Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa, filozoful și credința apostolilor

De Gianni Valente

La 30 iunie 1968, papa Paul al VI-lea a rostit în bazilica "Sfântul Petru" "Crezul poporului lui Dumnezeu". La redactarea acestui text a contribuit în manieră decisivă și prietenia lui Montini cu filozoful Maritain.

La 29 iunie 1978, sărbătoarea sfinților Petru și Paul, papa Paul al VI-lea mai avea câteva săptămâni de viață. Aceea avea să fie ultima sa celebrare publică. În omilie, papa bătrân și rănit la inimă datorită morții prietenului Aldo Moro a voit să traseze o dare de seamă dureroasă a timpului dificil "în timpul căruia Domnul ne-a încredințat Biserica sa". Și a voit să amintească drept "act important" al pontificatului său mărturisirea de credință pe care cu zece ani înainte, la 30 iunie 1968, o rostise solemn "în numele și ca angajare a întregii Biserici drept «Crez al poporului lui Dumnezeu»": "sumara mărturisire de credință" pe care a voit s-o repropună ca o "întoarcere la izvoare", într-un moment în care "experimentalisme doctrinale ușoare păreau să zdruncine certitudinea atâtor preoți și credincioși".

Crezul poporului lui Dumnezeu este unul dintre gesturile cele mai clar profetice dintre cele făcute de toți succesorii lui Petru în secolul trecut. Se întâmplă adesea, mai ales când papii se limitează să-și facă propria meserie. Tocmai cu acea mărturisire a adevărurilor credinței creștine, Montini a repetat din nou că mântuirea pregustată de păcătoși deja pe pământ este dar al harului și nu al certitudinilor - chiar cele etico-religioase - construite de oameni. A mărturisit prin cuvinte simple că Biserica nu este o organizație religioasă de curați și perfecți, angajată să construiască de la sine propria relevanță în istorie, de vreme ce ea însăși "nu posedă altă viață decât cea a harului".

Un "An al credinței" maltratat de intelighenția

Între 1967 și 1968, Paul al VI-lea a voit să dedice un an de celebrări apostolilor Petru și Paul, în al nouăsprezecelea centenar al martiriului lor. Acela a fost "Anul Credinței". Papa Montini a voit să-l încheie în piața "Sfântul Petru", la 30 iunie 1968, rostind o solemnă mărturisire de credință, prezentată de el însuși drept Crezul poporului lui Dumnezeu.

Anul Credinței a însemnat o creastă decisivă - deși neobservată de mulți în timpul său - pentru pontificatul lui Paul al VI-lea precum și pentru drumul Bisericii. Se încheiase de puțin timp Conciliul al II-lea din Vatican și primăvara eclezială anunțată se umplea de semne de slăbiciune, produse și de triumfalismul clerical actualizat al celor care se preamăreau că au inaugurat un creștinism "nou", adaptat timpurilor. "Nu se poate demola Biserica de ieri pentru a construi una nouă astăzi", a avertizat însuși Montini deja într-o audiență din 1966. Însă nu a renegat drumul conciliar, nici nu a convocat "bătălii culturale" de insurecție în fața faptelor și fenomenelor care provocau neliniște. În acel moment, pentru Paul al VI-lea, singurul lucru adecvat timpurilor era de a aminti și a repeta întregii Biserici care sunt unicele sale comori: credința apostolilor, păstrată de tradiție, și săracii, chemați cei dintâi să se bucure de darurile harului. Nu întâmplător, în 1967, a dedicat enciclica sa Populorum progressio "popoarelor foamei" care interpelau "popoarele opulenței".

În Biserică, puțini au perceput luciditatea profetică a alegerii "minimaliste" a lui Paul al VI-lea. Iluminații și progresiștii au etichetat-o ca o reflectare intimistă, pătrunsă de pesimism. Pentru reacționari era vorba de un regret tardiv, dat fiind că după părerea lor catastrofa a fost provocată chiar de reînnoirea conciliară, al cărei timonier a fost papa Montini. Pentru clericalii de orice teapă, simpla repropunere a conținuturilor esențiale ale credinței catolice era un răspuns "prea simplu" în fața provocărilor istoriei și a crizei Bisericii. Conform lor, trebuia elaborată o strategie mai complexă. Pentru a se adapta lumii - spuneau unii. Sau pentru a rezista la asediul modernității și a lupta - spuneau alții. Fostul iezuit Carlo Falconi, care de la Espresso era conducătorul vaticaniștilor de atunci, a scris că "Anul Credinței" și Crezul poporului lui Dumnezeu au fost "înghițite într-un vârtej de tăcere". Și totuși, tocmai cuvintele și gesturile magisteriului montinian din acel an - începând de la Crezul poporului lui Dumnezeu - sugerează parcursuri rodnice și Bisericii din timpul prezent, mereu ispitită să încredințeze propria misiune strategiilor funcționaliste de marketing.

Tot Anul Credinței, Paul al VI-lea a repetat că "rămânerea" în credința apostolilor, fără a inventa nimic, este calea cea mai simplă pentru a păzi comoara de har pe care Domnul o dăruiește Bisericii. În această fidelitate simplă poate înflori, gratuit, darul vieții creștine. La 26 iunie 1968 scandalizând o bună parte din grupul clericalilor intelectuali, a proclamat autenticitatea relicvelor corporale ale sfântului Petru găsite și recunoscute cu rigoare științifică de arheologa Margherita Guarducci.

Conform papei Montini nu puteau "să fie neglijate de noi romanii, și de cei care își îndreaptă pașii spre Roma, aceste referințe umane și materiale la amintirea apostolilor, prin meritul cărora a început viața noastră religioasă". Apoi, la 30 iunie, Anul Credinței a avut încoronarea sa tocmai cu solemna mărturisire a Crezului poporului lui Dumnezeu. Un text care mergea după cel formulat la Niceea, care se recită la Liturghie, dar cu importante complemente și dezvoltări.

În 2008, într-un interviu acordat revistei internaționale lunare 30Giorni, regretatul cardinal dominican Georges Cottier (1922-2016) a relatat că cel a scris schița Crezului din '68 a fost nici mai mult nici mai puțin decât Jacques Maritain, marele filozof francez, teoretician al întâlnirii dintre creștinism și modernitate, care în deceniile precedenta a fost apărat public de Montini când unii teologi de la Sfântul Oficiu voiau să-l condamne cu acuza de "naturalism integral".

În perioada de după Conciliu, și Maritain în vârstă de peste 80 de ani a devenit critic în fața pseudo-actualizărilor culturale pe care le vedea răsărind printre laici și ecleziastici sub pretextul deschiderii la lume. Dar după părerea sa nu trebuia să se răspundă la criză cu măsuri disciplinare. Mai degrabă se cuvenea să se repete cu toată simplitatea punctele esențiale ale credinței Bisericii înseși, proclamată de cele mai importante concilii ecumenice. Scriind prietenului său cardinalul de Geneva Charles Journet, Maritain a pus negru pe alb intuiția sa: în fața condiției credinței în lume, era de folos "un act dogmatic, pe planul credinței înseși": adică "Suveranul Pontif să redacteze o mărturisire de credință completă și detaliată, în care să fie explicat tot ceea ce este realmente conținut în Simbolul de la Niceea".

În interviul citat, Cottier a povestit că prin intermediul lui Journet, intuiția lui Maritain a fost comunicată lui Paul al VI-lea, care răspunzând l-a invitat pe Journet să-i trimită el însuși o schiță a textului. Maritain a schițat un text de lucru, care a fost publicat după aceea în versiune definitivă fără prea multe corecturi. În document, se mărturisesc articolele proprii ale credinței catolice, cum ar fi păcatul strămoșesc, misterele întrupării, morții și învierii lui Isus Cristos, natura jertfei Liturghiei, prezența corporală a lui Cristos în Euharistie, crearea ex nihilo a lumii și a fiecărui suflet uman.

Crezul poporului lui Dumnezeu reprezintă un gest profetic și prin modalitatea concretă în care a fost promulgat. O simplă Confessio, pe care succesorul lui Petru și-a însușit-o, încrezându-se cu încredere și simplitate în sensus fidei al bătrânului prieten filozof, odinioară acuzat de compromis maleabil cu modernitatea secularizată.

(După Vatican Insider, 28 iunie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat