Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cinci ani ai papei Francisc și acel discurs despre "Misterul Lunii"

De Gianni Valente

"Gândindu-mă la următorul papă: un om care, din contemplarea lui Isus Cristos și din adorația față de Cristos, să ajute Biserica să iasă din ea însăși spre periferiile existențiale, care s-o ajute să fie mamă fecundă care trăiește din «dulcea și mângâietoarea bucurie de a evangheliza»". Înainte de a intra în conclavul care avea să-l aleagă episcop de Roma, Jorge Mario Bergoglio a schițat cu acest cuvinte puține și sugestive profilul omului pe care și-l dorea să-l vadă urcând pe scaunul lui Petru, pentru binele Bisericii și al lumii. La expirarea celor cinci ani de pontificat bergoglian, în orgia de bilanțuri și previziuni care se revarsă din toate părțile, discursul scurt rostit în pre-conclav de viitorul papă oferă coordonatele obiective pentru a înregistra cum a mers până acum. Și cum va putea merge în timpul care trebuie să vină.

Discursul lui "Mysterium lunae"

În pagina de notițe scrise cu stiloul, citită de Bergoglio în fața colegilor cardinali, nu era niciun proiect de pontificat. Nu se vorbea despre Curia Romană, despre pedofilia clericală, despre IOR. Nu era agenda "provocărilor" de înfruntat. În puține puncte, se atesta numai o privire asupra Bisericii, care recunoștea în termeni elementari punctul său originar, natura sa proprie și acțiunea care-i convine.

Bergoglio a spus că Biserica "este chemată să iasă din ea însăși" nu prin efort sau proiect propriu, ci contemplându-l și urmându-l pe Cristos. A spus că numai Cristos poate atrage Biserica să iasă din ea însăși și că însuși Cristos "bate dinăuntru pentru ca să-l lăsăm să intre", în timp ce "Biserica autoreferențială pretinde să-l țină pe Cristos înlăuntrul ei și nu-l lasă să iasă". A găsit rădăcina patologiilor ecleziale în autoreferențialitate, în prezumția de autosuficiență a Bisericii care conduce la "mondenitatea spirituală", definită de el ca "trăirea pentru a-și da glorie unii altora". Acea "formă de narcisism teologic" - a spus viitorul papă - face în așa fel încât Biserica, "fără să-și dea seama, crede că are lumină proprie" și "lasă să fie "Mysterium lunae" despre care vorbeau Părinții greci și latini din primele secole. Pentru care era evident că Biserica, asemenea lunii, trăiește numai din lumină reflectată, când trupul său opac este luminat de harul luminos al lui Cristos.

În discursul scurt la pre-conclav, Bergoglio a sugerat că numai contemplând și mărturisind "Mysterium Lunae" al Bisericii, non-autosuficiența sa, dependența sa permanentă de har, se putea încerca "posibilele schimbări și reforme care trebuie făcute pentru mântuirea sufletelor". N-a prefigurat nicio inginerie a aparatelor. Niciun plan pentru "a schimba" Biserica. A făcut aluzie numai la faptul că singurele schimbări necesare și interesante sunt acelea puse în act pentru a elimina zăvoarele și piedicile în calea lucrării harului în dinamismul istoric real al Bisericii. Și pentru a face mai ușoară comunicarea mântuirii aduse de Cristos.

Respirația Evangheliei și auto-congestiile ecleziale

Prima predică și primele gesturi publice ale papei Bergoglio au desfășurat în fața poporului lui Dumnezeu aceeași privire asupra Bisericii și asupra lumii pe care noul pontif o exprimase în intervenția scurtă la pre-conclav. "Noi putem merge cât vrem, putem edifica atâtea lucruri", a spus papa Francisc deja în ziua de după alegerea sa pontificală, în omilia de la liturghia cu cardinalii, "dar dacă nu le mărturisim lui Isus Cristos, treaba nu merge. Vom deveni o ONG miloasă, dar nu Biserica, mireasa Domnului".

În acei primi pași ai pontificatului, percepția răspândită și recunoscătoare a unei noi respirații evanghelice cuprindea și așteptări și speranțe crescute în trupul eclezial în perioadele precedente. La sfârșitul pontificatului lui Ioan Paul al II-lea, amprenta agonistică a acelui pontificat imens răsuna încă în cei care continuau și continuă să identifice orizontul crucial al misiunii creștine cu acela al "mobilizării culturale" pentru a zăgăzui derivele spirituale ale modernității. Însă tocmai măreția pontificatului combatant al lui Wojtyła, protagonismul care determina la identificarea întregului trup eclezial ca un butaș și un produs al leadership-ului papal, a lăsat Biserica într-o stare de extenuare, de auto-congestie.

În schimb anii papei Ratzinger s-au încheiat în travaliul luptelor între alianțe crescute și întărite în umbra orizontului comun "ratzingerist", dezvăluit de scandalurile purulente din Vatileaks. Pentru unele dintre ele, tocmai pontificatul ratzingerian ar fi trebuit să fie volant al unui mare proiect cultural-ideologic. O "revoluție papală", gândite ca "vaste programme", pentru a relansa protagonismul social și cultura al Bisericii, pornind de la Occident, în antagonism clar cu presupusele docilități "secularizante" ale catolicismului post-conciliar. Însă după aceea, tocmai blândul papă-teolog, cu trecerea anilor, a ales un mod de a conduce pe care vreun teolog atent și liber din perioada post-conciliară ar fi putut să-l definească "profetic".

Așa cum a spus despre el sociologul catolic Giuseppe De Rita: "Benedict al XVI-lea scrie cărți și dă ideea că a decis să nu comande". În timp ce în clerul înalt se mușca și se devora (a spus asta odată însuși papa, vorbind seminariștilor din Roma), el nu se ocupa de asta. Vorbea despre altceva. În catehezele sale emoționante, papa contrar popularității relata despre sfântul Francisc, despre sfânta Tereza de Lisieux, despre sfânta Iozefina Bakhita, prin cuvinte care erau idee de întărire pentru milioane și milioane de creștini săraci. Fără măcar s-o spună, sugera tuturor că însuși Domnul conduce Biserica sa și asta îi permite să treacă și prin dezastrele provocate de oamenii Bisericii.

Însă indecizia sa aparentă dezamăgea mai ales pe teoreticienii "papei conducător", care în ochii lor ar fi trebuit să omologheze organigramele ecleziale cu ideologia "musculară" a bătăliilor culturale. De fapt, primii care au vorbit despre posibila demisie a papei Benedict al XVI-lea au fost capete și personaje "ultra-ratzingeriste", gata să lichideze ca manifestare de slăbiciune tonurile "penitențiale" asumate de Ratzinger în fața scandalurilor pedofiliei clericale. Papa bavarez, înălțat anterior ca un drapel identitar, pierde lovituri, și în ochii anumitor foști estimatori ar fi fost oportun să se înceapă a se insista asupra unuia mai "energic", în vederea conclavului viitor.

Escamotaj ieftin

În schimb a venit papa Francisc, luat "aproape de la capătul lumii". Imediat, prin cuvinte și gesturi, a luat-o pe drumul care apărea mai potrivit pentru timpul prezent și pentru o imagine de Biserică neconcentrată asupra sieși, gata să-l urmeze pe Cristos pe drumurile lumii: a ușura structurile, a concentra privirea pe lucrurile esențiale care hrănesc caracterul obișnuit vieții creștine: rugăciunea, sacramentele, predilecția față de cei săraci, faptele de caritate ca semn al milostivirii lui Dumnezeu față de toți oamenii. Eventual rărind documente, pronunțări și ceea ce Ratzinger numea "structurile celebrative permanente". Pentru că papa nu este administratorul unic al unei organizații cultural-asistențiale. Ci simplul păzitor al credinței apostolilor.

Poporul lui Dumnezeu l-a recunoscut imediat pe păstorul său și a fost imediat mulțumit. "Convertirea pastorală" sugerată de noul episcop de Roma, cu respirația sa misionară, repeta la fiecare pas că Cristos face Biserica și îi dă viață clipă de clipă. Ținea de toate acestea și recunoașterea propriei sărăcii, acel "a-l lăsa pe Cristos să facă", prin Duhul Sfânt, eliberându-se de pretenția de a porni de la el, de la propriile idei, de la propriile calcule.

Însă cărarea luată în lumina lui "Mysterium Lunae" era prea stâncoasă și amețitoare pentru bandele, cercurile și partidele clericale de orice teapă care în marele "joc de rol" din ansamblul ecleziastic continuă să se țină ocupate, să mânuiască roluri și funcții, să imagineze noi "competențe la înălțimea timpurilor", de împărțit între clerici și laici "profesionalizați". Pentru a dezamorsa amețelile unei posibile noi aventuri, așa de fericit amenințătoare față de orice nomenclatură clericală de tip vechi și nou, exista un escamotaj ieftin, cu efect aproape garantat: a concentra reflectoarele precum și neînțelegerile și bătăliile asupra lui, asupra persoanei și asupra figurii papei care a "îndrăznit" să se numească Francisc. A ascunde orizontul sugerat de cuvintele sale și de gesturile sale, având mereu încredere în credibilitatea acelui vechi proverb chinezesc: când degetul arată luna, cel nesăbuit privește degetul.

(După Vatican Insider, 14 martie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat