Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Crucea în public și în privat

De Lorenzo Prezzi

Răsunetul medial a cuprins decizia ministrului-președinte bavarez, Markus Söder. De la 1 iunie în toate edificiile publice din land apare o cruce în sala de intrare: tribunale, birouri administrative, comisariate de poliție, școli și instituții publice. Semn religios și identitar, "crucea nu este numai parte integrantă a religiei noastre, ci aparține și fundamentelor statului nostru", "expresie a unei amprente istorice și culturale".

Sunt numeroase criticile: de la constituționaliști la partidele de opoziție, de la opinia publică la reprezentanții protestantismului. Însă - și asta a surprins pe unii - și din partea episcopilor și a lumii catolice. Într-un interviu la Süddeutsche Zeitung (30 aprilie), cardinalul Reinhard Marx, episcop de München, a spus că "crucea nu este un semn de identitate a unei țări sau a unui stat", este mai degrabă "un semn de opoziție față de violență, față de nedreptate, față de păcat și față de moarte, dar nu față de alți oameni".

În Bavaria, dar mai înainte la Bruxelles și la Roma

Imaginea crucii în public a provocat adesea discuții. În 2011, o sentință a Curții europene a drepturilor omului a dat dreptate guvernului italian: expunerea crucifixului nu lezează libertatea cetățeanului. Concluzie care răsturna o sentință precedentă (nu a Marii Camere ci a tribunalului obișnuit, tot de la Curtea europeană) care în schimb condamna Italia să scoată din școli semnul religios.

Judecătorii au recunoscut că crucifixul nu era un element de îndoctrinare, ci se încadra "în limitele discreționalității de care dispune Italia în cadrul obligațiilor sale de a respecta, în exercițiul pe care-l asumă în domeniul educației și al învățământului, dreptul părinților de a garanta instruirea conform cu propriile convingeri religioase și filozofice".

Episcopii și Sfântul Scaun au exprimat satisfacția lor și de la lumea politică a venit sprijinul pentru o referință de valoare și de identitate.

Cu câteva decenii înainte, în 1938, Pius al XI-lea exprima contrarietatea sa hotărâtă față de un semn care putea să facă aluzie la crucea creștină, în timp ce o contrazicea: crucea nazistă a național-socialiștilor germani. Cu ocazia vizitei lui Hitler la Roma (2 mai) orașul era presărat de simbolul aliatului german al ducelui. Într-o audiență, papa a spus că se întâmplau "lucruri triste, foarte triste, și de departe și de aproape de noi; lucruri foarte triste; precum faptul de a împodobi Roma cu însemnele unei alte cruci, care nu este crucea lui Cristos".

Ce leagă evenimente așa de distante și aparent contradictorii?

Mântuire pentru toți nu identitate a câtorva

Știința comunicării (și mai înainte teologia) ne-au învățat să distingem între semn (material), referent (crucea) și semnificație (crucea mântuitoare a lui Cristos).

În Bavaria semnul face referință la referent, dar nu la semnificația religioasă. Reducerea crucii la identitate culturală creează problemă.

La Strasbourg semnul face referință la referent și la semnificație, dar nu este considerat un impediment pentru exercitarea libertății religioase. Semnificația religioasă a crucii include libertatea și nu este acceptabil ca un tribunal să afirme contrariul.

La Roma semnul este diferit, dar face aluzie la referent și este contradictoriu față de semnificația spirituală. Nu se contrapune crucea unui popor crucii Bisericii. Dincolo de diferențele timpurilor și contingențelor, semnificația spirituală este cea care conduce evaluarea eclezială.

Folosire instrumentală și populistă

Întorcându-ne în Bavaria, un glas protestant ca acela al lui Katrin Güring-Eckardt subliniază: "crucea nu este o decorare murală". "Ca tineri creștini suntem șocați și preocupați".

Federația Tineretului Catolic și Tineretul Evanghelic denunță instrumentalizarea simbolului creștin față de fricile în fața milionului de refugiați, în mare parte musulmani, admiși în țară în ultimii ani (în țară trăiesc cinci milioane de musulmani dintre care două milioane au naționalitate germană).

Foarte critic și cardinalul Marx (crucea este "semnul pentru o societate care primește, care integrează, care regăsește încredere în ea însăși", desigur nu unul care exclude și condamnă alte credințe) și episcopul L. Schick. Mai favorabil față de lege este episcopul R. Voderholzer.

Polemica se situează în cadrul bătăliei electorale de acum iminente în land unde dreapta politică (Alternative für Deutschland - AfD) amenință hegemonia tradițională a CDU (democrația creștină locală). La recentele alegeri naționale CDU a pierdut 10% și s-a prăbușit la 38%, AfD pornește de la 12% dar speră să capitalizeze stimulentul de dreapta și xenofob din Europa (și din Italia) constrângând CDU la o alianță de guvern. Populația s-a declarat favorabilă pentru această măsură cu 56%. Împotrivă sunt 38%. Însă la nivel statal rezultatele se răstoarnă: 64% împotrivă, 36% pentru.

Semnul crucii

Crucea nu este numai o imagine. Este și un semn pe care credinciosul o face pe el însuși. Păstrarea semnificației spirituale a crucii lui Isus este garantată mai mult de practica credincioșilor decât de confruntările cu autoritățile publice. "Ne obișnuim să trăim într-o societate care pretinde să se lipsească de Dumnezeu, în care părinții nu-i mai învață pe copii să se roage nici să-și facă semnul crucii. Eu vă întreb - a spus papa Francisc la audiența generală din 5 martie 2014 -, copiii voștri, pruncii voștri știu să-și facă semnul crucii? Gândiți-vă. Nepoții voștri știu să-și facă semnul crucii? I-ați învățat asta? Gândiți-vă și răspundeți în inima voastră... Această obișnuire cu comportamente necreștine și comode ne narcotizează inima!".

Discuția publică poate să fie utilă pentru a relua înțelegerea unuia dintre marile și sfintele semne ale credinței creștine. Este unul dintre riturile antice ale Bisericii. Se poate găsi și în civilizații destul de precedente: în Mesopotamia, în China, în tradiția pre-columbiană. Dar a devenit progresiv un semn propriu-zis creștin.

În primele comunități ebraico-creștine referința era la Tav din cartea lui Ezechiel, forma ultimei litere din alfabetul ebraic care îl indică pe Dumnezeu, așa cum va fi după aceea omega, ultima literă din alfabetul grec. Un semn mesianic, care indica numele lui Dumnezeu primit în momentul Botezului.

În cadrul grecesc Tav devine Tau, interpretat drept crucea lui Cristos, subiect de glorie și de răscumpărare. Expresie a unei puteri care dă crucii un caracter cosmic.

La începutul secolului al III-lea acest semn, făcut cu un singur deget pe frunte, devine pecete de neșters pentru catecumeni, semn al consacrării lor. Exorcism și armă ofensivă împotriva celui rău și a puterilor lumii. Semnul pe frunte se îmbogățește cu o suflare pe mână, așa cum denunță Iulian apostatul.

Între timp, semnul pe frunte se extinde pe față (frunte, urechi și nări), tot cu un singur deget. Evlavia populară extinde folosirea sa și lărgește gestul: crucea este făcută pe frunte, gură și inimă. Ambroziu din Milano dă mărturie despre o altă modalitate: pe frunte, inimă și brațe.

Între Botez și dreapta credință

Criza monofizită, adică nerecunoașterea dublei naturi a lui Isus, deschide la folosirea a două degete în gest. Și cele trinitare care au urmat de a folosi trei degete. Semnul alunecă de la atestarea botezului la apărarea dreptei credințe. Identitatea creștinului își are izvorul în relația cu Treimea.

Formele cele mai mari (marele semn al crucii) și cele mai mici (micile semne pe frunte și pe față) se amestecă tot mai mult, însă marele semn se impune. În două forme. Este trasat pe sus (frunte) în jos (inimă) cu o variantă succesivă: de la umărul stâng la cel drept sau de la cel drept la cel stâng.

Orientul creștin a menținut folosirea celor trei degete, în timp ce în Occident, grație tradiției benedictine, se folosește mâna întreagă cu degetele unite.

Au existat și sunt posibile derive. Prima este de a transforema acest semn în trăsătură opozantă împotriva celorlalte confesiuni creștine și astăzi, tot mai mult, împotriva altor credințe, îndeosebi islamul. A doua este de a forța semnificația în sensul magic. Pentru aceasta tradiția protestantă respinge folosirea semnului crucii, chiar dacă anglicanii o mențin în liturgie și metodiștii și în practica personală.

În tradiția catolică au rămas fie semnele mici (de exemplu, înainte de citirea evangheliei în liturgie încă este folosită tripla însemnare pe frunte, pe buze și pe inimă) fie marele semn (pe frunte "în numele Tatălui", pe inimă "al Fiului", pe umărul stâng și drept "al Sfântului Duh"), cu "Amin"-ul final.

Te învăluie în întregime

Catehismul Bisericii Catolice recomandă asta cu căldură: "Creștinul își începe ziua, rugăciunile și acțiunile cu semnul Crucii, «în numele Tatălui, și al Fiului și al Sfântului Duh. Amin». Cel botezat își închină ziua Slavei lui Dumnezeu și invocă harul Mântuitorului, care îi îngăduie să acționeze în Duh ca fiu al Tatălui. Semnul Crucii ne întărește în ispite și în greutăți" (nr. 2157).

Romano Guardini, în Sfintele semne, scria în 1927: "Când faci semnul crucii, fă-l bine. Nu așa grăbit, stâlcit, așa încât nimeni nu înțelege ce vrea să însemne. Nu, un semn al crucii corect, adică încet, larg, de la frunte la piept, de la un umăr la altul. Simți cum el te îmbrățișează în întregime? Așadar reculege-te bine; primește în acest semn toate gândurile și tot sufletul tău, în timp ce el se desfășoară de la frunte la piept, de la un umăr la altul. Atunci tu îl simți: te învăluie în întregime, trup și suflet, te cuprinde, te consacră, te sfințește. De ce? Pentru că este semnul totalității și este semnul răscumpărării. Pe cruce Domnul nostru ne-a răscumpărat pe toți. Prin cruce el îl sfințește pe om în totalitatea sa, până în ultimele fibre ale ființei sale".

(După http://www.settimananews.it, 6 iunie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat