Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție despre familie: Oare de ce?

Primul număr din enciclica Humanae vitae a fericitului papă Paul al VI-lea notează: "Datoria foarte gravă de a transmite viața umană, care face din soți colaboratori liberi și responsabili ai Creatorului, a fost totdeauna pentru aceștia izvor de mari bucurii, însoțite totuși de dificultăți și suferințe. În toate timpurile împlinirea acestei datorii a pus conștiinței soților probleme serioase, dar evoluția recentă a societății a antrenat atari schimbări încât s-au pus noi probleme pe care Biserica nu putea să le ignore, într-un domeniu care atinge așa de aproape viața și fericirea oamenilor" (Humanae vitae, 1).

Intuiția fericitului papă cu privire la o astfel de problematică, cum este cea a vieții, valabilă chiar și după 50 de ani de la publicarea acestui document, continuă și astăzi să provoace.

E suficient să privim în comunitățile noastre, în familiile noastre de origine, în familiile care până mai ieri "făceau" mulți copii și să vedem cum datorită Bisericii, păstorilor care au preluat tezaurul magisteriului și l-au transpus în învățătură, dorința Creatorului pentru ca omul "să crească și să se înmulțească", a fost pusă din plin în practică.

Familii numeroase, cu un soț care muncea din zori și până în seară, cu o femeie plină de vitalitate care purta sarcina, năștea copilul, îl alăpta, îl educa și îl oferea societății, și care între timp muncea și la câmp, acestea au fost până mai ieri "modelul", "paradigma" de urmat.

Dar, oare, ce era cu adevărat în spatele femeii "vânjoase", a bărbatului cu mâinile crăpate și negre din cauza muncii de pe șantier, a copiilor care se maturizau în colbul uliței și de multe ori în asprimea părinților?

Acele "dificultăți și suferințe" pe care le amintește papa Paul al VI-lea, la ce s-or fi referind? Căsătoria oare nu are la bază iubirea dintre bărbat și femeie? Nu iubirea era cea care îi aducea la biroul parohial pentru a-și face cunoscută logodna? Nu iubirea era cea care îi determina să conceapă o nouă viață, s-o aducă în lumea și să o educe? De ce "împlinirea acestei datorii a pus conștiinței soților probleme serioase"?

La 50 de ani de la publicarea enciclicei Humanae vitae, trebuie să o recunoaștem cu umilință că numărul copiilor a scăzut, că ulițele satelor și străzile orașelor nu mai sunt pline de zarva copiilor, că mai toată rețeta unui adult are prescrise și pastile anticoncepționale, că actul conjugal nu mai este "izvor de mari bucurii", ci mai degrabă "este însoțit de dificultăți și suferințe".

Mulți nu se mai căsătoresc, trăiesc așa pur și simplu, nu-și mai doresc copii, iar mulți din cei căsătoriți trăiesc ca și cum nu ar fi căsătoriți. În familii e multă suferință: soții se văd de multe ori doar seara, obosiți, stresați, nervoși, de aceea nici nu mai comunică, iar când o fac, o fac doar pentru chestiunile uzuale, își aruncă reproșuri, caută țapi ispășitori, iar actul conjugal de multe ori e mai degrabă "viol".

Humanae vitae nu a ascuns niciodată că viața de familie e grea, că e însoțită de "dificultăți și suferințe", dar oare de ce aceste "dificultăți și suferințe" au la bază doi oameni, un bărbat și o femeie? Oare nu cumva pentru ca cei doi să se completeze și să se susțină reciproc?

Bărbatul o completează pe femeie, iar femeia îl completează pe bărbat. Când cei doi supun inimii, minții și credinței datul antropologic al atracției naturale, descoperă comoara divină a iubirii, pe Dumnezeu care îi unește și care îi oferă unul celuilalt ca dar, ca unicul dar, iar din dăruirea lor rezultă viața..., viață care vine prin copii, care înseamnă bucurie, fericire, mulțumirea că ai pe cineva alături și că dificultățile inerente nu vor dispărea, ci vor fi purtate cu mai mare ușurință, pentru că alături de tine e el sau ea, soțul sau soția.

Iar de aici rezultă ceea ce soții poate au uitat de mult, ceva ce până la căsătorie practicau, dar imediat după "s-au rușinat" să mai practice: o îmbrățișare, o vorbă bună, un zâmbet, o ieșire împreună, un dialog profund despre orice, o rugăciune spusă împreună, de ce nu, o zi de reculegere, o spovadă, o liturghie, un "mulțumesc", un "te rog frumos", un "iartă-mă", un "te iubesc"...

Pr. Felician Tiba
Oficiul pentru Pastorația Familiei


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat