Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Conferință de presă de prezentare a Întâlnirii Sfântului Părinte Francisc cu conducătorii Bisericilor și comunităților creștine din Orientul Mijlociu la Bari

Marți, 3 iulie 2018, la Sala de Presă a Sfântului Scaun, s-a ținut o conferință de presă de prezentare a Întâlnirii Sfântului Părinte Francisc cu conducătorii Bisericilor și comunităților creștine din Orientul Mijlociu la Bari cu titlul "Asupra ta să fie pace! Creștini împreună pentru Orientul Mijlociu", care va avea loc la Bari, la 7 iulie 2018. Au intervenit cardinalul Leonardo Sandri, prefect al Congregației pentru Bisericile Orientale; cardinalul Kurt Koch, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor. Prezentăm în continuare cele două intervenții.

Intervenția cardinalului Leonardo Sandri

Este cunoscută tuturor atenția pe care, mergând pe urma predecesorilor săi, Sfântul Părinte Francisc a rezervat-o Orientului încă de la începutul pontificatului său; această atenție se dezvoltă pe trei dimensiuni, care se reunesc însă în unică îmbrățișare.

a. Cea a Orientului deja în comuniunea deplină cu Biserica catolică: la Liturghia de început al pontificatului, în fața Altarului mărturisirii apostolului Petru, Sfântul Părinte se roagă înconjurat de patriarhii și de arhiepiscopii majori din Bisericile orientale catolice; cu ei are o întâlnire rezervată fie în timpul sesiunilor plenare ale Congregației pentru Bisericile Orientale, în noiembrie 2013 și în octombrie 2017; primește unele dintre Bisericile patriarhale în visita ad limina și pe fiecare patriarh în diferite ocazii. În cazul noilor patriarhi aleși (copt, armean, melkit), alege să prezideze personal semnificareaa publică a lui ecclesiatistica communio în timpul celebrării euharistice de dimineață în "Domus Sanctae Marthae".

b. Cea a Orientului ortodox și ortodox oriental, despre care va putea spune mai bine cardinalul Koch: cuvinte și gesturi de primire, de insistență în a deschide porți și a indica drumuri... împărtășire a durerii, creând cunoscuta expresie a ecumenismului sângelui. Să ne gândim la apropierea exprimată Bisericii copte cu ocazia martiriului unor credincioși ai săi din partea DAESH, prin atentatele cu bombă în unele biserici. În raportul dintre catolicii orientali și ortodocșii orientali nu pot să nu citez aici gestul foarte puternic în care papa Tawadreos și patriarhul Ibrahim, copt catolic, au voit fiecare să fie prezenți și să aducă un mesaj de urare la întronarea unuia și a altuia, precum și celebrarea proclamării de învățător al Bisericii a sfântului Grigore de Narek în prezența tuturor patriarhilor armeni, catolic și apostolici, în aprilie 2015 precum și pentru inaugurarea statuii sfântului în Grădinile Vaticane din aprilie 2018;

c. Dimensiunea dialogului interreligios: în Orientul Mijlociu chiar și credincioșii islamici sunt răniți și suferă pentru cei care au folosit violență profanând numele lui Dumnezeu, care este pace, și ei au fost constrânși să lase casele lor și pământurile lor, împreună cu minoritățile, nu numai creștină ci și yazide din Irak. Este memorabilă călătoria apostolică în Egipt din aprilie 2016 și întâlnirea de la Universitatea Al-Ahzar.

Unica îmbrățișare este exprimată în atenția constantă, adresată prin apelurile la rugăciune și la inițiativele de pace, la ajutorarea celor care suferă sau sunt constrânși să plece și să caute refugiu de violență sau de persecuții: cel care a folosit violență nu cerea mai întâi "cartea de identitate" a confesiunii creștine de apartenență (catolic, ortodox, apostolic, etc., musulman sunnit, șiit, etc.), cel care trebuie ajutat nu trebuie clasificat ci primit ca bărbat, femeie sau copil (să ne gândim la călătoria în insula Lesbos), ne rugăm uniți și împreună așa cum s-a întâmplat în Sfântul Mormânt în timpul vizitei în țara Sfântă în mai 2015, în Grădinile Vaticane după câteva săptămâni, în ziua de post și rugăciune pentru Siria culminată în veghea din piața "Sfântul Petru" din septembrie 2013.

Apoi nu trebuie uitată munca zilnică desfășurată de Secretariatul de Stat, în persoana cardinalului secretar, a secretarului pentru Raporturile cu Statele și toți reprezentanții pontificali.

Ideea unei întâlniri ca aceea care se va ține la Bari vine de departe și vine de la mai multe glasuri: diferite Biserici sau patriarhi l-au adresat direct Sfântului Părinte în cursul vizitei lor la Roma - amintesc de exemplu cea caldeeană și cea asiriană din Orient - sau cu un apel scris ca acela transmis în februarie 2016 de patriarhul maronit cardinalul Bechara Boutros Rahi în numele celorlalți patriarhi catolici din Orientul Mijlociu, reuniți în adunare, cu aprobarea și disponibilitatea de a interveni și a unor conducători de Biserici necatolice din aceeași regiune.

Evenimentul din 7 iulie 2018 are caracteristicile unui gest puternic în esențialitatea sa. De fapt se va compune din două mari momente: rugăciunea pe plajă împreună cu credincioșii care vor vrea să participe personal sau în transmisiunea directă, și momentul de reflecție și ascultare reciprocă între Sfântul Părinte și conducătorii Bisericilor și comunităților ecleziale din Orientul Mijlociu, aducând fiecare propriul punct de vedere, observații și propuneri. După o conferință introductivă, care s-a decis să se încredințeze monseniorului Pierbattista Pizzaballa, administrator apostolic al patriarhiei latine de Ierusalim, va urma un timp de intervenții libere. Toată această parte se va desfășura cu ușile închise. Este prevăzut ca Sfântul Părinte să adreseze un cuvânt la începutul rugăciunii publice și la sfârșitul întâlnirii, când fiind redeschise porțile bazilicii "Sfântul Nicolae", papa Francisc și ceilalți prezenți vor merge pe platoul din fața bazilicii și vor da drumul spre cer câtorva porumbei care le vor fi dați de câțiva copii: gest profetic, pentru că mai ales copiilor și tinerelor generații din Orientul Mijlociu trebuie să le redăm acea speranță pe care acțiuni rele sau simpla indiferență în acești ani le-au luat-o.

Bari, oraș care păstrează relicvele sfântului Nicolae și o venerează pe Născătoarea de Dumnezeu sub titlul de Odegitria (conducătoare pe cale) este loc simbolic: prezență a Orientului în Occident, loc de pelerinaj și port de speranță.

Mulțumiri: parcursul de pregătire, început cu hotărâre de Sfântul Părinte, a fost dus înainte după aceea de dicasterul nostru cu un prim schimb de știri cu profesorul Riccardi, de la Comunitatea "Sfântul Egidiu", și continuat cu Secretariatul de Stat, împreună cu Prefectura Casei Pontificale, cu Direcția Siguranței SCV, cu Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor și în strânsă legătură cu arhidieceza de Bari-Bitonto. Cântecele vor fi interpretate de corul arhidiecezei, cu bucăți solistice în arabă și aramaică realizate grație prezenței câtorva studenți de la Institutul Pontifical de Muzică Sacră care aparțin Bisericii caldeene, melkite și maronite. Evanghelia va fi cântată în limba arabă de un diacon nativ din Siria. În broșura de rugăciune, care va fi disponibilă, veți putea vedea că vor fi utilizate diferite limbi în afară de italiană: franceză, engleză, arabă, greacă, siriacă occidentală și orientală, armeană. Mulțumire deosebită se îndreaptă spre redacția de la Vatican Media și spre oficiul teologico-pastoral, pentru realizarea videoclipului pe care l-am văzut la început și care va folosi pentru a relansa atenția și rugăciunea ca pregătire pentru întâlnirea de la Bari.

Sfântul Părinte, încă de la anunțarea întâlnirii făcută la 25 aprilie, a cerut să se pregătească și să se însoțească evenimentul din 7 iulie cu rugăciunea, apel reînnoit la Angelus de duminică 1 iulie și într-un tweet din aceeași zi: diecezele italiene, prin președinte, cardinalul Bassetti, și cele europene, prin cardinalul Bagnasco, președinte COMECE, au fost invitate la o sensibilizare deosebită în parohii, iar pentru Italia a fost trimisă o schemă de texte și rugăciuni.

Cu privire la prezența patriarhilor Bisericilor orientale catolice din Orientul Mijlociu, vor fi prezenți toți (copt, sirian, maronit, caldeean, armean) cu excepția celui melkit care va fi reprezentat de mitropolitul de Alep, și administratorul apostolic al patriarhiei latine de Ierusalim.

Intervenția cardinalului Kurt Koch

Orientul Mijlociu este ținutul de origine a creștinismului. Ocupă pentru acest motiv un loc unic în mișcarea pentru unitatea creștinilor. Mișcarea ecumenică este convinsă din totdeauna că, aprofundând rădăcinile lor comune, creștinii pot găsi parcursuri de unitate.

Deci nu este o întâmplare că evenimentul care a marcat începutul "dialogului de caritate" între catolici și ortodocși a avut loc la Ierusalim. Mă refer la pelerinajul pe care fericitul Paul al VI-lea și patriarhul Atenagora l-au făcut împreună la 6 ianuarie 1964. În țara unde Cristos a întemeiat Biserica sa și și-a vărsat sângele pentru ea, cei doi primați și-au schimbat sărutul păcii, au ascultat lectura din capitolul 17 al Evangheliei sfântului Ioan și au recitat împreună rugăciunea domnească, angajându-se împreună și în mod ireversibil pe calea unității.

Orientul Mijlociu, ținut al începuturilor, este și una dintre regiunile din lume în care situația creștinilor este mai precară. Din cauza războaielor și persecuțiilor, multe familii abandonează patria lor istorică în căutarea de siguranță și un viitor mai bun. Procentul de creștini în Orientul Mijlociu s-a diminuat drastic în arcul unui secol: în timp ce reprezentau 20% din populația Orientului Mijlociu înainte de primul război mondial, acum sunt numai 4%.

Regiune martirizată, Orientul Mijlociu este și un loc unde relațiile ecumenice sunt mai puternice și promițătoare, îndeosebi între ortodocși și catolici. Aș vrea să menționez trei dimensiuni principale: ecumenismul vieții, ecumenismul sfințeniei și ecumenismul sângelui.

Situația de minoritate în care se află creștinii în Orientul Mijlociu este un motiv urgent pentru a se reuni în ceea ce ar putea să fie definit un "ecumenism al vieții". În Scrisoarea către creștinii din Orientul Mijlociu, papa Francisc s-a bucurat de ecumenismul concret trăit de creștinii din Orientul Mijlociu: "În mijlocul dușmăniilor și al conflictelor, comuniunea trăită între voi în fraternitate și simplitate este semn al Împărăției lui Dumnezeu" (21 decembrie 2014). Acest ecumenism al vieții a fost uneori tradus în acorduri pastorale care prevăd, în caz de necesitate, accesul la sacramentele din alte Biserici din partea credincioșilor - de exemplu între Biserica catolică și Biserica ortodoxă siriană (1984) și între Biserica caldeeană și Biserica asiriană din Orient (2001). Creștinii din Orientul Mijlociu arată calea unității fraților lor occidentali.

Contextul dificil în care se află creștinii transformă rapid ecumenismul vieții într-un "ecumenism al sfințeniei". Decretul conciliar Unitatis redintegratio subliniază că sfințenia vieții este cea mai bună garanție a unității creștine: cu cât creștinii se apropie mai mult de Dumnezeu, cu atât se apropie mai mult unul de altul (UR 7). Este clar că situația dificilă a creștinilor din Orientul Mijlociu este pentru ei o chemare la sfințenie și deci o garanție de unitate. În aceeași Scrisoare către creștinii din Orientul Mijlociu, Sfântul Părinte a subliniat acest apel ecumenic la sfințenie pentru creștinii din toate Bisericile din Orientul Mijlociu: "Situația în care trăiți este un apel puternic la sfințenia vieții, așa cum au atestat sfinți și martiri de orice apartenență eclezială".

Când dificultățile devin suferință, acest ecumenism al sfințeniei devine ecumenism al sângelui. Încă de la începutul pontificatului său, papa Francisc a făcut din această temă una dintre principalele sale teme ecumenice. Între diferitele afirmații, amintesc cuvintele rostite la Sfântul Mormânt din Ierusalim: "Atunci când creștinii din diferite confesiuni ajung să sufere împreună, unii alături de alții, și să-și acorde ajutor unii altora cu caritate fraternă, se realizează un ecumenism al suferinței, se realizează ecumenismului sângelui (...). Cei care din ură față de credință îi ucid, îi persecută pe creștini, nu-i întreabă pe ei dacă sunt ortodocși sau dacă sunt catolici: sunt creștini. Sângele creștini este același" (25 mai 2014).

Situația în care trebuie să trăiască creștinii din Orientul Mijlociu este un impuls ecumenic nu numai pentru ei, ci și pentru creștinii din toată lumea. Astfel, diferitele declarații comune semnate de papa și de alți conducători ai Bisericilor au avut adesea ca temă principală preocuparea comună față de creștinii din Orientul Mijlociu, ca de exemplu declarațiile comune cu patriarhul Bartolomeu la Ierusalim (25 mai 2014) și la Istanbul (30 noiembrie 2014), cu patriarhul armean Karekin la Echmiadzin (26 iunie 2016), cu papa Tawadros la Cairo (28 aprilie 2017), cu patriarhul Kiril la Havana (12 februarie 2016). Situația dificilă a creștinilor din Orientul Mijlociu promovează astfel reapropierea ecumenică la nivel universal. Și în acest sens, suferințele acestor frați și surori în credință vor fi zadarnice.

După aceste observații de natură ecumenică, aș vrea pentru a termina să amintesc câteva principii ale Bisericii catolice în ceea ce privește creștinii din Orientul Mijlociu.

Prima dintre aceste convingeri, foarte simplă, este următoarea: creștinii vor rămâne în regiune numai dacă pacea va fi restabilită. Iată pentru ce, de la începutul crizei, Biserica catolică a cerut neobosit restabilirea păcii, mai ales prin căutarea unei soluții politice. Această chemare a luat și forma rugăciunii și postului. Îndeosebi, aș vrea să amintesc organizarea în toată Biserica catolică, în urma inițiativei papei Francisc, a unei zile de rugăciune și post pentru pacea în Siria și în Orientul Mijlociu, la 7 septembrie 2013.

Un al doilea principiu este că nu e posibil să se imagineze un Orient Mijlociu fără creștini: asta nu numai din motive religioase, ci și din motive politice și sociale, deoarece creștinii sunt un element esențial de echilibru al regiunii. Așa cum a afirmat papa Benedict al XVI-lea în Exortația apostolică despre Orientul Mijlociu: "Un Orient Mijlociu fără sau cu puțin creștini nu mai este Orientul Mijlociu, de vreme ce creștinii participă cu ceilalți creștini la identitatea așa de deosebită a regiunii" (31).

Un al treilea principiu este necesitatea de a proteja drepturile fiecărei persoane și ale fiecărei minorități. Primatul dreptului, inclusiv respectul față de libertatea religioasă și egalitatea în fața legii, bazat pe principiul de cetățenie făcând abstracție de originea etnică sau de religie, a fost subliniat în mod repetat de Biserica catolică drept principiu fundamental pentru realizarea și pentru menținerea unei coexistențe pașnice și rodnice între diferitele comunități din Orientul Mijlociu. Secretarul de stat al Sfântului Scaun, cardinalul Pietro Parolin, a amintit cu incisivitate: "Creștinii nu vor să fie o «minoritate protejată» și tolerată cu bunăvoință. Ei vor să fie cetățeni ale căror drepturi sunt apărate și garantate împreună cu toți ceilalți cetățeni" (Return to the roots. Conference on the Nineveh Reconstruction Hel, 27 settembre 2017, Roma).

O a patra convingere fundamentală este necesitatea urgentă de a continua dialogul interreligios, asupra căruia papa Francisc insistă îndeosebi în Scrisoarea către creștinii din Orientul Mijlociu: "Dialogul interreligios este cu atât mai necesar cu cât este mai dificilă situația. Nu există un alt drum. Dialogul bazat pe o atitudine de deschidere, în adevăr și în iubire, este și cel mai bun antidot la tentația fundamentalismului religios, care este o amenințare pentru credincioșii din toate religiile".

Asupra acestor câtorva convingeri și asupra multora altora sperăm să putem reflecta și să ne putem ruga în timpul întâlnirii de la Bari.

(După press.vatican.va)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat