Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIA?A DIECEZEI 

Cardinalul Piacenza: "Un tânăr care îi cere preotului să se spovedească face un act revoluționar"

De Domenico Agasso jr

Un tânăr "credincios, astăzi, este un adevărat anti-conformist". Un tânăr care "cere preotului său să se spovedească face un act revoluționar", pentru că "recunoaște insuficiența lumii de a răspunde la întrebări". Asta afirmă cardinalul Mauro Piacenza, penitențiar major, în cuvântul de introducere de la întâlnirea "Spovada, tinerii, credința și discernământul vocațional".

Întâlnirea a început joi, 26 aprilie 2018, la "Sala celor o sută de zile" din Palatul Cancelariei, și va dura până vineri, 27 aprilie.

Cu privirea îndreptată spre următoarea adunare generală a Sinodului Episcopilor din octombrie, Penitențiaria Apostolică vrea să furnizeze propria contribuție la reflecția care implică în aceste luni toată Biserica, amintind și aprofundând rolul central al sacramentului Reconcilierii în viața spirituală și în discernământul tinerilor creștini.

Vor fi și două mărturii care au trăit personal o experiență de convertire și de chemare din partea lui Dumnezeu și care vor povesti și despre importanța sacramentului Reconcilierii în viața lor. Va încheia lucrările monseniorul Nykiel, regent al Penitențiariei Apostolice.

Piacenza amintește că "la 9 martie, primind în audiență tocmai această Penitențiarie Apostolică, Sfântul Părinte a afirmat: «trebuie să știm să ascultăm întrebările, înainte de a oferi răspunsurile. A da răspunsuri, fără a ne fi preocupat să ascultăm întrebările tinerilor [...] ar fi o atitudine greșită»". Cu această indicație "de parcurs, papa Francisc a trasat calea raportului dintre penitent și duhovnic, mai ales în reconcilierea sacramentală a tinerilor, arătând că găsirea întrebărilor fundamentale ale persoanei umane, încă nu complet reduse și anihilate în inima tinerilor, constituie o cale privilegiată a drumului de evanghelizare și chiar a drumului sacramental".

Cardinalul afirmă că "adulții, noi adulții, le încredințăm tinerilor o «lume răsturnată», față de experiența pe care am trăit-o noi. Condiția tineretului, prin însăși natura sa, este deschisă larg spre marea perspectivă existențială a unei vieți «de trăit în întregime» și de construit. Acestei condiții îi corespundea, și numai în urmă cu câteva decenii, o perspectivă socială la fel de pozitivă, care permitea noilor generații să poată imagina în mod rațional un viitor constructiv și rodnic, în care să-și realizeze cele mai profunde aspirații ale lor".

Apoi, la nivel social "este necesar de afirmat că, în prima jumătate a secolului trecut, întreaga viață publică și socială era deținută de adulți și că, mai ales după revoluția din 1968, care a avut multe și chiar tragice limite, s-a trăit totuși un anumit protagonism și al tinerilor: a fi tineri era un avantaj, nu numai la nivel civil și existențial, ci și la nivel social".

Astăzi, "trebuie să recunoaștem, nu mai este așa. Nu tinerii noștri determină climatul trăirii sociale, ba chiar sunt constrânși să-l îndure și adesea să integreze negativitățile sale".

Pentru cardinalul Piacenza "tânărul credincios, astăzi, este adevăratul anticonformist. Anticonformismul radical, care a vibrat, cu tonuri adesea violente, în Revoluția socială și culturală din 1968, astăzi a fost normalizat complet de consumismul burghez, care continuă să se proclame apartenentă la acea tradiție culturală, dar care, în fapte, nu trăiește nimic dintr-o idealitate realmente comunională, autonomă și capabilă de a împărtăși până la capăt existența".

Din motive "nu numai numerice, ci și mai ales culturale și ideale, a fi creștin astăzi, pentru un tânăr, este ceva profund anticonformist, aproape la limita de a fi considerat naiv și radical împotriva curentului".

Și într-un cadru cultural, "în care parcelarea eu-lui, chemat să se intersecteze mai mult cu instrumentele social decât cu persoanele, determină o restrângere a orizontului de interes, care, adesea, merge puțin peste propriul cerc restrâns și utilitarist, tânărul catolic, inserat într-o comunitate, într-o asociație sau într-o mișcare, respiră însăși respirația Bisericii și este chemat constant să dilate propriul orizont și să se sustragă de la condiționările pe care le impune obsesiv cultura dominantă".

Penitențiarul major consideră că "poate și trebuie să fie mare contribuția noastră a adulților la percepția pe care o au tinerii despre ei înșiși. Trebuie să-i ajutăm încontinuu să nu se închidă în ceea ce lumea le spune lor, ci, având dilatată inima și privirea, suntem chemați să-i susținem în acea percepție amplă și generoasă a propriului eu și a propriei apartenențe la un popor universal, care este element necesar pentru a continua să creadă și să spere".

În raportul cu sine însuși, "tânărul poate să fie tentat, după aceea, de două polarizări opuse, ambele artificiale". Pe de o parte, "se poate înșela că nu are nimic de învățat sau de corectat și că este în mod substanțial imun de greșeli". Pe de altă parte, se poate "strecura un soi de neîncredere radicală în propriile posibilități, alimentată din belșug de neîncrederea socială și economică din timpul nostru, care poate să aibă, la rândul său, un dublu rezultat nefast". De fapt, neîncrederea în noi înșine "se poate traduce fie într-o inerție paralizantă, care nu permite înflorirea virtuților și a vieții, fie într-o experiență narcisistă și consumistă a vieții, care, fără perspective și fără proiectări, se reduce la arderea, aici și acum, a experiențelor, a relațiilor și a situațiilor, lăsând în urmă numai răni și grămezi de cenușă".

Piacenza susține că "dacă tinerii sunt deosebit de generoși în folosirea propriilor energii în ceea ce le stă în mod clar la inimă (e suficient să ne gândim la antrenamentele sportive, la jertfa de a învăța să cânte la un instrument sau o limbă străină, la revendicările pentru a obține ceea ce consideră corect pentru ei înșiși), mai puțin puternică apare capacitatea de a aplica aceste energii la modificarea propriilor comportamente în domeniul etic și moral".

Și privind la lumea "adulților adesea vizibil coruptă și inundați de o grămadă de rău, mai mult amplificată artificial de mijloacele de comunicare, care nu are precedente în istoria umanității, tinerii se află deosebit de îngreunați, dezorientați; sunt înșelați și în același timp dezamăgiți, ajungând să nu perceapă nici posibilitatea unui orizont de valoare mai amplu al propriului eu și al percepției imediate a propriilor nevoi esențiale".

Și totuși, "chiar și în cei mai distrați, întâlnirea cu Cristos determină, când este autentică, o trezire, o nouă capacitate de analiză, o energie nouă, neprevăzută și extraordinară, din care să ia permanent și pentru a schimba propria inimă, sau cel puțin pentru a cere ca să fie schimbată".

Și pentru cardinal, "întrebările fundamentale ale eu-ului aparținând structurii antropologice, universale și infinite, tinerii noștri creștini intuiesc că, tocmai în întâlnirea cu Cristos, aceste întrebări pot să aibă un posibil răspuns, care nu este, așa cum susțin unii, produs de om, ci, dimpotrivă, este dar gratuit al lui Dumnezeu care cere să fie primit de libertate".

Iată că "într-un timp de păgânism care reînvie, cum este cel actual, trebuie să fim conștienți că fiecare cuvânt care lipsește în adevăr este o afirmare victorioasă a minciunii; fiecare gest de adevăr nefăcut este împlinirea unui gest mincinos; tinerii, la fotbal, spun: "gol ratat, gol luat".

În acest context, "trebuie să fie percepută ca urgentă și necesară o reformă radicală a mentalității în exercitarea slujirii pastorale, îndeosebi în ascultarea spovezilor sacramentale". Nu este vorba de a modifica forme, "nici de a inventa metode, imitându-le pe cele mult mai organizate și atrăgătoare din lume, cât mai degrabă de a cere, pentru fiecare membru al Bisericii, îndeosebi în celebrarea sacramentelor, ca întâlnirea să fie mereu o întâlnire cu Cristos, capabilă să performeze, pe calea mărturiei și cu ajutorul harului, viața tinerilor".

Pentru că un tânăr, "care ajunge să ceară Bisericii și preotului său să celebreze sacramentul Reconcilierii, face oricum un act radical revoluționar, contra-cultural. Chiar fără să știe asta, el recunoaște și afirmă propria non-autosuficiență, recunoaște și afirmă insuficiența lumii de a răspunde la propriile întrebări; recunoaște și afirmă nevoia de un mântuitor și că această mântuire trece prin structura istorică și mistică a Trupului eclezial".

Papa Francisc, "cu publicarea recentei exortații apostolice Gaudete et exsultate despre chemarea la sfințenie în lumea contemporană, a chemat întreaga Biserică să vegheze asupra riscurilor neo-pelagianismului și neo-gnosticismului. Iată, un tânăr care-și pleacă genunchii în confesional și cere cu umilință sacramentul Reconcilierii, este un tânăr care deja a învins fie neo-pelagianismul - pentru că cere ajutorul harului - fie neo-gnosticismul - pentru că recunoaște că nu-și poate da singur mântuirea, ci ea vine de la Cristos prin intermediul Bisericii".

Pentru Piacenza ar fi "delictuos dacă noi, ca păstori, n-am fi conștienți de însemnătatea nu doar pur și simplu rituală sau sacramentală a gesturilor tinerilor noștri, ci de însemnătatea profetică, evanghelică și, de aceea istorică și culturală, pe care le au aceste gesturi.

(După Vatican Insider, 26 aprilie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat