Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Omul care ne face să creștem

Tatăl purtător de grijă al lui Isus

De Antonella Lumini

Yosef, care în ebraică înseamnă [Dumnezeu] să mărească, este fiul născut de Rahela, lovită înainte de sterilitate. "«A adunat Dumnezeu ocara de la mine!». Și i-a pus numele Iosif, zicând: «Domnul să-mi dea un alt fiu!»" (Gen 30,24). Este fiul cel mai iubit de Iacob, visătorul care provoacă invidia fraților. Evanghelia după Matei pune o relație subtilă între el și Iosif evanghelic, deja începând de la genealogia lui Isus: "Iacob i-a dat naștere lui Iosif, soțul Mariei, din care s-a născut Isus, cel care se numește Cristos" (Mt 1,16).

Este diferită genealogia prezentă în Luca (3,23), în care tatăl lui Iosif nu are numele Iacob, ci Eli. Așadar, Yosef face aluzie la o expansiune, la o creștere. După cum primul Iosif, salvându-l pe tatăl și pe frați de foamete, devine instrumentul prin care Dumnezeu îl ridică pe poporul său, la fel al doilea, primindu-l și ocrotindu-l pe fiul Mariei, devine instrumentul prin care Dumnezeu face să crească o nouă umanitate.

Evanghelia lui Matei se oprește în mod deosebit asupra dramei care-l implică pe Iosif din momentul în care este chemat să devină tată al unui copil care nu e al său. Și el primește vise. În contextul biblic, visul are adesea valoare teofanică, devine oglindă în care se revelează misterul. "Iată că un înger al Domnului i-a apărut în vis, spunându-i: «Iosif, fiul lui David, nu te teme să o iei pe Maria, soția ta, căci ceea ce s-a zămislit în ea este de la Duhul Sfânt»" (Mt 1,20). Îngerul Domnului este trimisul care vestește, dă avertismente, dirijează evenimentele pentru ca voința divină să poată intra în istorie fără a fi împiedicată. Iosif, cel drept, nu opune rezistență, este în ascultare, model prefect de ascultare: "Trezindu-se din somn, Iosif a făcut după cum i-a poruncit îngerul Domnului: a luat-o la sine pe soția lui și nu a cunoscut-o înainte ca ea să fi născut un fiu. Și i-a pus numele Isus" (Mt 1,24-25).

Iosif este omul tăcerii. Tace, ascultă și acționează. Evangheliile nu prezintă niciun cuvânt al său. Vorbirea sa constă în a face voința divină: "Iată că îngerul Domnului i-a apărut în vis lui Iosif și i-a zis: «Scoală-te, ia copilul și pe mama lui, fugi în Egipt și stai acolo până când îți voi spune, pentru că Irod are de gând să caute copilul ca să-l ucidă». Sculându-se, a luat copilul și pe mama lui, în timpul nopții, și a plecat în Egipt" (Mt 2,13-14). Atent, prezent, blând. Se îngrijește, ocrotește, păzește, însoțește, niciodată nu se dă înapoi: "«Scoală-te, ia copilul și pe mama lui și mergi în țara lui Israel, pentru că au murit cei care căutau să ia viața copilului». El s-a sculat, a luat copilul și pe mama lui și a intrat în țara lui Israel" (Mt 2,19-22).

Tot Matei furnizează un fundament canonic tradiției care-l prezintă pe Iosif ca tâmplar, tradiție derivată mai mult din evangheliile apocrife: "Nu este el fiul tâmplarului?" (Mt 13,55). Evanghelia după Luca, în afară de a reafirma că Iosif era din neamul lui David, era logodnicul Mariei, adaugă amănunte importante la momentul nașterii lui Isus: păstorii "au plecat, deci, în grabă și i-au găsit pe Maria, pe Iosif și copilul culcat în iesle" (Lc 2,16).

Însă este necesar să se evidențieze un alt elemente al narațiunii lui Luca. Imediat după relatarea botezului în Iordan, în timpul în care glasul din cer anunță că Isus este fiul lui Dumnezeu, textul continuă afirmând că, ut putabatur, cum se credea, cum se considera, Isus este fiul lui Iosif. Isus, fiul lui Dumnezeu, are nevoie așadar de un tată recunoscut social. Acel ut putabatur îi conferă lui Iosif atributul de tată purtător de grijă, adică de tată considerat, crezut ca atare. Urmează genealogia care urcă de la Iosif fiu al lui Eli până la Adam, și el, numit aici "fiu al lui Dumnezeu". În Luca este subliniat un fir de continuitate între Adam, punct de plecare, și Isus, împlinirea sa. Iosif dând nume pruncului face în așa fel încât el să devină Isus fiu al lui Iosif. Numai tatăl poate să dea nume fiului tutelându-i drepturile juridice.

Se tinde să se scoată în evidență ascultarea, răbdarea, umilința, tăcerea lui Iosif, se preamărește imaginea de muncitor. Însă elementul de noutate care într-adevăr îl distinge este că a acceptat rolul de tată purtător de grijă, că a acceptat să fie considerat juridic tată cu toate drepturile al unui copil care nu era al său. Acest element constituie saltul de calitate care face din Iosif instrumentuil prin care ia origine noua umanitate care începe cu Isus.

De aceea este urgent a analiza semnificația Sfintei Familii ca posibilitate, dată familiei umane, de a crește fii ai lui Dumnezeu. Posibilitate care pentru a se realiza cere o nouă stare a conștiinței. Sfânta Familie strică legăturile de sânge devenind vehicul de evoluție spirituală. Cere o fecioară mamă, curată cu inima, fidelă față de alianță, eliberată de seducția idolilor, capabilă să-i educe pe copii la libertatea iubirii, de a-i face să crească până acolo încât să-și poată lua zborul, să răspundă la misiunea încredințată lor. O mamă eliberată de frici și alipiri pentru că este înrădăcinată în Dumnezeu, ca mama lui Isus descrisă de evanghelistul Ioan. Autoritară la Cana, prezentă sub cruce. Sfânta Familie, împreună cu fecioara mamă, cere un tată purtător de grijă. Iosif asumând funcțiile de tată al unui copil negenerat carnal, renunță la orice putere care derivă din legăturile de sânge, adică la posesie, la proprietatea copilului. Știe că Isus este fiu al lui Dumnezeu, care nu-i aparține. Acesta este adevăratul salt de calitate de scos bine în evidență. Figura tatălui purtător de grijă lovește în inimă structura patriarhală în care tatăl, nu numai că este unic proprietar al tuturor bunurilor materiale, ci și al soțiilor, al copiilor, al servitorilor, al copiilor servitorilor. O femeie aparține mai întâi tatălui, după aceea soțului. Figura tatălui purtător de grijă strică această schemă ancestrală, simțită drept ceva natural și încă puternic înrădăcinat în psihic, așa cum demonstrează faptele de violență din timpurile noastre.

Această adevărată noutate evanghelică se referă la familie la care trebuie să privim pentru a merge înainte. În spate nu ne putem întoarce și tocmai în vestirea evanghelică putem găsi calea de ieșire dintr-o situație care pare haotică și lipsită de perspective. Tatăl purtător de grijă aduce la conștiință un nivel de paternitate nouă, care nu mai este strâns legată de generarea carnală. Familia umană în drum spre eliberarea vestită de Evanghelie, are nevoie de a dezvolta o maternitate și o paternitate la baza cărora nu mai sunt legăturile de sânge și de putere, ci relații de iubire eliberate, deci capabile să elibereze. Copiii care se nasc sunt toți copii ai lui Dumnezeu, dar numai familia umană care asumă capacitatea de a fi părinți care provine de la Duhul Sfânt poate să crească fii ai lui Dumnezeu. Contrar îi asuprește, îi sufocă, lăsându-i să crească în acel humus bolnav și contagios la care face aluzie dogma păcatului strămoșesc, adică într-o realitate de viață deformată, uscată și nerodnică, pentru că este separată de origine, departe de ordinea divină, de măsura iubirii.

Această răsturnare de care amintește Evanghelia nu trebuie înțeleasă ca slăbire a capacității de a fi părinți, contrară valorizării unei capacități de a fi părinți dilatate, mai deschise, spirituale al cărei colant relațional nu mai este sângele, ci iubirea. Este capacitatea de a fi părinți pe care Dumnezeu, tată și mamă, o stabilește cu ființa umană și pe care Isus o întrupează în plinătate făcând-o vizibilă, făcând-o cunoscută. De fapt, tradiția creștină, din momentul în care s-a îngrijit de orfani, de copiii abandonați, angajându-se să le dea un nume, o protecție, un sprijin care să-i poată face să crească, a dezvoltat prin călugări și laici, noi figuri de părinți, e suficient să ne gândim la toate instituțiile care au apărut de-a lungul secolelor pentru copii. În afară de asta, trebuie luate în considerație și forme de paternitate și maternitate spirituale menite să dezvolte viața interioară. Diferitele forme de adopție, încredințare, pot la fel să fie citite ca forme lărgite, mai mature și conștiente, de capacitate de a fi părinți.

Acum este urgent să se scoată bine în evidență aceste modele pentru ca să poată încolți în cadrul acelei dezagregări actuale care amenință omenirea. Există un salt de calitate de făcut, foarte angajant, dar extrem de eliberator. Evanghelia revelează asta pentru ca să poată să fie întrupat.

(După L'Osservatore Romano, 22 martie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat