Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Oglinda unei culturi. Societatea în fața morții

de Lucetta Scaraffia

Anticipăm articolul În spitalele noastre învinge singurătatea muribundului care va apare în următorul număr al revistei "Vita e Pensiero", bilunar de cultură și dezbatere al Universității Catolice "Sacro Cuore".

Cât de dificil este să mori în societatea noastră! Noi suntem obișnuiți de acum cu faptul că sunt nașteri tot mai puține, că sterilitatea crescândă, unită cu creșterea vârstei femeilor care încearcă să zămislească un copil, au făcut dificilă procrearea. Pentru multe femei a avea un copil devine un parcurs cu obstacole, cere îngrijiri hormonale, rapoarte cu termeni prefixați, dacă nu chiar trecerea la ingineria procreatoare. Am înțeles că este greu să se nască, dar dacă suntem foarte atenți și privim în jurul nostru, pentru mulți - cel puțin în țările așa-numite avansate - a devenit greu și de murit. Ne revelează asta simptomul evident, care până acum nu se prezentase niciodată cu atâta urgență și forță: cererea de eutanasie.

Nu trebuie să credem numai că este vorba despre o dorință a ființei umane devenite mândră să controleze orice aspect al vieții sale, deci și moartea, și nici numai că în spatele cererii eutanasiei este mereu disprețul față de suferință și față de fragilitate care pot să existe în faze extreme - justificarea "durerilor insuportabile" din fericire cedează de acum în fața afirmării îngrijirilor paliative - chiar dacă desigur aceste aspecte sunt prezente. Dar în multe privințe cererea de eutanasie este o reacție - deși greșită - la o experiență tot mai răspândită: a vedea cât de dificil este de murit pentru cel care este internat în spital - adică aproape toți - din cauza îngrijirilor administrate cu modalități foarte apropiate de îndârjirea terapeutică. Desigur, sunt puțini cei care reușesc să înțeleagă problemele medicale în detaliu, dar toți percep că există ceva nenatural în calvarurile terapeutice, care ajung apoi în agonii foarte lungi, ale bătrânilor spitalizați. Și ajunge atât pentru a invoca un parcurs prescurtat spre moarte, adică eutanasia, văzută și propagată ca o trecere ușoară și nedureroasă.

Și în anumite aspecte au dreptate: s-a pierdut semnificația morții în sensul cel mai profund al termenului, al morții ca moment al adevărului și al mântuirii unei întregi vieți umane, deci se invocă numai - așa cum repetă celebritățile supuse de ziare chestionarului lui Proust - o moarte în somn, inconștientă și nedureroasă. Aparte faptul că eutanasia prin definiție nu este o moarte inconștientă, se pot chiar prezenta dubii cu privire la faptul că este așa de sigur nedureroasă: de fapt, despre moarte știm foarte puțin, și cu atât mai puțin despre moartea provocată din exterior, și ne face să ne gândim la o realitate neliniștitoare, adică medicamentul pe care îl folosesc diferitele Dignitas sau clinici elvețiene asemănătoare care practică eutanasia este același care e folosit în unele state din SUA pentru a aplica pedeapsa cu moartea. În acest al doilea caz, mulți activiști au protestat spunând că medicamentul n-ar fi așa de nedureros... în Elveția plătesc și tac. În clinici nu sunt activiști contra pedepsei cu moartea care supraveghează execuția.

Însă pentru mulți toate acestea par oricum mai bune decât lunga așteptare a morții pacienților supuși la terapii care contribuie la menținerea lor în viață. Toți au motivele lor, desigur, și totul se explică. Nu există nimeni care vrea cu cruzime să țină în viață ființe umane, adesea foarte bătrâne, care suferă. Este un sistem global care, într-un anumit sens, îi obligă pe toți la comportamente absurde. Amintim că în ultimii ani, chiar intercalate cu spoturi televizate, se înmulțea publicitatea la birouri de avocatură care-i invitau pe spectatori să dea în judecată pentru îngrijirile primite și considerate ineficace, birouri de avocatură care acceptau să demareze practica fără a cere o sumă de garanție, deci accesibile chiar tuturor. Era suficient a avea ideea, și voința de a merge acolo. Și mulți au avut-o.

Dată fiind încetineala proverbială a justiției italiene, și mecanismele sale adesea inexplicabile, administrațiile spitalicești au înțeles rapid că cel mai convenabil lucru pentru ei era oricum să facă pact, adică să plătească o sumă numai să închidă procesul contencios. În acest mod, spitalele au pierdut mulți bani, în timp ce câștigau avocații și pacienții care își împărțeau în jumătate câștigul. Desigur a trebuit să se ia măsuri pentru a evita aceste hemoragii ale unor structuri aflate deja în criză economică cronică, și măsura a fost găsită în protocolurile de îngrijire. Pentru fiecare patologie, pentru fiecare situație de internare, se prevede un protocol, confirmat de experți și egal pentru toți, care pune la adăpost spitalul de pericolele legale. Urmând protocolul sunt siguri că nu intră în nicio posibilă situație de contencios legal. Deci protocolurile, din acest punct de vedere, sunt binecuvântate și în multe cazuri chiar îi ajută pe medici care poate că n-ar fi la înălțimea misiunii lor să se miște cu siguranță în alegerea terapiilor. De aceea, din acest unghi de vedere, desfășoară o funcție pozitivă.

Dar există și multe aspecte negative, care penalizează mai ales persoanele în vârstă. De fapt, terapiile sunt prevăzute egale pentru orice vârstă și modelul de persoană aleasă este cel al unui tânăr care are toate posibilitățile de a se vindeca. A aplica aceleași terapii unuia de nouăzeci de ani poate să devină un exemplu de îndârjire terapeutică. Și totuși, dacă ești în spital, se declanșează în mod necesar obligația de a urma protocolul pentru a se proteja de protestele legale și astfel, dacă unul de nouăzeci de ani aflat la sfârșitul vieții, de acum imobilizat la pat, spune că îl doare un picior, chiar dacă orice mutare îl costă amețeală și vomitare, este transportat într-o altă secție pentru a-i face o radiografie și a controla dacă are ceva rupt. Și dacă ar avea, ce ar face? Nimic, în afară de a-i da un sedativ, lucru pe care-l fac oricum.

Acea radiografie nu numai că e dureroasă și inutilă pentru pacient, ci este și costisitoare pentru contribuabil, și sănătatea noastră nu are desigur bani de aruncat: vedem asta din cozile lungi de oameni pe targă la primul ajutor care așteaptă în zadar un pat liber în secțiile supraaglomerate, de la fața epuizată a infirmierilor aflați la sfârșitul schimbului, de acum mereu în număr mai mic decât necesarul. Dar este necesar de făcut asta, pentru a evita contestații. Chiar dacă în acel caz specific, se înțelege bine, contestații n-ar exista: regula - în acest caz protocolul - este egală pentru toți.

Desigur, există și exemple opuse care pun în fața unor decizii nemiloase: o prietenă olandeză mi-a povestit că mama sa, care avea în jur de 85 de ani, și-a rupt femurul și sănătatea publică nu-i mai plătea operația și proteza pentru că nu se merita. Dar nu se poate gândi la o cale de mijloc de bun simț, parcursă de medici prețuind simțul lor de responsabilitate? Eventual sprijiniți de o comisie etică de consultat rapid, fără atâta birocrație, dar capabilă să înțeleagă realitatea vieții umane?

În schimb, pentru motivele spuse mai sus, în spitale bolnavii, chiar dacă de nouăzeci de ani, sunt supuși la îngrijiri de orice tip ca și cum ar mai trebui să trăiască mulți ani, ca și cum organismul lor ar fi puternic și nu slăbit deja, ca și cum ar trebui să lupte ca tineri atleți pentru viața lor. În substanță, ca și cum moartea n-ar exista. Ca și cum moartea nu i-ar aștepta, printr-un proces natural care revine tuturor ființelor umane.

Astfel, în loc de a recunoaște semnele morții iminente, bolnavul este instigat să lupte împotriva răului, să se agațe de viață. Medicii, în substanță, promit ceea ce nu pot să mențină, pentru a salva onoarea - sau aceea care după ei este onoarea - medicinii. Desigur bolnavul în inima sa, și cei din familie cu jumătăți de privire, cu jumătăți de cuvinte, înțeleg ce se întâmplă, dar există o convenție nespusă de a se preface că totul va evolua spre mai bine. În acest climat de optimism forțat sau prefăcut, se poate întâmpla chiar ca bolnavul să se scuze că nu corespunde așteptărilor, îngrijirilor, dar să se înrăutățească în mod constant.

A-l lăsa să moară protejându-l de durere, evitând intervenții care prelungesc agonia sa cum ar alimentația prin furtun, ar fi în schimb corect și oportun. Dar i-ar constrânge pe medici să admită că medicina nu este atotputernică, pe rude să nu se adreseze unui tribunal pentru a protesta împotriva suspendării unor îngrijiri. Ne-ar constrânge pe noi toți să ne gândim la moarte ca la o eventualitate inevitabilă. Cum se poate înfrunta moartea într-un spital unde practic nu există un capelan, unde capela a devenit cameră a tăcerii care este închisă sâmbăta și duminica, unde un muribund trăiește agonia sa aproape de bolnavi vioi care urlă la celular și primesc vizite mereu gălăgioase, ca și cum marele mister al sfârșitului nu i-ar atinge?

Un complot al negării și al tăcerii se strânge în jurul muribundului, care - se vede din privirea înspăimântată - ar vrea să vorbească despre ceea ce îl așteaptă, despre frica sa, poate și să se gândească la ultimele dorințe pe care nu îndrăznește nici măcar să le spună, în acest puhoi de speranțe expuse.

Aici nu există diferență între laici și credincioși, în fața morții toți suntem cuprinși de neliniște, trebuie să vorbim, dar pare imposibil să se strice tabuul. Sunt primite cu exclamații de bucurie ultimele semne slabe de interes față de politică sau față de sport, față de oameni, față de copii sau nepoți, față de femei: muribundului i se cere să recite partea bolnavului care este aproape de vindecare, altminteri va fi exclus din lumea care-l înconjoară, fie ei rude sau infirmieri și medici. Muribunzii trebuie să țină totul înlăuntrul lor, să nu arate angoasa lor: deja deranjează pe alții că mor și astfel le amintesc lor că și ei vor muri, oare nu vor să deranjeze și mai mult vorbind despre asta în mod deschis? Să fie chemat un preot - eventual dacă există încă preoți capabili să ajute în asemenea momente - nici măcar nu se vorbește: aduce rău, nu le-ar place colegilor de salon și de altfel lipsește chiar o aparență de privacy pentru o spovadă.

Din fericire, în multe cazuri se vede că există harul, că Dumnezeu nu ține cont de circumstanțele oribile în care este cufundat muribundul: aceeași persoană care cu o seară înainte apărea distrusă de teroare, se poate transforma ziua următoare într-o imagine de pace, de dulceață pentru alții, care nu știu să explice asta și deci se prefac că nu este nimic. Apropierea cu misterul morții poate învăța atâtea lucruri, despre moarte și despre viață, și este una dintre ocaziile pentru a percepe acțiunea Duhului. Dar numai dacă nu suntem prea angajați să închidem ochii, să ștergem totul de frică.

Pentru că desigur frica este cea care domină în cei prezenți, care paralizează: o frică din fericire străbătută, din când în când, de un act de iubire curată, chiar și din partea medicilor și infirmierilor, dacă nu chiar a altor pacienți. În acest loc disperat se vede cu mai multă claritate mâna lui Dumnezeu care trece prin intervenția umană.

Imediat ce în sfârșit moare, corpul va fi dus la morgă, care se află mereu în locul cel mai oribil din spital, cu zidurile ruinate de umiditate, adesea lângă depozitul de gunoi. Unde ca să mergi pentru o vizită este deja în sine o pocăință, fără a vorbi despre raporturile care îl legau cu cel mort și cu durerea datorată pierderii sale.

Dacă ne gândim la cultura umană că este mărturisită, în primele sale forme preistorice, chiar de existența cultului morților, trebuie să concludem că, dincolo de rezultatele noastre tehnico-științifice, cădem mult în jos. Dacă un centru comercial, un restaurant, un cinematograf - de acum suntem capabili numai să construim acelea - sunt cu mult mai frumoase decât un spital sau decât o morgă încât ne vin lacrimi în ochi atunci când trebuie să le frecventăm pe acestea din urmă, care este adevărata stare a culturii noastre? Cine suntem? Cine devenim?

(După L'Osservatore Romano, 12 iulie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat