Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Bari și sfântul Nicolae, orașul ecumenic și "sfântul unității"

De Marco Roncalli

Peste câteva zile, papa Francisc va fi din nou în Puglia. La Bari îi va primi pe patriarhii Bisericilor creștine din Orientul Mijlociu și, cu ei, în cripta bazilicii "Sfântul Nicolae", va venera relicvele sfântului care emană tămâie. După un transfer pe Lungomare al orașului pentru o întâlnire de rugăciune la "Rotonda", episcopul de Roma și demnitarii ortodocși se vor întoarce în bazilică pentru a reflecta și a dialoga "cu ușile închise".

O întâlnire importantă, etapă dintru-un drum ecumenic, dar și dintr-o participare la suferința și la nevoia de pace a comunităților din Orientul Mijlociu - toate în semnul lui: al lui Nicolae, episcop de Myra în secolul al IV-lea, numit și Taumaturgul. Și cu auspiciul ca, în numele sfântului, din reședința din Puglia, răscruce de popoare și laborator de dialog (să ne gândim la Centrul Ecumenic "Salvatore Manna", la Institutul Teologic și la atâtea inițiative), precum și fereastră spre Orient (Bari este cu adevărat un punct de unire între catolici și ortodocși, aici pelerinii vin din diferite țări din est, aici s-au aprobat documente relevante pentru unitatea Bisericii, aici are reprezentanță în Italia patriarhia de Moscova, oraș cu care Bari este legat de un zbor săptămânal) pot să pornească procese cu consecințe și sub profilurile geopolitic și diplomatic pentru zona martirizată din Orientul Mijlociu unde se profilează un viitor nesigur pentru creștinism.

Sfântul Nicolae și Bari sunt cu adevărat un binom indisolubil. Sunt astfel de la debarcarea pe coastele din Puglia, conform tradiției în 1087, a relicvelor episcopului de Myra, sustrase de un grup de barezi pentru a afirma o nouă identitate orașului lor, deja port normand și longobard. Faptul de mai mare interes este că de atunci sfântul și orașul trăiesc în simbioză, comunitatea locală și-a construit o identitate puternică așa încât a făcut-o să devină "caput civitatum Apuliae", în numele sfântului în jurul căruia se strânge. Nu numai atât, și bazilica dedicată lui a asumat în ultimele timpuri trăsăturile unui "avanpost de comuniune".

Și la asta au folosit secole de pelerinaje la mormântul său și, în perioade mai apropiate, decenii de studii și aprofundări riguroase, tot mai concentrate asupra figurii istorice și semnificația unui cult răspândit și celebrat mai ales în lumea ortodoxă (unde Nicolae se află puțin sub Fecioara Maria, Maica lui Dumnezeu, fără să se teamă de rivale nici măcar ca Sergiu, Teodor, Dumitru, etc.). Și la asta folosește "comemorarea sa obligatorie" (deși numai de un an) în calendarul nostru liturgic, în timp ce se așteaptă o proclamare a sa ca patron al ecumenismului catolico-ortodox. Așa cum la asta au folosit vizite ilustre să se consacre caracterul ecumenic al orașului. Începând de la aceea, la puțini ani după încheierea Conciliului, în 1969, a mitropolitului de Leningrad, Nikodim, al cărui secretar era pe atunci actualul patriarh de Moscova și al tuturor Rusiilor, Kiril, care și el a vizitat Bari în 2004 și în 2006 când era la conducerea Departamentului Relațiilor Externe al patriarhului Alexei al II-lea. Până la vizitele repetate ale patriarhului ecumenic de Constantinopol, Bartolomeu I, a mitropolitului Hilarion, actual șef al relațiilor externe ale patriarhiei de Moscova, a mitropolitului Juvenal de Krutizk și Kolomenskoe, a mitropolitului Feodosie de Tambov și Rasskazovo, și alte personalități ortodoxe.

Vizite legate de rugăciuni și omagii comune față de sfântul din Myra, față de dorința de a stabili raporturi de prietenie și intervenții de mediere chiar și departe de Puglia, de a candida orașul ca sediu natural pentru doritele întâlniri în Italia dintre pontifi și patriarhul de Moscova, de schimburi culturale, de expoziții de icoane și documente comune, de daruri reciproce, între care îl cuprindem pe cel - inimaginabil în urmă cu câțiva ani - care, de la 21 mai la 28 iulie 2017, a permis "peregrinatio" (pentru prima dată în mod absolut) a unei mici relicve a trupului sfântului Nicolae la Moscova și la Sankt Petersburg, unde a fost venerată de peste două milioane de credincioși.

Un rol important - de amintit în acest lung parcurs - trebuie atribuit angajării monseniorului Enrico Nicodemo timp de douăzeci de ani, din 1953 până în 1973, arhiepiscop de Bari. El a fost cel care, în 1957, în timp ce comunica întoarcerea osemintelor sfântului Nicolae în urna sa după lucrările de restaurare, afirma: "Sfântul Nicolae nu este sfântul din Myra sau din Bari, din Orient și din Occident, ci este sfântul întregii creștinătăți". El a fost cel care a definit bazilica sa "un punct de întâlnire al Orientului cu Occidentul, o forță puternică de amintire reciprocă", și mergând în întâmpinarea dorinței sale și a părinților dominicani, instalați acolo deja în timpul pontificatului lui Pius al XII-lea, Sfântul Scaun a permis, pentru prima dată, în 1966, un fapt inedit. Adică deschiderea într-o biserică latină a unei capele orientale cu iconostas pentru celebrarea liturgiei (urmată, după doi ani, de întemeierea unui Institut de Teologie Ecumenică). Un loc care, în bazilica "Sfântul Nicolae" din Bari, s-a obținut dintr-o mică absidă în criptă, și astăzi este ținta credincioșilor ortodocși tot mai numeroși care merg acolo nu numai pentru gesturile de devoțiune precum sărutarea mormântului sfântului, ci și pentru celebrări, și adesea în număr așa de mare încât acestea se celebrează și la altarul major al bazilicii.

În orice caz, credincioșii din diferitele Biserici ortodoxe "surori", cea rusă, română, georgiană, etiopiană, eritree, greacă, au în oraș spațiile lor, desigur conform propriei prezențe și propriei istorii. Și va fi suficient să se prezinte aici două exemple. Biserica rusă care este dedicată sfântului Nicolae este situată în cartierul Carrassi: un edificiu impunător prezent deja în anii Douăzeci din secolul trecut, cu momente alternative, cedat autorităților locale în 1937, restituit Rusiei în 2009 (ca o reîncredințare simbolică din partea președintelui Napolitano a cheii bisericii președintelui Dmitri Medvedev). Și, tot dedicată sfântului Nicolae, biserica comunității greco-ortodoxe, care a aparținut Bisericii catolice cu numele de "Preasfânta Inimă a lui Isus", donată în urmă cu doi ani, la 5 decembrie 2016, fiind prezent, împreună cu arhiepiscopul de Bari, Francesco Cacucci și cu mitropolitul Ghenadios, patriarhul Bartolomeu I.

Așadar, dacă Bari este orașul sfântului pe care vechi imnuri orientale îl definesc "regulă de fidelitate", "imagine de blândețe", "învățător de înfrânare", al sfântului indicat drept "episcopul confidenței și al corectitudinii", prezent și în epică slavă antică drept un bătrân care are alături dezmoșteniți în orașe și în sate, astăzi, grație bazilicii sale pontificale (ridicată la acest rang de Paul al VI-lea), este profilul său de "capitală a ecumenismului" care este încontinuu întărit.

Un rol bine recunoscut și de papa venit din est, de sfântul Ioan Paul al II-lea, și el pelerin la Bari la 26 februarie 1984, precum și succesorul Benedict al XVI-lea care a mers acolo la încheierea Congresului Euharistic Național la 29 mai 2005. Papa Wojty?a, în mod deosebit, pentru cei nouă sute de ani de la mutarea de la Myra la Bari a relicvelor sfântului, în 1989, a promulgat o constituție apostolică, reafirmând ca "vocație specifică" a Bisericii din Bari și din Puglia "promovarea activităților ecumenice".

Activități care de această dată se întăresc într-o etapă de comuniune care nu ezită să denunțe tragedia umanitară aflată în desfășurare de prea mult timp în zonele din Orientul Mijlociu. Astfel, ecumenismul se încarcă prin noi valențe. Nu mai este numai ecumenismul istoriei și al actualității, cel al teologilor și martirilor, cel al păcii și recunoașterii lui Cristos în cei din urmă, cel al poporului, al relicvelor, al devoțiunii, ci un ecumenism la 360 de grade care privește peste tot. Care de această dată a ales să-și îndrepte ochii asupra ținutului care a cunoscut prima evanghelizare și cea mai recentă persecuție. În indiferența internațională.

(După Vatican Insider, 2 iulie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 40.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat