Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Simțul maternității

Maria Îndurerată și femeile din toate timpurile

De Mario Grech

Când în timpul aceste săptămâni privirea noastră se oprește asupra Mariei Îndurerate, vedem o femei care suferă pentru că este femeie. Maria n-ar fi niciodată Îndurerata dacă n-ar avea trupul fără viață al lui Isus în brațele sale. Adevăratul motiv pentru care Maria este chinuită de durere se află în faptul că trupul pe care-l ține în brațe este și al său. Erau alții - discipolii și prietenii săi - care au suferit când l-au văzut pe Cristos suferind, însă suferința Mariei este unică pentru că este suferința unei femei. Durerile sale sunt prețul pe care l-a plătit pentru maternitate. Așa cum spune Victor Hugo: "Nu există mângâiere pentru o mamă care suferă. Maternitatea nu cunoaște limite și raționamente. Mama este sublimă pentru că este în întregime instinct".

Asta amintește de Rahela, soția lui Iacob. Neputând să devină mamă, Rahela începe să experimenteze invidia față de sora sa și adresându-se lui Iacob îi spune: "Dă-mi copii, dacă nu eu mor!" (Gen 30,1). Luter, comentând acest text, spune: "Nu mi se pare că am citit vreodată ceva care să se asemene cu această istorie. Rahela, atât de doritoare să aibă copii, preferă moartea în locul sterilității" (In Genesim Enarrationes). Dumnezeu a ascultat rugăciunea Rahelei: după nașterea lui Iosif, a rămas însărcinată încă o dată, dar cu un preț foarte mare, așa încât a ales să moară pentru a da viață fiului Benoni (Beniamin). Când interpretează acest fapt, profetul spune: "Un strigăt se aude din Rama, jale și plânset amar; Rahela își plânge fiii și refuză să fie mângâiată pentru fiii ei, căci nu mai sunt" (Ier 31,15). Aici Rahela reprezintă toate mamele care își plâng copiii, și ei într-un anumit sens morți, nu mai sunt. Și evanghelistul Matei prezintă plânsul Rahelei pentru a evoca durerea mamelor care și-au pierdut copiii când în timpul în care s-a născut Isus, Irod a trimis soldații ca să ucidă toți copiii băieți sub vârsta de doi ani (Mt 2,16-18). Faptul că în aceste trei episoade Biblia ne spune că mama refuză să fie mângâiată, ne ajută să percepem profunzimea durerii mamei care pierde un fiu. În fața tragediei pierderii unui fiu nu există nici gesturi nici cuvinte care s-o poată mângâia; cuvintele noastre n-ar putea niciodată să aline rana aceea, pentru că durerea mamei este proporționată cu iubirea cu care se leagă de copiii săi.

Toate acestea le putem aplica Sfintei Fecioare Maria. Evanghelistul Ioan nu spune nimic despre starea interioară a Mariei și nici nu ne spune dacă ea a plâns atunci când trupul lui Isus a fost așezat în brațele sale. Într-un anumit sens are dreptate sfântul Ambroziu când spune: "În evanghelie citesc că Maria era acolo, însă nu cred că a plâns". Însă dacă am admite că Maria n-a plâns pentru că era impasibilă, am exalta-o ca pe îngeri și în același timp am despuia-o de omenitatea sa. În imnul Stabat Mater, Maria este descrisă "în lacrimi lângă cruce". Drept consecință a maternității sale, Maria nu numai că a plâns datorită morții lui Isus, ci este posibil să ne imaginăm că, asemenea Rahelei, a spus: "Refuz să fiu mângâiată pentru că Fiul meu nu mai este!".

Pentru aceasta nu este posibil să nu ascultăm acele mame care - ca Rahela, ca mamele celor care au fost târâți în exil, ca mamele pruncilor uciși de Irod, ca Maria Îndurerată - astăzi suferă pierderea copiilor lor: femeile care au înmormântat un copil ucis de boală; care n-au mai văzut un fiu după un accident rutier; cele care au pierdut un fiu datorită drogurilor; cele care au pierdut un copil datorită unui avort natural; cele care au înlăturat pruncul din însuși sânul lor, și astăzi nu mai găsesc mângâiere; mamele din Siria, care au mărturisit moartea fiilor în război; mamele africane ai căror fiii s-au înecat în Mediterana în timp ce căutau un viitor; cele care s-au supus unei intervenții chirurgicale pentru a înlătura posibilitatea maternității și astăzi regretă alegerea lor.

Maria este mama lui Isus și ca orice mamă menține cordonul lipit de fiul său, chiar dacă fizic se desparte. Cordonul rămâne lipit chiar dacă fiul moare. Legătura naturală dintre mamă și fiii săi confirmă că maternitatea este un dar foarte frumos. Odată ce femeia devine mamă, rămâne mamă pentru totdeauna. Cum scrie papa Francisc: "Mamele sunt antidotul cel mai puternic împotriva răspândirii individualismului egoist. [...] Ele sunt cele care mărturisesc frumusețea vieții. O societate fără mame ar fi o societate inumană, pentru că mamele știu să mărturisească mereu, chiar și în momentele cele mai rele, duioșia, dedicarea, forța morală. Mamele transmit adesea și simțul cel mai profund al practicii religioase: în primele rugăciuni, în primele gesturi de devoțiune pe care un copil le învață [...]. Fără mame, nu numai că n-ar exista noi credincioși, dar credința ar pierde bună parte din căldura sa simplă și profundă. [...] Preaiubite mame, mulțumim, mulțumim pentru ceea ce sunteți în familie și pentru ceea ce dați Bisericii și lumii" (Audiența generală, 7 ianuarie 2015). Este de apreciat că rodnicia și maternitatea sunt valori care se află la inima celei mai mari părți a poporului nostru; dar când cultura antiumanistă își înalță capul, aceste valori trebuie îngrijite și ținute la inimă și mai mult, îndeosebi atunci când se răspândește opinia că maternitatea este o piedică pentru afirmarea femeii. Există miros de narcisism când se spune că maternitatea este un atentat împotriva geniului feminin. Femeia care vrea să-și promoveze demnitatea, ar face foarte bine să se ferească de riscul de a renunța la maternitate.

Maternitatea este o vocație feminină și dacă se vrea să se facă alegeri în favoarea femeii trebuie ajutată femeia să satisfacă această vocație. Cum spune sfântul Ioan Paul al II-lea: "Însăși constituția fizică a femeii și organismul său conțin în sine dispoziția naturală la maternitate, la zămislire, la sarcină și la nașterea copilului, ca o consecință a unirii matrimoniale cu bărbatul" (Mulieris dignitatem, 18). De aceea este o dorință sfântă ca femeia, asemenea Rahelei, să dorească să aibă copii. Maternitatea trebuie ajutată respectând principii etice și morale. Maternitatea posedă o valoare socială și este important ca fertilitatea să fie parte a politicii sanitare și educative.

Maternitatea este o experiență cu totul personală și nu are preț. Conceptul de maternitate surogat este cu adevărat o ofensă gravă adusă demnității femeii. Cu scuza dorinței de copii, astăzi se realizează posibilitatea închirierii uterului. Asta nu este nimic altceva decât un fenomen capitalist și o prostituție reproductivă. În plus, maternitatea nu este numai biologică, ci se exprimă în diferite moduri, cum ar fi adopția și fostering. "A adopta este actul de iubire de a dărui o familie celui care n-o are. Este important a insista pentru ca legislația să poată facilita procedurile pentru adopție, mai ales în cazurile de copii nedoriți, cu scopul de a preveni avortul sau abandonarea" (Amoris laetitia, 179).

Un alt aspect important, în acest proiect în favoarea femeii și a vieții umane, este a face să crească cultura dăruirii și a generozității. De multe ori, egoismul îl face pe om să fie meschin cu viața. Astfel măsurile sociale în favoarea părinților care dau naștere la noi copii nu sunt o compensare pentru faptul că au devenit mame sau tați, ci o acțiune de dreptate socială.

Când o contemplăm pe Maria Îndurerată, în acest moment special al vocației sale materne, să ascultăm ceea ce îi spune Dumnezeu Rahelei: "Oprește-ți glasul din plâns și ochii din lacrimi, pentru că este o răsplată pentru lucrările tale. Există o speranță pentru viitorul tău" (Ier 31,16). Plânsul mamei atinge inima lui Dumnezeu și-l face să-i readucă pe fii din exil. Plânsul și durerea Mariei devin o rugăciune în fața lui Isus Răstignit, pentru ca noi să continuăm să avem la inimă darul maternității, izvor al vieții.

(După L'Osservatore Romano, 30 martie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat