Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Să se învețe pe de rost textele care se referă la Magdalena

Meditațiile lui Carlo Maria Martini

De Sergio Massironi

Evanghelia nu este pur și simplu o carte: întâlnirea cu protagoniștii săi îi leagă pe creștini între ei și face descifrabil fiecăruia propriul moment și propria cale. Maria din Magdala, al cărei drum fascinează și interoghează de multe secole pe cei care cred și pe cei care nu cred, reiese mai vie ca niciodată din meditațiile lui Carlo Maria Martini editate recent în volumul Maria Maddalena (Milano, Edizioni Terra Santa, 2018, 160 de pagini) care îi va surprinde și pe cititorii mai obișnuiți ai cardinalului. Păstorul biblist demonstrează de fapt cum științele exegetice pot să nu dezamorseze, ci chiar să elibereze energia internă a textului, conectând viața contemporană cu evenimente relatate tocmai pentru ca Dumnezeu să continue să se reveleze.

Martini i-a educat pe credincioșii și persoanele care sunt în căutarea unui sens să intre în dialog direct cu figurile evanghelice, găsind în ele interlocutori reali, prieteni cărora să le ducă problemele prezentului. "M-am gândit la întrebările următoare: Maria din Magdala, care a fost principiul și fundamentul tău, adică pe ce s-a bazat credința ta, în educația de credință pe care cu siguranță ai primit-o? O a doua întrebare pe care aș vrea s-o adresez Mariei din Magdala este aceasta: de unde vii, ce anume ți s-a întâmplat? Ce erau acești șapte demoni și cum l-ai cunoscut pe Isus după ce ai fost eliberată? Și în sfârșit aș vrea s-o întreb, dacă vom avea timp, și cum participa, citea, vedea micile ambiții, invidiile, personalismele grupului apostolic a căror martoră era, cum îi privea, cum intra înăuntru sau stătea în afară". Sunt desigur probleme de astăzi, pe care este corect să luăm cu noi în lectio divina. De fapt, rugăciunea nu este niciodată fără un context, fără circumstanțe care invocă un cuvânt al lui Dumnezeu care n-a fost ascultat niciodată înainte în întregime.

În Maria Magdalena se împletesc astfel, pagină după pagină, textul sacru și setea spirituală a femeilor cărora se adresează bătrânul cardinal. Rămase inedite timp de câțiva ani, meditațiile au origine, de fapt, în unul dintre ultimele cursuri de exerciții spirituale predicate de el. Transcrierea nu ascunde afectul care curge printre interlocutorii originari, așa încât ceva din iubirea dintre Isus și femeile care-l urmau reverberează în comunicarea lor: "Am acceptat cu multă bucurie această invitație pentru a vă revedea pe voi, pe care vă recunosc pe toate pe fiecare în parte. Vă recunosc în frumusețea voastră interioară și exterioară, pentru că atunci când sufletul rămâne în propunerea sa constantă de slujire lui Dumnezeu, rămâne frumos și această frumusețe se răspândește. Admir toate acestea în fiecare dintre voi. Mă gândesc la atâtea timpuri petrecute cu voi din 1980 până astăzi, cu diferite evenimente, dar mereu cu ajutorul Domnului. deci sunt foarte bucuros să vă revăd, vă iubesc mult, vă țin prezente de atâta timp în rugăciunea mea și încă și mai mult de astăzi, ba chiar deja de mult timp mă rog pentru voi".

Este neobișnuit ca un episcop să vorbească astfel femeilor, și totuși libertatea sa de a explica propriile sentimente și mai mult încă însuși faptul de a le simți dau onoare noutății Evangheliei. De fapt, cartea ne inserează într-o experiență de maturitate umană și creștină în care misiunea împărtășită a generat comuniune și reciprocitate, fără romantisme, la un nivel de intensitate neobișnuită printre persoane adulte și cu atât mai puțin ecleziastice.

"Maria Magdalena, cum îl căutai tu pe Domnul, cum l-ai proclamat, cum l-ai cunoscut?", se întreabă Martini, ducând Ordo Virginum ambrozian la rădăcinile propriei carisme. Metoda urmată de predicator este riguroasă și străbate textul biblic de sus până jos, în semnul unei femei atinse în inimă. "Eu am căutat o ordine destul de logică: textele care vorbesc despre fapte, textele care vorbesc despre sentimente, textele care vorbesc despre concomitențe și afinități. Voi puteți să le recitiți altfel și mai ales să acordați multă atenție și textelor paralele (...) așa încât să aveți ansamblul figurii și să vă lăsați într-un fel luminate de ea, să lăsați ca să pătrundă înlăuntrul vostru și să cereți ca har să puteți cunoaște inima lui Dumnezeu așa cum a cunoscut-o ea, cu acea totalitate, cu acea tresăltare, cu acea depășire de sine care este proprie misterului divin".

Deci nu-l preocupă pe marele exeget posibila confundare între diferitele Marii numite în Evanghelii: dimpotrivă este ca și cum una ar completa-o pe alta, așa încât fără a secționa textele ne simțim, meditând despre Maria Magdalena, "introduși de istoria sa în inima lui Dumnezeu, în inima lui Isus, pentru că dacă acolo își are locul său, ea este semnul excesului creștin".

În acest sens, împotriva oricărei apropieri curioase în mod bolnăvicios de răul altuia, "putem înțelege experiența sa: șapte demoni fac un număr complet și indică probabil o serie de situații urâte și nevindecabile, făcându-ne să înțelegem iubirea, afectul, dăruirea, recunoștința, duioșia Mariei față de Isus. Așadar, ceea ce este important nu este a determina care sunt acești șapte demoni, ci contrariul care a urmat, adică eliberarea".

Nimic hagiografic nu este în acest mod de a se apropia de Magdalena: mai degrabă reiese profilul unei femei asupra căreia Împărăția lui Dumnezeu a avut un atare impact încât să se reveleze atractiv prin el însuși. De fapt, nicio Marie din Evanghelii nu leagă pe cineva cu sine: în schimb se întâmplă că Isus este în ele mai transparent, ca un fiu unic, un învățător fără egal, un bărbat nou.

Feminină este mai ales generozitatea răspunsului lor: o mișcare de totalitate care provoacă obișnuințe și amenințări. Și tocmai diferența substanțială de încetineala apostolilor le face revelatoare ale trăsăturilor lui Dumnezeu cărora masculinitatea le opune rezistență instinctiv. Afirmă Martini: "Dumnezeu este dăruire de sine și eu sunt sigur că atâția nu-l înțeleg pe Dumnezeu, nu-l acceptă, trăiesc într-o formă de semi-agnosticism, pentru că n-au știut niciodată ce înseamnă un gest de adevărată ieșire din ei înșiși, un gest de adevărat dar gratuit, pentru că numai așa se înțelege că există o oarecare sintonie cu misterul lui Dumnezeu. Atât timp cât se gândește la misterul lui Dumnezeu ca unul care stă în sine, care se simte întărit de privilegiile sale, care este puternic, care este capabil să se apere, să fie primul, nu se percepe; în schimb când se percepe ceva care se dăruiește, care se jertfește, se adâncește pentru celălalt, atunci intrăm. De fiecare dată când persoana este concentrată într-adevăr pe ea însăși, ceea ce înțelege din misterul lui Dumnezeu este superstiție: este ceva grandios, imens, adorabil, dar nu este misterul Dumnezeului creștin adevărat".

Este vorba despre un mod de a-l concepe pe Dumnezeu - afirmă cardinalul - care în Israel rămâne mereu "într-un fel eluziv, adică nu este niciodată definibil - "Este așa și gata" - dar rămân mereu cu respirația tăiată, primesc acțiunea sa de iubire, cer iertarea sa, îl iubesc, îl ador, dar după aceea nu știu niciodată cum va acționa. Pentru că El este în libertatea sa și în iubirea sa creativă și constructivă", ceea ce împiedică să-l tratez aproape "geometric sau matematic: dacă este așa, derivă A, B, C, sau D și totul este în ordine. În schimb, nu, Dumnezeu este cel care se dăruiește, este cel care este pasionat, este cel care este plin de pasiune, când înflăcărat când furibund: iată, acesta este misterul lui Dumnezeu așa cum l-a cunoscut Maria Magdalena și cum îl cunoaște orice evreu bun".

Am putea spune că Martini găsește pe această cale nucleul cristocentric al extazului evanghelic: este ca și cum în grupul lui Isus componenta feminină s-ar revela depozitară a ceea ce în Dumnezeu este îmbelșugat și dincolo de medie, exagerat, care depășește schimbul do ut des. Este vorba de acel a da în pierdere, de acel dezechilibru al gratuității, "despre ceva care iese de pe șinele obișnuite ale vieții zilnice în care unul încearcă să mențină mereu egalitatea". Excesului răului care este în lume - afirmă cardinalul - i se opune excesul binelui apărut în cuvintele și în viața lui Isus, dar și în comportamente, dincolo de convenții și de simțul măsurii, a celui care s-a lăsat iubit de El.

Rezistența Mariei din Magdala până la picioarele crucii merge așadar dincolo de afectul pur și este indicator a ceea ce Biserica le datorează încă de la origine femeilor sale membre. Cardinalul invită, în mod ignațian, la compoziția locului: "Aș vrea să facă să vă treacă prin fața ochilor aceste imagini, imaginându-vă că sunteți cu Maria Magdalena, să le vedeți cu ea și să le înțelegeți așa cum le-a înțeles ea".

Și iată restituită, de exemplu, scena din Evanghelia lui Ioan a împărțirii hainelor între soldați. Este unul din pasajele cărții în care reiese sensibilitatea unui om al Bisericii instruit de profunzimea feminină, adică a unui păstor care a ascultat și a stimat femeile, recunoscându-le, în propria slujire, locul pe care-l au în Noul Testament. "Aici Maria Magdalena vede cu adevărat că iubitul său este făcut bucăți, pentru că prin această împărțire a hainelor este făcută bucăți omenitatea lui Isus: nu mai contează nimic, nu mai este demn nici măcar să aibă o haină, deci să trăiască între oameni: este expulzat din această lume. Însă Maria Magdalena are aici o mângâiere, pentru că această tunică, făcută dintr-o singură bucată - țesută dintr-o singură bucată de sus până jos, fără cusături - nu este împărțită și probabil că Maria Magdalena o cunoștea bine, probabil s-a îngrijit chiar ea de aceasta, pentru că-l urma pe Isus și era atentă la lucrurile sale. Și în timp ce suferă văzându-l pe Isus despuiat, simte în inima sa misterul prin care Dumnezeu într-un fel arată că acest Isus nu este eliminat de tot, viața sa nu este împrăștiată și aruncată în cele patru vânturi, ci este ceva din El care se păstrează, ca simbol al acelei unități pe care după aceea Părinții au văzut-o în această haină necusută și neîmpărțită. (...) Și probabil, când Magdalena împlinește opera sa de pacificare, de recoasere între diferitele membre ale comunității, se gândește la acest fapt, este în fața ei ca un model, pentru că Domnul a permis ca să nu se întâmple această sfâșiere: Biserica nu trebuie să fie sfâșiată, ci este una".

Este evident că Evangheliile, reparcurse cu Maria din Magdala, zdruncină conștiința și o sintonizează pe frecvențe neobișnuite. Martini dorește ca să se învețe "aproape pe de rost textele care se referă la ea, pentru a le putea regândi clar": el are în minte o adevărată locuire în Scripturi în compania celor care din ele ne vorbesc. Într-o lume care are nevoie de recoaseri și de profunde vindecări va apare atunci necesar ca viața comunităților creștine să se structureze pe capacitatea de atenție și de iubire fără calcul pe care Isus a văzut-o în discipolele sale, în afară de aspectele sale ierarhice și funcționale. Cultivând o prietenie cu ele și astăzi "se revelează excesul lui Dumnezeu și se iese din acea gestiune a divinului care devine după aceea și gestiune a umanului prin forme de dominare, de subjugare, de posesie și, în schimb, nu de dăruire și de capacitate de a-l promova pe celălalt".

Pentru Biserică este o purificare continuă - ecclesia semper reformanda - care are nevoie, mai mult decât de prezență feminină în ea, de o întoarcere la Evanghelii. De fapt, sunt de șaptezeci de ori câte șapte demonii de care Mireasa lui Cristos așteaptă să fie eliberată. Și atunci frumusețea sa va străluci de o sută de ori mai mult față de aceea a celui care, fiindu-i iertat puțin, iubește puțin.

(După L'Osservatore Romano, 21 iulie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat