la avort ca mijloc de planificare familială, și nu în ultimul rând o diminuare a demnității femeii.

Demnă de interese, și în anumite privințe probabil mai puțin cunoscută, "scurta istorie a receptării lui Humanae vitae": este de netăgăduit că în fața tentativelor lăudabile ale unor teologi și cardinali - Marie Rosaire Gagnebet, Pericle Felici, Edouard Hamel - de a pregăti terenul pentru o receptare pozitivă, praful gros de critici care s-a ridicat (îndeosebi pentru condamnarea metodelor contraceptive non-naturale) a împiedicat o lectură conștientă a declarațiilor diferitelor conferințe episcopale. Pentru a da un exemplu, se citează cea italiană care invită la milostivire și bunătate, distingând între diferitele situații și subliniind pentru soți "dificultatea uneori foarte serioasă în care se află de a concilia exigențele paternității responsabile cu acelea ale iubirii lor reciproce".

Mai explicite cu privire la evaluarea de conștiință conferințele episcopale din Germania și din Austria care recomandă soților "o examinare conștiincioasă" și preoților "să țină cont de alegerea de conștiință responsabilă a credincioșilor" (episcopii din Austria, precum și cei belgieni, subliniază explicit că "în enciclică nu este prezentă o evaluare de credință infailibilă" pentru că "evaluarea cu privire la oportunitatea de a transmite o nouă viață aparține în ultimă instanță soților înșiși, care trebuie să decidă în fața lui Dumnezeu), chiar fără a se declara spre o permitere generală a oricărui mijloc.

Este evidențiată și dezamăgirea a numeroși participanți la Conciliu când în textul enciclicei cele nouă citate din Gaudium et spes (documentul cel mai citat) erau inserate mai degrabă în contextul unei tradiții neîntrerupte despre căsătorie și familie și nu ca o evoluție mult mai substanțială a învățăturii Bisericii. "Probabil - comentează Lintner - receptarea unilaterală a lui Gaudium et spes 48-52 în Humanae vitae constituie unul din motivele pentru numeroasele controverse deschise și astăzi cu privire la enciclica lui Paul al VI-lea": ca și cum ar însemna că dimensiunea și profunzimea enunțărilor din Gaudium et spes au ajuns în ea, dar, în mod inexplicabil, fără a o influența prea mult.

După ce s-a închis analizarea motivațiilor în sprijinul refuzării oricărei forme de control al nașterilor adoptate de Ioan Paul al II-lea până la discursul său adresat participanților la Congresul internațional de teologie morală din 1988 (unde cardinalul Caffarra a exprimat opinia conform căreia "intenționalitatea care se află la baza contracepției artificiale ar fi comparabilă cu atitudinea unui asasin"). "Nu este vorba despre o doctrină inventată de om: ea a fost înscrisă de mâna creatoare a lui Dumnezeu" spunea cu acea ocazie pontiful vorbind în caz contrar despre zădărnicirea crucii lui Cristos și despre o concepție greșită despre conștiință: "Învățătura din Humanae vitae este ridicată aici în mod expres la planul de etică revelată", comentează Lintner care găsește o confirmare succesivă în argumentarea din Veritatis splendor și amintește de asemenea cum în cursul pontificatului său lung consensul necondiționat dat lui Humanae vitae a reprezentat unul dintre criteriile decisive pentru numirea episcopilor și autorizarea la învățământ.

Este diferită abordarea lui Ratzinger care n-a dedicat niciodată atenții deosebite temei specifice decât în capitolul al IV-lea din Donum vitae (contrar problemei referitoare la divorțații recăsătoriți): "Nu este același lucru pentru o persoană să se întrebe dacă propria acțiune corespunde categoriei a ceea ce este natural sau să se întrebe dacă ea corespunde responsabilității în fața persoanelor cu care a fost unită de legătura căsătoriei, și dacă ea corespunde responsabilității în fața Cuvântului lui Dumnezeu". Pe de o parte coincidența cu privire la validitatea conținutului normativ, pe de altă parte o diferență de netăgăduit de limbaj și "lipsa în Benedict al XVI-lea a rigorii normative și pastorale".

Ajungând la prezent, deja din chestionarul pregătitor pentru Sinodul extraordinar totul apare condus din nou într-o albie mai comprehensibilă pentru cupluri: de la formula "surprinzător de deschisă" din Raportul final până la invitația de a se concentra mai mult pe mesaj decât pe doctrina sau norma care își are apogeul său în exortația post-sinodală. Astăzi, conclude teologul sud-tirolez, "nu se mai vorbește despre «evaluarea morală a metodelor de reglementare a natalității», cât mai degrabă despre «frumusețea și demnitatea de a deveni mamă sau tată», precum și despre «ecologia umană a generării»". De fapt, nemaifiind reafirmată în mod expres distincția dintre metode naturale și artificiale de reglementare a nașterilor - o distincție pe care nu numai mulți teologi, ci și credincioșii o consideră cu adevărat problematică - acestea devin singurele criterii pentru o evaluare etică.

Problematica între normă și conștiință are argumentări definitive atât în Raportul final la Sinodul 2015 cât și în textul din Amoris laetitia (82 și 222) unde Lintner recunoaște că "o concepție despre conștiință dobândește o importanță decisivă". Cu privire la problema transmiterii vieții și a planificării familiale papa Francisc scrie: "În ultimă analiză, această evaluare trebuie s-o formuleze, în fața lui Dumnezeu, soții înșiși" (AL 222). "O viziune antropologic densă și deschisă despre conștiința morală, după ce aceasta a fost un pic retrogradată în linia a două în alte documente ale magisteriului" este citat din colegul Antonio Autiero fost profesor la Münster și director al Centrului pentru Științe Religioase FBK din Trento. Pace făcută după 50 de ani? Pentru Lintner ar părea că ar fi chiar așa.

(După Vatican Insider, 25 iulie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat