Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Întrebări ale tinerilor și răspunsuri ale Sfântului Părinte

Întrebarea nr. 1

Blessing OKOEDION - tânără victimă a traficului de persoane din Nigeria

Mă numesc Blessing Okoedion și sunt nigeriană. În urmă cu patru ani am ajuns în Italia implicată prin înșelăciune în traficul de ființe umane. O experiență dramatică, de anulare totală a demnității mele. Dar cu credința într-un "Dumnezeu care nu doarme" am găsit curajul de a denunța și de a ieși din iadul acela. Într-o comunitate de surori, am regăsit învierea mea. Dar tocmai datorită acestei libertăți cucerite simt puternic și îmi însușesc strigătul de ajutor și de eliberare a atâtor tinere femei surori ale mele, umilite și reduse la sclavie și astăzi pe străzile noastre și mă întreb: cum pot fi ajutați tinerii să conștientizeze această "crimă împotriva umanității", așa cum l-ai definit tu, papa Francisc? Cum pot fi ajutați să rămână umani și să contrasteze și să învingă o mentalitate bolnavă care reduce la sclavie o femeie, la proprietate a bărbatului, la marfă ori pentru profit ori pentru propria plăcere egoistă? Dragă papa Francisc, ceea ce mă neliniștește mai mult este tocmai cererea, clienții prea mulți și mulți dintre aceștia, așa cum s-a spus, sunt catolici. Mă întreb și te întreb, dar Biserica, încă prea masculină, este în măsură să se întrebe cu adevărat despre această ridicată cerere a clienților? Poate fi credibil în a propune tinerilor drumuri de relație între bărbat și femeie libere și eliberatoare?

[D-na Blessing OKOEDION, tânără victimă a traficului de persoane. A relatat istoria sa în cartea "Curajul libertății", Ed. Paolin (Nigeria)]

Papa Francisc:

Întrebarea este fără anestezie, dar este realitatea, este realitatea. Am vizitat anul trecut una dintre casele pentru tinerele care au fost eliberate din această sclavie: este de necrezut. Una a fost răpită în Moldova și dusă în mașină, în spate, în portbagaj, legată, o noapte întreagă, până la Roma, amenințată că, dacă va fugi, îi vor ucide părinții. După aceea, aceia care au opus rezistență - am auzit în prima intervenție despre Africa - sunt zile de înmuiere - în spaniolă spunem el ablande: te bat, te torturează și până la urmă înving. Apoi - asta îmi povesteau tinerele - apoi încep munca și în acel moment, pentru a se apăra, fac ceea ce eu numesc - nu știu dacă științific este așa, dar eu numesc - o schizofrenie defensivă: izolează inima, izolează mintea și spun doar: "Aceasta este munca mea", dar nu se implică, pentru a salva ceea ce pot din demnitatea lor internă, dar demnitatea externă și socială este la pământ. Și așa se apără. Dar fără nicio speranță. Unele au reușit să fugă, dar mafia acestor oameni, legăturile dintre ei, le persecută; le găsesc și uneori se răzbună. Acelea care vin, de exemplu, din Africa și dintr-o țară din Europa - cel puțin asta e ceea ce știu - sunt înșelate pentru un loc de muncă, nu sunt răpite, ci unele înșelate: [promit] un loc de muncă de hostess sau de stewardese în avioane, și aici imediat sunt introduse în această viață. Dar când se eliberează, nu au curajul să se întoarcă acasă, pentru că este demnitatea familiei și nu au curajul să spună adevărul, nu pot. Dar nu pentru că sunt lașe, pentru că iubesc mult familia le împiedică să fie murdăriți de această istorie părinții lor, frații și surorile lor. Și nu se pot întoarce. Și rămân umblând așa cum pot, găsind un alt loc de muncă... Una dintre tinere a spus că atunci când de două ori n-a adus suma pe care trebuia s-o aducă în ziua aceea, i-au tăiat urechea; alții le rup degetele și aceste lucruri, torturi, dacă nu fac asta. Aceasta este o sclavie de astăzi. Și cred că aici în Italia, vorbind despre clienți, cred - fac un calcul fără fundament, dar cred că este verosimil - 90% sunt botezați, adică, așa cum spuneați dumneavoastră, catolici. Eu mă gândesc la scârba pe care trebuie s-o simtă aceste tinere când acești bărbați le obligă la aceste lucruri... Îmi amintesc odată, a fost un incident la Buenos Aires, într-o discotecă, au murit 200 de persoane; eu m-am dus să-i vizitez pe răniți în spital și într-o terapie intensivă erau doi bătrâni: își pierduseră simțurile, au avut un ictus. Mi-au spus: "Aceștia doi au fost aduși aici din bordel". Bătrâni, tineri... aceste tinere suportă totul... Am vorbit cu ele - o reuniune frumoasă - într-una din casele părintelui Benzi, un preot care a făcut o întreagă lucrare pentru a răscumpăra aceste tinere; ei au o metodă. Tinerele sunt supravegheze; se apropie de una dintre ele și începe să vorbească, aparent pentru a se pune de acord cu privire la preț, însă în loc să le spună: "Cât coști?", se întreabă: "Cât suferi?". Tânăra ascultă, el îi vorbește pe scurt, îi dă un bilet: "Noi te vom lua, nimeni nu te va găsi", cu un număr de telefon. Și 80% dintre tinere sună. "Este foarte bine, stai liniștită: care zi este cea mai sigură pentru tine?" - "Cutare" - "În acel colț la ora cutare", trece cu mașina... și le duc în afara Romei. Au casele și acolo începe terapia. Este o terapie frumoasă pe care o fac. Și apoi inserarea. Este una dintre operele care se fac aici la Roma, pe care eu o cunosc, care m-a implicat; dar se fac multe din acestea. După aceea vorbesc despre fenomen, dar am voit să încep cu acest [aspect] pozitiv. Este interesant: la acea reuniune erau capelanul și doi voluntari. Când o tânără a povestit istoria, voluntarul care era lângă ea, unul din aceia care o ajutaseră să se refacă... era soțul! S-au îndrăgostit, s-au căsătorit. Și celălalt era logodnicul celeilalte. Am văzut o reinserare foarte frumoasă. Însă revin aici la ceea ce ați spus dumneavoastră: este o crimă împotriva umanității, este un delict împotriva umanității și se naște dintr-o mentalitate bolnavă: femeia trebuie exploatată. Și în ziua de azi nu există feminism care să fi reușit să elimine asta din conștiință, din inconștientul cel mai profund sau din imaginarul colectiv, să spunem așa. Femeia trebuie exploatată, într-un mod sau în altul. Și astfel se explică această... boală a umanității, este o boală a unui mod social de a gândi, este o crimă împotriva umanității.

Am vorbit despre metode [pentru a le ajuta]. Acelea care sunt capabile să ajute mai bine aceste tinere sunt femeile, surorile. Dar există și femei care le vând! Am aflat istoria uneia din Africa, o tânără care terminase o parte din universitate și voia să lucreze; și o doamnă, nu-mi amintesc dacă era o consacrată dintr-o parohie sau o doamnă din Acțiunea Catolică din parohia aceea, s-a interesat: "Eu îți fac legătura, toată legătura...", și o așteptau în aeroport și de la aeroport la muncă. A fost înșelată. Apoi a fost răscumpărată de unul din aceste grupuri și au dus-o într-o casă pentru a-și reveni. A ieșit superioara: "Nu!", a strigat [tânăra aceea]; a văzut o soră și a spus "Nu!", pentru că fusese vândută. Nu știu dacă de o soră, probabil... ea spunea o doamnă, o laică, o catolică, dar din parohie. Și la sfârșit a rămas acolo și a ajutat mult. Dar și oameni care spun că sunt catolici... dar probabil o minoritate dintre aceștia... este o boală: femeia trebuie exploatată! Eu mă bucur că tinerii luptă pentru această cauză. Aceasta este una dintre luptele pe care eu vă cer vouă tinerilor s-o faceți: pentru demnitatea femeii. Pentru demnitate, care este mai mult decât faptul că femeia poate să facă asta sau nu poate să facă asta, că poate să devină asta sau alta, nu: este demnă, este fiică a lui Dumnezeu. Mai mult: în relatarea creației este aceea care l-a uimit pe bărbat: ah, frumusețea, frumusețea femeii! Și apoi, se termină așa. Unele guverne încearcă să le dea amenzi clienților, dar nu funcționează mult asta, din datele pe care le am. Problema pe care tu ai spus-o este o problemă gravă, gravă, gravă, și eu aș vrea ca voi să luptați pentru asta. Tinerii. Și vă rog, dacă un tânăr are acest obicei, să-l întrerupă! Este un criminal. Cine face asta este un criminal. "Dar, părinte, nu se poate face dragoste?". Nu, nu, asta nu înseamnă a face dragoste. Asta înseamnă a tortura o femeie. Să nu confundăm termenii. Acesta este un criminal. Mentalitate bolnavă. Și eu vreau să profit de acest moment, pentru că tu ai vorbit despre botezați, despre creștini, pentru a vă cere iertare vouă și societății, pentru toți catolicii care fac acest act criminal.

Întrebarea nr. 2

Maxiome RASSION - Franța

Sfinte Părinte, mă numesc Maxime, sunt student la drept în Paris. Eu n-am fost botezat și nu sunt catolic. Astăzi, ca mii de tineri, care cred sau nu cred, trebuie să fac alegeri, îndeosebi în privința orientării mele profesionale. Cu toate acestea, sunt nehotărât, pierdut și neliniștit. Această alegere crucială pentru studiile mele a făcut să apară în mine o formă de nesiguranță și de oprimare. Ca și cum m-aș fi construit în mod esențial pe formă și nu pe fond. Eu mă aflu actualmente ca în fața unui zid, cel al sensului profund pe care să-l dau vieții mele. Eu cred că am nevoie de discernământ în fața acestui vid. Aș vrea să găsesc fundamentele mele pentru ca să mă cunosc mai bine, să știu cine sunt, în această lume și în raportul cu Dumnezeu. Dacă eu cred într-o putere transcendentă, eu sunt depășit de imensitatea Bisericii și interogat între voința mea personală sau influența pe care o poate avea o mișcare. Am impresia că nu am construit realmente coloana mea vertebrală, aș vrea să construiesc o fortăreață în inima mea. Vreau să pot alege și înainta, am această voință în profunzimea mea, dar nu știu de unde să încep. Știți cumva acel drum pe care trebuie să pornesc? Vă mulțumesc cu sinceritate.

Dl. Maxime RASSION, președinte al "Junior Consulting" de la Institut Catholique de Paris (ICP) (Franța)

Papa Francisc:

Îți spun: cu asta, tu deja ai început. Pericolul este de a nu lăsa să apară întrebările. Ceea ce văd este că tu le lași să vină la iveală, pentru a le vedea. Tu deja ai început; tu ai început lăsând să apară întrebările, fără a anestezia întrebările! Întrebările noastre puternice - și acest lucru este important, notați asta - pot să îndure procesul de a fi diminuate în ton, anesteziate un pic, un pic, un pic sau total. Există un mod "educat" de a anestezia întrebările și acesta nu este social. Este tehnica ce ajunge în corupția cu mănuși albe! Se începe așa. Sinceritatea față de noi înșine trebuie să aibă curajul de a spune adevărurile crunte, așa cum sunt și de a ne pune întrebările crunte, așa cum sunt, fără anestezie. "Je pense avoir besoin de discernement face ? ce vide" [Eu cred că am nevoie de discernământ în fața acestui vid]. Este adevărat. Noi toți avem nevoie de discernământ. Pentru aceasta în titlul Sinodului este acest cuvânt, nu-i așa? Și când există acest gol, această neliniște, trebuie să se discearnă. Trebuie să spunem, cu privire la acest punct, că atâtea comunități ecleziale nu știu să facă asta sau le lipsește capacitatea de discernământ. Este una dintre problemele pe care le avem, dar nu trebuie să ne înspăimântăm. [Tinerii] trăiesc această neliniște, unele neliniști, care de atâtea ori sunt respinse moral. [În schimb] nu te înspăimânta: ia-o, însoțește-o, ajută la discernământ. A discerne, a însoți, a asculta și a căuta ca persoana să scoată afară tot și ea înseși să încerce să găsească drumul. De exemplu, voi veți avea aici facilitatori în grupuri: este un mod de a ajuta să se facă în așa fel încât întrebările să vină afară. Ajută la discernământ. Dialogul, dialogul pentru a discerne. A face ca să te ajute. Asta este cu privire la "besoin de discernement face ? ce vide" [discernământ în fața acestui vid]. Pentru că este un gol înăuntru. În viață trebuie să avem două lucruri: primul, a avea curaj de a vorbi despre lucrurile care se întâmplă; dar nu despre toate lucrurile se poate vorbi cu toți; există lucruri care se referă la identitatea noastră cea mai profundă. Cauți pe cineva care să-ți dea încredere? Poate să fie un bătrân, o persoană înțeleaptă, un tânăr înțelept: înțelepciunea o au și tinerii! Gândește-te la Solomon. Tinerii au înțelepciune. Unii tineri. Caută o persoană înțeleaptă. Înțeleptul este unul care nu se înspăimântă de nimic, care știe să asculte și care are darul Domnului pentru a spune cuvântul potrivit la momentul potrivit. Lasă ca el să fie interpelat de neliniștea ta și lasă-te interpelat de el: dialogul, nu-i așa? Dar asta ce ai spus tu, Maxime, este unul din lucrurile de care avem nevoie mai mult. Tu ești președinte al "Junior Consultig" de la Institut Catholique de Paris. Acolo, ai experiență cu se face asta și cum se ajută în toate acestea. Este important, pentru că atunci când un tânăr nu găsește acest drum de discernământ - nu numai vocațional, discernământ înseamnă mii de lucruri, despre ceea ce simți tu, nu-i așa? - se va încheia în mod negativ. Și a ne închide astfel în viață înseamnă a purta înăuntru o tumoare. Un lucru închis în suflet care mai devreme sau mai târziu te apasă și îți ia libertatea. Este important de a deschide tot, a nu măslui sentimentele, a nu camufla sentimentele. Gândurile care vin să fie [duse] în discernământ, cu cineva. Eu cred că ceea ce spui tu, că tu ai vrea "choisir et avancer" [a putea alege și înainta], cred că această voință așa de profundă este tocmai începutul unui proces de discernământ care trebuie să meargă înainte și durează toată viața. Însă este frumos atunci când unul are o persoană cu care să vorbească despre aceste lucruri. A lăsa să vină afară sentimentele. A nu le anestezia, a nu le diminua. A căuta pe cineva care îmi dă încredere pentru a vorbi despre ele și a face discernământul. Acesta este răspunsul meu ? toi, Maxime.

Întrebarea nr. 3

María de la Macarena SEGUI - Argentina

În experiența noastră ca studenți, de asemenea la muncă împreună cu tineri, ne dăm seama că astăzi se educă la adevărate construcții de la rațiune, se transmit certitudini care au slăbit simțul transcendenței, îndoiala care permite credința și uimirea, între alte valori care constituie umanitatea noastră. Ca educatori intuim un drum care lărgește privirea noastră, pentru a ne deschide la misterul celuilalt și a mulțumi pentru acest unic și, prin urmare, atât de frumos dintre toți. Am dori să știm ce părere aveți despre acest concept de educație pe care îl are Scholas și cum putem face pentru ca experiența transcendentă pe care o trăiesc tinerii la această întâlnire să dureze în timp.

[D-na María de la Macarena SEGUI, Scholas Occurentes (Argentina)]

Papa Francisc:

Pot să răspund în spaniolă, este traducerea? [răspund: da]. María Macarena mi-a spus: "Scholas mi-a schimbat viața". Unul dintre lucrurile pe care ea le-a spus critic despre un sistem educativ, este sistemul educativ care educă în adevăruri construite pornind de la rațiune care slăbesc simțul transcendenței, slăbesc îndoiala și slăbesc uimirea. Gândiți-vă la structurile școlare, și sunt multe, unde se crește foarte mult în cunoaștere. Sunt excepționale, de nivel foarte înalt în cunoaștere, însă la sfârșit, au pierdut capacitatea de a se uimi. Au pierdut capacitatea uimirii. Asta este direct o moștenire educativă a Iluminismului, nu-i așa? Care a ajuns la acest tip de școală educativă, care astăzi este criticată mult și se reacționează împotriva ei. De fapt, experiența Scholas, în Paraguay s-a înrădăcinat mult, așa cum, cu siguranță, se va povesti în grup mai ales din partea paraguaienilor, și a ajuns să inverseze această tendință, inclusiv la nivel de Minister al Educației Naționale, nu-i așa? Și acest lucru este foarte important. Deoarece [contrariul] elimină uimirea, și asta elimină și capacitatea de a contempla frumusețea și de a se deschide la misterul celuilalt. Și este bună sinteza pe care am ascultat-o.

Repet. Repet un lucru pe care îmi place să-l spun, dar care pentru mine este evident. Pentru a avea o educație completă trebuie folosite cele trei limbaje. Limbajul capului, adică a învăța să gândim bine. Nu numai a gândi lucruri. A gândi, a ști lucruri. Asta e important. Dar și a gândi și a progresa cu gândirea. Libertate de gândire, a căuta cu gândirea. Asta numesc eu a gândi bine. Iată limbajul capului, primul dintre cele trei.

Al doilea: limbajul inimii. A învăța să simți bine. Există o problemă, care este veche. Problema nu este de acum, însă astăzi măcar se vorbește de ea, problema bullying, problema bullying în școli este o problemă de a nu simți bine. A dat un singur exemplu, însă există mii de lucruri. A învăța să se simtă bine lucrurile. A educa sentimentul și acest lucru nu este așa de obișnuit în școlile moștenitoare ale Iluminismului.

Și al treilea, limbajul mâinilor: a face. Pentru că este tot moștenire pe care am primit-o de la Dumnezeu. A fi artizani și creatori. Și arta se naște de aici. Ingineria se naște de aici. Capacitatea de construcție se naște de aici.

Și aceste trei limbaje, al capului, al inimii și al mâinilor armonizate. Până acolo încât eu gândesc ceea ce simt și ceea ce fac și fac ceea ce simt și ceea ce gândesc. Armonia celor trei limbaje. Și aceasta este experiența Scholas. A merge pe acest drum și a înainta într-o educație totală și comunitară. Desigur atunci când se merge pe acest drum, educația este personală, ca persoană care în mod necesar are nevoie de comunitate pentru a înainta. Nu este adevărat?

Aș spune un alt lucru. Îl spun pentru că eu critic mult lumea virtuală. Dar nu pentru că eu sunt un bătrân înapoiat, ci pentru că are pericolele sale. De exemplu, la o cină într-o familie, tata și mama se uită la televizor și fiecare copil are în mână telefonul și vorbește cu prietenii, dar trebuie să spună ceva tatălui sau celuilalt și îi scrie pe telefon. Cu alte cuvinte, de acum lumea virtuală te poate duce la un nivel de înstrăinare foarte mare care te face nu lichid cu spunea marele Bauman, ci gazos! Fără înrădăcinare. Pentru aceasta critic eu lumea virtuală. Dar să n-o demonizăm. Pentru că este o bogăție, trebuie să știm s-o folosim și să nu permitem să ne facă sclavi îndepărtându-ne de concret. Așadar pentru a salva ceea ce este bun din lumea virtuală, numai un cuvânt, concretul. În italiană concretețe. A ne obișnui să mergem la concret. Da, a putea folosi virtualul, dar cu picioarele pe pământ și nu lăsându-mă supt, nu în mod gazos, nu în mod lichid, ci în mod solid. Este un ajutor. Și acolo trebuie să mergem în urmă.

Sâmbătă am celebrat o căsătorie la "Sfânta Marta" și am întâlnit o doamnă tânără, o fată care este muziciană, compozitoare, artistă, și era înspăimântată de lumea virtuală din cariera sa de profesoară, vedea răul pe care-l producea în tineri și cu câțiva ani în urmă a decis să lupte împotriva acestei exagerări a lumii virtuale pentru ca ea să aibă locul care-i corespunde dar în mod concret și mi-a dat o păpușă de cârpă. O întreb: "Ce este?". "Cu asta, în mod artizanal recuperez capacitatea de joc în rândul tinerilor". De la jocul iluzoriu, virtual, coboară la jocul real și începe de acolo cu tinerii. În acest mod trebuie încercat să se salveze persoanele din realitatea gazoasă, din lichidul virtualității pentru ca virtualitatea să fie înrădăcinată în concret.

O virtualitate înrădăcinată este foarte bine. Însă atunci când de acum se face abstracție de la atingerea pământului, acolo se destramă totul, nu se maturizează. Vedeți cum această femeie, în experiența sa pedagogică, fiind învățătoare, a descoperit că unica manieră era să reia jocul. Și jocul este concret.

Lumea virtuală are un alt defect, vorbind clar despre Scholas, în concretul lui Scholas, care îți poate lua dimensiunea de amateur, nu știu cum să spun, amator. De exemplu jocul, sportul a pierdut astăzi simțul de amateur, și se transformă în comercial, sau orice altceva, și jocul pierde. Mereu pierde jocul. Într-o lume lichidă, fără rădăcini, mereu pierde jocul. Adevăratul joc. Jocul gratuit. Capacitatea tinerilor pe care-i vedem pe un teren și pe care-i găsim mai curați decât aceștia, și care sunt capabili să organizeze o echipă de fotbal cu două bare pentru poartă și portarul zburător care înaintează, care merge și dă gol, adică libertate concretă. Concretul îți dă libertate, lichidul și gazosul îți iau libertatea. Scholas a luat-o pe acest drum de a uni cele trei limbaje, pe planul social. Am asistat la concluziile din Paraguay, în portul unde se află acum cartierul San Francisco - pentru aceasta am nominalizat Paraguayul - ale unei întâlniri de tineri din Scholas despre sarcinile adolescentelor. Vă spun că nici într-o reuniune a camerei deputaților din Argentina n-am ascultat reflecțiile acestor tineri, pentru că sunt educați să gândească concretul și cu inima și cu capul. Acest lucru este minunat. Acesta este drumul educației. Mulțumesc.

Întrebarea nr. 4

Yulian VENDZILOVICH - seminarist din Ucraina

[Salută cu "Lăudat să fie Isus Cristos"; papa Francisc îi răspunde în ucraineană]

Sunt Yulian Vendzilovych, seminarist din seminarul "Sfântul Duh" din Lviv, Biserica greco-catolică ucraineană. Aceasta este întrebarea Seminarului nostru pentru Sfântul Părinte. Sfinte Părinte, timpul nostru este caracterizat de diferite mișcări culturale noi. Astăzi este important ca un preot să poată fi nu numai un profesor de religie, ci un martor viu al lui Cristos, unul care înțelege cererile din timpul său și nu vrea să piardă suflul Duhului Sfânt, care inspiră cultura de astăzi. După părerea dumneavoastră, cum ar trebui un tânăr care se pregătește la preoție și vrea să fie deschis la tineret și la cultura de astăzi să se întrebuințeze pentru a înțelege ce este prețios în cultură și ce este fals? De exemplu, tatuajul pentru un grup de persoane exprimă adevărată frumusețe, însă pentru un alt grup este un exemplu al culturii, care este greu de înțeles și de priceput. Cum ar trebui să reacționeze tânărul păstor la circumstanțele complexe ale culturii de astăzi? Mulțumesc, mulțumesc, Sfinte Părinte.

Papa Francisc:

Până la urmă este un coleg! Îți mulțumesc. Tu vorbește despre "martor viu al lui Cristos". Este adevărat, un preot care nu este martor al lui Cristos face mult rău, mult rău. Mult rău, greșește, dezorientează oamenii, face rău. Însă cea care trebuie să fie martoră a lui Cristos este comunitatea: preotul este martor al lui Cristos pentru că este membru al acelei comunități. Sărmanul preot, într-o comunitate care nu este martoră a lui Cristos, nu știu dacă va reuși să meargă înainte. Da, el va putea să dea mărturie, însă sprijinul comunității este mărturie, și prima muncă este ca să fie comunitățile martore ale lui Cristos, comunități creștine. Altminteri preotul va fi singur, și sărmanii, preoții singuri, afectiv singuri deoarece comunitatea nu-i însoțește în mărturie, devin un preot numai funcțional: comunitatea merge la biserică, "închiriază" o Liturghie, cere o înmormântare, prima Împărtășanie, și apoi îl lasă singur. Este un izolat într-o comunitate care nu este martoră a lui Cristos. Primul lucru pe care eu ți l-aș spune este să se întrebe: "Cum este comunitatea ta, sau comunitatea fratelui tău, a celuilalt?...". Dacă o comunitate nu este martoră a lui Cristos, acolo trebuie să intervină episcopul și să-l ajute pe preot și să nu-l lase singur. "Îl vor mânca de viu", pentru că nu poate să fie martor singur: mereu este nevoie de comunitate, și marii sfinți - să ne gândim la Francisc - au căutat imediat însoțitori, imediat! Comunitatea. Filip Neri, imediat. Pentru că nu putem fi martori ai lui Cristos dacă nu este o comunitate martoră. Tu ești martor într-o comunitate martoră a lui Cristos. Și aici este raportul dintre preot și comunitate: și raportul trebuie să fie de mărturie. Pentru că există o boală foarte mare, care este clericalismul, și noi trebuie să ieșim din această boală. Unii dintre voi nu sunt catolici, alții sunteți necredincioși, dar eu spun cu multă umilință: este una dintre cele mai rele boli ale Bisericii. Clericalismul. Când o comunitate caută un preot și nu găsește un părinte, nu găsește un frate, găsește un doctor, un profesor sau un principe... Și asta este una dintre bolile care fac atâta rău Bisericii. Eu sunt preocupat de asta, pentru că se confundă rolul patern al preotului și este redus la un rol de conducere: "bossul". Bossul firmei, conducătorul... Și mă preocupă și atitudini non-paterne, non-fraterne ale preotului care în raportul său cu comunitatea nu-l fac martor al lui Cristos. De exemplu, spiritualismul exagerat: când tu găsești astfel de preoți care cred că sunt mereu în cer, care sunt incapabili să înțeleagă, cred că printr-o astfel de atitudine - așa cum spun eu - "cu fața fericitei Imelda" [râd], așa nu, nu merge... Ca și tine, dacă ai avut una din alunecările care există în viață, mergi să-i spui lui? Dar ție nu-ți este frică! Nu găsești în el mărturia milostivirii lui Cristos. Sau când tu vezi un preot care este rigid, care merge mereu înainte cu rigiditate, dar cum poate să meargă comunitatea la el? Lipsește mărturia. Și când tu vezi un preot lumesc, este urât, este mai rău. Rugați-vă pentru el ca Domnul să-l convertească, pentru că preoții lumești fac mult rău, mult rău comunităților. Dar și comunitățile: trebuie să fie comunități-martore. Unul dintre viciile comunității este bârfa. Îmi povestea un cardinal, simpatic, care a cunoscut un preot care cu un mare simț al umorului și în parohie avea o femeie așa de bârfitoare încât vorbea despre toți și despre orice. Însă locuia aproape, aproape de parohie, așa încât de la fereastra locuinței sale putea să vadă altarul parohiei. Venea la Liturghie în fiecare zi și după aceea, în celelalte ore din zi mergea prin parohie, bârfind despre alții. Într-o zi era bolnavă, îl sună pe preot și îi spune: "Părinte, sunt la pat cu o gripă puternică, vă rog, îmi puteți aduce Împărtășania?" - "Nu vă îngrijorați: dumneavoastră, cu limba pe care o aveți, ajungeți de la fereastră până la tabernacol". Dar spune-mi, într-o parohie în care credincioșii bârfesc toată ziua împotriva lor și împotriva preotului, sărmanul preot este singur, fără mărturia comunității adusă lui Cristos. Și eu menționez numai bârfa, deoarece pentru mine este unul dintre cele mai urâte lucruri din comunitățile creștine. Dar știți că bârfele sunt un terorism? Un terorism, bârfele! Da, pentru că bârfitorul face același lucru ca un terorist: se apropie, vorbește cu unul, aruncă bomba bârfei, distruge și pleacă. Liniștit. Tu șeti martori al preotului cu comunitatea și al comunității cu preotul.

Apoi, ultima ta întrebare, despre cultură. Nu te înspăimânta de tatuaje: eritreii, de mulți ani, își făceau crucea aici [arată fruntea], și vedem și azi asta. Își tatuau crucea. Da, există exagerări, astăzi văd că unii... cred că aceia care au o măsură puternică de tatuaje nu pot să doneze sânge, nu-i așa? Cred ceva de genul acesta, pentru că există pericolul de intoxicare. Tatuajul indică aparență. Tu, tinere, care te-ai tatuat așa, ce cauți? Ce apartenență exprimi? Și a începe să dialoghezi cu acesta și de acolo se ajunge la cultura tinerilor. Este important. Dar nu te înspăimânta: cu tinerii nu trebuie să ne înspăimântăm niciodată, niciodată! Pentru că mereu, și în spatele lucrurilor care nu sunt așa de bune, există ceva care ne face să ajungem la vreun adevăr. Și nu uita niciodată asta: dubla mărturie împreună, cea a preotului și cea a comunității cu preotul. Mulțumesc.

Întrebarea nr. 5

Sora Teresina Chaoying CHENG - China

Bună ziua tuturor, și Sfântului Părinte!

Preaiubite papa Francisc, sunt sora Teresina Chent, chinezoaică. Studiez științe religioase la Universitatea Pontificală Urbaniana, cu sediul în Colegiul Mater Ecclesiae de la Castel Gandolfo. Sunt foarte onorată și fericită să am această oportunitate de a vă întâlni și a vă putea cere un sfat. Actualmente China face pași de uriaș în dezvoltare; oamenii urmăresc mai ales căutarea de bunuri materiale, în timp ce tinerii trec printr-o criză de identitate. Inima lor este dusă la confruntarea și la emulația celorlalți. Internetul face totul rapid și rentabil. În acest mod devine dificil a rezista la propunerile societății secularizate, iar tinerii urmăresc curentul. Formarea culturală a surorilor este în general scăzută și numai spiritualitatea lor este în măsură să interacționeze cu tinerii și să-i atrage. Adesea rezultatele nu sunt foarte evidente. Înfruntând această situație, Sfinte Părinte, aș vrea să vă întreb: noi, călugărițe tinere, cum putem să echilibrăm cultura dominantă a societății și viața spirituală pentru a realiza misiunea? Mulțumesc.

[Sora Chaoying (sora Teresina) CHENG, studentă în teologie, Colegiul Misionar Mater Ecclesiae de la Castel Gandolfo, soră de la Maica Domnului de la Daming-Hebei (China)].

Papa Francisc:

[sora i-a dăruit o eșarfă roșie]. Din papă m-a făcut cardinal! [râd] Ați spus că acesta este un lucru pe care-l fac ele, că eșarfa dă căldură și că roșul este culoarea bucuriei, în China; urează ca aceasta să dea căldură papei și bucurie. Este frumos! Vedeți, două lucruri care sunt "din casă", două lucruri care fac raportul dintre mamă și tată și prunc: a da căldură și a da bucurie. Acești chinezi știu unde sunt rădăcinile! Mulțumesc.

Întrebarea ta era mai lungă, eu am citit-o ieri. Tu vorbești despre formare; cred că este important ceea ce spui tu. Înainte de toate, ceea ce spui despre intrarea în Congregație. Este adevărat, există un prim timp de viață spirituală pentru a înțelege bine dimensiunea spirituală; însă după aceea, nu se poate merge înainte așa fără o formare de tip uman, intelectual... Dar, aș spune, adevărata formare religioasă în viața consacrată - asta pentru congregațiile care au tineri, ca și pentru preoți - trebuie să aibă patru pilaștri: formare la viața spirituală, formare la viața intelectuală - trebuie să studieze -, formare în viața comunitară - trebuie să învețe să rezolve problemele comunitare și să conviețuiască în mod comunitar - și formare la viața apostolică - trebuie să învețe să facă vestirea evanghelică. Și dacă una, așa cum spuneai tu aici, dezvoltă numai viața spirituală și apoi te trimit să predai la școală sau la cateheză, psihologic veți fi imature. Și aceasta este o problemă a acestei mentalități. De ce se face asta? Pentru a proteja de lume. Dar a proteja de lume "curățind" potențialități? Potențialități afective, potențialități intelectuale, potențialități comunicative? Aceasta nu este protecție, asta înseamnă a anula; îmi permit un cuvânt psihiatric un pic puternic: asta înseamnă "a castra" persoana. Adevărata protecție se face în creștere. O mamă care hiper-protejează copilul, îl nimicește, nu-l lasă să crească, nu-l lasă să fie liber. Și astfel găsim în viață atâția, atâția holtei și fete bătrâne care n-au știu să găsească o viață de iubire, de căsătorie pentru că au fost constrânși la dependența maternă sau nu aveau libertatea de a alege. Însă este un pericol, pot pierde vocația! Eu prefer ca un tânăr, o tânără mai degrabă să piardă vocația decât să fie un călugăr sau o călugăriță bolnavi care după aceea să facă rău. Sau atunci când noi citim - trebuie să vorbim clar - atunci când noi citim cazurile de abuzuri: câte dintre acestea au fost anulate în dezvoltare, în libertate, în educația afectivă și s-au terminat așa? Nu știu, fiecare are propriul drum, însă noi putem să ne gândim la oameni care termină așa pentru că n-au fost educați în afectivitate. Pentru aceasta, eu aș spune, când tu vei fi superioară generală sau ceva asemănător [râde, râd], încearcă să schimbi această mentalitate. Educația spirituală, intelectuală, comunitară și apostolică. Dar de la început. Conform dozelor pentru fiecare etapă, dar să nu neglijezi niciuna. Acest lucru este foarte important, foarte important. Și acest lucru care este valabil pentru preoți și pentru surori, este valabil și pentru laici. Majoritatea dintre voi vă veți căsători, veți avea copii, dar vă rog, educați-i bine, așa, cu toate aceste potențialități. A nu anula. A nu hiper-proteja: acest lucru este rău, este foarte rău, și se devine psihologic imaturi.

Apoi, este un alt lucru... de exemplu, în China: "ceea face dificilă dezvoltarea germenului vocației prezent în tineri este faptul că ei sunt cufundați într-un mediu în care confruntarea cu alții îi determină să întreprindă o cursă spre obținerea de bunuri materiale tot mai mari". Este adevărat. Să ne gândim la întâlnire lui Isus cu bogatul, cu acel tânăr bogat. Spune Evanghelia că Isus l-a îndrăgit. Avea o viață perfectă, dar era atât de alipit de bani, atât de alipit de bani. Și asta face rău. Și atunci când - au vorbit un preot și o soră, eu profit de ocazie - când un preot sau o soră sunt alipiți de bani, este cel mai rău. Nu uitați că diavolul intră prin buzunare. Mereu. Este prima treaptă. După aceea vanitatea, după aceea mândria, tu te crezi totul, și de acolo toate păcatele! Eu îmi amintesc - pentru a vă face să râdeți - o economă dintr-o congregație, o femeie puternică, bătrână, o nemțoaică, în Argentina, fiica de nemți, din migrația nemțească; avea 70 de ani, dar era în formă! Conducea un colegiu enorm... Era foarte alipită de bani, nu pentru ea, pentru Institut, dar banii erau lucrul principal, sărmana femeie, era bună dar nu a fost educată la asta. Și într-o zi, la cafea, în pauza cu profesorii, a leșinat. Toți au exclamat: "soră, soră, soră", și nu reacționa. Și o profesoară a spus: "Are cineva o bancnotă de 100? Să-l dăm pe sub nas, poate reacționează". Acesta este comentariul oamenilor când văd un preot sau o soră alipiți de bani. Vă rog, este mai bine să înduri foamea și să nu fim alipiți de bani.

"În acest moment, Sfinte Părinte - ai scris o întrebare lungă inițială - aș vrea să vă adresez următoarea întrebare: în fața culturilor care nu lasă spațiu lui Dumnezeu, societății care adoră supremația materiei, noi călugărițe tinere cum putem să echilibrăm formarea noastră culturală și viața noastră spirituală?". Vă rog, protejați dezvoltarea surorilor, dar protejați-o cu viața, prin dialog cu această viață care nu-l caută pe Dumnezeu, care este alipită numai de bunurile materiale. Să învețe să meargă așa, dar nu să le protejați ca pe roșiile iarna în sere, vă rog, nu, nu. Pentru că atunci când va veni vara și vor ieși de acolo, nu vor fi de folos, nu vor avea gust. A le proteja este bine, cu riscurile mediului, dar trebuie să fie protejate bine. A proteja înseamnă a însoți, a învăța, a ajuta și mai ales a iubi. Acesta este lucrul principal.

Asta cred că pentru China este suficient. Mulțumesc.

Și mulțumesc pentru eșarfă!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 64.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat