Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Pentru oameni obișnuiți

De Paola Bignardi

Primul lucru care uimește în acest document este determinarea cu care se susține că sfințenia aparține oamenilor obișnuiți, care au o viață zilnică obișnuită făcută din lucruri simple care sunt structura existenței tuturor. Așadar o sfințenie care nu este pentru puțini eroi sau pentru persoane excepționale, ci care reprezintă modul obișnuit de a trăi existența creștină obișnuită. Consecința acestui lucru este spusă imediat: dacă nu există vocație sau condiție existențială incompatibilă cu chemarea la sfințenie, atunci nu există viață creștină posibilă în afara acestui cadru exigent și pasionant: viața creștină nu se poate realiza pe deplin decât în perspectiva sfințeniei, nu există parcursuri intermediare sau acomodări cu ieftinire.

Regula ei este prezentată în capitolul al treilea și al patrulea al documentului. Cartea de identitate a creștinului este dată de fericiri și de ceea ce papa Francisc numește "marea regulă de comportament" propusă în capitolul 25 din Evanghelia lui Matei: milostivirea concretă față de cel sărac.

În fericiri este cartea de identitate a creștinului pentru că în ele se schițează fața Învățătorului, pe care creștinul este chemat să o transpară în cotidianitatea vieții sale (nr. 63). Cuvântul "fericit" este sinonim cu sfânt. Cine trăiește în dăruirea de sine pentru că trăiește după cuvântul lui Isus este sfânt și ajunge la adevărata fericire.

Însă papa Francisc avertizează cu privire la ispita de a considera fericirile ca frumoase cuvinte profetice: ele merg împotriva curentului și schițează un stil diferit de cel al lumii. E suficient a citi simpla declinare care este făcută la sfârșitul descrierii fiecăreia dintre ele: sfântul este cel care este sărac în inimă; sfântul este cel care reacționează cu blândețe umilă; sfânt este cel care știe să plângă cu alții; sfânt este cel care caută dreptatea cu foame și sete; sfânt este cel care privește și acționează cu milostivire; sfânt este cel care menține inima curată de tot ceea ce murdărește iubirea; sfânt este cel care seamănă pace în jurul său; sfânt este cel care acceptă în fiecare zi calea Evangheliei în pofida faptului că asta îi procură probleme.

"Marea regulă de comportament" traduce în mod concret fericirile, mai ales cea a milostivirii. Exemplul care este prezentat la nr. 98 este chiar foarte concret și arată discriminarea între a fi creștini și a nu fi creștini. "Când întâlnesc o persoană care doarme sub intemperii, într-o noapte rece" (nr. 98) pot să-l consider un neprevăzut deranjant sau să recunosc în el o ființă umană cu aceeași demnitate a mea, ca și mine iubit infinit de Tatăl: din atitudinea mea trece granița între a fi creștin și a nu fi creștin.

Fericirile schițează fața Domnului Isus și nu pot să fie trăite decât păstrând o unire intensă cu El. Dar nu este pe calea sfințeniei nici acela care se teme de angajarea socială "considerând-o ceva superficial, lumesc, secularizat, imanentist, comunist, populist" (nr. 101); și conclude textul: "Nu putem să ne propunem un ideal de sfințenie care să ignore nedreptatea din această lume". Pentru că dacă sfințenia înseamnă a trăi iubirea, dăruirea de sine așa cum a trăit-o Domnul Isus, până la capăt, în manieră radicală și totală, nu se va putea trece distrați și indiferenți pe lângă fratele; și pentru a face asta, creștinul va avea nevoie ca Domnul Isus să-l facă pe el capabil să iubească așa cum a iubit El.

A trăi sfințenia cere să fi realizat în propria viață acea unitate prin care se trece de la contemplarea feței Domnului la gestul concret de caritate și de la gest la față.

Capitolul al patrulea schițează cinci mari manifestări ale iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele; cinci forme actuale, pentru că sfințenia are forme concrete diferite în diferitele timpuri. Documentul este un instrument pentru a căuta formele sfințeniei pentru astăzi. Cele cinci caracteristici propuse vor să se măsoare cu câteva riscuri și limite ale culturii de astăzi: "anxietatea nervoasă și violentă care ne risipește și ne slăbește; negativitatea și tristețea; inactivitatea comodă, consumistă și egoistă; individualismul și atâtea forme de spiritualitate falsă fără întâlnire cu Dumnezeu care domină în piața religioasă actuală" (nr. 111).

Pentru aceasta, este nevoie de fermitate și soliditate interioară pentru a rezista la agresivitatea care este înlăuntrul nostru, la ispita de a participa la acele forme moderne de violență cum sunt cele constituite de rețea, pentru a nu ne lăsa sugestionați de răul care se cuibărește subtil în relațiile cu ceilalți și le otrăvește...

Sfântul trăiește cu bucurie și are simțul umorismului; bucuria sa nu este bucuria năucă și superficială, ci aceea care se naște din conștiința că suntem infinit de iubiți și se exprimă în comuniunea fraternă.

În afară de asta sfințenia este parresia, este curaj apostolic, este capacitate de a îndrăzni, de a experimenta, de a lua inițiativa, de a se îndrepta spre noutate. Înseamnă a îndrăzni să se meargă spre periferii și frontiere, pentru a descoperi că Domnul este deja acolo, "Isus ne precede în inima acelui frate, în trupul său rănit, în viața sa oprimată, în sufletul său întunecat. El este deja acolo" (135). Sfințenia înseamnă a sfida obișnuința și a ne lăsa mișcați de ceea ce se întâmplă în jurul nostru și de Cuvântul Celui Înviat.

Sfințenia este un drum de parcurs în comunitate, așa cum mărturisesc atâția sfinți, și între ei călugării trapiști din Tibhirine, care s-au pregătit împreună pentru martiriu. Viața comunitară - în familie, în parohie, în comunitatea călugărească... - este "făcută din atâtea mici detalii zilnice" (nr. 143). Calea unității dorită de Isus în discursul de adio trece de la micile gesturi de fiecare zi.

În sfârșit, sfințenia este rugăciune, făcută din tăcere, din a ne lăsa priviți de Domnul, din a lăsa să alimenteze El căldura iubirii și a duioșiei; este "contemplarea feței lui Isus mort și înviat care recompune umanitatea noastră". Sfințenia înseamnă a ne lăsa transformați de Domnul și de puterea Duhului său.

Așadar, și astăzi calea sfințeniei este calea bucuriei.

(După L'Osservatore Romano, 10 aprilie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat