Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

De ce să vorbim despre sfințenie?

Prezentarea exortației apostolice "Gaudete et exsultate"

De Angelo De Donatis

Exortația apostolică a papei despre chemarea la sfințenie în lumea contemporană a fost prezentă în dimineața zilei de luni, 9 aprilie 2018, în Sala de Presă a Sfântului Scaun. Au intervenit arhiepiscopul Angelo De Donatis, vicar general al Sanctității Sale pentru Dieceza de Roma, jurnalistul Gianni Valente și fostul președinte al Acțiunii Catolice Italiene, Paola Bignardi. Introduși de directorul Sălii de Presă, Greg Burke, care a transmis și un videoclip despre documentul pontifical, cei trei vorbitori au prezentat cele cinci părți în care este împărțit și au răspuns la câteva întrebări ale jurnaliștilor acreditați. În sfârșit, patru persoane de diferite naționalități și culturi, care au citit mai dinainte Gaudete et exsultate, au rămas la dispoziția mass-media pentru a exprima și a împărtăși impresiile lor. Este vorba despre afganul Mohammad Jawad Haidari, musulman care a obținut un master despre religia și medierea culturală la Universitatea La Sapienza din Roma; despre canadianul Adam Hinsks, diacon iezuit și astrofizician; despre sora Josepha, franceză, din fraternitățile monastice din Ierusalim; și despre italiana Veronica Polacco, regizoare și fostă actriță, convertită recent la catolicism.

De ce o exortație despre chemarea la sfințenie? Acest limbaj eclezial nu este, cel puțin, de "lucrători" (adică de călugări)? De fapt, cuvântul "sfințenie" este considerat un pic învechit tocmai de acea lume contemporană căreia exortația ar vrea să se adreseze. Cine ar exprima astăzi cu acest cuvânt la ceea ce aspiră inima sa, pentru sine și pentru propria existență zilnică?

Aceste scurte considerații, care exprimă probabil gândirea atâtor persoane, ne spun imediat care este provocarea pe care vrea s-o înfrunte exortația: să arate actualitatea perenă a sfințeniei creștine, prezentându-i conținutul, așa cum este relatat de Scriptură, în așa fel încât să poată fi propusă tuturor ca țintă de dorit a propriului drum uman, ca o chemare pe care Dumnezeu o adresează fiecăruia. Papa Francisc sintetizează astfel: sfințenia este "adevărata viață, fericirea pentru care am fost creați" (1). Contrariul sfințeniei nu este, înainte de toate, o viață de păcat, cât mai ales "mulțumirea cu o existență mediocră, diluată și inconsistentă" (1). A fi creștini înseamnă a primi de la Dumnezeu darul unei vieți frumoase, bogate de sens, pline de gust, a porni pe un drum care să ne facă "mai vii și mai umani" (32). Împotriva răului de a trăi sau acceptarea (împăcată în mod fals) nonsensului realității pentru a ne limita să locuim propriul fragment de existență, Dumnezeu oferă un drum de sfințenie, curajos și umanizator, de trăit în urmarea lui Cristos și în rețeaua relațiilor cu ceilalți. Dumnezeu este cel de trei ori Sfânt și revarsă asupra oamenilor însăși viața sa divină: "Fiți sfinți, pentru că eu Domnul, sunt sfânt" (Lev 11,44), transfigurând existența omului și făcând-o tot mai mult după chipul și asemănarea sa.

Este evident că papa Francisc cu această exortație vrea să îndrepte atenția spre ceea ce este decisiv și esențial în viața creștină și să ne ajute să ținem largă privirea noastre, împotriva ispitei de a reduce vizuala sau de a pierde orizontul, de a ne mulțumi și "a vegeta". Apartenența la Domnul Isus și la Biserică se dizolvă și se golește de sens dacă nu se ține dreaptă direcția drumului în traiectoria sfințeniei și ajunge în mod fatal în căutarea a "altceva", a ceea ce n-are nimic de-a face cu construirea împărăției lui Dumnezeu.

Finalitatea exortației nu este să ofere "un tratat despre sfințenie, cu atâtea definiții și distincții"; "obiectivul meu umil - scrie papa Francisc - este de a face să răsune încă o dată chemarea la sfințenie, încercând s-o întrupăm în contextul actual, cu riscurile sale, provocările sale și oportunitățile sale" (2). Deja Conciliul al II-lea din Vatican subliniase cu putere această chemare universală, reafirmând faptul că ea este adresată tuturor: "Întăriți cu atâtea mijloace puternice de mântuire, toți credincioșii, de orice condiție și stare, sunt chemați de Domnul, fiecare pe calea sa, la perfecțiunea sfințeniei Tatălui" (Lumen gentium, 11). Papa reia și reafirmă acest punct al conciliului, actualizându-l și făcându-l mai comprehensibil și atrăgător pentru omul de astăzi.

Dintre temele atinse de papa, eu voi prelua primul (chemarea la sfințenie) și ultimul capitol (lupta spirituală, vigilența și discernământul). Gianni Valente, al doilea, dedicat celor doi dușmani ai sfințeniei, pelagianismul și gnosticismul; Paola Bignardi al treilea și al patrulea capitol: a trăi fericirile astăzi și câteva caracteristici ale sfințeniei în lumea actuală.

În ceea ce privește primul capitol, aș vrea să reiau patru puncte fundamentale, care reprezintă tot atâtea dimensiuni ale chemării la sfințenie.

Înainte de toate papa vrea să ne spună că sfințenia nu este un alt lucru față de viața pe care o ducem în toate zilele, ci este exact această existență obișnuită a noastre trăită în manieră extraordinară, pentru că este făcută frumoasă de harul lui Dumnezeu, de acțiunea Duhului Sfânt primit la Botez. Rodul Duhului este de fapt o viață trăită în bucurie și în iubire, și în asta constă sfințenia. Nu există condiții deosebite: sfințenia nu este apanaj al celui care trăiește dedicând mult timp rugăciunii sau studiului teologic sau exercitând o slujire deosebită în Biserică, ci este acea viață nouă care prin darul lui Dumnezeu este posibilă concret pentru toți, "în ocupațiile de fiecare zi, acolo unde se află fiecare" (14). Francisc amintește cuvintele cardinalului vietnamez Van Thuân, în zilele lungi de închisoare: "Trăiesc momentul prezent, umplându-l de iubire" (17). Papa dă în mod voit exemple de sfințenie luându-le din viața obișnuită: "părinții care-i cresc cu atâta iubire pe copiii lor, în bărbații și în femeile care lucrează pentru a duce pâine acasă, în bolnavi, în călugărițele bătrâne care continuă să zâmbească" (7). Sunt sfinții "de la ușa vecină", sau "clasa de mijloc a sfințeniei" (7, titlul unei cărți a lui Joseph Malegue). Pentru aceasta, papa Francisc la un moment dat schimbă stilul și se adresează direct interlocutorului său, celui care îl citește, pentru a-i spune că sfințenia, adică viața adevărată și fericită, este cu adevărat posibilă și pentru tine: "Lasă ca harul Botezului tău să rodească pe un drum de sfințenie. Lasă ca totul să fie deschis lui Dumnezeu și în acest scop alege-l pe El, alege-l pe Dumnezeu mereu din nou. Nu te descuraja, pentru că ai puterea Duhului Sfânt pentru ca să fie posibil, și sfințenia, în fond, este rodul Duhului Sfânt în viața ta" (15; dar acel tu începe și la numărul 10, 14 etc.). Conciliul, în textul citat deja, spunea: toți sunt chemați, "fiecare pe calea sa". Nu este vorba de a copia lucrările sfinților, pentru că în definitiv fiecare are viața sa și locul său în lume; este vorba în schimb, "sub impulsul harului lui Dumnezeu, de a construi cu atâtea gesturi acea figură de sfințenie pe care Dumnezeu a voit-o pentru noi" (18). Chiar dacă viața mea ar fi prăbușită în păcat sau în faliment, chemarea la sfințenie ajunge la mine acolo unde sunt pentru a-mi dărui o repornire și o posibilitate de reabilitare.

Alt punct: sfințenie nu este posibilă singuri. Individualismul și pretenția de autosuficiență nu duc la viața adevărată. Avem nevoie de ceilalți, avem nevoie să simțim că viața noastră este inserată în aceea a poporului lui Dumnezeu, în care Duhul lui Dumnezeu revarsă sfințenia sa. Dumnezeu nu ne mântuiește singuri, ci așa cum El a voit să se reveleze intrând în istoria unui popor, într-o "dinamică populară", scrie papa (6), tot așa și parcursul nostru de apropiere de Domnul și de creștere în credință este posibil numai în cadrul "rețelei complexe de relații interpersonale care se stabilesc în comunitatea umană" (7). Francisc citează aici omilia pentru începerea slujirii petrine a papei Benedict: "Nu trebuie să duc singur ceea ce în realitate n-aș putea duce niciodată singur": sfântul popor al lui Dumnezeu "mă ocrotește, mă susține și mă poartă". În Biserică găsesc mărturia celorlalți, a sfinților canonizați, a persoanelor mai umile, a celui care "cu statornicie merge înainte zi de zi" (7); în Biserică "vei găsi tot ceea ce ai nevoie pentru a crește spre sfințenie. Domnul a umplut-o de daruri cu Cuvântul, Sacramentele, sanctuarele, viața comunităților, mărturia sfinților, și o frumusețe multiformă care provine din iubirea Domnului" (15). În poporul lui Dumnezeu este prezent un stil masculin și unul feminin de a trăi sfințenia, amândouă "indispensabile pentru a reflecta sfințenia lui Dumnezeu în această lume" (12). De asemenea, "în afara Bisericii catolice și în locuri foarte diferite", Duhul ridică "semne ale prezenței sale, care-i ajută pe înșiși discipolii lui Cristos" (9, citând Novo millennio ineunte). Cum se înțelege, spiritualitatea creștină este în mod esențial comunitară, eclezială, profund diferită și departe de o viziune elitară sau de eroism individual al sfințeniei.

Izvorul din care provine sfințenia este Domnul Isus, ținta spre care tinde este istoria umană, transformarea istoriei în împărăția lui Dumnezeu. Acesta este un punct central. Scrie papa că fiecare om care vine în această lume are "nevoie să conceapă totalitatea vieții sale ca pe o misiune" (23). Când mă întreb: "De ce m-am născut? De ce trăiesc și la ce folosește viața mea? Care este contribuția mea la creșterea acestei lumi?, mă întreb despre care este misiunea mea. Ei bine, "fiecare sfânt este o misiune" (19), adică este un trimis de Tatăl pentru a-l întrupa și a-l face prezent pe Cristos, omul nou, în lume. De fapt, Isus este izvorul oricărei sfințenii: Duhul Sfânt nu face altceva decât să reproducă astăzi, în noi, trăsăturile feței lui Cristos. Însă, fiecare într-un mod diferit: există sfinți care reproduc viața sa ascunsă la Nazaret, alții apropierea sa de cei din urmă; soții devin sacrament al lui Cristos mire, preoții sacramentul lui Cristos Bun Păstor... "Contemplarea acestor mistere, așa cum propunea sfântul Ignațiu de Loyola, ne orientează să le întrupăm în alegerile noastre și în atitudinile noastre" (20). Pe de altă parte Cristos a fost trimis pentru Împărăție, pentru aceasta spune Francisc, adresându-se tot fiecăruia dintre noi cititorii săi, și tu "nu te vei sfinți fără să te încredințezi trup și suflet pentru a da ceea ce este mai bun din tine pentru această angajare" (25). Sfințenia creștină nu înstrăinează de angajarea față de istoria umană, dimpotrivă! Sfinții sunt revoluționari periculoși, pentru că sunt deciși să intre total în joc pentru misiunea încredințată lor de Tatăl. Știu că acela care își pierde viața pentru împărăție, o regăsește, ca Isus. Așa cum reafirmase Francisc în Evangelii gaudium (87-92) din spiritualitatea creștină nu se poate scoate întruparea și crucea, eventual pentru a se dedica unui Dumnezeu al bunăstării personale, dezlipit de evenimentele umane, de trupul îndurerat al fiilor săi. Nu există sfințenie creștină acolo unde spiritualitatea se dezlipește de istorie și în numele unei comuniuni vagi, eventual cu "energii armonizatoare", uită comuniunea cu celelalte ființe umane și căutarea feței celuilalt, uită fraternitatea și revoluția duioșiei. Nouă ne este încredințată misiunea de a primi această chemare la sfințenie, făcută din imitarea lui Isus și angajare cu El pentru transformarea istoriei umane. "Fie ca tu să poți recunoaște care este acel cuvânt, acel mesaj al lui Isus pe care Dumnezeu dorește să-l spună lumii cu viața ta" (24).

Această propunere de viață care este sfințenia creștină tinde treptat să-l conformeze pe om cu Cristos unificând și integrând viața sa. Rugăciunea și acțiunea în lume, timpi de tăcere și timpi de slujire, viață familială și angajarea muncii, "totul poate să fie acceptat și integrat ca parte a propriei existențe în această lume și face parte din drumul de sfințire" (26). Căutarea momentelor de singurătate și de tăcere, ieșind din cursa febrilă din care este făcută viața noastră este în vederea acestei unificări interioare sub privirea lui Dumnezeu. În acest spațiu personal, în contact în sfârșit cu adevărul despre noi înșine, vom putea trăi un dialog sincer cu Domnul și să ne lăsăm invadați de El. "Nu-ți fie frică să țintești mai sus, să te lași iubit și eliberat de Dumnezeu. Nu-ți fie frică să te lași condus de Duhul Sfânt. Sfințenia nu te face mai puțin uman, pentru că este întâlnirea slăbiciunii tale cu forța harului său" (34).

Permiteți să adaug câteva cuvinte despre ultimul capitol, pentru că este vorba despre o parte oricum foarte importantă a exortației. Titlul explică faptul că drumul spre sfințenie implică lupta și cere atitudinea unei vigilențe constante. Pentru a o trăi, trebuie să cerem darul discernământului.

Lupta este împotriva "mentalității lumești", "împotriva propriei fragilități și a propriilor înclinații" dezordonate, dar este și "o luptă împotriva Celui Rău" (159-161). Papa Francisc, așa cum știm, vorbește adesea despre asta și în exortație subliniază că atunci când se vorbește despre Dușman nu avem de-a face numai cu "un mit, o reprezentare, un simbol, o figură sau o idee" (161), ci "cu o ființă personală care ne chinuiește" (40). În Tatăl nostru ultima invocație în realitate este "ne mântuiește de Cel Rău". Scopul Dușmanului este acela de a ne despărți de Dumnezeu, făcându-ne să trecem de la experiența păcătosului iertat, a celui "milostivit" (păcatul ca loc al întâlnirii eliberatoare și umanizatoare cu milostivirea lui Dumnezeu), la acea răsturnare a realității noastre de fiu al lui Dumnezeu care este corupția (164-165). Aici este necesar de exercitat o mare vigilență, deoarece coruptul este cel care trăiește o "orbire comodă și autosuficientă, unde până la urmă totul pare permis" (165). Satana aici este capabil "să se mascheze în înger de lumină", numai să ne înșele și să ne conducă în autoreferențialitatea cea mai radicală (165).

Ce-i de făcut? Papa ne invită să cerem darul discernământului. Acest har al Duhului se transformă într-o privire permanentă asupra realității: aceea care este în inima noastră (gândurile, sentimentele, dorințele noastre, acolo unde Dumnezeu stimulează, atrage, mângâie...) și realitatea care ne înconjoară, unde Duhul acționează trezind ceea ce conciliul numește "semnele timpurilor" (Gaudium et spes, 11). "Discernământ" este cu adevărat un cuvânt cheie al acestui pontificat, pentru că exprimă stilul și modalitatea spirituală cu care discipolul lui Isus și comunitatea sunt chemați să interpreteze lucrurile vieții, să decidă alegând voința lui Dumnezeu, să realizeze împărăția sa în lume: Nu este vorba numai de inteligență sau de bun simț, nici cu atât mai puțin de a folosi aportul științelor umane (psihologie, sociologie...) crezându-le ca rezolutive. Discernământul transcende toate acestea, pentru că punându-ne în tăcere și în rugăciune în fața Domnului, cu o atitudine de totală deschidere, "ne dispunem să ascultăm: pe Domnul, pe ceilalți, realitatea însăși care mereu ne interpelează în moduri noi". Numai cel care "are libertatea de a renunța la propriul punct de vedere parțial și insuficient, la propriile obiceiuri și la propriile scheme, este realmente disponibil să primească o chemare care strică siguranțele sale" (172). De exemplu, papa Francisc cere tuturor creștinilor "să nu neglijeze să facă în fiecare zi, în dialog cu Domnul care ne iubește, o sinceră cercetare a cugetului" (169), creând astfel în propria viață personală un spațiu de singurătate și de rugăciune în care să citească și să înțeleagă propria viață, percepând acolo apelurile lui Dumnezeu.

"În ziua de astăzi aptitudinea la discernământ a devenit deosebit de necesară", pentru că "suntem expuși la ispita unui zapping constant... putem să ne transformăm cu ușurință în păpuși la îndemâna tendințelor momentului" (167).

Închei cu citatul foarte frumos al frazei care se găsește pe mormântul sfântului Ignațiu de Loyola și pe care papa Francisc o amintește în notă pentru a descrie viața trăită în atitudinea permanentă a discernământului: Non coerceri a maximo, contineri tamen a minimo divinum est, "Să nu ai nimic mai mare care să te limiteze și totuși să stai în ceea ce este mai mic: acest lucru este divin".

(După L'Osservatore Romano, 10 aprilie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat