Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Dreptatea socială

Prefața papei la cartea "Puterea și banul"

A fost autorizată și încurajată explicit chiar de papa Francisc cartea Puterea și banul. Dreptatea socială conform lui Bergoglio (Potere e denaro. La giustizia sociale secondo Bergoglio [Roma, Citt? Nuova Editrice, 168 pagini]) îngrijită de Michele Zanzucchi și a cărei prefață a scris-o pontiful. Autorul, jurnalist și scriitor, propune o culegere raționată de intervenții și texte papale despre bogăție și sărăcie, dreptate și nedreptate socială, îngrijire și disprețuire a creației, finanțe sănătoase și perverse, întreprinzători și speculanți. Pe de o parte volumul, care apare la 12 aprilie 2018, este ca o denunțare deschisă a relelor care amenință lumea economiei și a finanțelor, a aspectelor negative ale globalizării care lărgesc prăpastia dintre bogați și săraci și care creează noi forme de sclavie; pe de altă parte vrea să devină exprimare a acelui spirit evanghelic predicat de Francisc, care invită să nu se piardă niciodată speranța, având conștiința clară, așa cum scrie în prefață, că "trăim o epocă dificilă, dar plină de oportunități noi și inedite". O conștiință care este un stimulent de "a schimba această lume bolnavă" și care duce la reanimarea speranței, care reprezintă "virtutea probabil cea mai prețioasă astăzi".

* * *

Economia este o componentă vitală pentru orice societate, determină în bună parte calitatea vieții și chiar a morții, contribuie ca existența umană să fie demnă sau nedemnă. De aceea ocupă un loc important în reflecția Bisericii, care privește la bărbat și la femeie ca la persoane chemate să colaboreze cu planul lui Dumnezeu și prin munca, producția, distribuirea și consumul de bunuri și servicii. Pentru aceasta, încă din primele săptămâni ale pontificatului, am avut ocazia de a trata teme referitoare la sărăcie și bogăție, dreptate și nedreptate, finanțe sănătoase și cele perverse.

Dacă astăzi privim la economie și la piețele globale, o realitate care se evidențiază este ambivalența lor. Pe de o parte, niciodată ca în acești ani economia a permis miliardelor de persoane să aibă acces la bunăstare, la drepturi, la o sănătate mai bună și la multe altele. În același timp, economia și piețele au avut un rol în exploatarea excesivă a resurselor comune, în creșterea inegalităților și în deteriorarea planetei. Deci o evaluare etică și spirituală a ei trebuie să știe să se miște în această ambivalență, care se evidențiază în contexte tot mai complexe.

Lumea noastră este capabilă de mai bine și de mai rău. Așa a fost mereu, dar astăzi mijloacele tehnice și financiare au amplificat potențialitățile de bine și de rău. În timp ce în anumite părți ale planetei unii se îneacă în opulență, în alte părți alții nu au minimul pentru a supraviețui. În călătoriile mele am putut să văd aceste contraste mai mult decât mi-a fost posibil în Argentina. Am văzut paradoxul unei economii globalizate care ar putea să sature, să îngrijească și să găzduiască toți locuitorii care populează casa noastră comună, dar care - așa cum indică unele statistici îngrijorătoare - concentrează în mâinile câtorva persoane aceeași bogăție care este apanaj a circa jumătate din populația mondială. Am constatat că acest capitalism nestăpânit din ultimele decenii a dilatat ulterior prăpastia care desparte pe cei mai bogați de cei mai săraci, generând noi precarități și sclavii.

Actuala concentrare a bogățiilor este, în bună parte, rod al mecanismelor sistemului financiar. Privind la finanțe, vedem de asemenea că un sistem economic bazat pe proximitate, în epoca globalizării, întâlnește multe dificultăți: instituțiile financiare și multinaționalele ajung la așa dimensiuni încât condiționează economiile locale, punând tot mai mult în dificultate statele în activitatea lor pentru dezvoltarea populațiilor. Pe de altă parte, lipsa de reglementare și de controale adecvate favorizează creșterea capitalului speculativ, care nu se interesează de investițiile productive pe termen lung, ci caută profitul imediat.

Mai întâi ca simplu creștin, după aceea ca preot și călugăr, apoi ca papă, consider că problemele sociale și economice nu pot să fie străine de mesajul Evangheliei. De aceea, mergând pe urma predecesorilor mei, încerc să ascult actorii prezenți pe scena mondială, de la muncitori la întreprinzători, la politicieni, dând glas, îndeosebi, săracilor, celor rebutați, celui care suferă. Biserica, în răspândirea mesajului de caritate și dreptate al Evangheliei, nu poate rămâne tăcută în fața nedreptății și suferinței. Ea poate și vrea să se unească cu milioanele de bărbați și femei care spun nu nedreptății în mod pașnic, străduindu-se pentru o echitate mai mare. Pretutindeni există oameni care spun da vieții, dreptății, legalității, solidarității. Atâtea întâlniri îmi confirmă că Evanghelia nu este o utopie ci o speranță reală, și pentru economie: Dumnezeu nu abandonează creaturile sale în voia răului. Dimpotrivă, le invită să nu înceteze să colaboreze cu toți pentru binele comun.

Ceea ce spun și scriu despre puterea economiei și a finanțelor vrea să fie un apel pentru ca săracii să fie tratați mai bine și nedreptățile să se diminueze. În mod deosebit, cer în mod constant ca să se înceteze să se facă profit de pe urma armelor cu riscul de a dezlănțui războaie care, în afară de morți și săraci, măresc numai fondurile câtorva, fonduri adesea impersonale și mai mari decât bilanțurile statelor care le găzduiesc, fonduri care prosperă în sângele nevinovat. În mesajele mele în materie economică și socială doresc să solicit conștiințele, mai ales a celui care speculează și exploatează pe aproapele, pentru ca să se regăsească simțul umanității și dreptății. Pentru aceasta nu pot să nu denunț cu Evanghelia în mână păcatele personale și sociale comise împotriva lui Dumnezeu și împotriva aproapelui în numele dumnezeului ban și al puterii scop în sine. Mă exprim cu grijă și pentru că sunt conștient că alte crize economice mondiale nu sunt imposibile. Când are loc prăbușirea unor finanțe dezlipite de economia reală, mulți plătesc consecințele și printre cei mulți sunt mai ales săracii și cei care devin săraci, în timp ce bogații într-un mod sau altul adesea se descurcă și scapă.

Ce este de făcut? Un lucru care mi se pare important este a conștientiza gravitatea problemelor. Este ceea ce face Michele Zanzucchi adunând, sistematizând și făcând accesibile cititorilor sinteze ale unor gânduri ale mele despre puterea economiei și a finanțelor. Sper ca acest lucru să poată fi util pentru a conștientiza și a responsabiliza, favorizând procese de dreptate și de echitate. Nu e suficient un pic de balsam pentru a vindeca rănile unei societăți care îi tratează adesea pe toți și totul ca marfă, marfă care, atunci când devine inutilă, este aruncată, conform acelei culturi a rebutului despre care am vorbit de atâtea ori. Numai o cultură care valorizează toate resursele aflate la dispoziția societății, dar în primul rând cele umane, poate să-i vindece bolile profunde. Creștinii și oamenii de bunăvoință sunt chemați să se simtă actori ai acestei culturi ai valorizării. Așadar a conștientiza și a valoriza, dar și a renega. Există nu-uri de spus mentalității rebutului: trebuie evitat să ne uniformizăm cu gândirea unică, făcând curajos alegeri bune și împotriva curentului. Toți, cum învață Scriptura, pot să se corecteze, să se convertească, să devină martori și profeți ai unei lumi mai drepte și solidare.

Mulți, foarte mulți bărbați și femei de orice vârstă și latitudine sunt deja înrolați într-o mică "armată a binelui", care nu are alte arme decât pasiunea pentru dreptate, pentru respectarea legalității și pentru inteligența comuniunii. Este prea mult a crede să se introducă în limbajul economiei și al finanțelor, al cooperării internaționale și al muncii acest cuvânt, comuniune, declinându-l ca îngrijire a celorlalți și a casei comune, solidaritate efectivă, colaborare reală și cultură a darului? Binele nu este cvietism și nu ne face să ne resemnăm. Arta de a iubi, unic manual folosit de armata binelui, comportă dimpotrivă faptul de a fi activi, cere capacitatea de a ne implica noi cei dintâi, de a nu înceta să căutăm întâlnirea, de a accepta unele jertfe pentru noi și de a avea multă răbdare cu toți pentru a stabili o reciprocitate mai bună. Cele trei atribute care revin în mod tradițional la cel mai înalt nivel lui Dumnezeu sunt adevăratul, bunul și frumosul. Nu întâmplător Biserica vorbește despre trei virtuți teologale: credința, iubirea și speranța. Ființele umane pot să se redescopere adevărate, bune și frumoase cu cât intră mai mult în cercul virtuos al lui Dumnezeu, care este comuniune și iubire. De aceea și în economie aceste trei virtuți aduc beneficii. Este posibil: faptul că atâția muncitori, întreprinzători și administratori sunt deja în slujba dreptății, a solidarității și a păcii ne confirmă ca drumul adevărului, al carității și al frumuseții este greu, dar practicabil și necesar, și în economie și finanțe.

Așa cum dă mărturie această carte, gândirea mea se situează pe drumul trasat de patrimoniul foarte bogat al Doctrinei Sociale a Bisericii. Oricine poate să și-l însușească, chiar și numai mergând la acel Compendiu al Doctrinei Sociale a Bisericii pe care de atâtea ori l-am citat pentru că în puține cuvinte oferă o panoramă a gândirii ecleziale în materie socială. Printre textele redactate de mine, pe bună dreptate autorul a privilegiat exortația apostolică Evangelii gaudium și enciclica Laudato si'. În același timp nu s-au putut tăia rădăcinile comunitare ale gândirii mele, care se înfig îndeosebi în Biserica din America Latină. De exemplu, sunt debitor al marii adunări de la Aparecida, în care s-a repropus creștinilor o metodă pentru viața socială: a vedea, a judeca și a acționa. Adică putem să vedem realitatea care ne înconjoară în lumina providenței lui Dumnezeu; să o judecăm după Isus Cristos, cale, adevăr și viață; să acționăm în consecință în Biserică și cu toți oamenii de bunăvoință.

Lumea creată este în ochii lui Dumnezeu ceva bun, ființa umană este ceva foarte bun (cf. Gen 1,4-31). Păcatul a pătat și continuă să păteze bunătatea originară, dar nu poate șterge amprenta imaginii lui Dumnezeu prezente în orice om. De aceea nu trebuie să pierdem speranța: trăim o epocă dificilă, dar plină de oportunități noi și inedite. Nu putem înceta să credem că, având ajutorul lui Dumnezeu și împreună - repet, împreună - se poate îmbunătăți această lume a noastră și se poate reanima speranța, virtutea probabil cea mai prețioasă astăzi. Dacă suntem împreună, uniți în numele său, Domnul este în mijlocul nostru conform promisiunii sale (cf. Mt 18,20); apoi este cu noi și în mijlocul lumii, în fabrici, în firme și în bănci precum și în case, în favellas și în lagărele de refugiați. Putem, trebuie să sperăm.

Franciscus

(După L'Osservatore Romano, 12 aprilie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat