Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Omenitate și har

Implicațiile ecleziologice în "Placuit Deo"

De Maurizio Gronchi

Ce viziune despre Biserică este prezentă în scrisoarea Placuit Deo? Și, mai ales, ce consecințe derivă pentru viața credincioșilor, din moment ce este adresată episcopilor pentru ca să aibă grijă s-o transmită comunităților lor? La o primă lectură, este ușor să ne dăm seama de accesibilitatea lingvistică: înainte de toate scurtimea și stilul oferă posibilitatea de a-i percepe substanța. Primatul harului lui Dumnezeu - centru pulsant al magisteriului papei Francisc - este declinat prin șase pasaje rapide și intense, dintre care penultimul se referă mai îndeaproape la Biserică.

Adevărul vrednic de iubire al mântuirii dăruite lumii de către Tatăl, prin intermediul Fiului, în harul Duhului Sfânt (Introducere), în pofida dificultăților individualismului și eficientismului de astăzi, constituie o ofertă de sens și de plinătate întregii omeniri și generează o nouă ordine de relații, care în Biserică ajunge la forma sacramentală (capitolul II). Aspirația universală și variată la mântuire, implicită sau manifestă, ascunsă sau exprimată ca nevoie de fericire, sănătate, bunăstare economică, pace interioară sau conviețuire senină, animă inima umană și o determină la căutarea binelui, o angajează în lupta împotriva răului. În fața neliniștii umane, vestea creștină promite că Dumnezeu nu numai că împlinește, ci depășește orice nevoie pusă de El însuși în interiorul fiecărei persoane. În întâlnirea reînnoită cu Isus Cristos, izvorul iubirii pierdute cu păcatul este regăsit: vestea mântuirii sale "nu se referă numai la interioritatea noastră, ci la ființa noastră integrală" (capitolul III).

Istoria umană este parcursă de oferta insistentă de iubire a lui Dumnezeu care ia formă în Alianță. De la ordinea creației la cea a răscumpărării, și de-a lungul tradiției seculare a Bisericii, strălucește dorința neobosită de a-l vindeca și a-l ridica pe om din partea lui Dumnezeu, în "Cristos, Mântuitor și Mântuire", îndreptându-se de sus în jos și viceversa. De fapt, pe de o parte, "sensul descendent mărturisește primatul absolut al acțiunii gratuite a lui Dumnezeu" și, pe de altă parte, "sensul ascendent ne amintește că, prin acțiunea pe deplin umană a Fiului său, Tatăl a voit să regenereze acțiunea noastră" (capitolul IV).

Așadar, privirea îndreptată spre Isus susține permanent Biserica, loc istoric și comunitar în care este posibil de depășit orice tendință reducționistă: fie a individualismului pelagian, fie a interiorismului gnostic. În Biserică suntem făcuți părtași de noua ordine de relații pe care însuși Cristos a trăit-o: "În ea atingem trupul lui Isus, în mod singular în frații mai săraci și suferinzi". Medierea mântuitoare a Bisericii - prin economia corporală a sacramentelor și relațiile trăite în caritate, în special cu faptele de milostenie - "ne asigură că mântuirea nu constă în auto-realizarea individului izolat și nici în fuziunea sa interioară cu divinul; ne încorporează în Biserică ce este o comunitate în același timp vizibilă și invizibilă, în care în timp ce ne apropiem de frați, în special de cei care sunt mai mult în nevoie, atingem realmente carnea lui Isus. Mântuirea, mediată de Biserică, constă deci în încorporarea într-o comuniune de persoane, care participă la comuniunea Treimii" (capitolul V). Concluzia scrisorii deschide orizontul ultim al mântuirii, pe care Dumnezeu o oferă "tuturor oamenilor de bunăvoință, în a căror inimă lucrează în mod nevăzut harul" (Gaudium et spes, 22). Împreună cu dialogul cu credincioșii din alte religii, Biserica vestește că "mântuirea integrală, a sufletului și a trupului, este destinul final la care Dumnezeu îi cheamă pe toți oamenii" (capitolul VI).

În cadrul viziunii de ansamblu a scrisorii - inspirându-se din intervențiile repetate ale papei Francisc - raportul dintre gnosticism și pelagianism este stabilit considerând ca bază comună despărțirea "creștinilor din cuvinte" de Cristos, după care urmează două versiuni antropologice aparent divergente. În varianta gnostică: superficialitatea, lejeritatea, fluiditatea; conform variantei pelagiene: rigiditatea, seriozitatea, tristețea. Consecințele care derivă din ambele perspective sunt lipsa bucuriei adevărate, libertatea și lipsa Duhului. Este vorba de două tentative de a afirma omul sacrificând transcendența lui Dumnezeu, cum nota Paul al VI-lea în ultima sesiune a Conciliului al II-lea din Vatican. "Și asta ne dă lumină și astăzi, în această lume în care este negat omul, în care se preferă să se meargă pe drumul gnosticismului, pe drumul pelagianismului, sau al acelui «fără trup» - un Dumnezeu care nu s-a făcut trup - sau al acelui «fără Dumnezeu» - omul prometeic care poate să meargă înainte -. Noi în acest timp putem spune aceleași lucruri ale lui Paul al VI-lea: Biserica este slujitoarea omului, Biserica crede în Cristos care a venit în trup și de aceea îl slujește pe om, îl iubește pe om, crede în om. Aceasta este inspirația marelui Paul al VI-lea" (Francisc, Discurs adresat participanților la pelerinajul diecezei de Brescia, 22 iunie 2013).

Pe de o parte, negarea adevăratului trup al lui Cristos, care golește evenimentul istoric al Întrupării și al Paștelui lui Isus, și, pe de altă parte, negarea influenței divine a harului sunt cele două forme reducționiste care amenință creștinismul de astăzi. În definitiv, cea neo-gnostică, cu caracter cristologic mai pregnant, și cea neo-pelagiană, de marcă antropologică, provin din una și aceeași rădăcină și ajung la același rezultat: Isus este pur și simplu un simbol și mântuirea depinde substanțial de om. Ceea ce susține acest reducționism este matricea ideologică comună, care condiționează apartenența eclezială. Acestor opțiuni ideologice le lipsește percepția clară că Biserica nu este rigidă, ci liberă; nu este o casă de închiriat, ci o casă pentru a trăi; unitatea Bisericii este armonie, pentru că Duhul este El însuși armonie.

La nivel ecleziologic se reflectă convergența celor două devieri, de recunoscut și de evitat. Pe de o parte, cea pelagiană, care își pune încrederea în perfecțiunea structurilor, uitând că doctrina creștină are o "față care nu este rigidă, are trup care se mișcă și se dezvoltă, are trup fraged: doctrina creștină se numește Isus Cristos" (Francisc, Discurs adresat reprezentanților de la a cincea întâlnire națională a Bisericii italiene, Firenze, 10 noiembrie 2015). De cealaltă parte, cea gnostică, care "duce la încrederea în raționamentul logic și clar, însă care pierde duioșia trupului fratelui" (ibidem). Misterul Întrupării păstrează diferența dintre transcendența creștină și spiritualismul gnostic, și evită să "degenereze în intimisme care nu dau rod, care fa steril dinamismul său [al Cuvântului lui Dumnezeu întrupat]" (ibidem).

În aceste concepții, dimensiunile cristologică, antropologică și ecleziologică sunt așa de strict interdependente și deviate încât dezmint efectiv adevărul revelației lui Dumnezeu și al omului, printr-o viziune deformată a lui Cristos și o experiență diminuată a Bisericii. Calea pentru depășirea derivelor gnostice și pelagiene de astăzi este dublă. În primul rând, credința creștină autentică cere fidelitate față de trupul lui Cristos, față de rănile sale care rămân imprimate în omenitatea vulnerabilă și rănită. În al doilea rând, este necesar să se reafirme cu claritate încrederea în marea gratuitate a lui Dumnezeu, care ne oferă mântuirea fără merit, revelând astfel sensul profund al scandalului crucii (cf. Rom 5,5-11).

(După L'Osservatore Romano, 16 martie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat