Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Întâlnirea de la Bari și "semnul" creștinilor din Orientul Mijlociu

Gianni Valente

Episcopul Bisericii de Roma, cea "care prezidează în caritate" (Sfântul Ignațiu din Antiohia), a convocat la Bari pe patriarhii și conducătorii Bisericilor din Orient, invitându-i să se roage împreună pentru pacea în regiunea aceea. Vor veni aproape toți, de la papa copt Tawadros la catholicos-ul armean Aram I, de la patriarhul ecumenic Bartolomeu la mitropolitul Hilarion, înalt reprezentant al patriarhiei de Moscova. Va fi un eveniment inedit, niciodată petrecut în istorie. Însă ocazia nu sfătuiește să se recurgă la tonuri demagogice sau triumfaliste. Conducătorii Bisericilor, în unele părți din Orient, vor relata mai degrabă cum văd că se subțiază prezența creștină în ținuturi de unde vestirea lui Cristos s-a propagat în toată lumea și unde acum creștinismul pare că se îndreaptă spre dispariție.

Întâlnirea de la Bari nu apare ca un summit strategic organizat imitând reuniunile de vârf ale liderilor politici. Nu se prestează nici să fie redusă la o parada de jet-set clericală. Nu va fi redactat niciun "document final". Nu vor ieși planuri elaborate de rezistență și de contraofensivă. După rugăciune, confruntarea dintre conducătorii Bisericilor se va ține cu ușile închise, temperând protagonismele. Va fi o ocazie pentru a vorbi și a asculta și pentru a se ajuta mai ales să se privească la ceea ce se întâmplă în Orientul Mijlociu cu privire de credință.

Ceea ce face prețioasă întâlnirea de la Bari este mai ales prezența a aproape tuturor conducătorilor Bisericilor care au trăit pe teren convulsiile medio-orientale din ultimele timpuri. Nu reprezintă o grupare compactă: între unii dintre ei se înregistrează diferențe care nu sunt secundare în evaluarea faptelor și fenomenelor din timpul prezent. Însă în ultimii ani mulți dintre ei, aproape întotdeauna ignorați, au sugerat criterii și au furnizat detalii prețioase pentru a percepe ce se întâmplă Orientului Mijlociu și creștinilor din Orientul Mijlociu. În afară de locuri comune și operațiuni politice care în Occident continuă să fie cusute pe pielea comunităților creștine medio-orientale.

Suferințe pentru toți

Conducătorii Bisericilor prezente în Orientul Mijlociu tind de obicei să nu izoleze suferințele creștinilor de cele ale restului popoarelor medio-orientale. "În ultimii ani", a spus patriarhul caldeean (și acum cardinal) Louis Raphael Sako, "creștinii au îndurat nedreptăți, violențe și terorism. Însă asta s-a întâmplat și celorlalți frați ai lor irakieni musulmani și celor de alte credințe religioase. Nu trebuie despărțiți creștinii de ceilalți, pentru că în acest mod se alimentează mentalitatea sectară". Cine ține numărătoarea lugubră a botezaților uciși în țările arabe și medio-orientale recunoaște că în ultimele timpuri au fost măceluri de creștini copți în Egipt, împreună cu omucideri, răpiri, asalturi și distrugeri de biserici, deportări și fugi în masă. Dar așa cum a repetat patriarhul maronit Béchara Boutros Rahi, când este haos în Orientul Mijlociu "creștinii intră la mijloc, se întâmplă mereu așa. Dar nu putem vorbi despre persecuție adevărată și sistematică, și cu atât mai puțin de genocid... Creștinii sunt victime ca toți ceilalți, și cei 12 milioane de sirieni care au trebuit să fugă din casele lor nu sunt creștini". Și atrocitățile jihadiștilor s-au îndârjit "mai mult împotriva musulmanilor decât împotriva creștinilor". "Mă preocupă", a spus odată Antoine Audo, episcop caldeean de Alep și responsabil al Caritas în Siria, "folosirea cazurilor de persecuție ca instrument de propagandă pentru a aduna bani. Fiind creștini, dorim dreptate pentru toți, și când există persecuții ale creștinilor, le relatăm. Dar nu folosim referința la suferințele creștinilor pentru a-i acuza pe alții sau pentru a alimenta interesele noastre. Aceste fenomene reprezintă un adevărat pericol și pentru Bisericile din Orientul Mijlociu".

"Dușmanul" nu este islamul

Și în ultimii ani, cu câteva excepții rare, responsabilii comunităților creștine din Orientul Mijlociu au evitat mereu să atribuie în manieră nedefinită islamului violențele și samavolniciile ale căror victime erau. Barbaria jihadistă este o patologie religioasă dezvoltată printre comunitățile islamice. Luptele de putere, așa cum a spus patriarhul siro-ortodox Ignatius Aphrem al II-lea, care are sediul său la Damasc, s-au folosit "și de o ideologie religioasă aberantă care spune că face referință la Coran. Și poate să facă asta pentru că în islam nu există o structură de autoritate care să aibă forța de a furniza o interpretare autentică a Coranului și de a renega cu autoritate pe acești predicatori ai urii". Însă conducătorii creștini din Orientul Mijlociu nu au renegat niciodată comuniunea de destin care îi leagă de comunitățile islamice majoritare: "Noi - a spus patriarhul Rahi - vrem să rămânem în țara noastră, împreună cu musulmanii, unde am trăit împreună timp de 1400 de ani, și vrem să rămânem aici în numele Evangheliei. Am creat o cultură împreună, o civilizație împreună".

Neîncrederi față de aspiranții "protectori"

Comunitățile creștine din Orient repetă ca un ritual că ei nu sunt un corp străin transplantat în acele ținuturi ca produs de export al altor civilizații. Continuă să reafirme cu încăpățânare propria fizionomie de Biserici născute din predica apostolilor și prin urmare propriul caracter autohton de neșters, care în unele cazuri - ca acela al copților sau asirienilor - în primele secole ale creștinismului i-au expus chiar samavolniciilor soldaților și funcționarilor din imperiul creștin bizantin. Creștinii medio-orientali rămân o prezență incomodă pentru toți cei care vor să dezbine lumea de-a lungul faliilor etnico-religioase de adevărate sau presupuse "ciocniri de civilizații". Și pentru aceasta, adunarea de la Bari nu merită să fie redusă la exprimare a unei alianțe politice între aparate ecleziastice pentru a face "front comun" împotriva cuiva, și cu atât mai puțin la apel pentru a invoca protecții și patronate geo-politice din extern.

În august 2016, patriarhul copt Tawadros al II-lea a ajuns să se distanțeze public de manifestările promovate în SUA de grupuri din diaspora coptă pentru a protesta împotriva violențelor sectare îndurate de comunitățile creștine copte în diferite zone ale teritoriului egiptean. Papa copt ortodox a renegat vastul program de inițiative demonstrative puse în agendă mai ales în Statele Unite sub steagul "apărării" creștinilor din Orientul Mijlociu, afirmând că: "Noi, în Egipt, știm să înfruntăm mai bine problemele noastre și contratimpii noștri". În timp ce patriarhul maronit a amintit că și în trecut formele de "protectorat" exercitate de puteri occidentale față de creștinii din Orient "au făcut mai mult daune decât bine", dat fiind că "statele și fac numai interesele lor, iar creștinii erau identificați ca un corp străin, de extirpat. În timp ce noi în ținuturile noastre ne-am născut și am știut să trăim și sub regimurile cele mai dictatoriale".

Martiriul sustras de la propagandele "persecuționiste"

La Bari, unii patriarhi și conducători ai Bisericilor din Orient vor avea ocazia de a repropune privirea de credință pe care de obicei o mărturisesc în fața experiențelor de martiriu trăite de comunitățile lor. "Martirii noștri, și actul martiriului în sine", a spus în decembrie 2016 papa copt Tawadros, celebrând funeraliilor măcelului făcut în biserica din Botrosiya, "ne unesc cu cerul și fac să se înalțe inima noastră până la aceia care deja sunt acolo și de acolo mijlocesc pentru noi...". "Le spunem adio celor dragi ai noștri cu spirit de laudă", a adăugat primatul Bisericii copte ortodoxe, "deoarece credem că nu există moarte pentru cei care-l iubesc pe Dumnezeu: ei vor fi înviați în bucurie la viața veșnică".

În experiența atâtor creștini din Orient, posibilul martiriu nu este trăit ca o anomalie de șters sau o conjunctură incidentală împotriva căreia trebuie să se mobilizeze, să se protesteze și să se ridice glasul. Însăși existența lor reprezintă un dig în fața contrafacerilor care pun suferințele celor botezați sub stigmatul fricii, al revanșei față de orice dușman. Și tocmai factorii de neputință încredințată harului, care caracterizează trăirea atâtor creștini medio-orientali, fac din comunitățile lor un semn și o prefigurare a condiției proprii și reale a credinței și a Bisericii de-a lungul întregii istorii, în afara oricărui victimizări și a oricărui triumfalism clerical patetic.

Și pentru aceasta - a spus odată Aram I, catholicos armean apostolic al Marii Case de Cilicia - merită mereu "să găsim drumuri creștine pentru a exprima apropierea de creștinii din Orientul Mijlociu. Trebuie să evităm cele două extreme. Extrema celor care se agită și spun că trebuie făcut ceva și mers în Orientul Mijlociu pentru a-i proteja pe creștini. Și extrema opusă, a imobilismului care devine indiferență. Toți trebuie să vadă că creștinii din Orientul Mijlociu nu sunt lăsați singuri. Că sunt parte dintr-o singură Biserică a lui Cristos, fac parte din unicul Trup al lui Cristos".

(După Vatican Insider, 4 iulie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat