Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Prezentarea instrucțiunii Ecclesiae Sponsae Imago despre "Ordo Virginum" (4 iulie 2018)

Prezentarea cardinalului Joăo Braz de Aviz, prefect al Congregației pentru Institutele de Viață Consacrată și Societățile de Viață Apostolică

"Fecioarele consacrate sunt imagine a Bisericii mireasă a lui Cristos", în acest mod decretul Sfintei Congregații pentru Cultul Divin care, prin mandatul fericitului Paul al VI-lea, a promulgat noul Ritual al consacrării fecioarelor, le prezenta pe femeile consacrate în Ordo virginum. Era 31 mai 1970. Așa cum se întâmpla în comunitățile apostolice și în epoca patristică, după secole era acordată posibilitatea de a primi această consacrare și femeilor care rămân în propriul context obișnuit de viață, și nu mai era rezervată călugărițelor.

Instrucțiunea Ecclesiae Sponsae Imago, pe care Congregația pentru Institutele de Viață Consacrată și Societățile de Viață Apostolică o prezintă astăzi, reia acea definiție. După Ritualul liturgic și normele conținute în el, Instrucțiunea este primul document al Scaunului Apostolic care aprofundează fizionomia și disciplina acestei forme de viață.

Peste doi ani, în 2020, Ritualul restabilit va celebra a 50-a aniversare: în jumătatea de secol trecut, cu redescoperirea Bisericii particulare, această vocație feminină specială a fost cunoscută și iubită în orice cadru al societății și al Bisericii. În 2016, în timpul Anului Vieții Consacrate o statistică aproximativă estima prezența a peste cinci mii de fecioare consacrate în lume, în creștere continuă.

Instrucțiunea despre Ordo virginum vrea să răspundă la cererile pe care numeroși episcopi și fecioare consacrate le-au prezentat la Congregația pentru Viața Consacrată cu privire la vocația și mărturia lui Ordo virginum, la prezența sa în Biserica particulară și universală și - îndeosebi - despre formarea și discernământul vocațional.

Ecclesiae Sponsae Imago vrea să ajute să se descopere frumusețea acestei vocații și să contribuie la arătarea frumuseții Domnului care transfigurează viața atâtor femei care trăiesc această experiență zilnic.

Exprim astăzi un auspiciu, acela de a organiza și a vedea venind la Roma fecioarele consacrate din toată lumea pentru o nouă întâlnire internațională în 2020, pentru a celebra cu Petru a 50-a aniversare a Ritualului.

_________________

Prezentarea E.S. Mons. José Rodríguez Carballo, O.F.M., secretar al Congregației pentru Institutele de Viață Consacrată și Societățile de Viață Apostolică

Ajunși în ajunul celebrării celei de-a cincizecea aniversări a restabilirii vechiului Ordo virginum, voită de fericitul Paul al VI-lea în 1970, și luând în considerare marea dezvoltare a acestei forme de viață consacrată în toată lumea, Congregația pentru Institutele de Viață Consacrată și Societățile de Viață Apostolică a voit să ofere tuturor episcopilor, fecioarelor consacrate, femeilor aflate în formare și celor care sunt interesați de această vocație specială un document de orientare și promovare.

Instrucțiunea Ecclesiae Sponsae Imago despre Ordo virginum este rod al unei mari consultări, o muncă sinodală la care au participat episcopi, fecioare consacrate și experți din orice parte a lumii, care au oferit propria contribuție pentru a scoate în evidență specificul și bogățiile acestei forme de viață consacrată.

Contextul în care se situează documentul, motivațiile publicării sale și obiectivele sale sunt schițate în Introducere, după o amplă premisă cu caracter istoric, menită să evidențieze particularitățile lui Ordo virginum și configurația sa eclezială originală.

Unele texte din Noul Testament dau mărturie că deja în comunitățile apostolice erau prezente femei care, primind carisma fecioriei, o îmbrățișau ca o condiție stabilă de viață pentru a se ocupa cu inimă neîmpărțită de cele ale Domnului. Împreună cu celelalte forme de viață ascetică, alegerea fecioriei a înflorit spontan în toate regiunile în care creștinismul se răspândea, asumând caracteristicile unei stări de viață recunoscute public în Biserică drept Ordo virginum, cu expresie analogă cu acelea folosite pentru a indica alte Ordines (Ordo episcoporum, Ordo presbyterorum, Ordo diaconorum, Ordo viduarum).

Făcând referință la învățătura paulină, Sfinții Părinți le refereau și fecioarelor creștine titlul de sponsa Christi, care este propriu Bisericii: de fapt, în ele vedeau reflectată imaginea Bisericii, fecioară pentru că păstrează integră credința, mireasă pentru că este indisolubil unită cu Cristos Mirele său, mamă pentru că Răstignitul Înviat generează în ea viața nouă conform Duhului. În perioada persecuțiilor fecioare creștine foarte numeroase au înfruntat martiriul; după aceea alegerea lor feciorelnică a continuat să fie înconjurată cu deosebită stimă și considerație. Încă din secolul al IV-lea intrarea în această stare de viață avea loc prin ritualul solemn al consecratio virginum, prezidat de episcopul diecezan. Fecioarele consacrate rămâneau în propriul ambient familial și social și participau activ la viața comunității creștine adunate în jurul episcopului, manifestând caracterul escatologic al Bisericii, Mireasa purificată și făcută sfântă de iubirea Mirelui, vigilentă în așteptarea întoarcerii sale glorioase și anticipatoare a întâlnirii cu El.

În timpul Evului Mediu, cu afirmarea monahismului și din motive istorice și culturale complexe, fecioarele consacrate s-au reunit progresiv în mănăstiri și în legislația canonică starea de viață consacrată feminină a ajuns să se identifice cu viața contemplativă de claustrare. Ritualul consecratio virginum, folosit numai în unele mănăstiri, se îmbogățea în forma sa de celebrare, însă apartenența la comunitatea monastică făcea să dispară înrădăcinarea în comunitatea creștină, caracteristică în perioada primară și patristică, cu referința sa directă la autoritatea episcopală. Cu excepții foarte rare, această situație a durat până la Conciliul al II-lea din Vatican.

Impulsul de reînnoire eclezială care a precedat Conciliul a provocat un nou interes și față de ritualul consecratio virginum și a pus bazele pentru revizuirea sa, dispusă apoi de Sacrosanctum Concilium, nr. 80. Prin mandat special al fericitului Paul al VI-lea, la 31 mai 1970 Sfânta Congregație pentru Cultul Divin a promulgat noul Ordo Consecrationis Virginum, în care era prevăzută posibilitatea de a consacra și femei care rămân în propriul context obișnuit de viață, după modalitățile din vechiul Ordo virginum. Același text liturgic și normele conținute în el schițează în elementele esențiale fizionomia și disciplina acestei forme de viață consacrată, caracterul său instituțional - propriu și distinct de cel al institutelor de viață consacrată - a fost după aceea confirmat pentru Biserica latină de Codul de Drept Canonic în can. 604.

Reluată după multe secole și într-un context istoric, social și eclezial în mod radical schimbat, această consacrare a revelat o surprinzătoare forță de atracție. Astăzi, încă netrecând cincizeci de ani de la promulgarea lui Ordo Consecrationis Virginum, există fecioare consacrate în cele cinci continente, în foarte multe dieceze, în contexte ecleziale și sociale foarte diferite între ele. În timpul Anului Vieții Consacrate, o statistică cu siguranță aproximativă estima prezența a peste cinci mii de fecioare consacrate în lume. Foarte numeroși sunt episcopii care au promovat reapariția acestei forme de viață consacrată, încredințate direct îngrijirii lor pastorale.

Congregația pentru Viață Consacrată, care conform propriilor competențe și-a îndreptat spre ea o atenție constantă, cu Instrucțiunea Ecclesiae Sponsae Imago vrea să răspundă la cererile, venite din mai multe părți, de indicații care să orienteze acțiunea episcopilor diecezani în îngrijirea pastorală a lui Ordo virginum. Elaborarea documentului s-a folosit de experiența din aceste decenii, din care apare clar că identitatea lui Ordo virginum trebuie să fie păstrată respectând și valorizând diversitatea contextelor ecleziale, culturale și sociale în care se exprimă carisma și ținând cont de situațiile locale.

Instrucțiunea se dezvoltă în trei părți: Vocația și mărturia lui Ordo virginum; Configurarea lui Ordo virginum în Bisericile particulare și în Biserica universală; Discernământul vocațional și formarea pentru Ordo virginum.

Pornind de la fundamentul biblic și cristologic al fecioriei consacrate și având ca referință constantă ritualul de consacrare, prima parte prezintă carisma, fizionomia spirituală și forma de viață asumată de femeile care constituie Ordo virginum. Este scoasă în evidență conexiunea indisolubilă dintre consacrarea baptismală, care inserează în rețeaua generativă și fraternă a relațiilor ecleziale, și consacrarea feciorelnică, prin care femeia este constituită semn escatologic al Bisericii mireasă și în condiția feciorelnică se deschide la darul maternității spirituale. Instrucțiunea subliniază gratuitatea absolută și profilul marian al acestei vocații, amintind că Fecioara Mamă a lui Dumnezeu este Virgo virginum, mamă, soră și învățătoare a fecioarelor consacrate. Chemate în sequela Christi să îmbrățișeze stilul său de viață curat, sărac și ascultător, consacratele se dedică rugăciunii, pocăinței, faptelor de milostenie și apostolatului, fiecare după propriile carisme, primind Evanghelia ca regulă fundamentală pentru viața lor. Elementul specific al lui Ordo virginum, prin care se distinge de institutele de viață consacrată, este că această carismă a fecioriei se armonizează cu carisma proprie a fiecărei consacrate, dând loc unei mari varietăți de răspunsuri la vocație, într-o libertate creativă care cere simț de responsabilitate și exercitarea unui serios discernământ spiritual. Deși poate să se inspire din bogăția diferitelor spiritualități prezente în Biserică, această carismă feciorelnică este plăsmuită înainte de toate de meditarea în rugăciune a Cuvântului lui Dumnezeu, de celebrarea sacramentelor și a Liturgiei Orelor: astfel găsesc unitate și orientare nu numai celelalte practici de rugăciune și de asceză, ci și concreta lor "a deveni aproape" față de femeile și de bărbații din propriul timp. De fapt, consacrarea le rezervă lui Dumnezeu fără a le abate de la ambientul în care trăiesc. Pot trăi singure, în familie, împreună cu alte consacrate sau în alte situații favorabile exprimării vocației lor și realizării proiectului lor concret de viață. Se îngrijesc de propria întreținere cu roadele muncii lor, pe care o aleg liber și în care se pun în slujba progresului integral al societății. Menținând o privire contemplativă asupra realității, sunt părtașe de bucuriile și de speranțele, de tristețile și de neliniștile oamenilor din timpul lor, în special ale celor mai săraci, și contribuie la reînnoirea culturii după spiritul Evangheliei.

În partea a doua, dedicată configurării ecleziale a lui Ordo virginum, Instrucțiunea se concentrează asupra implicațiilor concrete ale înrădăcinării diecezane. Aceasta este o specială legătură de iubire și de apartenență reciprocă: consacrata se recunoaște fiică a unei Biserici particulare, împărtășește istoria sa de sfințenie, și cu propriile daruri contribuie la edificarea sa și participă la misiunea sa. În această perspectivă, în afară de responsabilitatea pastorală a episcopului diecezan, se scoate în evidență că apartenența la Ordo virginum, deși este trăită în mod obișnuit în condiții de singurătate, instaurează profunde raporturi de comuniune. Și deoarece înrădăcinarea diecezană nu constă într-o închidere particularistă în granițele diecezei, consacratele se deschid la orizonturile misiunii universale a Bisericii și experimentează forme de comuniune și în cadru supra-diecezan, fie la nivelul grupărilor de Biserici particulare, cu sprijinul respectivelor Conferințe Episcopale, fie la nivelul Bisericii universale, referindu-se la Sfântul Scaun și îndeosebi la dicasterul nostru.

În lumina înrădăcinării diecezane, partea a doua a Instrucțiunii ia în considerare după aceea rămânerea temporară și transferările în altă dieceză; eventuala constituire de fundații pentru sprijinul economic al lui Ordo virginum sau de asociații și experiențele de viață comună; eventuala implicare în alte asociații ecleziale; diferite ipoteze de separare de Ordo virginum.

Partea a treia a Instrucțiunii găsește principiile și criteriile fundamentale pentru discernământul vocațional, formarea prealabilă consacrării și formarea permanentă. Ceea ce s-a ilustrat anterior cu privire la Ordo virginum este repropus în cheie pedagogică, evidențiind primatul acțiunii Duhului Sfânt, responsabilitatea femeilor chemate la această vocație, sensul eclezial al proceselor de discernământ și formare. Îndeosebi este schițat rolul episcopului diecezan, căruia îi revine să discearnă vocația aspirantelor și a candidatelor; să se îngrijească pentru ca fiecare să poată primi o formare inițială îngrijită; să ducă la împlinire discernământul referitor la admiterea la consacrare; să prezideze celebrarea ei și după aceea să însoțească și să susțină drumul de formare permanentă a consacratelor. Pentru a desfășura aceste îndatoriri atât de importante și angajante, episcopul va trebui să valorizeze resursele prezente în dieceză, în primul rând experiența și competența fecioarelor consacrate înseși, și să activeze colaborări oportune pentru a stabili în mod eficace parcursurile de discernământ vocațional și de formare, așa încât să se evite genericul, lipsa de organicitate, graba, riscul unei uniformități excesive care n-ar respecta singularitatea fiecărei vocații, și riscul opus al individualismului care ar amenința nu numai dobândirea simțului de apartenență la Ordo virginum, ci mai profund înțelegerea valorii ecleziale a acestei consacrări.

Închei cu două considerații scurte. Faptul de a fi repropus această formă de viață în Biserică pare un anacronism, dar este un act de încredere în acțiunea Duhului, care conduce multe femei să primească și să interpreteze această vocație în lumina drumului parcurs de Biserică de-a lungul secolelor și conform exigențelor actualului context istoric: este vorba despre o adevărată cale de sfințire, fascinantă și exigentă.

În sfârșit, reapariția, lui Ordo virginum, vocație specific feminină, este o realitate semnificativă, nu numai pentru înțelegerea și valorizarea prezenței femeilor în poporul lui Dumnezeu, ci și mai radical în ce privește aprofundarea conștiinței pe care o are Biserica despre ea însăși ca Mireasă a lui Cristos, popor al lui Dumnezeu care în istorie merge spre împlinirea escatologică.

Deci încredințăm cu încredere și speranță mijlocirii Fecioarei Maria, Mama lui Dumnezeu și Mama Bisericii, tot Ordo virginum și femeile care îi vor aparține în viitor, împreună cu receptarea acestei Instrucțiuni.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat