Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Vizita pastorală la parohia romană "Preasfântul Sacrament" la Tor de' Schiavi (6 mai 2018)

Întâlnirea cu părinții și tinerii din parohie

Mauro:

Bun-venit, papa Francisc. Mulțumim că sunteți aici cu noi în parohia "Preasfântul Sacrament" în cartierul Tor de' Schiavi. Eu sunt Mauro și împreună cu un alt grup de părinți ne ocupăm de oratoriu. Sunt căsătorit, am trei copii și suntem una dintre acele multe familii așa-numite iregulare, dar aici am avut mereu porțile deschise, am fost primiți cu iubire, așa încât astăzi facem parte din staff-ul parohiei și suntem angajați personal în activitățile parohiale. Aici ne simțim ca acasă ba chiar, aceasta este casa noastră. Întrebarea pe care voiam să v-o adresez este aceasta: cum putem noi să-i facem pe părinții care aduc și vor aduce copiii în cadrul parohiei, al activităților, să înțeleagă să nu-i lase singuri ci să-i însoțească pe drum și să-i educe și pe drumul credinței? Pentru că astfel nucleul, care este baza vieții, baza vieții creștine - familia - să poată fi mai unită? Pentru că, așa cum e astăzi, ne spun că familia nu mai folosește la nimic... Mulțumesc.

Papa Francisc:

A atins rana: copiii, copiii care cresc, familia, dar fără familie... Acasă, tata ocupat până peste cap... Mama ocupată, care lucrează... Și copiii cresc un pic singuri, nu-i adevărat? Uneori sunt bunica, bunicul care ajută mult. Bunicii ajută, sunt o comoară, aplauze pentru bunici! Lumea aceasta îi pune pe bunici pe lista rebuturilor, pentru că aceasta este cultura rebutului. Ceea ce nu produce, ceea ce nu folosește, se rebutează. Bunicii sunt bătrâni și se rebutează. "Nu, nu! Bunicii au o pensie și eu am nevoie"... Ah, din interes! Când este asta la mijloc, bunicii valorează. Niciodată să nu fie rebutați bunicii! Asta en passant.

Acum, problema: când copiii cresc singuri, dar nu din reaua voință a părinților, ci pentru că este locul de muncă, nevoia locului de muncă... Și cresc fără acel dialog cu părinții. Și marile valori ale vieții - credința - se transmit numai "în dialect", adică în limbajul familiei. Da, vor învăța multe lucruri, dar acea credință pe care te-o învață mama și tata sau bunicii, aceea care te va face puternic, este aceea "în dialect". Dacă trăiești dialectul de casă. Da, la școală se învață multe lucruri, lucruri bune, valori, dar cele de bază se învață "în dialect", se transmit "în dialect". Este important ca să se caute modul de a-i ajuta pe părinți pentru ca să poată vorbi cu copiii. Un părinte îmi spunea odată: "Eu, când ies ca să muncesc dimineața, copiii dorm. Când mă întorc seara, dorm". Și numai duminica: vorbește cu ei duminica. Însă această cultură este așa: te reduce la sclavie și munca îți ia toată viața. Pentru aceasta este important ca să intre în familie bunicii, ca să-i ajute pe tata și pe mama să fie prezenți cu copiii, ca să nu crească singuri. Nu pentru că vor face poate lucruri rele. Nu, nu. Dar vor crește slabi. Este o problemă de "vitamină"! Este problema vitaminei pe care o dă familia, care te face să crești puternic. A ști că mama și tata... Eu am o obișnuință: când spovedesc un tată sau o mamă care are copii mai mult sau mai puțin mici - chiar și cei mai mari, dar cei mici mai ales -, întreb dacă se joacă ei cu copiii. Valorile se transmit și jucând. "Dar tu ai timp să te arunci pe pământ și să facă acolo ceva cu fiul tău, cu fiica ta?". Acest lucru este important, nu trebuie să se piardă! "Dar, mă întorc obosit... Nu știu, îmi place să mă uit la televizor...". Dar joacă-te cu copiii tăi! "Este plictisitor...". Nu, învață. Acesta este un mare criteriu! Tata și mama care știu să se joace: să piardă timp cu copiii. Este adevărat că copiii întreabă mereu aceleași lucruri: "de ce?... de ce?". Când sunt la vârsta acelor "de ce" îți dau dureri de cap cu atâtea întrebări. Dar trebuie știut să se răspundă, trebuie știut să se joace, trebuie știut să se vorbească, trebuie știut să se piardă timp cu copiii. Acesta este "dialectul" iubirii, care face să se transmită toate valorile și credința. Vă rog, lucrați pentru asta. Miezul iubirii este familia. Ceea ce nu se învață în familie cu greu se va învăța în afară. Nu știu dacă am răspuns.

Simona:

Ciao, sunt Simona, sunt animatoare a oratoriului și fac parte din grupul tinerilor din parohie. Să spunem că experiența mea a avut un pic de dificultate, mai ales în anii trecuți, pentru a mă insera într-o comunitate parohială, pentru că am avut mărturii rele, am observat atâtea incoerențe și am primit și puțină acceptare. Discutând și vorbind despre asta cu prietenii mei din grup, ne-am imaginat cât de mult lipsa unei iubiri din partea comunității, căutată de cei din afară, de cei care sunt în afara Bisericii, îi face după aceea să caute un surogat al iubirii în alte părți. Deci noi ne întrebăm: dar efectiv, papa ne iubește cu adevărat? Episcopii, preoții, cateheții îi iubesc cu adevărat pe tineri? Și dacă această iubire există, atunci de nu reușește să ajungă la toți tinerii și îi trimite, adică nu reușește să-i țină aproape?

Papa Francisc:

Conform "muzicii" întrebării tale, răspunsul meu ar trebui să fie o bătaie dată preoților și episcopilor... Sora aplaudă: și surorilor! Așadar, a spus trei lucruri, care nu trebuie uitate: experiențe rele; incoerențe; și primul era?... Da, mărturii urâte: incoerențe în mărturii. Mărturia bună. Experiența și aerul bun, aerul bun. Și coerența. Sunt ceea ce dă aer de familie. Și o parohie trebuie să fie familie: aerul de familie. Nu este ușor. Există o virtute pe care toți preoții trebuie s-o aibă, o atitudine pe care trebuie s-o aibă - preoții, episcopii, papii, toți - apropierea. "Ah, asta o spun psihologii!". Nu, a spus-o Dumnezeu Tatăl atunci când a voit ca Fiul său să devină aproape de noi. Isus este Dumnezeu aproape de noi. Și noi care suntem apostolii lui Isus, trebuie să mergem pe acest drum: apropierea. Nu se predică Evanghelia prin cuvinte, prin argumente. Nu, nu se predică așa. Se predică prin apropiere, prin mărturii, prin coerență. Și asta trebuie să cereți voi de la păstori: de la mine, de la episcopi și de la preoți. Coerență. Mărturie. Aceasta este limba, este "dialectul" în care se transmite credința. Un dialect făcut din coerențe, din mărturii, din a face să încolțească în alții experiențe bune. Primire. "Nu m-am simțit primită", ai spus tu. Primirea. Și primirea este acel zâmbet natural, acel zâmbet al lui "Vino, intră, este casa ta!". Nu spun zâmbetul artificial al atâtor oameni, acela pe care trebuie să-l facă pentru locul de muncă. Zâmbesc pentru că dacă tu nu zâmbești te alungă de la locul de muncă; dar până la urmă este un zâmbet artificial. Nu. Zâmbetul primitor: "Vino, pentru că eu sunt fericit că tu ești aici". A face să se simtă asta: că aceasta este casa ta. Și asta cereți-o mereu de la păstori: apropiere, pentru că Isus a devenit apropiat. Marea predică a lui Isus nu sunt predicile. Da, acestea ne învață mult; însă marea, marea predică este apropierea. Că a coborât printre noi. Aceasta teologii o numesc "condescendență". Sau teologii cei mai fini o spun în greacă: "syncatabasi". Apoi îl cer de la paroh care o va învăța. Apropierea, condescendența. Dumnezeu care a devenit apropiat. Și Dumnezeu - este interesant - când merge în deșert cu poporul lui Israel, pune în întrebare: "Priviți, ați văzut voi vreun popor care să aibă un Dumnezeu așa de apropiat cum sunt eu față de voi?". Același Dumnezeu spune că El este apropiat. Și aceasta este o virtute pe care nu trebuie s-o avem numai noi păstorii. Este și o virtute a tuturor creștinilor. Creștinul devine mereu apropiat de alții. Nu în mod plictisitor, nu acei oameni plictisitori, nu. Apropiat, cu discreție, cu iubire, cu inima deschisă mereu. Și când nu este apropiere într-o parohie, acea atitudine de apropiere în păstori precum și în laicii care colaborează, se simte ceea ce ai simțit tu: răceală, frig, este o parohie lâncedă, o parohie funcțională, unde totul merge bine mai puțin inima. Este o parohie "cardiopatică". Are boala inimii, care este aceea care face condescendența și apropierea. Nu știu dacă acesta este răspunsul. Pentru păstori, pentru laici și surori! Mulțumesc.

Beatrice:

Dragă papa Francisc, sunt Beatrice, am 15 ani și am o întrebare. Din păcate, în urmă cu doi ani l-am pierdut pe tatăl meu și de atunci m-am apropiat mult de Biserică de această parohie în care am găsit un grup de persoane fantastice care m-au primi ca o familie și un confort spiritual important. Însă vă în atâția de vârsta mea care sunt distanți de Biserică pentru că ei cred că este plictisitoare. Atunci mă întrebat ce pot să fac, se putem să facem pentru a-i face pe adolescenți să înțeleagă că Biserica, în schimb, este un loc de iubire, așa cum am înțeles-o eu și noi toți care suntem aici, astăzi? Mulțumesc.

Papa Francisc:

De atâtea ori acei colegi ai tăi au dreptate. Pentru că unii, unii păstori, unele surori, unii laici sunt cu adevărat plictisitori... Și au o față pe care tu nu știi dacă este o față de păstor, de bărbat, de femeie care lucrează în Biserică, sau o față de priveghi la mort. Nu știi. O înmormântare!

Bucuria Evangheliei: Evanghelia aduce bucurie întotdeauna. Și acest lucru este valabil nu numai pentru păstori, ci și pentru laici, pentru toți. Mai mult, eu aș spune că am găsit în parohii mai mulți laici amărâți cu față "de oțet" ca preoți sau surori. Pentru că de atâtea ori laicul, atunci când nu se inserează bine în comunitate, începe acest joc de putere înăuntru, de luptă internă și uneori tu găsești oameni care, e adevărat, sunt buni - nu știu, în Acțiunea Catolică, în Caritas, atâtea lucruri pe care o parohie -, dar mereu tensionată, nu liberă. Nu știu de ce, probabil este vreo promoție, nu știu... Intenția nu este complet clară. Sunt oameni buni, dar fără libertatea bucuriei Evangheliei. Și asta trebuie să avem mereu în fața ochilor. Dacă eu sunt un adevărat credincios, o adevărată credincioasă, asta trebuie să se exprime în bucurie, bucuria care este darul lui Isus, darul lui Isus înviat. Isus n-a înviat pentru ca noi să plângem. A înviat pentru a ne reda bucuria și siguranța pe care toți o așteptăm. Și asta lipsește - e adevărat - lipsește. Bucuria Evangheliei lipsește; nu întotdeauna, dar de atâtea ori.

Apoi tu ai pus o întrebare: "Ce pot să fac eu pentru a-i convinge pe prietenii mei că Biserica nu este așa?". Felicitări! Tu nu ai spus: "Ce trebuie să spun?". Pentru că dacă tu mergi și spui, nu te vor crede. Tu trebuie să faci. Să faci lucrurile cu bucurie. Și ei vor privi și vor spune: "Dar asta e nebună. De ce face lucrurile așa?". Și tu: "Nu, vino și privește. Vino să vezi". Biserica nu crește prin prozelitism, ci prin atracție, atracția mărturiei. Noi nu suntem o echipă de fotbal, un club care merge să caute aderenți. Nu. Noi suntem discipoli ai lui Isus, care încercăm să facem lucrurile pe care ni le spune Evanghelia. Și asta mereu face să apară bucuria. Și ei văd bucuria și spun: "De ce sunt așa de bucuroși?". Asta se întâmpla în primele timpuri ale Bisericii. Imediat ce s-a născut Biserica, după ce a venit Duhul Sfânt, oamenii îi priveau și spuneau: "Dar uite, sunt fericiți aceștia! Și cum se iubesc între ei! Nu se «jumulesc»". Pentru că erau oameni a căror bucurie îi atrăgea pe ceilalți. Nu se poate trăi Evanghelia fără bucurie: bucuria este condiție pentru a trăi Evanghelia, ați înțeles? Și dacă vreunul dintre aceia care lucrează în parohie are obiceiul de a lua micul dejun cu cafea și lapte "cu oțet" să schimbe obiceiul! Și să ia cafeaua cu lapte și îi va face bine!

Mattia:

Bună seara, papa Francisc. Eu sunt Mattia și am 10 ani. Voiam să cer dacă este posibil să faceți o rugăciune pentru mama mea care trebuie să facă o intervenție și să faceți o binecuvântare pentru familia mea și pentru toate familiile din această parohie. Mulțumesc.

Papa Francisc:

Îți mulțumesc ție! Te numesc Mattia. Asta a făcut Mattia: este un lucru pe care voi tineri și tinere trebuie să-l faceți mereu: să vă rugați pentru părinți. Să vă rugați pentru părinți. Ei se roagă pentru voi, dar voi vă rugați pentru ei? Sau vă rugați numai când aveți speranța că ei vă vor face un cadou. Nu. Pentru ca să facă acel cadou sau acel cadou. Nu. Să vă rugați pentru părinți. Gândiți-vă bine! Părinții au nevoie de rugăciunea voastră pentru că astfel voi îi ajutați să meargă înainte. Și când părinții au o boală, ca în cazul lui Mattia - mama trebuie să aibă o intervenție - rugați-vă mai mult. Ei se roagă pentru voi, dar voi trebuie să vă rugați pentru ei. Familia - am început cu familia - familia se face așa, și cu rugăciunea. Rugăciunea face să crească familia, rugăciunea unul pentru altul: a tuturor, tuturor, tuturor. Eu aș vrea să întreb tinerii și tinerele de aici: voi vă rugați pentru părinții voștri? Se vede că nu vor să răspundă pentru că răspunsul n-ar fi atât de bun... Dar începem de acum, de astăzi încolo o rugăciune pe zi pentru părinți. Nu este nevoie să faceți rugăciuni lungi, nu. Să spuneți: "Doamne, păzește pe mama, pe tata, pe bunicul, pe bunica". Astfel, așa cum vorbim noi. Dar să vă rugați pentru părinți. Și când părinții au o problemă, să vă rugați pentru ca problema să se rezolve bine. De sănătate. Familia se face cu rugăciunea unora pentru alții. Și copiii trebuie să se roage pentru părinți. Mergeți înainte așa. Eu mă voi ruga pentru mama ta.

Rugăciune

S-o rugăm pe Sfânta Fecioară Maria. Este Sfânta Fecioară Maria a iertării. Noi toți avem nevoie să fim iertați de ceva. Ea să ne ajute!

[Bucură-te Marie]

Binecuvântarea

Văd pancarta aceea. Este frumoasă! "Parohia este casă a bucuriei". Spunem toți împreună?

Parohia este... "Casă a bucuriei"

Nu uitați asta. Mulțumesc!

_______________

Omilia în timpul concelebrării euharistice

Isus înainte de a merge în Grădina Măslinilor și de a începe Pătimirea sa - a suferit mult Isus, în Grădina Măslinilor - are acest discurs lung la masă cu discipolii. Și el sfătuiește un lucru puternic, dă un sfat foarte puternic: "Rămâneți în iubirea mea". Acesta este sfatul pe care Isus îl dă discipolilor săi înainte de a suferi și de a muri. Și este și sfatul pe care ni-l dă nouă, fiecăruia dintre noi. Isus ne spune: "Rămâneți în iubirea mea. Nu mergeți în afara iubirii mele". Și fiecare dintre noi se poate întreba în inimă - în propria inimă -: "Eu rămân în iubirea Domnului? Sau ies afară căutând alte lucruri, alte distracții, alte conduite de viață?". Dar "a rămâne în iubire" înseamnă a face ceea ce a făcut Isus pentru noi. El și-a dat viața. El a fost slujitorul nostru: a venit ca să ne slujească. "A rămâne în iubire" înseamnă a-i sluji pe alții, a fi în slujba altora. Ce este iubirea? Vrem să ne gândim la ce este iubirea? "Ah, da, am văzut un film despre iubire, era frumos... Și acea pereche de logodnici... Și apoi, s-a terminat rău, păcat!". Nu este așa. Iubirea este altceva. Iubirea înseamnă a ne îngriji de alții. Iubirea nu înseamnă a cânta cu vioara, totul romantic... Iubirea este muncă. Cele dintre voi sunt mame, gândiți-vă la timpul când copiii erau mici: cum îi iubeați pe copiii voștri? Cu munca. Îngrijindu-vă de ei. Ei plângeau... trebuiau alăptați; schimbați; asta, cealaltă... Iubirea este întotdeauna muncă pentru alții. Pentru că iubirea se arată în fapte, nu în cuvinte. Vă amintiți cântecul acela: "Parole, parole, parole" ["Cuvinte, cuvinte, cuvinte"]. De atâtea ori sunt numai cuvinte. În schimb iubirea este concretă. Fiecare trebuie să se gândească: iubirea mea față de familia mea, în cartier, la locul de muncă: este slujire adusă altora? Mă preocup de alții? Am, fost sus - o numesc "Casa Bucuriei" - dar se poate numi foarte bine "Casa Iubirii", pentru că această parohie s-a îngrijit de atâția care au nevoie să fie îngrijiți, să fie supravegheați. Și asta este iubire. Iubirea este muncă, muncă pentru alții. Iubirea este în fapte, nu în cuvinte. "Eu te iubesc". "Și ce faci pentru mine dacă mă iubești?". Fiecare dintre bolnavii din cartier se întreabă: "Ce faci pentru mine?". În familia noastră, dacă tu îi iubești pe copiii tăi, fie că sunt mici, mari, pe părinți, pe bătrâni, ce faci pentru ei? Pentru a vedea cum este iubirea, trebuie spus mereu: ce fac? "Dar, părinte, unde învățăm asta?". De la Isus. Și în lectura a doua este o frază care ne poate deschide ochii: "În asta s-a arătat iubirea lui Dumnezeu în noi: Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său". În asta stă iubirea. Nu noi l-am iubit pe Dumnezeu; ci El ne-a iubit cel dintâi. Domnul iubește mereu cel dintâi. Ne așteaptă cu iubirea. Și noi putem să ne punem întrebarea: eu aștept pe alții cu iubirea? Și apoi să facem lista de întrebări. De exemplu: bârfa este iubire? Cel care-i bârfește pe alții... Nu, nu este iubire. A vorbi rău despre oameni nu este iubire. "Oh... Eu îl iubesc pe Dumnezeu. Fac cinci novene pe lună. Fac asta, asta...". Da, dar... cum este limba ta? Cum merge limba ta? Asta este tocmai piatra de comparație pentru a vedea iubirea. Eu îi iubesc pe alții? Întreabă-te: cum merge limba mea? Îți va spune dacă este iubire adevărată. Dumnezeu ne-a iubit cel dintâi. Ne așteaptă cu iubirea mereu. Eu iubesc cel dintâi sau aștept ca să-mi dea ceva pentru a iubi? Asemenea cățeilor care așteaptă cadoul, bucata pentru a mânca și apoi fac sărbătoare stăpânului. Iubirea este gratuită, cel dintâi. Însă termometrul pentru a ști temperatura iubirii mele este limba. Nu uitați asta. Când faceți cercetarea cugetului, înainte de spovadă sau acasă, întrebați-vă: am făcut ceea ce mi-a spus Isus: "Rămâneți în iubirea mea"? Și cum pot să știu asta? De modul cum a mers limba mea. Dacă am vorbit rău, nu am iubit. Dacă această parohie ar reuși să nu vorbească niciodată rău despre alții, ar fi de canonizat! Și, cel puțin, așa cum am spus alte dăți: faceți efortul de a nu vorbi rău despre alții. "Dar, părinte, dați-ne un remediu pentru a nu vorbi rău despre alții". Este ușor. Este la îndemâna tuturor. Când îți vine să vorbești rău despre alții, mușcă-ți limba! Se va umfla, dar cu siguranță nu vei mai vorbi rău.

Să cerem Domnului să "rămânem în iubire" și să înțelegem că iubirea este slujire, înseamnă a ne îngriji de alții. Și harul de a înțelege că termometrul pentru a vedea cum merge iubirea este limba.

Toți o vom însoți pe Maia care va primi Mirul.

[Ritualul Mirului]

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat