Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa: depindem de Dumnezeu, marxismul greșește când neagă asta

Publicăm prefața scrisă de papa la cartea care adună scrierile pontifului emerit Benedict al XVI-lea despre credință și politică: A elibera libertatea. Credință și politică în al treilea mileniu (Editura Cantagalli). Vinerea viitoare, la ora 18.00, volumul va fi prezentat la Senat, Sala Zuccari, pe via della Dogana Vecchia la Roma. Vor interveni secretarul papei emerit, Georg Gänswein, președintele Parlamentului UE, Antonio Tajani, și episcopul Giampaolo Crepaldi, în prezența președintelui Senatului, Maria Elisabetta Casellati.

Raportul dintre credință și politică este una dintre marile teme aflate din totdeauna în centrul atenției lui Joseph Ratzinger / Benedict al XVI-lea și străbate întregul său drum intelectual și uman: experiența directă a totalitarismului nazist îl face ca încă de tânăr studios să reflecteze asupra limitelor ascultări față de stat în favoarea libertății ascultării față de Dumnezeu: "Statul - scrie în acest sens într-unul din textele propuse - nu este totalitatea existenței umane și nu cuprinde toată speranța umană. Omul și speranța sa merg dincolo de realitatea statului și dincolo de sfera acțiunii politice. Acest lucru este valabil nu numai pentru un stat care se numește Babilonia, ci pentru orice gen de stat. Statul nu este totalitatea. Asta ușurează greutatea pentru omul politic și îi deschide drumul spre o politică rațională. Statul roman era fals și anticreștin tocmai pentru că voia să fie acel totum al posibilităților și al speranțelor umane. Astfel el pretinde ceea ce nu poate; astfel îl falsifică și îl sărăcește pe om. Cu minciuna sa totalitară devine demoniac și tiranic".

După aceea, și chiar pe această bază, alături de sfântul Ioan Paul al II-lea el elaborează și propune o viziune creștină a drepturilor umane capabilă să pună în discuție la nivel teoretic și practic pretenția totalitară a statului marxist și a ideologiei atee pe care se întemeia.

Deoarece contrastul autentic între marxism și creștinism pentru Ratzinger nu este dat desigur de atenția preferențială a creștinului față de cei săraci: "Trebuie să învățăm - încă o dată, nu numai la nivel teoretic, ci în modul de a gândi și de acționa - care alături de prezența reală a lui Isus în Biserică și în sacrament, există cealaltă prezență reală a lui Isus în cei mai mici, în cei călcați în picioare din această lume, în cei din urmă, în care el vrea să fie găsit de noi", scrie Ratzinger deja în anii Șaizeci cu o profunzime teologică și în același timp accesibilitate imediată care sunt proprii păstorului autentic. Și acel contrast nu este dat, cum subliniază el la jumătatea anilor Optzeci, nici de lipsa în magisteriul Bisericii a sensului de echitate și solidaritate; și, prin urmare, "în denunțarea scandalului inegalităților evidente între bogați și săraci - e vorba de inegalități între țări bogate și țări sărace sau de inegalități între grupuri sociale în cadrul aceluiași teritoriu național care nu mai este tolerat".

Contrastul profund, notează Ratzinger, este dat în schimb - și mai înainte decât de pretenția marxistă de a situa cerul pe pământ, răscumpărarea omului în lumea asta - de diferența abisală care există cu privire la modul în care trebuie să aibă loc răscumpărarea: "Răscumpărarea are loc prin intermediul eliberării de orice dependență, sau singura cale care duce la eliberare este dependența completă de iubire, dependență care ar fi după aceea și adevărată libertate?".

Și astfel, cu un salt de treizeci de ani, el ne însoțește la înțelegerea prezentului nostru, ca mărturie a neschimbatei prospețimi și vitalități a gândirii sale. De fapt, astăzi mai mult ca oricând se repropune aceeași tentație a refuzării oricărei dependențe de iubire care să nu fie iubirea omului față de propriul ego, față "eu și voințele sale"; și, prin urmare, pericolul "colonizării" conștiințelor din partea unei ideologii care neagă certitudinea de fond prin care omul există ca bărbat și femeie cărora le este încredințată misiunea transmiterii vieții; acea ideologie care ajunge la producerea planificată și rațională de ființe umane și care - eventual pentru vreun scop considerat "bun" - ajunge să considere logic și permis să elimine ceea ce nu se mai consideră creat, dăruit, conceput și născut ci făcut de noi înșine.

Aceste aparente "drepturi" umane care sunt toate orientate la autodistrugerea omului - asta ne arată cu putere și eficacitate Joseph Ratzinger - au o unică denumire comună care constă într-o unică, mare negare: negarea dependenței de iubire, negarea că omul este creatură a lui Dumnezeu, făcut cu iubire de El după imaginea sa și la care omul tânjește precum cerbul la izvoarele de apă (Ps 41). Când se neagă această dependență între creatură și creator, această relație de iubire, se renunță în fond la adevărata măreție a omului, la bastionul libertății și demnității sale.

Astfel apărarea omului și a umanului împotriva reducțiilor ideologice ale puterii trece astăzi încă o dată de la fixarea ascultării omului de Dumnezeu ca limită a ascultării de stat. A primi această provocare, în adevărata schimbare de epocă în care trăim astăzi, înseamnă a apăra familia. De altfel, deja sfântul Ioan Paul al II-lea a înțeles bine importanța decisivă a problemei: pe bună dreptate numit și "papa familiei", nu întâmplător sublinia că "viitorul omenirii trece prin familie" (Familiaris consortio, 86). Și pe această linie am reafirmat și eu că "binele familiei este decisiv pentru viitorul lumii și al Bisericii" (Amoris laetitia, 31).

Astfel sunt deosebit de bucuros să pot introduce acest al doilea volum de texte alese ale lui Joseph Ratzinger despre tema "credință și politică". Împreună cu impozanta sa Opera omnia, ele ne pot ajuta nu numai pe noi toți să înțelegem prezentul nostru și să găsim o orientare solidă pentru viitor, ci și să fie adevărat izvor de inspirație pentru o acțiune politică care, punând familia, solidaritatea și echitatea în centrul atenției sale și a programării sale, cu adevărat să privească la viitor cu clarviziune.

(După Vatican Insider, 6 mai 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat