Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Două falsificări

De Gianni Valente

În capitolul al doilea al exortației apostolice Gaudete et exsultate papa se oprește asupra celor pe care definește "două falsificări ale sfințeniei care ne-ar putea face să greșim drumul: gnosticismul și pelagianismul". Apoi, încă o dată papa face referință la numele acestor două erezii "apărute în primele secole creștine", și care după evaluarea sa "continuă să aibă o actualitate alarmantă" (35).

Pentru a încerca să sugereze ce caută gnosticism și pelagianism într-un text papal despre chemarea universală la sfințenie, merită să pornim chiar de la natura sfințeniei, de la modul în care sfințenia este trăită și considerată în Biserică și în învățătura sa.

Și această exortație repetă în atâtea moduri și în atâtea pasaje că sfințenia vine de la Dumnezeu. Este un rod, este un dar al harului în viața Bisericii. Asta înseamnă că sfințenia nu este rezultatul unui efort propriu, nu este un munte de escaladat singuri. Înseamnă că nu se pot face strategii sau programe pastorale pentru "a produce" sfințenia. Înseamnă mai ales că însuși Cristos este inițiatorul și perfecționatorul sfințeniei. Pentru aceasta sfințenia este comoara Bisericii: pentru că dacă există sfinți înseamnă că Cristos este viu și continuă să lucreze în ei, să mângâie și să schimbe viețile lor, și noi putem vedea efectele. Și tot pentru aceasta este adevărat și că "propunerile înșelătoare" care se mișcă pe urma pelagianismului și a gnosticismului reprezintă o piedică pentru chemarea universală de a fi sfinți: de fapt, ele repropun în diferite forme vechea înșelătorie pelagiană sau cea gnostică: adică ascund sau înlătură necesitatea harului lui Cristos, sau golesc dinamica reală și gratuită a acțiunii sale.

Sfântul Augustin scria că eroarea otrăvitoare a pelagienilor din timpul său era pretenția de a identifica harul lui Cristos "în exemplul său și nu în darul prezenței sale". Conform lui Pelagiu, călugăr din secolul al V-lea de la care își ia numele acea erezie antică, natura tuturor ființelor umane n-ar fost rănită de păcatul lui Adam, așadar toți erau mereu în măsură să aleagă binele și să evite păcatul exercitând pur și simplu propria forță de voință. Pentru Pelagiu, Cristos a venit mai ales pentru a da un exemplu bun și era urmat ca un învățător pentru a învăța să se cultive propria virtute morală. Însă acest parcurs putea să fie făcut bazându-se pe propriile forțe și lipsindu-se de El, de darul și de ajutorul harului său.

Cu privire la acest punct exortația apostolică Gaudete et exsultate se pune în matca multelor pronunțări cu care în schimb magisteriul eclezial a repetat mereu că în condiția reală în care se află toate ființele umane nu putem fi sfinți și nu putem nici măcar trăi o viață corectă pe urmele lui Isus fără intervenția harului lui Cristos, fără a fi îmbrățișați în manieră misterioasă dar reală de Duhul său.

Papa Francisc citează printre alte lucruri al doilea Sinod din Orange, care deja în 529 atesta că "până și dorința de a fi făcuți curați se naște în noi prin lucrarea Duhului Sfânt". Citează și Catehismul Bisericii Catolice, pentru a aminti că recunoașterea necesității absolute a harului ar trebui să fie "una dintre marile convingeri dobândite definitiv de Biserică", dat fiind că "ia din inima Evangheliei" (55).

În schimb, trebuie să ne confruntăm mereu cu manifestări ale atitudinii pelagiene care se infiltrează și în practicile cele mai obișnuite ale vieții ecleziale.

Exortația apostolică vede o amprentă pelagiană în toți cei care "se bazează numai pe propriile forțe" și chiar atunci când vor să se arate fideli față de "un anumit stil catolic" (46), în realitate exprimă "ideea că totul depinde de efortul uman", fie el "canalizat prin norme și structuri ecleziale" (58).

În schimb papa scrie că această chemare universală la sfințenie este adresată chiar celui care recunoaște că în fiecare pas al vieții și al credinței este nevoie mereu de har. Pentru că - așa cum se citește în text - "în această viață fragilitățile umane nu sunt vindecate complet o dată pentru totdeauna de har" (49). Și lucrarea harului nu-i face pe oameni niște super-oameni, ci "acționează istoric și, în mod obișnuit, ne ia și ne transformă în mod progresiv" (50).

Și cealaltă "propunere înșelătoare" semnalată de papa este asemănată cu o antică falsificare a noutății creștine, aceea a vechilor învățături gnostice care adesea absorbeau cuvinte și adevăruri ale credinței creștine în sistemele lor conceptuale, dar făcând asta goleau din interior evenimentul creștin de istoricitatea sa.

Pentru teoriile gnostice, mântuirea consta într-un proces de auto-divinizare, un drum de cunoaștere în care subiectul trebuia să conștientizeze divinul pe care-l avea deja înlăuntrul său. În timp ce credința creștină recunoaște că mântuirea și fericirea pentru ființele umane sunt un dar gratuit al lui Dumnezeu, care ajunge la om din exterior, din afara lui.

Pentru aceasta și istoriile celui care este chemat la sfințenie, și chiar cele ale sfinților deja canonizați, sunt presărate cu fapte, cu întâlniri, cu circumstanțe concrete în care lucrarea harului devine perceptibilă și atinge și schimbă viețile lor. În manieră asemănătoare cu ceea ce li se întâmpla primilor discipoli ai lui Cristos, care în Evanghelie au putut să marcheze și ora primei lor întâlniri cu Isus.

În schimb - scrie papa - mentalitatea gnostică alege mereu calea raționamentelor abstracte și formale și astfel vrea să domine, "să domesticească misterul" (40). Și acesta, și în Biserică, este parcursul luat adesea de cel care este nerăbdător, nu așteaptă cu umilință revelarea misterului, pentru că - așa cum afirmă exortația apostolică - nu suportă faptul că "Dumnezeu ne depășește infinit, este mereu o surpriză și nu noi suntem cei care determinăm în ce împrejurare istorică să-l găsim, din moment ce nu depind de noi timpul și locul și modalitatea întâlnirii" (41).

Exortația apostolică avertizează că un spirit gnostic poate să se insinueze și astăzi în viața Bisericii ori de câte ori se vrea să se facă abstracție de formele concrete și gratuite cu care lucrează harul și se ia calea abstracției, care înaintează "dezincarnând misterul". De exemplu, asta se întâmplă când prevalează pretenția de a reduce apartenența eclezială la "o serie de raționamente și cunoștințe" de stăpânit (36), sau la "capacitatea de a înțelege profunzimea unor doctrine determinate" (37). Și dacă creștinismul este redus la o serie de mesaje, de idei, fie ele și ideea de Cristos sau ideea de har, făcând abstracție de lucrarea sa reală, atunci în mod inevitabil misiunea Bisericii se reduce la o propagandă, un marketing, adică la căutarea de metode pentru a răspândi acele idei și a-i convinge pe alții să le susțină.

Exortația apostolică semnalează și alte urme ale mentalității gnostice care se pot găsi și în cercuri ecleziale, precum elitarismul celui care se simte superior mulțimilor de botezați, sau disprețul față de cei imperfecție, față de cei care cad, față de cei pe care gnosticii antici i-ar fi definit drept "carnalii".

Oricum, în fața acestor fenomene de auto-complăcere eclezială, exortația apostolică nu începe bătălii culturale împotriva neo-gnosticilor și neo-pelagienilor. Papa se roagă ca însuși Domnul să elibereze Biserica de noile forme de gnosticism și de pelagianism care pot frâna drumul atâtora "spre sfințenie" (62). Intenția întregului document nu este aceea de a stigmatiza noi forme de pelagianism și gnosticism, ci numai aceea de a-i invita pe toți să caute în fiecare zi fața sfinților presărați în rândul poporului lui Dumnezeu și de a-i recunoaște ca semn real și eficace al prezenței și al milostivirii lui Cristos.

(După L'Osservatore Romano, 10 aprilie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat