Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Conferință de presă în zborul de întoarcere din Pelerinajul Ecumenic la Geneva (22 iunie 2018)

Greg Burke:

Mulțumim, între timp. "A merge, a ne ruga, a lucra împreună" [Tema călătoriei]. Am mers, ne-am rugat, de mai multe ori, și acum ne revine să lucrăm un pic - și după aceea să și mâncăm. Însă se vede că a merge împreună aduce rod: astăzi, primirea. Am văzut că, după atâția ani de dialog, există mult respect reciproc și ceva mai mult: există și prietenie. Însă există încă atâta muncă de făcut și atâtea provocări, și asta ne interesează în mod normal: provocările.

Poate că vreți să spuneți ceva înainte...

Sfântul Părinte:

Mulțumesc pentru munca voastră! A fost o zi un pic grea, cel puțin pentru mine. Dar sunt bucuros. Sunt bucuros pentru că diferitele lucruri pe care le-am făcut, fie rugăciunea la început, apoi dialogul în timpul prânzului, care a fost foarte frumos, și apoi Liturghia, sunt lucruri care m-au făcut fericit. Obosesc, dar sunt lucruri bune. Multe mulțumiri. Și acum, sunt la dispoziția voastră.

Greg Burke:

Bine. Începem cu elvețienii: Arnaud Bédat, de la revista "L'Illustre".

Arnaud Bédat:

Sfinte Părinte, ați fost la Geneva dar și în Elveția. Ce imagine, ce momente importante, puternice, v-au uimit în timpul acestei zile?

Papa Francisc:

Mulțumesc. Cred că - aș spune - există un cuvânt comun: întâlnire. A fost o zi de întâlniri. Variate. Cuvântul corect al zilei este întâlnire, asta atinge mereu inima. Au fost întâlniri pozitive, și frumoase, începând de la dialogul cu președintele [Confederației Elveția], la început, care a fost nu numai un dialog de curtoazie, normal, ci un dialog profund, despre teme mondiale profunde și cu o inteligență care m-a uimit. Începând de la asta. După aceea, întâlnirile pe care voi toți le-ați văzut... Și ceea ce voi n-ați văzut este întâlnirea de la prânz, care a fost foarte profundă în modul de a atinge atâtea teme. Probabil că tema asupra căreia am rămas mai mult timp este aceea a tinerilor, pentru că și toate confesiunile sunt preocupate, în sensul bun, pentru tineri. Și pre-sinodul care a fost făcut la Roma, de la 19 martie încolo, a atras atenția destul de mult, pentru că erau tineri din toate confesiunile, chiar și agnostici, și din toate țările. Gândiți-vă: 315 tineri prezenți și 15 mii conectați în rețea care "intrau și ieșeau". Probabil că asta a trezit un interes special. Însă cuvântul care mie îmi dă probabil ansamblul călătoriei este că a fost o călătorie de întâlnire. Experiența întâlnirii. Nu simplă curtoazie, niciun lucru pur formal, ci întâlnire umană. Și asta, între protestanți și catolici, înseamnă a spune tot... Mulțumesc.

Greg Burke:

Mulțumim, Sanctitate. Acum din grupul german este Roland Juchem, de la agenția catolică germană CIC.

Roland Juchem:

Mulțumesc, Sfinte Părinte. Dumneavoastră vorbiți adesea despre pași concreți de făcut în ecumenism. De exemplu, astăzi ați afirmat din nou asta spunând: "Să vedem mai degrabă ceea ce este posibil să facem concret, decât să ne descurajăm pentru ceea ce nu este". Așadar, episcopii germani, în ultima vreme, au decis să facă un pas [cu privire la așa-numita "inter-comuniune"], și atunci ne întrebăm cum de arhiepiscopul Ladaria [prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței] a scris o scrisoare care pare un pic ca o frână de urgență. După întâlnirea din 3 mai a fost afirmat că episcopii germani ar fi trebuit să găsească o soluție, pe cât posibil în unanimitate. Care vor fi următorii pași? Va fi necesară o intervenție din partea Vaticanului, pentru a clarifica, sau episcopii germani vor trebui să găsească un acord?

Papa Francisc:

Bine. Aceasta nu este o noutate, pentru că în Codul de Drept Canonic este prevăzut ceea ce vorbeau episcopii germani: Împărtășania în cazuri speciale. Și ei priveau la problema căsătoriilor mixte: dacă este posibilă sau nu este posibilă. Însă, Codul spune că episcopul Bisericii particulare - acest cuvânt este important: particulară, dacă este al unei dieceze - trebuie să gestioneze acest lucru: este în mâinile sale. Asta este în Cod. Episcopii germani, deoarece au văzut că acest caz nu era clar, precum și că unii preoți făceau lucruri care nu erau în acord cu episcopul, au voit să studieze această temă și au făcut acest studiu care - nu vreau să exagerez - a fost un studiu de peste un an, nu știu bine dar peste un an, bine făcut, bine făcut. Și studiul este restrictiv: ceea ce voiau episcopii este să spună clar ceea ce este în Cod. Și eu, care l-am citit, spun: acesta este un document restrictiv. Nu era un "a deschide tuturor". Nu. Era un lucru bine gândit, cu spirit eclezial. Și au voit să facă asta pentru Biserica locală: nu cea particulară. N-au voit. Lucrul a alunecat până acolo, adică, spunând că este pentru Conferința Episcopală Germană. Și acolo este o problemă, deoarece Codul nu prevede asta. Prevede competența episcopului diecezan, dar nu a Conferinței Episcopale. De ce? Pentru că un lucru aprobat într-o Conferință Episcopală, devine imediat universal. Și aceasta a fost dificultatea discuției: nu atât conținutul, ci asta. Au trimis documentul; apoi au fost două sau trei întâlniri de dialog și de clarificare; și arhiepiscopul Ladaria a trimis scrisoarea aceea, dar cu permisiunea mea, n-a făcut asta singur. I-am spus: "Da, este mai bine de făcut un pas înainte și să se spună că documentul încă nu este matur - asta spunea scrisoarea - și că trebuie să se studieze mai mult problema". Apoi a fost o altă reuniune, și la sfârșit vor studia problema. Cred că acesta va fi un document orientativ, pentru ca fiecare dintre episcopi să poată gestiona ceea ce Dreptul Canonic permite deja. N-a fost nicio frânare, nu. A fost o gestionare a problemei pentru ca să meargă pe drumul bun. Când am vizitat Biserica luterană din Roma, a fost pusă o întrebare de acest gen și eu am răspuns conform spiritului Codului de Drept Canonic, acel spirit pe care ei [episcopii] îl caută acum. Probabil că n-a fost o informare corectă în momente corecte, există un pic de confuzie, dar aceasta este problema. În Biserica particulară, Codul permite asta; în Biserica locală, nu poate, pentru că ar fi universală. Asta este.

Roland Juchem:

Biserica locală este Conferința?

Papa Francisc:

... este Conferința. Dar Conferința poate să studieze și să dea linii orientative pentru a-i ajuta pe episcopi în gestionarea cazurilor particulare. Mulțumesc.

Greg Burke:

Acum, din grupul spaniol este Eva Fernández de la Cope, Radioul spaniol.

Eva Fernández:

Mulțumesc, Sfinte Părinte. Am văzut că și secretarul general al Consiliului Ecumenic al Bisericilor a vorbit despre ajutorul dat refugiaților. În ultima vreme am văzut accidentul navei "Aquarius" și alte cazuri, precum și separarea familiilor în Statele Unite. Credeți că unele guverne instrumentalizează drama refugiaților? Mulțumesc.

Papa Francisc:

Am vorbit mult despre refugiați și criterii sunt în ceea ce am spus: "a primi, a proteja, a promova, a integra". Sunt criterii pentru toți refugiații. Apoi am spus că fiecare țară trebuie să facă asta cu virtutea guvernării care este prudența, pentru că o țară trebuie să primească atâția refugiați câți poate și câți poate integra: a integra, adică a educa, a da loc de muncă... Acesta, aș spune, este planul liniștit, senin al refugiaților. Aici trăim un val de refugiați care fug de războaie și de foamete. Războiul și foametea în atâtea țări din Africa, războaie și persecuție în Orientul Mijlociu. Italia și Grecia au fost foarte generoase să primească. Pentru Orientul Mijlociu - cu privire la Siria - Turcia a primit atâția; Libanul, atâția: Libanul are tot atâția sirieni cât și libanezi; și apoi Iordania și alte țări. Și Spania a primit. Există problema traficului de migranți. Și există și problema cazurilor în care se întorc, pentru că trebuie să se întoarcă: există acest caz... Nu cunosc bine termenii acordului, dar dacă sunt în apele libiene trebuie să se întoarcă... Și acolo am văzut fotografii ale închisorilor traficanților. Traficanții despart imediat femeile de bărbați: femeile și copii merg Dumnezeu știe unde... Asta fac traficanții. Există și un caz, pe care-l cunosc, în care traficanții s-au apropiat de o navă care primise refugiați din bărci și au spus: "Dați-ne femeile și copiii și duceți-i pe bărbați". Asta fac traficanții. Și închisorile traficanților, pentru cei care s-au întors, sunt teribile, sunt teribile. În lagărele din al II-lea război mondial se vedeau aceste lucruri. Și mutilări, torturi... Și apoi îi aruncă în gropi comune, pe oameni. Pentru aceasta guvernele se preocupă ca să nu se întoarcă și să nu cadă în mâinile acestor oameni. Există o preocupare mondială. Știu că guvernele vorbesc despre asta și vor să găsească un acord, să modifice și Acordul de la Dublin. În Spania, voi ați avut cazul acestei nave care a acostat la Valencia. Însă tot acest fenomen este o dezordine. Problema războaielor este greu de rezolvat; problema persecuției creștinilor de asemenea, în Orientul Mijlociu precum și în Nigeria. Însă problema foametei se poate rezolva. Și atâtea guverne europene se gândesc la un plan de urgență pentru a investi în acele țări, a investi inteligent, pentru a da loc de muncă și educație, aceste două lucruri. În țările din care provin aceste persoane. Pentru că - fără a ofensa, dar este adevărul - în inconștientul colectiv există un moto urât: "Africa trebuie exploatată" - Africa es para ser explotada. Asta este în inconștient: "Eh, sunt africani!...". Ținut de sclavi. Și asta trebuie să se schimbe cu acest plan de investiții, de educație, de dezvoltare, pentru că poporul african are atâtea bogății culturale, atâtea. Și au o mare inteligență: copiii sunt foarte inteligenți și pot, cu o educație bună, să meargă mai departe. Acesta va fi drumul pe termen mijlociu. Însă pentru moment trebuie să se pună de acord guvernele pentru a merge înainte cu această urgență. Asta, aici în Europa.

Să mergem în America. În America există o problemă migratoare mare, în America Latină, și există și problema migratoare internă. În patria mea există o problemă migratoare din nord în sud; oamenii părăsesc zonele rurale pentru că nu există locuri de muncă și merg în marile orașe și există aceste megalopolisuri, cartierele de barăci și toate aceste lucruri... Dar există și o migrațiune externă spre alte țări care dau loc de muncă. Vorbind concret, spre Statele Unite. Eu sunt de acord cu ceea ce spun episcopii din țara aceea. Sunt de partea lor. Mulțumesc.

Greg Burke:

Mulțumim, Sanctitate. Acum, grupul englez: Deborah Castellano Lubov, de la agenția Zenit.

Deborah Castellano Lubov:

Mulțumesc, Sanctitate. Sanctitate, în discursul de astăzi la întâlnirea ecumenică dumneavoastră ați făcut referință la forța enormă a Evangheliei. Știm că unele dintre Bisericile din World Council of Churches sunt așa-numite "Biserici ale păcii", care cred că un creștin nu poate folosi violența. Ne amintim că în urmă cu doi ani, în Vatican, a fost o conferință organizată pentru a reconsidera doctrina despre "războiul corect". Așadar, Sanctitate, întrebarea este dacă dumneavoastră credeți că este cazul pentru Biserica catolică să se unească la acesta așa-numite "Biserici ale păcii" și să pună deoparte teoria "războiului corect". Mulțumesc.

Papa Francisc:

O clarificare: de ce spuneți dumneavoastră că există "Biserici ale păcii"?

Deborah Castellano Lubov:

Sunt considerate "Biserici ale păcii" pentru că au această concepție, că o persoană care folosește violența nu mai poate fi considerată creștină.

Papa Francisc:

Mulțumesc, am înțeles. Dumneavoastră ați pus degetul în rană... Astăzi, la prânz, un pastor a spus că probabil primul drept uman este dreptul la speranță și asta mi-a plăcut și face parte un pic din această temă. Am vorbit despre criza drepturilor umane astăzi. Cred că trebuie să încep de la asta pentru a ajunge la întrebarea dumneavoastră. Criza drepturilor umane apare clară. Se vorbește un pic despre drepturi umane, dar atâtea grupuri sau unele țări se distanțează. Da, avem drepturile umane, dar... nu există forța, entuziasmul, convingerea nu spun de acum 70 de ani, ci de acum 20 de ani. Și acest lucru este grav, pentru că trebuie să vedem cauzele. Care sunt cauzele pentru care am ajuns la asta? Că astăzi drepturile umane sunt relative. Și dreptul la pace este relativ. Este o criză a drepturilor umane. Asta cred că trebuie să o gândim profund.

Apoi, așa-numitele "Biserici ale păcii". Cred că toate Bisericile care au acest spirit de pace trebuie să se reunească și să lucreze împreună, așa cum am spus în discursuri astăzi, atât eu cât și celelalte persoane care au vorbit, și la prânz s-a vorbit despre asta. Unitatea pentru pace. Astăzi pacea este o exigență, pentru că există riscul unui război... Cineva a spus: acest al treilea război mondial, dacă se face, noi știm cu ce arme se va face, dar, dacă ar exista un al patrulea, se va face cu bâtele, pentru că omenirea va fi distrusă. Angajarea pentru pace este un lucru serios. Când ne gândim la banii care se cheltuiesc în armamente! Pentru aceasta, "Bisericile păcii": dar este mandatul lui Dumnezeu! Pacea, fraternitatea, omenirea unită... Și toate conflictele, nu trebuie rezolvate asemenea lui Cain, ci rezolvate cu negocierea, cu dialogul, cu medierile. De exemplu, suntem în criză de medieri! Medierea, care este o figură juridică atât de prețioasă, astăzi este în criză. Criză de speranță, criză de drepturi umane, criză de medieri, criză de pace. Însă după aceea, dacă dumneavoastră spuneți că există "Biserici ale păcii", eu mă întreb: dar există "Biserici ale războiului"? Este greu de înțeles asta, este greu, dar există cu siguranță unele grupuri, și eu aș spune în aproape toate religiile, grupuri mici, simplificând un pic voi spune "fundamentaliste", care caută războaiele. Și noi catolicii avem pe unii, care caută mereu distrugerea. Și acest lucru este foarte important să-l avem sub ochi. Nu știu dacă am răspuns...

Îmi spun că lumea cere cina, că este timpul potrivit pentru a ajunge cu stomacul plin...

Numai, un cuvânt vreau să spun clar: că astăzi a fost o zi ecumenică, chiar ecumenică. Și la prânz am spus un lucru frumos, pe care-l las vouă pentru ca să vă gândiți și să reflectați și să faceți o considerație frumoasă despre asta: în mișcarea ecumenică trebuie să eliminăm din dicționar un cuvânt: prozelitism. Clar? Nu poate există ecumenism cu prozelitism, trebuie ales: ori ești cu spirit ecumenic, ori ești un "prozelitist".

Mulțumesc. Eu aș continua să vorbesc pentru că îmi place, dar...

Și acum, să-l chemăm pe substitut [de la Secretariatul de Stat] pentru că este ultima călătorie pe care o face cu noi, pentru că acum va schimba "culoarea" [devenind cardinal]: dar nu de rușine! Vrem să-i spunem rămas-bun și va fi tortul din Sardinia pentru a sărbători.

E.S. Mons. Giovanni Angelo Becciu:

Mulțumesc! Este o surpriză dublă, să mă chemați aici și să-mi mulțumiți în fața voastră. Și apoi un tort din Sardinia... bine!, îl vom gusta cu plăcere. Eu îi mulțumesc cu adevărat Sfântului Părinte pentru această ocazie, dar pentru tot, pentru tot, pentru că m-a făcut să trăiesc această experiență magnifică de a călători mult cu el. La începuturi, m-a înspăimântat, a spus: "Nu, eu voi face puține călătorii", vă amintiți? Și după aceea, după una adăugați alta, și alta, și ne-am spus: "Bine că ați spus că vor fi puține!", și au fost multe. O experiență magnifică: a-l vedea pe Sfântul Părinte cu curaj răspândind Cuvântul lui Dumnezeu. Slujirea mea a fost aceasta: să-l ajut în asta. Vă mulțumesc vouă tuturor și celor care ne-au ajutat. Mulțumesc.

Papa Francisc:

Poftă bună, cină plăcută și multe mulțumiri. Și rugați-vă pentru mine, vă rog. Mulțumesc.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat